Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Finnes flere måter å "utsette" førstegangstjenesten på. Fast jobb. Skole (universitet, høyskole, folkehøyskole, etc). Privatist (som kan tas "bare" for å utsette, koster deg 500 kroner). Så slaget er ikkje tapt dersom man skal inn i Januar.

 

Jeg skal ringe inn i morra, tenker kanskje å søke Befalskolen vist jeg ikke kan omplasseres. Noen som har erfaring med befalskolen her? Jeg har flere spørsmål som: Består de fleste "seleksjons uka"? Synes det blir dumt å kaste bort mye av sommer ferien min vist det er 100 søkere og bare 30 av dem kommer inn, ettersom jeg ikke akkurat er i "topp form" nå, men kan jo bli bedre selvfølgelig..

8346018[/snapback]

For å ha en ting klar; søker du befalskole, skal du være motivert. Du må belage deg på mye mer krevende og ansvarsfulle oppgaver enn de som velger vanlig førstegangstjeneste. Du blir automatisk pålagt at du utfører oppgaver og utfordringer "bedre" enn de andre, og, naturlig nok, stilles det høyere krav. Ting du må påberegne deg å gjøre som BS-elev; lagfører, utdanne/undervise andre, teori/prøver/lesing, etc.

 

Når det gjelder befalsskolen generelt, finnes det flere avdelinger. Hæren, Sjøforsvaret, Luftforsvaret og Heimevernet har alle forskjellige Befalsskoler, med egne spesifike krav/utdanning. Riktignok er opptaket felles for alle, men du må vite hvor du skal videre - om du kommer videre.

 

FOS (Felles opptak og seleksjon) foregår på Kjevik i uke 26, 27 og 28. Perioden innledes med opptaksprøver som intervju med offiser og psykolog, legeundersøkelse, fysiske tester i utholdenhet og styrke og psykologiske tester. Noen skoler gjennomfører også prøver i engelsk, matematikk, norsk og samfunnsfag.

 

Andre del av opptaket er en feltøvelse. Her får du grunnleggende opplæring i feltkunnskaper, du får prøve deg i lederrollen, og du viser hvordan du fungerer under press.

 

Den tredje og siste perioden av opptaket består i grove trekk av intervjuer og informasjon fra de ulike befalsskolene. I tillegg er det mulig å ta de fysiske testene på nytt for dem som ikke besto prøvene ved første forsøk.

 

Opptakskrav for FOS/Befalskolen

– være norsk statsborger

– ha generell studiekompetanse

– ha godt syn

– ha god vandel

– ha god helse

– ha fylt 18 år innen opptaksuka

– kunne skrive og snakke norsk

 

Offtopic; Heisann Storjord, trodde ikkje du vanka heromkring :-)

Endret av jocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om de norske spesialstyrkene vil bytte fra SFW til HK416...

 

USAs mest hemmelige elitestyrker bruker jo dette våpnet...

 

Men det er nok en smak og behag sak.

 

EDIT:

 

Link: http://www.mil.no/start/aktuelt/nyheter/ar...rticleID=139302

 

Altså, her står det at HK416 skal ta over for AG3'en, i alle forsvarsgrener, inkludert i spesialstyrkene.

 

Jippi!!

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om de norske spesialstyrkene vil bytte fra SFW til HK416...

 

USAs mest hemmelige elitestyrker bruker jo dette våpnet...

 

8374802[/snapback]

SFW er vel mer et "uttrykk" enn ett våpen? FSK bruker jo f.eks. C8 allerede. Vanskelig å si om det er noe å hente på å bruke HK416 istedenfor.

 

Noen som har nummeret man kan ringe for å sjekke når man skal inn til førstegangstjeneste?

8375076[/snapback]

81555580.

Lenke til kommentar

Trenger ikke ha egenskaper som en Drill Instructor i USA for å være befal. En liten morsom tjukkas jeg vokste opp sammen med har vært befal i mange år.

Han får respekt av soldatene fordi han er artig, jovial og har HØY stemme når han vil. Å få respekt ved å være godt likt er vel bedre enn å få respekt fordi alle er redde for deg.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om de norske spesialstyrkene vil bytte fra SFW til HK416...

 

USAs mest hemmelige elitestyrker bruker jo dette våpnet...

 

8374802[/snapback]

SFW er vel mer et "uttrykk" enn ett våpen? FSK bruker jo f.eks. C8 allerede. Vanskelig å si om det er noe å hente på å bruke HK416 istedenfor.

 

Noen som har nummeret man kan ringe for å sjekke når man skal inn til førstegangstjeneste?

8375076[/snapback]

81555580.

8375192[/snapback]

 

SFW er ikke et uttrykk. Det står for "Special Forces Weapon".

Bare sjekk linken: http://www.coltcanada.com/sfw-page.htm

 

Uansett, jeg vet ikke om SFW har en lei tendens til å streike, siden HK416 ikke (skal i hvertfall ikke) ha det. Men det er sikkert en eller flere gode grunner til at de bytter.

