plumbe Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Er det mulig å lage et sudoku med php og database? Lenke til kommentar
plumbe Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 Ingen som vet? Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hva har det med PHP å gjøre? Er det ikke bedere å Flash? Lenke til kommentar
fredeil Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 http://www.webforumet.net/viewtopic.php?t=3776 der er det no sudoku greier Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Hva har det med PHP å gjøre? Er det ikke bedere å Flash? Det er hverken mer eller mindre knyttet til php enn andre språk. Lenke til kommentar
Vial Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Det er nok ikke så vanskelig å mekke sudoku i php, men det krever en del programmeringsegenskaper. Har tenkt mye på å lage dette spillet i php (som tidsfordriv) eller java, men pg.a militærtjeneste får jeg nok ikke tilstrekkelig med tid. Jeg mener at det er enklere å lage det i php enn i Flash sitt ActionScript (ekstremt likt Javascript). Kan dele konsepttankene mine da; Hovedsakelig går sudoku konseptet ut på at man får et brett på 9x9 ruter. Poenget er å fylle inn tallene 1->9 i hver kolonne loddrett og vannrett. Det som gjør Sudoku optimalt for programmering er at det bare er én rett løsning. Det står alltid noen hjelpetall (er det alle tallene fra 1-9??) i tilfeldige ruter. Løsningen blir å kjøre en algoritme på en todimensjonal array for å fylle rutene, mens man hele tiden sjekker på om man har oppnådd målet. Problemet blir TID - det skal fylles inn tilfeldige tall i rutene, og så lenge kolonnene ikke stemmer med hverandre må algoritmen kjøres om igjen. Det er trolig derfor du ser så mange "ferdiglagde" sudoku spill på nettet. Min pseudokodeløsning; $brett[8][8]; $ferdig = false; while(!$ferdig) { for($i = 0;$i<8;$i++) { for($j = 0;$j<8;$j++) { sett tilfeldig tall på alle radene } } Sjekk om alle radene er ok, hvis ikke må algoritmen kjøres på nytt.. og på nytt og på nytt, dette løses ved å ha if tester i for løkkene som tester på alle rekkene. Når alt stemmer, sett $ferdig til true. } Tegning må du ta ansvar for sjøl :) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 5. september 2005 Del Skrevet 5. september 2005 Tror du glemmer det vanskeligste kriteriet, det skal bare være en, unik løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå