Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Er ikke du i Sambandet? Dengangen jeg var inne, var mange av soldetene det jeg vil kalle i overkant motiverte, og det gikk rett som det var temmelig hett for seg. Er det slik der fortsatt?

8386162[/snapback]

Ingen som er "i overkant motiverte", vil jeg si, men de fleste er motiverte nok. Trenger liksom ikke å piske og true og skjelle og sverge for at en soldat skal utføre en oppgave eller at ting skal skje. Er egentlig veldig fornøyd med troppen, de er flinke hele gjengen.

Edit: Fjernet overflødig quoting

Endret av Lstor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke du i Sambandet? Dengangen jeg var inne, var mange av soldetene det jeg vil kalle i overkant motiverte, og det gikk rett som det var temmelig hett for seg. Er det slik der fortsatt?

8386162[/snapback]

Ingen som er "i overkant motiverte", vil jeg si, men de fleste er motiverte nok. Trenger liksom ikke å piske og true og skjelle og sverge for at en soldat skal utføre en oppgave eller at ting skal skje. Er egentlig veldig fornøyd med troppen, de er flinke hele gjengen.

8386486[/snapback]

Jeg har inntrykk av at endel historier er blitt glemt, f.eks. kokken som ble henrettet. Selv opplevde jeg nok til å skrive en bok om dette, pluss en hyllemeter om andre ting jeg hørte.

Ett eksempel fra Jørstadmoen var vaktkommandøren som skulle sjekke om vaktmannskapet var årvåken nok. Så fyren snek seg langs gjerdet til han var sikker på at han var sett, og da hoppet han over gjerdet. Vakta, i fyr og flamme, ropte ut hele leksa med "holdt - holdt eller jeg skyter" osv, så fort han kunne, og avsluttet med å sende en skur hett bly rett over ryggen på vaktsjefen.

Gikk det en hel uke uten at det ble skutt i vakta, syntes vi det var noe unormalt.

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at endel historier er blitt glemt, f.eks. kokken som ble henrettet. Selv opplevde jeg nok til å skrive en bok om dette, pluss en hyllemeter om andre ting jeg hørte.

Ett eksempel fra Jørstadmoen var vaktkommandøren som skulle sjekke om vaktmannskapet var årvåken nok. Så fyren snek seg langs gjerdet til han var sikker på at han var sett, og da hoppet han over gjerdet. Vakta, i fyr og flamme, ropte ut hele leksa med "holdt - holdt eller jeg skyter" osv, så fort han kunne, og avsluttet med å sende en skur hett bly rett over ryggen på vaktsjefen.

Gikk det en hel uke uten at det ble skutt i vakta, syntes vi det var noe unormalt.

8388368[/snapback]

De fleste har nok blitt glemt, jeg har ikke hørt noen historier som er mer enn et par år gamle. Har selvfølgelig hørt om et par halvville ting, men ikkenoe på langt nær så drøyt som det du beskriver. Det er mer snakk om å sende opp Helios (lysraketter) i nærheten av flyplassen i forbindelse med en øvelse, slik at en sivil jet som skulle lande svingte vekk og lurte på hva i h.. som skjer, og om en annen som ankom avmelding ved vaktlagbytte per fallskjerm - for å nevne et par ting. Skyting i vakta, f.eks., har jeg aldri hørt om.

Lenke til kommentar
De fleste har nok blitt glemt, jeg har ikke hørt noen historier som er mer enn et par år gamle. Har selvfølgelig hørt om et par halvville ting, men ikkenoe på langt nær så drøyt som det du beskriver. Det er mer snakk om å sende opp Helios (lysraketter) i nærheten av flyplassen i forbindelse med en øvelse, slik at en sivil jet som skulle lande svingte vekk og lurte på hva i h.. som skjer, og om en annen som ankom avmelding ved vaktlagbytte per fallskjerm - for å nevne et par ting. Skyting i vakta, f.eks., har jeg aldri hørt om.

8388566[/snapback]

Snodig. For jeg vet at det er en offiser på Jørstadmoen som burde vite om disse tingene; han var da jeg var der...

Hva f.eks. med blodbadet i fontenen, er det også glemt?? Kulehullet i sengegavlen, er det fjernet? Osv osv.

Når det gjelder kokken som ble henrettet, så fikk jeg historien bekreftet av en tidligere kollega som fortalte at broren hans var i "eksekusjonspelotongen", men det nordpå.

Lenke til kommentar
Snodig. For jeg vet at det er en offiser på Jørstadmoen som burde vite om disse tingene; han var da jeg var der...

Hva f.eks. med blodbadet i fontenen, er det også glemt?? Kulehullet i sengegavlen, er det fjernet? Osv osv.

Når det gjelder kokken som ble henrettet, så fikk jeg historien bekreftet av en tidligere kollega som fortalte at broren hans var i "eksekusjonspelotongen", men det nordpå.

8389922[/snapback]

Sambandet, dvs. Sambandsbataljonen, har flyttet til Heggelia leir i Bardufoss/Troms, så vi er nok ikke på Jørstadmoen lenger. Men jeg er lillehamring, så jeg har relativt god kjennskap til leiren :)

Lenke til kommentar
Dersom man ikke får innkallingsbrev nå i april, betyr det at man slipper førstegangstjenesten for i år? D.v.s man må vente til neste runde?

8393027[/snapback]

Du skal få varsel om innkalling seks måneder i forveien, så da er du vel god for ut oktober i hvert fall.

8393056[/snapback]

Okei, så det vil si at jeg sånn sett kan få innkallingsbrevet i postkassen når som helst i år?

Lenke til kommentar
Dersom man ikke får innkallingsbrev nå i april, betyr det at man slipper førstegangstjenesten for i år? D.v.s man må vente til neste runde?

8393027[/snapback]

Du skal få varsel om innkalling seks måneder i forveien, så da er du vel god for ut oktober i hvert fall.

8393056[/snapback]

Feil, senest tre måneder før ref brevet jeg fikk. Varselet om mulig innkalling ble sendt meg 4 måneder før. (Fikk varsel for et par dager tilbake for mulig førstegangstjeneste i august) Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det fortsatt sånn at førrstegangstjenesten i sjøforsvaret varer i 15 måneder?

Har nettopp fått vite at jeg skal inn i mars 08...

8397156[/snapback]

Den varer opp til 12 måneder.

Lenke til kommentar
Dersom man ikke får innkallingsbrev nå i april, betyr det at man slipper førstegangstjenesten for i år?

8393027[/snapback]

Sitat Forsvarsnett: "Varsel vil sendes ut etter påske til de som er planlagt innkalt til førstegangstjeneste med innrykk i tidsrommet september 2007 til april 2008."

Jeg har ikke oversikt over alle de forskjellige innrykkene, men det er nok innrykk et eller annet sted i de fleste av årets måneder i hvert fall.

8393530[/snapback]

Innrykksplan finner du her.
Lenke til kommentar

Jaja.. Fikk innkallelse.. :dontgetit:

Skal inn i Ingeniørbataljonen.

Jeg siterer:

Her driver Hærens spesialister innefor miner, bro og ferge-operasjoner, abc-tjeneste (atomic, biological and chemical), dykking og ingeniørstøtte til andre avdelinger sin varierte tjeneste.

Hadde ikke hørt om dette engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...