Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som er den beste troppen ;)

8435006[/snapback]

 

Rettelse, var, da kont. 08/05 var inne. Men dette er strengt tatt off-topic -- alle har en me against my brother, me and my brother against the world-holdning, og om vi skal diskutere dette blir vi aldri ferdige.

 

Hvis jeg vil sende et brev der jeg påstår at jeg har krigsminner, vil dette bli godtatt og jeg slipper militæret?

8429800[/snapback]

 

Det er vel bare én måte å finne ut det på. Om du gjerne vil slippe kan det jo være verdt forsøket.

Endret av Lstor
Lenke til kommentar

Jeg skal inn i luftforsvaret i juli. Sitter nå å ser gjennom noen av stillingene man kan ha etter fullført rekruttskole. Er det slik at man ønsker seg videre til disse stillingene etter rekruttskolen? Hvor stor sjanse er det å få ønsket sitt oppfyllt i så fall?

 

Har funnet et par stillinger jeg synes virker interessante. Noen som har erfaringer fra disse?

- Administrasjonsassistent

- Flyplassoperasjonsassistent

- Terminalassistent

- Operasjonsassistent

Lenke til kommentar
Er det mulig å ta førerkortet under førstegangstjenesten på Setermoen? Jeg har blitt kalt inn i artbataljonen der

8452845[/snapback]

Om du vil ta førerkortet, pleier befal, hvertfall der jeg er, å være ganske behjelpelige mtp kjøretimer etc. Men du får ikkje lappen på forsvarets regning - slik man fikk før.

Lenke til kommentar
Hei...

Hadde tenkt meg inn i HV til vinteren, og lurer på en ting her...

 

Ser noen får en ag med innskyvbar kolbe eller AG-3 F1? Hvordan får man en slik? Kan man spør eller er det bare for soldater som gjør noe ekstra eller er kort i armene?

8454665[/snapback]

 

Tips: Ikke la det første inntrykket militæret sitter igjen av deg at du er veldig interessert i våpen.

Lenke til kommentar
Hehe... det vet jeg! Skal prøve å ligge lavt på det område...  :ph34r:

Men uansett, hvorfor er det så galt å være interessert i våpen når man er i hæren? Kunne egentlig tru det var et stort pluss...

8454967[/snapback]

 

Det handler om å være interessert i det på rett måte, om du er interessert i det på rett måte eller ei er ikke opp til meg å avgjøre.

Lenke til kommentar
Kokk henrettet? Hva slags historie er det? Har aldri hørt om den. Fortell fortell!!

8450372[/snapback]

Stemmer det,og henrettelsen var helt forskriftsmessig også, med ett lite unntak: det var løskrutt. Historien forårsaket et sant rabalder som mange helst vil glemme og mange allerede tror er en legende fra den gang menn var menn.

 

Historien er lang, og finnes i flere utgaver, hvilket er bare å forvente når ramsalt nordnorsk humor går amok og alle hemninger har evakuert for lengst. Jeg traff broren til en som var med å skjøt, så jeg tror jeg har den rette utgaven. Vissnok finnes det en bok om norsk etterretningshistorie som også beretter om edel dåd på grensen (eller var det over alle grenser?) Historien er derfor ikke gradert, selv om mange gjerne så den begravet.

 

For å gjøre historien kort:

Det var en gang under den kalde krigen at norske grensevakter ved den norsk-sovietiske grensen bestemte seg for å ha litt leven med grensevaktene på den andre siden, som var KGB-folk. Årsaken er god, men det er ikke plass til å fortelle om bakgrunnen her. En plan ble lagt ("Your mission, should you choose to accept it...") og det ble raskt klart at en kokk måtte ofres.

 

Så KGB skuer gjennom sine store kikkerter at våre helter drar en kokk med seg ut av en av bygningene på norsk side, binder ham opp, setter opp en ekskusjonspelotong (forskriftsmessig), og ... fyrer løs! Liket blir liggende til solnedgang. KGB-folket gikk av skaftet, og trodde at det hadde totalt klikket for nordmennene, for kombinasjonen av nordnorsk og russisk humor er som kjent som olje og vann.

 

Så KGB tar kontakt med hovedkvarteret, der de slår fast at det har rablet for for de norske grensevaktene, og det går vissnok helt til topps i Kreml. Norske myndigheter blir kontaktet for å få en forklaring, jeg husker ikke lengre om den norske ambassadøren i Moskva ble innkalt til sovjetisk UD, eller om den sovjetiske ambassadøren i Oslo tok kontakt med UD, åkke som gikk saken raskt til topps også i Norge, men her kjente de sine pappenheimere. Det endte med at noen tok en telefon til grensestasjonen for å utbe seg en forklaring, men der var alle enige om at dette hadde de aldri hørt om , nei.

Lenke til kommentar

Jeg tjenestegjorde faktisk ved den grensestasjonen dette skjedde. For ordens skyld, det var ikke KGB som fulgte med, men russisk grensevakt, som ligger under innenriksministeriet. Gutta på stasjonen fant ut at de ville se om russerne i OP-tårnet på andre siden faktisk fulgte med. Den russiske grensekommisæren tok saken prompt opp med sin norske kollega på deres neste møte, så noen så nok "henrettelsen". ;)

Lenke til kommentar
Hehe... det vet jeg! Skal prøve å ligge lavt på det område...  :ph34r:

Men uansett, hvorfor er det så galt å være interessert i våpen når man er i hæren? Kunne egentlig tru det var et stort pluss...

8454967[/snapback]

AG3-F1 gis hovedsaklig til mech-inf som er satt opp på CV90 og til feks TMBN. Skal du til HV og Værnes er det særdeles liten sjanse for at du får det. I rekrutten får du det ikke og deretter hvil din tjenestestilling bestemme hva som blir ditt personlige våpen.

Og du sier først at du skal til HV og etterpå at du skal til Hæren. To forskjellige ting bare så du vet det.

AG3-F1 er heller ikke like god å skyte med. Mer praktisk inn og ut av kjøretøy, men ellers er det få forskjeller som er av betydning. F1-kolben må også byttes ut etter ca 2000 skudd pga vibrasjoner som ødelegger kolben. I tillegg er den tyngre.

 

Er du heldig og skal til Hæren er det jo lov å håpe på den nye M416 fra H&K, men tvilsomt da det vil ta litt tid å få de levert.

Lenke til kommentar
Er du heldig og skal til Hæren er det jo lov å håpe på den nye M416 fra H&K, men tvilsomt da det vil ta litt tid å få de levert.

8456773[/snapback]

Forsvaret kjører jo kun to policyer på slikt;

 

1. Ingen får noenting, før alle kan få.

 

eller

 

2. Noen får, før alle kan få noenting.

 

AFAIK skal AG'en vare faset ut innen utgangen av 2008, men med all tradisjonen Forsvaret har til AG'en, blir det nok endel turbulens og ymse andre ting, før utfasinga finner sted. Ting blir jo ikkje akkurat gjort over natta i Forsvaret.

Lenke til kommentar

Utdanning i forsvaret er ikke lett å få til, fordi det er svært begrenset med plasser, og svært mange som søker. Da kommer det ned til de med best karakterer fra skole igjen. Det er jo den eneste måten de kan skille mellom folk uten å møte dem personlig. Det er ekstremt ettertraktet fordi det er gratis, og foreldrene til gutta/jentene som drar inn presser på for at gullbarnet skal få gratis utdanning i et eller annet felt.

 

Når jeg var inne i 1997, var det flere som ville ta lastebillappen for de hadde hørt man "fikk" den gratis. Men det viste seg at om de ikke hadde skriftlig attest på at de gikk rett i fast jobb som hadde med lastebiler å gjøre etterpå, ble de ikke akseptert på kurset. Selv en kar på rommet mitt som trygla og ba fordi de har bondegård m/ flere traktorer og lastebiler, og han skulle jobbe der, fikk ikke gjennomslag.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Men det viste seg at om de ikke hadde skriftlig attest på at de gikk rett i fast jobb som hadde med lastebiler å gjøre etterpå, ble de ikke akseptert på kurset. Selv en kar på rommet mitt som trygla og ba fordi de har bondegård m/ flere traktorer og lastebiler, og han skulle jobbe der, fikk ikke gjennomslag.

8457089[/snapback]

Man trenger fortsatt behovserklæring, men det er ikkje litt like strengt. Jeg kunne sikkert fått fattern's ikkje-aktive låsesmedfirma til å skrive en til meg, og fått an godkjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...