Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, ser det er et par andre enn meg her som er innkalt til atrilleriet.. Ser ikke ut som om noen av dere er veldig positive?

 

Jeg vet veldig lite om artilleriet, så er det noen her inne som kan fortelle meg, hva dette går ut på?

 

Er veldig glad i å trene, og vil derfor gjerne trene mye, få mange utfordringer og måtte tåle litt press, og er ikke veldig intressert i masse svære våpen. (Ikke noe imot det, men, som sagt, ikke akkurat intressert...)

 

Er ellers kjempe motivert for militæret og det kalde nord, men vil gjerne ha noe som er litt "tøft"..

 

Fint om noen kan hjelpe meg litt her...

Lenke til kommentar

Ang. syn: Jeg har -3,25 og -3,5 på øynene, og har karakter 5. Ved innrykk ble jeg fortalt at jeg var én karakter for lav til INTOPS. Jeg er feltdyktig, er vervet som grenader, og har blitt forsøkt vervet til beredskapsavdeling (avdeling som krever MedSel og som er klare til å reise ut), samt at kompanisjef ville ha meg på NRF-beredskap. Så ting er ikke umulig selv om synet ikke er perfekt -- med mindre du vil bli jagerflyver eller liknende, naturligvis...

 

Art. har flere avdelinger, og ikke alle er oppsatt på M109. I tillegg til å skyte trengs det også noen som observerer og lokaliserer mål, tar seg ammunisjon osv., uten at jeg har inngående kjennskap til dette. Uansett, praktisk talt alle avdelinger i Hæren har en viss operativ tjeneste, og du får skyte nok med ag uansett hvor du havner.

Lenke til kommentar

Jeg ringte til Vernepliktsverket og fikk beskjed om at jeg blir innkalt til Sjøforsvaret i mars 2008. Jeg forklarte situasjonen min til han jeg snakket med og han mente at jeg kunne prøve å søke om omfordeling. Derfor har jeg nå sendt et brev til Forsvaret der jeg forklarer at jeg gjerne vil ha fremskutt tjenesten til førstkommende juli, august eller september, slik at jeg slipper å gå glipp av to år.

 

Noen som vet hvor stor sjansen er for at jeg blir omfordelt? Er veldig motivert for militæret nå, og det ville vært en nedtur for meg om jeg må ta førstegangstjeneste neste år.

Lenke til kommentar
Hei, ser det er et par andre enn meg her som er innkalt til atrilleriet.. Ser ikke ut som om noen av dere er veldig positive?

 

Jeg vet veldig lite om artilleriet, så er det noen her inne som kan fortelle meg,  hva dette går ut på?

 

Er veldig glad i å trene, og vil derfor gjerne trene mye, få mange utfordringer og måtte tåle litt press, og er ikke veldig intressert i masse svære våpen. (Ikke noe imot det, men, som sagt, ikke akkurat intressert...)

 

Er ellers kjempe motivert for militæret og det kalde nord, men vil gjerne ha noe som er litt "tøft"..

 

Fint om noen kan hjelpe meg litt her...

8358221[/snapback]

 

Jeg også ønsker å springe rundt i skauen og leke helt. Men det ble nå artbataljonen, og sånn er det bare. Tenker å søke utenlads tjeneste senere, og fikk informasjon om at de sender folk utenlands fra artbataljonen, så det er hvertfall noe positivt da.

Lenke til kommentar

joda, skjønner jo det. Er nok ikke så gæærent, men saken er at jeg tar det året her helt frivillig.. For å ta et pause mellom vgs og studier, men blir det bare tull kan jeg jo bare begynne å studere med en gang istede.. Gidder ikke å frivillig "kaste bort" et år, når et nå engang er sånn at førstegangsjenesten er frivillig for jenter..

 

Mener ikke det at vi skal ha noen slags særstilling, men jeg gjør nå engang det her for å få testa meg litt, ikke fordi jeg må...

 

men men, som sagt, vet svært lite om artilleriet, og kan jo hende jeg kommer til å trives kjempegodt!

Lenke til kommentar

Tror ikke noen skal klage på rekrutten når det gjelder antrekk ol. F.eks når det gjelder utseendet på soldater, skaporden og vask osv.. Det man gjennomgår på Gardeskolen v/Terningmoen er vel det nærmeste vi kommer nazismen siden 1945. Håret skal ikke være mer enn 6 mm i rekrutten. Og det er smertegrensen. Heldigvis er det 7 måneder siden rekrutten for meg. Så håret har fått litt friere tøyler.

