Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Kravene til å bli grensejeger er på linje med befalskravene.

8325498[/snapback]

 

Det vil si lave krav. 14:30 på 3000 meter, 4 hang ups og rundt 20 pushups og situps. Piece of cake.

8325974[/snapback]

 

Så godt som alle klarer de kravene, på rekruttskolen greide 99% av troppen min de kravene. Bare en fyr på 150kg som aldri hadde hørt ordet trening før som ikke greide det. Hvis du er helt ute av form trenger du bare et par ukers trening før du greier de kravene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kravene til å bli grensejeger er på linje med befalskravene.

8325498[/snapback]

 

Det vil si lave krav. 14:30 på 3000 meter, 4 hang ups og rundt 20 pushups og situps. Piece of cake.

8325974[/snapback]

13 minutter på 3000 og 5 hangups er vel mer korrekt. I tillegg er det ikke bare de de kravene, men man skal gjennom en mestringsøvelse uten mat og søvn og man må vise at man har riktig holdning generelt.

 

Men jeg er enig at det ikke er allverdens vanskeligste krav. Jeg mener at de fleste normale mennesker kan greie de kravene med moderat trening og litt velvilje. Likevel opplever jeg at det er utrolig mange som ikke greier de og i tillegg synes de er på kanten til det umenneskelige. Jeg personlig mener at det kun er snakk om vilje o g prioriteringer.

Lenke til kommentar
Blir alle som skal inn i militæret snauklipt på hodet?

8326203[/snapback]

Neida. Jeg var dritredd for å miste håret. Men jeg fikk bare beskjed om å ha håret i orden. De få dagene jeg var på Sessvollmoen som MP måtte håret være over kragen, på Madla var det nok at det var i hestehale. Litt vanskeligere hvis du ikke har langt nok hår til å ta det i hale.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
13 minutter på 3000 og 5 hangups er vel mer korrekt. I tillegg er det ikke bare de de kravene, men man skal gjennom en mestringsøvelse uten mat og søvn og man må vise at man har riktig holdning generelt.

8326089[/snapback]

 

Er det GSV du snakker om nå? Her er hvertfall kravene for befalsskolen og det er litt rart hvis de er lavere enn GSV :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvordan blir 3000 meteren avholdt? Er det friidrettsbane (sånn rød grus)? Eller kan det variere på hva slags underlag man løper?

8327807[/snapback]

 

Det varierer fra base til base (og leir til leir). Vi i Haakonsvern har foreksempel mye vind i løypen, mens på Madla varierer underlaget veldig.

Lenke til kommentar
13 minutter på 3000 og 5 hangups er vel mer korrekt. I tillegg er det ikke bare de de kravene, men man skal gjennom en mestringsøvelse uten mat og søvn og man må vise at man har riktig holdning generelt.

8326089[/snapback]

 

Er det GSV du snakker om nå? Her er hvertfall kravene for befalsskolen og det er litt rart hvis de er lavere enn GSV :)

8327257[/snapback]

 

Jeg gir meg. Trodde BS hadde de samme kravene som vi på KS. Har vært sivil i tre år så jeg skal innrømme at jeg ikke er helt up to date på akkurat dette.

 

Edit: Skriveleif

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg gir meg. Trodde BS hadde de samme kravene som vi på KS. Har vært sivil i tre år så jeg skal innrømme at jeg ikke er helt up to date på akkurat dette.

8329213[/snapback]

 

BS-kravene er ganske like de på KS. Eneste umiddelbare forskjellen jeg kommer på er svømmekravet som også er latterlig enkelt. Men man trenger ikke være veldig bra trent for å være en dyktig offiser, uansett.

Lenke til kommentar
Jeg gir meg. Trodde BS hadde de samme kravene som vi på KS. Har vært sivil i tre år så jeg skal innrømme at jeg ikke er helt up to date på akkurat dette.

8329213[/snapback]

 

BS-kravene er ganske like de på KS. Eneste umiddelbare forskjellen jeg kommer på er svømmekravet som også er latterlig enkelt. Men man trenger ikke være veldig bra trent for å være en dyktig offiser, uansett.

8330060[/snapback]

Nja. Ganske like, men ikke helt. Kravene, bortsett fra svømminga som kun er for Sjø og Luft, var 13 min på 3000 meter, 28 sit-ups, 5 hang-ups og 20 pushups. Vi måtte svømme, men ikke på tid som i Sjø og Luft der det er 200 m på 5 min. Dette var i hvertfall kravene på opptaket som var i Bergen i fjor.

Er også enig at det ikke er fysikken som avgjør om man er en dyktig offiser eller ikke, men samtidig mener jeg at de minstekravene ikke er for mye forlangt for en offiser og jeg mener også at mtp hva slags yrke vi har valgt så vil jeg stole på mine kollegaer og det å vite at de har en minimumstandard er en del av dette. Feks vil jeg vite at jeg kan dra en medsoldat vekk hvis han er skadet på lik linje som han kan gjøre det for meg. Veldig forenklet og lite sannsynlig, men bare for å illustrere hva jeg mener.

Det er ett eller annet sitat som sier at tre modige menn som ikke kjenner hverandre ikke vil angripe løven, mens tre mindre modige menn som kjenner hverandre vil uten videre angripe løven fryktløst. Derfor må også noen minimumskrav settes.

Lenke til kommentar
Er militæret no gøy? Artilleribataljonen? Ville du reist jorda rundt i 3-4 måneder eller joina militæret?

8329370[/snapback]

 

Om militæret er gøy? Her er min mening

 

Jeg har vært inne siden august i pansret ingeniørkompani (hovedsakelig minelegging/rydding) i ingbn på skjold.

Det er mye teit i forcen, ting som er helt på tryne tungvint og bakvendt, noe det alltid har vært og kommer alltid til å være. Hvis man går og irriterer seg over all dritten hele tida og synes alt er dritt så får du et veldig langt år.. eller veldig kort.

Jeg er vognfører på stormpanservogn M113, noe jeg sterkt anbefaler andre å bli. Skal love deg at å kjøre rundt i terreng med pansrvogn med syykt framkommelighet er drit fett (artigste jeg har gjort iallfall)... SOm sagt før så prøv å kom som VF, man slipper fyringsvakt på øvelser, slipper å være ute i drittvær, og har det drit fett.

Fårsjen er FETT! Noe alle bør oppleve...

Her er noen vidoer for å reklamere litt!

Sveitsisk action:

 

Bilknusing: http://video.google.com/videoplay?docid=-348260257304584730

 

Bilknusing leo på skjold:

 

Morsomt:

Endret av espkul
Lenke til kommentar
Blir alle som skal inn i militæret snauklipt på hodet?

8326203[/snapback]

Nope, du får ha hår som ikke går over kragen, da må du sette det opp eller klippe det bort

8326346[/snapback]

 

Med ett lite unntak i 3. Gardekompani(musikk/drill-kont.), men det er uansett for spesielt interesserte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...