Gå til innhold

Motstand på vifte???

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på følgende:

1: Hvordan blir dette med 1/8, 1/4, 1/2 osv. watt motstand??

f. eks: Det vil gå fint å kjøre 120mm Delta-vifte på hvilken-som-helst-watts motstand??

2: Potentiometre!!Hva er forskjellen på potentiometer og rheostat??

3: Vil ha linker til koblingsskjemaer!

(holder på å lære støff hos en kompis)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, hvor kraftig motstanderen er måles i ohm, men jeg lurte på hva watt har med dette å gjøre. Jeg leste dette på http://www.pointofnoreturn.org:

" You can usually fudge it within about 25 ohms or so, although always try to get higher values rather than lower ones.

Quarter watt is preferable, although 1/8 watt is still more than enough. 1/2 watt is overkill. "

[ Denne Melding var redigert av: |_Cisco_| på 2002-08-10 23:29 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-10 23:27, |_Cisco_| skrev:

Joda, hvor kraftig motstanderen er måles i ohm, men jeg lurte på hva watt har med dette å gjøre.

Watt'en som står oppgitt på motstanden er hvor mange watt den tåler (før den blir grilla :smile: )

Det er derfor viktig å se på hva slags vifter man skal koble til, og effekten på disse avgjør hvor mange watt en motstand eller variabel motstand (potentiometer/rheostat) må kunne tåle.

Lenke til kommentar

Kan være litt enklere å skjønne watt motstand osv. hvis en kan noe svært enkle regler.

Slik som disse:

U=I*R

P=U*I

U=Spenning (V)

I=Strøm (A)

R=Motstand (Ohm)

P=Effekt/watt (W)

Hvis du kan formelregning finner du fort ut hvordan du kan finne I hvis du har oppgitt U og R

Anyway:

I=U/R

R=U/I

U=P/I

I=P/U

Om du kan bruke hvilken som helst motstand i serie med deltavifta. NEI!

Skal du koble en kvartwatter(vanligst) i serie med en delta, må det være stor motstand i den resistansen, men da har du problemet med at mestparten av spenninga legger seg over motstanden og vifta går ikke rundt.

Å rengne ut motstand i vifta krever endel informasjon om motoren den er bygd opp av osv.

Jeg går utifra at det er ganske standardisert når det gjelder slike vifter men det er framdeles mye regning. Jeg vet ikke hvordan man skal regne slikt så en kan beregne hvor stor motstand man skal bruke til vifta for å oppnå ønsket spenning over vifta.

Man kan jo alltid prøve seg fram...

Det beste og tryggeste er nok å bruke en metode man vet vil fungere og er trygt og driftsikker osv.

Det er jo nemlig andre måter å senke spenninga på vettu.

Koble 12v opp mot 5v for å få 7v.

eller 5v opp mot 0v for å få 5v.

Dioder i serie med vifta.

Spenningsregulator.

transistor.

dette er enkle måter å senke spenninga(og strømmen) over og gjennom vifta. men spenningsregulatoren og transistor krever litt elektro/fysikk kunnskaper (matematiske formler).

0-5-7-12v tingen skjønner du/dere sikkert(nevnt utallige ganger tidligere her i forumet).

Dioder(ikke lysdioder) har vært nevnt noen gangen det også men,ved å koble en likretter diode i serie med vifta senker du spenninga med ca 0,7v pr diode.

Kommer egentlig an på dioden du bruker hvor mange v, men du kan se på det som et eksempel.

Disse diodene tåler som regel mange/noen ampere og er derfor et bra alternativ til motstander når det blir snakk om høye strømmer. De er også lik på fysisk størrelse og form

(vel høye og høye dah? 1-3 ampere(deltavifter))

Og forresten. hvis du bruker en motstand for å dempe farta på vifta og den er nær grensa på hvor mange watt som utvikles i den og at vifta blir hindra i å gå rundt pga. av noen får en liten finger ellerno inn mellom bladene så kan det hende at den vesle motstanden ryker pga. at når en elektrisk motor blir hindra/stoppa/(kjøre lavt turtall generelt) minker motstanden i den og strømmen øker, da vil det legge seg mer spenning over motstanden

(som i dette tilfeldet er kobla i serie med motor/vifta)

og strømmen øker og motstanden brenner.

pga. P=U*I

Er ikke elektroteknikk morsomt?

natta folkens. gleder meg til i morra. ntcc på acr(racingbane) og jeg er funksjonær, har vel den beste plasseringa på banen(I tilegg) :grin:

PS. Det går fint å bruke resistanser på vanlige vifter. Deltaer er bare et reint hælv*tt*.