 

De beryktede cm'ene som feltskjortene/tskjortene skal være brettet i er en treningssak å få til. Bretter du to t-skjorter slik at det ser ut som 4. Så har du 3 andre t-skjorter som du kan bytte på å bruke. (Kommer jo helt ann på hvor mange som er blitt utdelt ).

 

Men jeg klarte forresten å ødelegge spitten på feltstøvlene idag. Mistet en bajonett på skoene og vips så har de et sykt stort arr som jeg ikke får vekk før jeg dimmer. Og det er ikke lenge til. 85 dager. Skjønner ikke hvorfor spitte-tradisjonen har holdt seg. Var jo først og fremst så gamle skotske soldater skulle se inn under skjørtene på uvitende piker. Men hvorfor i huleste skal en infanteriavdeling i det norske forsvaret bruke det også.. Idioti! Garden er ut

Lenke til kommentar

Elsker garden og kommer nok alltid til a gjore det. Sant spitt er et ha til tider iallefall nar man odelegger den(gjort det selv). Men siden skopuss er sa "stort" i forsvaret velger garden a perfeksjonere det sam mange andre ting. Spitten blir du stolt av nar Generalmajorer+- stopper og kommenterer skopussen sin!! Gjor deg en tjeneste og reparer den. Det tar nok noen dager med intensivt arbeide, men det er vard det.

Lenke til kommentar
Da trenger du ikke gå i militæret... Du bare begynner på skole og når du får innkallelse skriver du at du er midt i utdanninga...

8366867[/snapback]

Grensen går for 3 måneder inne i studiet for å kunne slippe unna, det står og spesifisert i varselet som sendes ut. Så det kan bli litt vanskelig for vedkommende... :hmm:

Lenke til kommentar
Ang. syn: Jeg har -3,25 og -3,5 på øynene, og har karakter 5. Ved innrykk ble jeg fortalt at jeg var én karakter for lav til INTOPS. Jeg er feltdyktig, er vervet som grenader, og har blitt forsøkt vervet til beredskapsavdeling (avdeling som krever MedSel og som er klare til å reise ut), samt at kompanisjef ville ha meg på NRF-beredskap. Så ting er ikke umulig selv om synet ikke er perfekt -- med mindre du vil bli jagerflyver eller liknende, naturligvis...

 

Art. har flere avdelinger, og ikke alle er oppsatt på M109. I tillegg til å skyte trengs det også noen som observerer og lokaliserer mål, tar seg ammunisjon osv., uten at jeg har inngående kjennskap til dette. Uansett, praktisk talt alle avdelinger i Hæren har en viss operativ tjeneste, og du får skyte nok med ag uansett hvor du havner.

8359751[/snapback]

 

Ganske likt meg da, har hakket værre, rundt -3.50 og -3.75. Fikk egentlig 4, men så triksa offiseren i databasen og gav meg 5.

Lenke til kommentar

Har, som jeg tidligere har sagt i tråden, blitt innkalt til 2. bataljon ved Skjold i August.

 

Noen som har vært der/er der og kan fortelle litt om hvordan det er?

 

Søkte gjennom tråden, og fant ikke noen "aktivitetsbeskrivelse". :p

 

Hvordan går dagene på Skjold? Stiller det store krav til fysikk (er i rimelig fin form om dagen, men røyker 10-15 om dagen (noe jeg skal trappe ned på/slutte med innen da) har dessuten godt grunnlag for trening vil jeg tro mtp. at jeg har vært aktiv i sport fra jeg var 7-17.)

 

Bør jeg gjennomføre treningsopplegget man fikk ved sesjonspapirene (en liten plakat, som beskriver 8 uker trening til mil.), eller finne et annet program?

 

Takk! :)

 

PS: Skal inn i August, gleder meg villt! :wee:

Lenke til kommentar
Da trenger du ikke gå i militæret... Du bare begynner på skole og når du får innkallelse skriver du at du er midt i utdanninga...

8366867[/snapback]

Grensen går for 3 måneder inne i studiet for å kunne slippe unna, det står og spesifisert i varselet som sendes ut. Så det kan bli litt vanskelig for vedkommende... :hmm:

8368676[/snapback]

 

Ikke hvis han begynner på skolen til August... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...