Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

...

AFAIK skal AG'en vare faset ut innen utgangen av 2008, men med all tradisjonen Forsvaret har til AG'en, blir det nok endel turbulens og ymse andre ting, før utfasinga finner sted. Ting blir jo ikkje akkurat gjort over natta i Forsvaret.

8456900[/snapback]

 

vel...

i utgangen av 2008 har vel bare i-styrkene og deler av hæren som har fått disse, forsvaret har bare bestillt 8200 stk, og disse er ikke produsert enda, så at de skal produsere for alle innen utgangen av 2008 er lite trolig...

5000 av disse går til i-styrkene. så det blir igjen 3200 til hæren.

 

btw, er 2500 "nye" AG-3 som skal oppgraderes til AG-3F2(mulighet for optisk sikte, innskyvbar kolbe, mulighet for laserpeker og vertikalgrep)

hvem som får dette er ukjent.

 

de ser ikke så stilige ut, men det blir en del bedre å sikte med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

AFAIK skal AG'en vare faset ut innen utgangen av 2008, men med all tradisjonen Forsvaret har til AG'en, blir det nok endel turbulens og ymse andre ting, før utfasinga finner sted. Ting blir jo ikkje akkurat gjort over natta i Forsvaret.

8456900[/snapback]

 

vel...

i utgangen av 2008 har vel bare i-styrkene og deler av hæren som har fått disse, forsvaret har bare bestillt 8200 stk, og disse er ikke produsert enda, så at de skal produsere for alle innen utgangen av 2008 er lite trolig...

5000 av disse går til i-styrkene. så det blir igjen 3200 til hæren.

 

btw, er 2500 "nye" AG-3 som skal oppgraderes til AG-3F2(mulighet for optisk sikte, innskyvbar kolbe, mulighet for laserpeker og vertikalgrep)

hvem som får dette er ukjent.

 

de ser ikke så stilige ut, men det blir en del bedre å sikte med.

8457235[/snapback]

Og enda tyngre. :)

Lenke til kommentar
Hadde valgt en Ak-47 når som helst ovenfor en G3.

8458887[/snapback]

Hvorfor det?

Sier ikke at det er feil, vil bare høre din saklige argumenter for hvorfor. Er litt uenig med deg.

8458956[/snapback]

 

Jeg har skutt, demontert/slått sammen og studert begge børsenes komponenter grundig.

 

Først av alt er Ak-47 mindre og lettere enn Ag-3 samtidig som den holder 10 skudd ekstra (SVÆRT vesentlig forskjell) Jeg behøver ikke å nevne hvor robust og "udødelig" den er, regner med de fleste vet dette. Kolben som er laget av tree, er mye mer solid enn den syntetiske kolben til Ag-3. Sikte til Ag-3 er noe jeg finner svært ubehagelig iforhold til 47ens "skursikte" som er mye enklere å få siktet inn på evnt fiende.

 

Når det kommer til selve innholde i børsa er Ak-47 totalt overlegen. Ikke bare er den MYE enklere å vedlikeholde/(de)montere men løpet og kammeret blant annet er av krom som gjør ordet rust fullstendig ukjent. Ag-3 har disse delene av stål. Disponeres disse delene for vann, kan du takke børsa farvel.

 

Det eneste som er bedre hos Ag-3 er presisjonen men da er det snakk over 300m. Dette blir da ingen nevnverdig fordel da infanterikamper foregår oftest innen 300m.

Lenke til kommentar
Er innkalt til sambandsbataljonen i august.

Hva kan jeg forvente meg av denne tjenesten? Er det hardt?

Hva gjør man?

8410201[/snapback]

og ISTAR-troppen (heretter omtalt som ISTAR).

8410534[/snapback]

 

Som er den beste troppen ;)

8435006[/snapback]

 

 

Multinode er den beste troppen. Det tror jeg vi alle vet.

Lenke til kommentar
Jeg tjenestegjorde faktisk ved den grensestasjonen dette skjedde. For ordens skyld, det var ikke KGB som fulgte med, men russisk grensevakt, som ligger under innenriksministeriet.
Interessant, jeg mener å huske jeg ble fortalt det var KGB-folk dengang jeg var inne. Skal en være pinlig korrekt, var det vel snarere sovietisk grensevakt og ikke russisk, selv om russerne hadde en tendens til å dominere soviet-apparatet.
Gutta på stasjonen fant ut at de ville se om russerne i OP-tårnet på andre siden faktisk fulgte med. Den russiske grensekommisæren tok saken prompt opp med sin norske kollega på deres neste møte, så noen så nok "henrettelsen".  ;)

8456399[/snapback]

Joda, det ble jo sett, det var noe av poenget. Den første varianten av historien gikk ut på at sjefen på den sovietiske siden anbefalte sin norske kollega på dette møtet å sende folk til dem om de skulle gjøre trenge flere henrettelser, i en slags "høh høh høh"-type humor. Den virkelige historien endte i mindre humor enn som så.
Lenke til kommentar
Angående erstatning til AG3: Forsvaret skal anskaffe nye jagerfly i nær fremtid (avgjørelsen er planlagt å skje i 2008), og prislappen er godt over 40 milliarder kroner, og gjenkjøpsavtalene er det lite med hittil...

 

Blir det da særlig penger igjen til nye våpen?

8472817[/snapback]

Tviler på at kjøpet av nye fly finansieres over det vanlige forsvarsbudsjettet, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Angående erstatning til AG3: Forsvaret skal anskaffe nye jagerfly i nær fremtid (avgjørelsen er planlagt å skje i 2008), og prislappen er godt over 40 milliarder kroner, og gjenkjøpsavtalene er det lite med hittil...

 

Blir det da særlig penger igjen til nye våpen?

8472817[/snapback]

Tviler på at kjøpet av nye fly finansieres over det vanlige forsvarsbudsjettet, men er ikke sikker.

8472951[/snapback]

Vel, hadde Forsvaret sluttet å drite penger på unødvendige ting, hadde de fint hatt råd til nye fly. Ta bare for eksempel nå; 2 eller 3 av Forsvarets Hercules-fly er nå i Canada for å bytte vinger. Hvor mange millioner tror dere ikkje en slik opersjon koster? Hercules-flya er gammle og upraktiske.

Lenke til kommentar

Prislappen på å sende Hercules'ene bort til Canada, og tilbake, samt bytte vingene, kryper seg godt opp mot prislappen for nye fly. Uten at jeg har spesiellt innsikt i tall, så kommer dette fra Terminalleder/sjef for Bardufoss Flyplass, hvorpå han selv har reagert sterkt på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Ja, det er slik at du ønsker deg videre til de ulike stillingene et stykke ut i rekruttskolen. Da er det også intervjuer om/med de ulike stillingene, så det er lurt å bruke denne dagen til å forhøre seg ganske grundig...

 

Jeg har selv erfaring fra Flyplassoperasjonsassistent, på Bodø hovedflystasjon. Er meget fornøyd med den stillingen, da det både er en interessant stilling(spesielt under øvelser), og en gunjstig turnusordning(2 uker jobb, 2 uker perm). Lite felt og friluft, så hvis det er det du er ute etter bør du søke deg til noe annet. Hvis du skal være Ops ass, er det nok lurt å søke seg til Bodø eller Ørland, da det er disse basene som har jagerfly, og også ofte besøk av utenlandske fly/helikoptere. Kan iallefall anbefale en slik stilling, spesielt hvis du er flyinteressert, eller ønsker å søke f.eks flygelederutdanning senere...

 

De andre stillingene vet jeg naturligvis lite om, men har hørt at terminalassistent, og adm.ass visstnok skal være litt dølle stillinger(har hørt dette av folk som har hatt slike stillinger).

Lenke til kommentar

Jeg har (på forespørsel) fått epost om at jeg er planlagt innkalt til luftforsvaret i januar. For det første så har jeg noe uklar oppfatning av hvordan ting foregår i luftforsvaret og hvorvidt jeg selv har positiv innstilling til det (det var absolutt IKKE det jeg søkte på sesjon), men hovedsaklig er det tidspunktet som passer dårlig mht. utdannelse. Vet noen hvorvidt det er mulig å få dem på gli til å endre innkallelsesdato? Og jeg ville foretrekke å fremskynde det et halvår fremfor å utsette det, neon som vet om det lar seg gjøre?

Jeg har sendt mail og spurt, men de bruker jo en halv evighet på å svare.

Lenke til kommentar

Jeg var på sesjon i dag. De sa der at de foretrakk at man helst utsatte utdanningen til fordel for tjeneste.

 

Jeg valgte forøvrig Garden på førstevalg, Sjøforsvaret på andre, og noe IT-greier på tredje :).

 

Redigert: Du kan jo ringe da, surbz00r. Kanskje lettere å få svar da?

Endret av quakie
Lenke til kommentar
Først av alt er Ak-47 mindre og lettere enn Ag-3 samtidig som den holder 10 skudd ekstra (SVÆRT vesentlig forskjell) Jeg behøver ikke å nevne hvor robust og "udødelig" den er, regner med de fleste vet dette. Kolben som er laget av tree, er mye mer solid enn den syntetiske kolben til Ag-3. Sikte til Ag-3 er noe jeg finner svært ubehagelig iforhold til 47ens "skursikte" som er mye enklere å få siktet inn på evnt fiende.

 

Det eneste som er bedre hos Ag-3 er presisjonen men da er det snakk over 300m. Dette blir da ingen nevnverdig fordel da infanterikamper foregår oftest innen 300m.

8460796[/snapback]

 

Men 7.62x51mm > 7.62x39mm er grunn nok til å velge AGen for min del. Her er det rå kraft som gjeld :p

 

Dessuten er AG3 strengt tatt minst like solid som AK47, vel - kanskje med unntak av kolben. Dessuten er ein ladearm som sprett fram og tilbake ein guffen ting.

 

AG3 <3

 

Nok om det.

Det er mestring å måtte vente i nesten seks timar på Gardermoen på flyet heim :\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...