Ser bort fra kjøleevnen!! Eineste måten jeg fikk fullført 3dmark2001 330 med et v3 3000 var å ha 120mm delta på fullt og blåse rett på kortet!

badboy'en klarte 1200 poeng, men den kunnne jo selvfølgelig ikke utføre alle testene.

Potensimeter og rheostat: kunn oppbyggninga. begge er variable motstander.

Koblingsskjema kan du vel spørre kameraten din om. hvis han har slik peiling at han kan lære deg andre elektroting.

Lenke til kommentar

Vil funke det.

Om 1watt holder? Veit ikke jeg, men jeg tviler.

Hvilken spenning prøver du å oppnå?

Hvis du senker spenninga på vifta fra 12-6 så halveres ikke strømmen! Den går kansje ned fra

3-2/2,5 ampere. (er ikke sikker men jeg skal se om jeg ikke får testa, da jeg har ei 120mm delta sjøl+ multimeter++ )

2/2 = 1 ampere gjennom hvær motstand.

6v over vifta og 6v over hver motstand = 6*1 = 6Watt

Lenke til kommentar

Jeg har testa vifta no.

Den trekker ca 2amper ved 12v ikke 3 som påstempla!

(mi iallefall)

Psu en min gir 11.8 volt ut ikke 12 :sad: så den trakk 1.72 amp.

Ved 5.08v trakk den 0.46 amp.

Det motsier jo meg sjøl egenli.

Men grunnen til at jeg trudde strømmen ikke skulle gå så mye ned, var pga av andre erfaringer med å teste hvor mange amp vifta trakk ved lavere spenning. Og disse viftene var ikke akkurat deltavifter!

Er vel motoren som er bygd på et anna prinsipp ellernoe. uansett, lite intresant.

Nå veit du iellefall ca hvordan strømmen endrer seg på 120mm deltavifta i forhlod til spenninga.

Lenke til kommentar

På tide å bytte strømforsyning??

---------------------------------

Her er mine volt-tall:

12V: 12,25V

5V: 5,18V

3.3V: 3,49

2.5V: 2,68V

---------------------------------

Blir ikke CPU varmere når den kjører på mer spenning en den skal??

Min CPU kjører på 1.82V, og jeg har ikke låst den opp.......

Lenke til kommentar

Hvilke instrumenter bruker dere til å måle spenningen med da ? Et billig multimeter ?

Tallene dere kommer med har et avvik på rundt 2-5% iforhold til skal-verdien på 12, 5, 3.3V osv. noe

som dere kan forvente av billige multimetre.

Hva man relaterer en spenning til er viktig :-) Et skikkelig multimeter koster gjerne flere tusen kr.

Lenke til kommentar

Jeg leser info fra VIA Hardware Monitor

Det må være noe med denne strømforsyningen altså.... Den lå noen hakk over det det skal være på det forige hovedkortet jeg hadde.

Mitt forige hovedkort: AOpen AX34 PRO-II

Hovedkortet jeg har nå: ABIT KG7-RAID

Strømforsyningen jeg har er en som stod i AOpen HX08 kabinettet mit når jeg kjøpte det.

300W er den på, så det burde holde.

Prosessoren blir vel varmere en det den skal når den får mere strøm regner jeg med, men genereres det ekstra varme hvis jeg overklokker den??

Altså mener jeg: Overklokking uten å endre spenninga den kjører på.......

Eller kansje jeg skal låse den opp og sette ned spenninga?? Nå ligger jeg på 43 grader idle med en ThermalTake Volcano 7S og et tynt lag med

Artic Silver........ Er ikke dette for mye temperatur på en Duron 1000????

Lenke til kommentar

Multimeteret jeg brukte var et 500kr multimeter.

Edit: Værdiene jeg får når jeg måler med det på psu jeg bruker til pc'en stemmer overens med spenninga HK måler.

PSU'en var av type gamal AT. Og blir kunn brukt til å exprimentere.

CPU blir varmere når du overklokker selv om du ikke endrer spenninga.

PumpAction

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-08-12 11:51 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...