Snillingen Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Hvis man skal trene til cooper er det da best å løpe den den så mange ganger som mulig eller er det andre øvelser som gir bedre resultat på en ooper test? Endret 23. august 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 *Fjærnet masse unødvendige spekulasjoner* uansett hva du gjør er det vikig at du trener variert og ofte, og legg inn en pause de dagene du føler deg overtrent. Løping, sykling, svømming og vektløfting er nesten like bra alle sammen selv om det er løping du sikter inn til, en fordeling med kanskje 70% løping ville kanskje passet godt for å forberede cooper testen. Hva er egentlig grunnen til at du sikter inn til cooper testen? Forresten, den personen i klassen min som kom på tredje plass(kom rett bak meg og broren min), har aldri trent løping, bare veldig variert styrketrening og spinning kanskje en gang i måneden. Han tok seg kanskje en fjelltur i ny og ne. Jeg og broren min trener kondisjon kanskje 60% av all fysisk aktivitet og trener opp mot 20 timer uken, og det sier jo litt om fordelene riktig styrketrening kan føre med seg. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 *Fjærnet masse unødvendige spekulasjoner* uansett hva du gjør er det vikig at du trener variert og ofte, og legg inn en pause de dagene du føler deg overtrent. Løping, sykling, svømming og vektløfting er nesten like bra alle sammen selv om det er løping du sikter inn til, en fordeling med kanskje 70% løping ville kanskje passet godt for å forberede cooper testen. Hva er egentlig grunnen til at du sikter inn til cooper testen? Forresten, den personen i klassen min som kom på tredje plass(kom rett bak meg og broren min), har aldri trent løping, bare veldig variert styrketrening og spinning kanskje en gang i måneden. Han tok seg kanskje en fjelltur i ny og ne. Jeg og broren min trener kondisjon kanskje 60% av all fysisk aktivitet og trener opp mot 20 timer uken, og det sier jo litt om fordelene riktig styrketrening kan føre med seg. Tusen takk. Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært en del syk og har ikke kunnet løpt på lenge. Jeg var tidligere alltid best i min aldersgruppe og trenger derfor å trene meg inn til normalform på cooper. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Forresten, den personen i klassen min som kom på tredje plass(kom rett bak meg og broren min), har aldri trent løping, bare veldig variert styrketrening og spinning kanskje en gang i måneden. Han tok seg kanskje en fjelltur i ny og ne. Jeg og broren min trener kondisjon kanskje 60% av all fysisk aktivitet og trener opp mot 20 timer uken, og det sier jo litt om fordelene riktig styrketrening kan føre med seg. Kroppsbygning (lett eller tung) har veldig mye å si på langdistanseløping. Bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 Forresten, den personen i klassen min som kom på tredje plass(kom rett bak meg og broren min), har aldri trent løping, bare veldig variert styrketrening og spinning kanskje en gang i måneden. Han tok seg kanskje en fjelltur i ny og ne. Jeg og broren min trener kondisjon kanskje 60% av all fysisk aktivitet og trener opp mot 20 timer uken, og det sier jo litt om fordelene riktig styrketrening kan føre med seg. Kroppsbygning (lett eller tung) har veldig mye å si på langdistanseløping. Bare så det er sagt. jeg har ikke peiling på gym så kan du forklare hva du mener? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Forresten, den personen i klassen min som kom på tredje plass(kom rett bak meg og broren min), har aldri trent løping, bare veldig variert styrketrening og spinning kanskje en gang i måneden. Han tok seg kanskje en fjelltur i ny og ne. Jeg og broren min trener kondisjon kanskje 60% av all fysisk aktivitet og trener opp mot 20 timer uken, og det sier jo litt om fordelene riktig styrketrening kan føre med seg. Kroppsbygning (lett eller tung) har veldig mye å si på langdistanseløping. Bare så det er sagt. jeg har ikke peiling på gym så kan du forklare hva du mener? Høye og tynne personer har mye lettere for å score høyt på langdistansetester pga. lav vekt og lange bein. Høye og kraftige personer vil veie mer, og må derfor trene tilsvarende mer. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Høye og tynne personer har mye lettere for å score høyt på langdistansetester pga. lav vekt og lange bein. Høye og kraftige personer vil veie mer, og må derfor trene tilsvarende mer. Coopertesten er da virkelig ikke noe langdistanse, jeg ser på den mer som en sprint, eller mellomlang intervall. Er det ikke 12 eller 13min den varer? På slike korte distanser er det egentlig ganske viktig å ha eksplosiv kraft i beina (styrke) Selvfølgelig vil jo langdistanseløpere gjøre det bedre på coopertesten, men i mine øyne er dette en mellomdistanse for test å være. Men selvfølgelig, hvis det er kun løping som idrett du driver med, er det best å trene langdistanse og få bort de overflødige musklene. På de tretusenognoe meterne du kommer er jeg rimlig sikker på at melkesyren vil kjennes og anaerob trening vil være nyttig i tillegg. Som jeg sa før, variert trening er stikkordet. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Cooper maa nok regnes som langdistanse. Sprint slutter paa 400m og mellomdistanse slutter paa en mile, eller som ofisiell oevelse 1500m. Tror ikke du har behov for saa mye stryke med vekter faar aa trene til cooper. Men du boer trene styrke i ved aa bruke andre metoder, f.eks. loepe i oppoverbakke. Du boer ikke bare lope cooper testen, men som de andre allerede har sagt boer du trene variert. Jeg vet ikke hva slags treningsgrunnlag du har, men du boer, hvis du har vaert syk, starte litt rolig. F.eks. med en langkjoering i uka og to intervalloekter. Intervalloektene boer da ligne paa coopertesten. F.eks. 4 x 1000m m/ 3-4 min pause, i ca. samme fart som du vil loepe coopertesten. Det kan jo ogsaa vaere en ide a ta kontakt med en friidrettsklubb. Lykke til! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Kjør noen varierte løpeprogrammer for å trene til cooper. F.eks. 5x1000m, 2x3000m, 20-min joggetur, osv. Bare finn på noe; det finnes ingen 100% fasit. Om du ikke har løpt mange før, men kommer til å løpe mange, så lønner det seg å late som at man tar seg helt ut på den første, for da har man lettere for å øke til siden, noe som viser god innsats (gjelder gymtimer). Husk også, at om du prøver å løpe så hardt at du kaster opp (en HARD spurt på slutten), så er det lett å finne litt ekstra krefter. Jeg har alltid prøvd, men aldri klart å løpe så fort at jeg spyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå