Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er innkalt til sambandsbataljonen i august.

Hva kan jeg forvente meg av denne tjenesten? Er det hardt?

Hva gjør man?

8410201[/snapback]

Jeg avtjener pr. dags dato i Sambandsbataljonen. Har vært her siden August 06, og dimmiterer 5.juli i år. Sambandsbataljonen (SBBn) består av tre kompanier; telekompaniet (TKP), kommandoplasskompaniet (KKP) og sambandskompaniet (SBKP). TKP består av Radiotroppen, Regtropp 1 og Regtropp 2. KKP består av MTLK-troppen (heretter omtalt som MTLK), Kommando-troppen (med to seksjoner; Kommando og Tren - heretter omtalt som KDO og Tren) og ISTAR-troppen (heretter omtalt som ISTAR). SBKP består av TIM-troppen, multinodetroppen og Brigadekommandoplassen. SBKP består kun av vervede befal og grenaderer, med unntak av Multinodetroppen, som fra Desember 2006, også tar inn soldater i førstegangstjenesten.

 

Ved innrykk, dvs samme dag som du reiser inn, må du velge kompani og tropp - så anbefaler deg å lese skrivene som følger med innkallinga. Føl deg også fri til å spørre her i tråden, da flere har tjenestegjort her.

 

TKP støtter avdelinger i felt med TADKOM-knutepunkter og MRR-reléer. Regionstropp 1 og 2 setter opp knutepunkt for TADKOM, mens Radiotroppen hovedsakelig setter opp MRR-reléer for Brigade Nords kommandonett. Begge er oppsatt i beltevogner (BV'er), og farter rundt på strategiske fjelltopper for å ha god dekning. Velger man TKP, får de fleste omfattende kunnskap og opplæring i forsvarets MRR og radiosystemer, og en god del får også BV-lappen. Så har vi SBKP som terminerer TADKOM- og MRR-samband til de enkelte kommandoplassene i forsvaret gjennom Multinodetroppen.

 

KKP's hovedoppgaver er å levere kommandoplasser. I praksis vil dette si at de forskjellige troppene i KKP (med unntak av TREN) har ansvaret for å sette opp kontainere, telt, etc, innefor piggtråd/sikret område, med avanserte sambandssystemer, datasystemer, med egen strømforsyning i form av aggregater og/eller kraftverk, og ymse annet. 3 av de 4 troppene i KKP, har ansvaret for hver sin kommandoplass, hvorpå MTLK har staben til 6.divisjon (dvs generalen, brigaderer etc), KDO har staben til SBBn (Bataljonssjefer, radio-spesialister etc), mens ISTAR har Etterretningsbataljonen. TREN er mye lik CSS-bataljonen (Combat Service Support). De driver med logistikk, og flesteparten som havner i TREN, får lastebillappen, med en hel haug andre logistikk-kurs (ADR etc). Kjøring av containere, BV'er på flak, mat, vann, etc, er vanlig tjeneste for TREN-gutta. Mye kjøring utenom øvelser også.

 

Selv er jeg i KKP/KDO, og stortrives der. Vil selv påstå at dette er klart den beste troppen i bataljonen, men det sier nok alle om sin egen tropp. Jeg vil ikkje si at Sambandsbataljonen er noe spesielt hardt og fysisk krevende sammenliknet med de fleste andre bataljoner. Eneste som gjør tjenesten litt "hard" og spesiell, er været, kan bli ganske så kaldt her, og tar litt tid å venne seg til dersom man kommer fra Sør-Norge. Den daglige tjenesten i bataljonen er så og si lik i alle kompaniene/troppene - det er som regel bare under øvelser man utfører forskjellig tjeneste.

 

Sikkert flere som kan komme med mer utfyllende info om ønskelig - uansett er det bare fyre løs med spørsmål.

Endret av jocke
Lenke til kommentar
White har du ikke hørt noe om at HV blir sendt ut til utlandet som innsatstyrke?

8408302[/snapback]

 

Hva i all verden skal Heimevernet gjøre i utlandet? Deres hovedoppgave er å opprettholde nasjonal sikkerhet.

