Manuel Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Serveren gikk ned ufrivillig pga. strømbrudd. Nå kommer jeg ikke lengre enn til lilo før kjernen skal lastes og feilmeldingen "invalid compressed format (err=2)" opp. Det første som slo meg var at det kanskje var noe galt med rot-filsystemet. Alle partisjonene er nå "fsck'ed" uten feil. Ærlig talt så har jeg ingen snøring på hva feilmeldingen betyr. Det kan virke som om kjernen ikke kan dekomprimeres, men spørsmålet er hva, hvorfor og hvordan. Systemet bruker Linux 2.4.29, med initrd ramdisk. Distroen det dreier seg om er Debian Woody. Det er mulig at en programvareoppgradering har forårsaket problemene, men såvidt jeg husker har ikke apt tuklet med kernelen. Uansett så er det ikke godt å vite, for maskinen hadde en oppetid på ca. 4 måneder så jeg har ikke sjanse til å huske alt som har blitt gjort på den tiden. Google har ikke gitt noen gode svar på hvordan problemet skal løses, så er det noen som kan belyse dette? Endret 24. august 2005 av Manuel Lenke til kommentar
ways Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 legg inn kjerne på nytt. samme skjedde en plass jeg jobbet. husket ikke feilmeldingen, men kjernen ble hvertfall rotet til pga strømbrudd. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Har du prøvd å reinstallere lilo da? Den sucky bootloaderen må vite nøyaktig hvor på disken kjernen er. Legg inn GRUB når du får opp maskina igjen Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Høres ut som det har blitt noe tull med kjerna ja (bzimage). Boot med cd og reinstaller den? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 Ved hjelp av featherlinux er kjernen nå fikset kjernen og oppgradert til Linux 2.4.31 Jeg fant ikke problemet før jeg kjørte lilo. Da stanset lilo med feilmeldingen "Fatal: Empty map section". Til slutt viste det seg at problemet med lilo og grunnen til "invalid compressed format" var at initrd-filen ganske enkelt hadde en lengde på 0 bytes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå