Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det er sinnsvakt gode penger i Forsvaret om man bare gidder. Jeg kjenner folk rett over 20 som tjener godt over 500,000,- i året. Utdanning? 6 måneders UB.

Lenke til kommentar
Hvor mye er det man tjener får 6 måneders utenlandstjeneste? Har fått så ulike svar at det er vanskelig å ha det klart for seg. Er det 200 000,- for 6 måneder? Det er jo bare små rusk spør du meg...

8516688[/snapback]

 

400K i året? Det er da ikkje ille. Trenger vel 3 års bachelor for å tjene noe sånt vanligvis.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Hvor mye er det man tjener får 6 måneders utenlandstjeneste? Har fått så ulike svar at det er vanskelig å ha det klart for seg. Er det 200 000,- for 6 måneder? Det er jo bare små rusk spør du meg...

8516688[/snapback]

Kommer VELDIG an på grad og stilling. Samt så er det skatterregler som tilsier at du slipper skatt på penger tjent i utlandet hvis du har vært ute mer en 12 mndr i løpet av de siste 30 månedene.

I tillegg til lønna kommer diverse risiko-tillegg.

 

Når jeg var i Kosovo i 2001 tjente jeg ca 25 000.- pr måned etter skatt. Jeg skattet vanlig da jeg kun var ute i 7 måneder.

Ironien er at jeg tjente bedre når jeg jobbet på Befals- & Ingeniørskolen i 2002 på Jørstadmoen på grunn av alle øvelsene jeg var på.

Nå skal det også sies at det har skjedd mye mtp lønn osv siden 2001, så hva som er de gjengse lønnstrinn for feks en soldat/grenader vs fenrik/løytnant i utenlandstjeneste vet jeg ikke.

 

Som en kommentar til ett innlegg lengre oppe der lønna er ett hovedmotiv for utdanning og jobbing i Forsvaret, vil jeg påpeke at for min del var lønna ett motiv først når jeg skulle til utlandet, men etter å ha vært ute i 7 måneder, er jeg klar til å reise ut igjen på mye mindre lønn enn hva jeg hadde da. Rett og slett fordi jeg følte at jeg gjorde en forskjell. MAO er ikke penger lengre en motviasjon. Jeg har også vært sivil siden 2003, men kom tilbake til Hæren i 2006 og det er i hvertfall ikke pga pengene, men rett og slett fordi jeg ikke vet om en mer motiverende jobb enn å være befal i Hæren. Så lenge jeg har nok til regningene gir jeg F*** i pengene.

He he.. litt overdrevet, fordi jeg blir ikke lei meg for mere penger, men poenget mitt er at det ikke lengre er lønna som er drivkraften bak det at jeg har valgt å gå tilbake til Forsvaret. Det er en livsstil.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvor mye er det man tjener får 6 måneders utenlandstjeneste? Har fått så ulike svar at det er vanskelig å ha det klart for seg. Er det 200 000,- for 6 måneder? Det er jo bare små rusk spør du meg...

8516688[/snapback]

 

Du må huske at det er netto og da er det plutselig veldig mye.

Lenke til kommentar
Har en kompis som er inne til førstegangstjeneste, det meste av tjenesten er unnagjort. Han har blitt tilbudt en matrosstilling med rundt 400k i lønn. Men så er jo han også på sjøen hele tiden.

8519056[/snapback]

Skal du tjene penger i forsvaret må du på sjøen nesten, men det er en tyngre arbeidsstil da. De fleste går månedsturnus'er, men da har de også en måned fri etterpå. Kjenner en som er motormann på et kystvaktfartøy som tjener 800 000 på 6 måneders arbeid.

Lenke til kommentar
Det er sinnsvakt gode penger i Forsvaret om man bare gidder. Jeg kjenner folk rett over 20 som tjener godt over 500,000,- i året. Utdanning? 6 måneders UB.

8515058[/snapback]

 

Hva står UB for? Underbefal? Kan man ta den 6 månederes greia under førstegangstjeneste, det sa nemlig en av mine lærere..

Lenke til kommentar
Hvor mye er det man tjener får 6 måneders utenlandstjeneste? Har fått så ulike svar at det er vanskelig å ha det klart for seg. Er det 200 000,- for 6 måneder? Det er jo bare små rusk spør du meg...

8516688[/snapback]

 

400K i året? Det er da ikkje ille. Trenger vel 3 års bachelor for å tjene noe sånt vanligvis.

8517594[/snapback]

 

Men man slipper risken å bli skutt i hode...

Lenke til kommentar

Er så forbanna på det udugelie VPV og Forsvaret!

 

Jeg er omtrent eneste jeg kjenner som faktisk vil inn, vet hva jeg vil inn på og når.

 

Jeg kommer så inn på artilleribataljonen i Januar, TOTALT motsatt av hva jeg ønsker.

 

IDIOTER!

 

Har prøvd å ringe Hærens Taktiske Trenings Senter for å komme inn på Kampeskadron, men de henviste bare tilbake til VPV.

Endret av co2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...