Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært særlig flink i matte. Fikk typisk 3 og 4 på grunnkurs da jeg hadde matematikk. Er ikke det at jeg ikke forstår noe av det, men at matematikk ikke er en ting som bare kommer automatisk for de fleste, men må pugges inn. Det gadd jeg aldri, så matematikken jeg kan er rimelig begrenset.

 

Oppgavene på sesjon var råenkle, dog. De enkleste oppgavene var ting som enkel addisjon (2+4, 10+12 osv.) og veldig elementær deling. De vanskeligste oppgavene var simpel geometri. (Vinkel a er dobbelt så stor som vinkel b, b er en tredel så stor som vinkel c. til sammen er de 180 grader. Hvor store er vinklene? f.eks). Cluet er å holde hodet klart, for det er et par lurespørsmål. Du får også oppgavene som oppgavetekst, og ikke som rene mattestykker, så bruk gjerne kladdearket og blyanten du får til å sette det opp litt ryddigere. Ikke bruk altfor lang tid, dog, da mange sliter mye med at klokka går for fort 8)

 

Var lite fartsomregning og ikke altfor mye brøk, og det som var var veldig enkelt. De første 50-60% av oppgavene var hovedsaklig så enkle at ved å se på alternativene kunne du lett se hva som var rett. For du har svaralternativer til alle oppgavene, noe som gjør ting mye lettere. Noen svaralternativer var så absurde at du visste at det kunne bare være én av to, og dermed kunne et kjapt cirkaanslag føre deg til svaret, fremfor å gjøre hele regla.

 

Personlig syntes jeg ikke mattetesten var det verste, dog. Til tross for at matematikk er mitt svakeste felt, og norsk tradisjonelt er mitt sterkeste, var ordlikhetstesten ekkel. Du får veldig lite tid, mange av ordene er veldig like og det er et par tricky fremmedord der som satte meg inn i tenkeboksen en liten stund, i hvert fall.

 

Alt i alt vil jeg bare anbefale deg å stille i god form. Få masse søvn og spis og drikk riktig, så vil nok de fleste svarene komme ganske naturlig. Figuroppgavene kan vanskelg pugges, matematikken er veldg elementær (tror ikke det var noen ninjatriks man lærte etter ungdomsskolen der) og ordlikhetstesten er det veldig vanskelig å øve seg til uten å pugge hele synonymordboka.

 

Har relativt høy IQ, uten at jeg vil gå nærmere innpå det :)

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Vinkel a er dobbelt så stor som vinkel b, som er dobbelt så stor som vinkel c, til sammen er de 180 grader. Hvor stor er vinklene f.eks

8505903[/snapback]

 

OT: Hva er egentlig svaret på det? Har en følelse av at eg burde vite det :p

 

 

Hvordan er egentlig førstegangstenesten? Er det veldig hardt eller?

Lenke til kommentar

La deg ikke skremme av hva andre sier om sesjon. Oppgavene du får er av såpass elementær grad at jeg vil tro din tilstand under prøven har mer å si enn IQ og andre klassiske begrep for å måle intelligens. Så lenge du kan grunnleggende matematikk og ikke er helt på trynet i norsk, går resten av seg selv. Og det at du får lav score på den teoretiske delen betyr ikke at du mister alt av muligheter innen militæret - akkurat som det fungerer den andre veien. Har en kompis som fikk 9 over hele fjøla og ble tvangsplassert i saniteten, noe han aldeles ikke hadde søkt :)

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
La deg ikke skremme av hva andre sier om sesjon. Oppgavene du får er av såpass elementær grad at jeg vil tro din tilstand under prøven har mer å si enn IQ og andre klassiske begrep for å måle intelligens. Så lenge du kan grunnleggende matematikk og ikke er helt på trynet i norsk, går resten av seg selv. Og det at du får lav score på den teoretiske delen betyr ikke at du mister alt av muligheter innen militæret - akkurat som det fungerer den andre veien. Har en kompis som fikk 9 over hele fjøla og ble tvangsplassert i saniteten, noe han alldeles ikke hadde søkt :)

8506115[/snapback]

 

Høres bra ut. Satt med inntrykket av at matematikken var umennskelig og uoverkommelig. Har selv fått intelligensen målt over gjennomsnitte noen år tilbake, men er fortsatt litt kritisk til mattedelen, da jeg bare regnes som gjennomsnittlig på dette området og få tildelt 5-6 (poeng) av denne grunnen er ikke et valg for meg dessverre. Dette av ulike årsaker. Uansett er det betrygende å høre dine gode ord. Da er det bare å vente.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar

Angående bilder og film på nettet, så vet jeg at Forsvaret har strammet inn på dette de siste årene, og mange veteransider er forsvunnet i det stille etter høflige anmodninger. Dersom en spør på forhånd, går det greiere, men å fortelle om tusener av seere etter en anmodning er ingen fordel. Bilder av personer og installasjoner med navn er blant de tingene en helst ikke ser åpent på nettet.

 

Terrorberedskapen i Norge er offisielt stabil og ikke så høy. Folk som ferdes i Oslo vet at sannheten er noe helt annet, så jeg har inntrykk av at mange er på tå hev og heller kanskje til den overforsiktige kanten.

Lenke til kommentar
Jeg har skutt, demontert/slått sammen og studert begge børsenes komponenter grundig.

 

Først av alt er Ak-47 mindre og lettere enn Ag-3 samtidig som den holder 10 skudd ekstra (SVÆRT vesentlig forskjell) Jeg behøver ikke å nevne hvor robust og "udødelig" den er, regner med de fleste vet dette. Kolben som er laget av tree, er mye mer solid enn den syntetiske kolben til Ag-3. Sikte til Ag-3 er noe jeg finner svært ubehagelig iforhold til 47ens "skursikte" som er mye enklere å få siktet inn på evnt fiende.

 

Når det kommer til selve innholde i børsa er Ak-47 totalt overlegen. Ikke bare er den  MYE enklere å vedlikeholde/(de)montere men løpet og kammeret blant annet er av krom som gjør ordet rust fullstendig ukjent. Ag-3 har disse delene av stål. Disponeres disse delene for vann, kan du takke børsa farvel.

 

Det eneste som er bedre hos Ag-3 er presisjonen men da er det snakk over 300m. Dette blir da ingen nevnverdig fordel da infanterikamper foregår oftest innen 300m.

8460796[/snapback]

 

Beklager å svare så sent på et inlegg, samt at jeg går off-topic, men luer på en ting, Dicktator:

Hvordan har du hatt mulighet for å gjøre dette? Lurer først og fremst siden du er like gammel som meg - altså under atten år.

Lenke til kommentar
Jeg har skutt, demontert/slått sammen og studert begge børsenes komponenter grundig.

 

Først av alt er Ak-47 mindre og lettere enn Ag-3 samtidig som den holder 10 skudd ekstra (SVÆRT vesentlig forskjell) Jeg behøver ikke å nevne hvor robust og "udødelig" den er, regner med de fleste vet dette. Kolben som er laget av tree, er mye mer solid enn den syntetiske kolben til Ag-3. Sikte til Ag-3 er noe jeg finner svært ubehagelig iforhold til 47ens "skursikte" som er mye enklere å få siktet inn på evnt fiende.

 

Når det kommer til selve innholde i børsa er Ak-47 totalt overlegen. Ikke bare er den  MYE enklere å vedlikeholde/(de)montere men løpet og kammeret blant annet er av krom som gjør ordet rust fullstendig ukjent. Ag-3 har disse delene av stål. Disponeres disse delene for vann, kan du takke børsa farvel.

 

Det eneste som er bedre hos Ag-3 er presisjonen men da er det snakk over 300m. Dette blir da ingen nevnverdig fordel da infanterikamper foregår oftest innen 300m.

8460796[/snapback]

 

Beklager å svare så sent på et inlegg, samt at jeg går off-topic, men luer på en ting, Dicktator:

Hvordan har du hatt mulighet for å gjøre dette? Lurer først og fremst siden du er like gammel som meg - altså under atten år.

8508913[/snapback]

 

HVU

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oUHKmPsW
Er det et "bra" forum?

8512453[/snapback]

 

Ja helt klart. Er på mange andre forums men når det gjelder forsvaret og militæret er det Milforum det går i for meg. Men veldig stright da. Greit det syntes nå jeg da. Kult med mjk der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...