Lenke til kommentar
SFW er ikke et uttrykk. Det står for "Special Forces Weapon".

Bare sjekk linken: http://www.coltcanada.com/sfw-page.htm

 

Uansett, jeg vet ikke om SFW har en lei tendens til å streike, siden HK416 ikke (skal i hvertfall ikke) ha det. Men det er sikkert en eller flere gode grunner til at de bytter.

8375614[/snapback]

Oki. Mente å huske at det var et slags "samlebegrep" for spesialstyrkenes mange våpen, men så feil kan man virkelig ta.

Lenke til kommentar

Jeg håpte på HK416(1. pri) eller C8.

Håper jeg får det utdelt til høsten, men jeg tviler. TMBn er vel proritert fremfor min avdeling.

Men det var sagt av GIHV at det skulle komme 500 våpen i månden allerede fra sommeren av, men siden første lass kommer i november er det mulig det blir et stort parti. Håpen godsaken min ligger der. :)

Lenke til kommentar
AG-3 er tungt å drasse på, ikke minst i varme strøk.

Haha, et våpen som blir tyngre jo varmere det blir. :D

Tenk så kult det hadde vært med et militære uten våpen da.

8375504[/snapback]

Det blir ikke tyngre i varmen din rakettforsker, men prøv å gjennom en fysisk aktivitet både i kaldt vær og varmt vær og se hva som tærer mest på kreftene dine. ;)

Lenke til kommentar
Offtopic; Heisann Storjord, trodde ikkje du vanka heromkring :-)

8372008[/snapback]

Noe må jeg jo ha å gjøre for å prøve å glemme hvor håpløse dere er ;) Men jeg gjør visst det, og har visst gjort det i noen år mer enn deg, ser det ut til.

 

 

On topic:

Angående nytt håndvåpen: Dang. Nå får jeg jo lyst til å forlenge kontrakten...

 

Angående resten av posten til jocke, ang. befalskolen:

Jepp. Som BS-elev forventes det at du er flinkere og mer motivert enn en gjennomsnittlig vernepliktig. Jeg har selv flere ganger fått i oppgave å piske BS-elever en del ekstra, bare fordi de er BS-elever.

 

(Glemmer aldri synet av 11 slitne BS-elever som gasset rundt vedlikeholdshallen i Heggelia med konteinersluse på ryggen, for det var jo konkurranse!)

Lenke til kommentar
Har, som jeg tidligere har sagt i tråden, blitt innkalt til 2. bataljon ved Skjold i August.

 

Noen som har vært der/er der og kan fortelle litt om hvordan det er?

 

Søkte gjennom tråden, og fant ikke noen "aktivitetsbeskrivelse". :p

 

Hvordan går dagene på Skjold? Stiller det store krav til fysikk (er i rimelig fin form om dagen, men røyker 10-15 om dagen (noe jeg skal trappe ned på/slutte med innen da) har dessuten godt grunnlag for trening vil jeg tro mtp. at jeg har vært aktiv i sport fra jeg var 7-17.)

 

Bør jeg gjennomføre treningsopplegget man fikk ved sesjonspapirene (en liten plakat, som beskriver 8 uker trening til mil.), eller finne et annet program?

 

Takk! :)

 

PS: Skal inn i August, gleder meg villt! :wee:

8369052[/snapback]

Jeg er selv på skjold, for å beskrive stedet så er det ett sted midt i intet som du sikkert har hørt allerede. Stedet har to bensinstasjoner, en matbutikk og en bar som ofte blir brukt til å drikke bort sorger og bekymringer.

Ellers så ligger Skjold i ett kuldehull noe som gjør det til et meget kaldt sted. Nei, det er ikke -50 grader her slik mange som har vært her fra før av påstår, men det kan bli ned mot -35 grader om vinteren.

Ca 3km med bratt oppoverbakke unna Skjold så ligger skytefeltet mauken hvor det aldri er stabilt vær. Som troppsjefen sa, det er en grunn til at husene der oppe er boltet fast til bakken med vaiere. Du kommer til å hate og elske mauken.

Videre er leieren helt grei, messa har grei mat men elendig køsystem. Vi har gode treningsmuligheter med svømmehall, klatrevegg og vanlig treningsrom.

Lenke til kommentar
Jepp. Som BS-elev forventes det at du er flinkere og mer motivert enn en gjennomsnittlig vernepliktig. Jeg har selv flere ganger fått i oppgave å piske BS-elever en del ekstra, bare fordi de er BS-elever.

8377229[/snapback]

Er ikke du i Sambandet? Dengangen jeg var inne, var mange av soldetene det jeg vil kalle i overkant motiverte, og det gikk rett som det var temmelig hett for seg. Er det slik der fortsatt?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...