8408365[/snapback]

Det blir faktisk vurdert om HV kan stille med mannskaper til Afghanistan. De har jo allerede enkelt-offiserer ute itjeneste. Årsaken til at de vurderer å bruke HV er at det sliter mye på blant annet TMBN med mange rotasjoner og at Hv ønsker mer operativ erfring på sine menn og kvinner. Tror til og med det ble nevnt i ett F! for en liten stund tilbake. Det er mulig det var andre publikasjoner som Folk&Forsvar, Befalsbladet eller Offiserbladet uten at jeg skal være skråsikker.

Lenke til kommentar

Akk og ve, har fått varsel om innkallelse til førstegangstjeneste :(

Jeg som trodde jeg var safe nå.. Ser for meg at det kan bli trasig å være 26 år og løpe rundt på en båt med 18-19åringer.

Er det en mulighet å få gjøre noe relevant til ting man kan fra før av, eller er det rett inn og gjøre som man blir bedt/beordret om ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det en mulighet å få gjøre noe relevant til ting man kan fra før av, eller er det rett inn og gjøre som man blir bedt/beordret om ?

8413266[/snapback]

 

Hvilken utdanning har du? Regner med du skal inn i Sjøforsvaret.

Lenke til kommentar
Hvilken utdanning har du? Regner med du skal inn i Sjøforsvaret.

8413280[/snapback]

 

Jepp, "Sjøforsvaret ved Sjøforsvarets Skoler, Rekruttskolen".

Greia er den at jeg har studert og jobbet om hverandre, men har bestemt meg for å avslutte studiene for en god stundt, potensielt for alltid. Har ikke en konkret grad, men er heller ikke "under utdanning". Har jobbet i 2 år, så arbeidserfaringen begynner å komme seg.

Er informatikkstudier jeg har drevet på med/jobbet med.

Frykter at de ser på papirene, ser at det ikke er noen grad oppført der, og sender meg rett ut til propellpusserpatruljen. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvis du er flink og viser en liten form for autoritet, så er det meget mulig at alderen og erfaringen din kommer deg til gode. Det finnes utrolig mange roller man kan ha i Sjøforsvaret, det gjelder bare å gjøre det greit på rekrutten og ha en god dose flaks.

Lenke til kommentar
Jeg er føkked med andre ord.. :p

8413572[/snapback]

hehe, jeg og.

 

skal inn i sjøforsvarets rekruttskole nå til juli i år, hvis ikke en lærlingplass dumper ned i fanget mitt.

8414717[/snapback]

 

Hvorfor ikke søke lærling i militæret?

8414993[/snapback]

fordi jeg fant ikke noe tilbud innen mitt fag, som er industrirørlegger. har og sendt noen mails til de men får aldri svar

Lenke til kommentar
Jeg er i ingeniør, nærmere bestemt i pansret ingeniørkompani. Noe som er uten å skryte det eneste stedet du kan være for å få litt nytte ut av militæret. Det er uten tvil vi som "kriger" mest og har mest spenning og variert tjeneste.

8399489[/snapback]

 

Det har vel du strengt tatt ikke peiling på?

8399520[/snapback]

Ups, en meget stygg leif. Gikk litt fort i svingene der. Mente selvsagt det eneste stedet i ingeniørbataljonen man kan få litt nytte ut av militæret. Iallefall det jeg har fått intrykk av.

 

Ser nå at posten kanskje er skrevet litt vel patriotisk, slik skjer desverre med skumle humørsvingninger i forsvaret. Må ha hatt en god dag da jeg skrev den posten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Da var sesjonen vel overstått.

 

Høydepunkt: 9 på evnetesten.

 

Nedtur: 6 i syn (0.20 venstre og 1.00 høyre) og henvisning til optiker.

 

Tjenestedyktig indeed :D

8423431[/snapback]

 

Lol? Dreit du deg på synstesten? Jeg har -2.20 på begge og 7 i syn. Gratulerer med evnetesten forresten.

Lenke til kommentar

Neinei, har bare helt ufattelig dårlig syn på venstre øye. Leste greit fra den nederste rekka med det høyre, men greide bare nummer tre med venstre. Fikk et høylytt "Hæ?" fra sesjonslegen da jeg begynte å lese.

 

Men LASIK så ordner det seg :)

 

Og tusen takk. Var langt lettere enn jeg trodde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...