Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hoy. bare lurer på en ting. Får man sommerferie i militæret?

8303271[/snapback]

 

Som regel får man en uke eller to ... eller tre om man bruker mange permdager.

8303488[/snapback]

 

Oki, takker for svar!

 

 

Hmm, lurer på hva jeg skal søke på etter rekrutten, sliter litt med å velge hva jeg skal søke på. Vil ha noe som ikke krever at man er tipp topp fysiskt. Noe som har med datamaskiner å gjøre interesserer meg. Vakt(og sikring(?) hadde jo heller ikke vært så galt men det krever vell litt? :p

 

 

:hmm:

8303791[/snapback]

Vakt og Sikring er kanskje det mest kjedelige du kan komme borti, men du får et kult kurs da.

 

Har jeg vært deg ville jeg søkt meg som FSR eller MiF operatør på FOHK eller LDKN, da får du ekstremt gode papirer fra førstegangstjenesten også pluss at du får en interresant og variert tjeneste!

8305893[/snapback]

 

Har du noe mer info på "FSR" og "MiF-operatør"?

Lenke til kommentar
Vakt og Sikring er kanskje det mest kjedelige du kan komme borti, men du får et kult kurs da.

Det spørs hvor du havner. V&S hos f.eks. HJK/FSK har svært variert tjeneste med et utall av markøroppdrag.

 

Det er et annet forum som er forsvaret/mil.no sitt, trodde jeg.

 

Hva heter dette?

8306646[/snapback]

Ikke Forsvaret sitt, men milforum.net?

Endret av Synthm
Lenke til kommentar
Det er et annet forum som er forsvaret/mil.no sitt, trodde jeg.

 

Hva heter dette?

8306646[/snapback]

Ikke Forsvaret sitt, men milforum.net?

8306803[/snapback]

Det er et annet forum som er forsvaret/mil.no sitt, trodde jeg.

 

Hva heter dette?

8306646[/snapback]

Forsvaret Forum?

8306818[/snapback]

 

Nei, et faktisk forum. Åh, finner det ingen plass.

8306838[/snapback]

 

 

*Bruke teskje*

Lenke til kommentar

 

Har du noe mer info på "FSR" og "MiF-operatør"?

8306791[/snapback]

 

FSR er en sambandsoperatør på et Kystvakt fartøy eller på en Kystradiostasjon (FOHK/LDKN/Haakonsvern) der du behandler/sender/skriver informasjon som for eksempel skal til et hovedkvarter. Du får en høyere sikkerhetsklarering enn de vanlige værnepliktige i og med at du har tilgang til informasjon som krever at forsvaret kan stole på deg. Tjenesten er basert på forsvaret sine data og radiosystemer.

 

MiF-Operatør er nesten det samme bortsett fra da befinner du deg plassert i et MSO et sted i landet som befinner seg i så godt som alle de norske basene (sjø/luft/hær). Det går ut på det samme som en FSR, men du bruker ikke radiokommunikasjon.

Lenke til kommentar

 

Har du noe mer info på "FSR" og "MiF-operatør"?

8306791[/snapback]

 

FSR er en sambandsoperatør på et Kystvakt fartøy eller på en Kystradiostasjon (FOHK/LDKN/Haakonsvern) der du behandler/sender/skriver informasjon som for eksempel skal til et hovedkvarter. Du får en høyere sikkerhetsklarering enn de vanlige værnepliktige i og med at du har tilgang til informasjon som krever at forsvaret kan stole på deg. Tjenesten er basert på forsvaret sine data og radiosystemer.

 

MiF-Operatør er nesten det samme bortsett fra da befinner du deg plassert i et MSO et sted i landet som befinner seg i så godt som alle de norske basene (sjø/luft/hær). Det går ut på det samme som en FSR, men du bruker ikke radiokommunikasjon.

8307771[/snapback]

 

Begge de hørtes jo faktisk litt interresant ut. :)

 

 

 

Må visst ta en ny hørelstest etter påske, hørte jo ikke bæra på den første testen.. har faktisk litt dårlig hørsel. :hmm:

Endret av geedoo
Lenke til kommentar

Æsj! Da har jeg ringt Vernepliktsverket og spurt om muligheten til å tilbringe skoleåret 2007/08 i Forsvaret. Det svaret jeg fikk var at jeg egentlig skulle bli innkalt i mars 2008, noe som passer veeeldig dårlig. Da må jeg enten gå å drive dank helt fra skoleslutt i år til mars neste år, eller begynne på skole til høsten (noe jeg er veldig lite lysten på). Han fyren jeg snakket med sa at han skulle skrive ned at jeg hadde et ønske om å komme inn til sommeren, men han kunne visst ikke love noe. Det jeg tenkte da, var at jeg ringer igjen om en stund, dersom jeg ikke får innkallelse. Når blir egentlig innkallelsene sendt for juli-opptaket?

Lenke til kommentar

Hm, lurer på en ting:

Da jeg var på sesjon i mars fikk jeg en firer på synet, og legedama sa jeg ikke ville bli innkalt. Siden jeg var motivert og greier, triksa sesjonsoffiseren i databasen og gav meg 5 på synet. Han sa jeg nå hadde en sjanse å få gjort førstegangstjenesten, men det var ikke sikkert. De skulle allikevel "prøve å få meg inn".

 

Har jeg noe sjanse til å få tatt førstegangstjenesten i det hele tatt?

 

Synes det er helt idiotisk at de plutselig skal være helt prippen om en har litt dårlig syn*. Blir liksom sånn at de som scorer greit på testene blir dratt inn, selv om de er umotivert som faen og ikke vil ta førstegangstjenesten.

Fikk forresten 9 på resten, og 6 på teoriprøven.

 

*(den synstesten var ræva, hadde ikke briller så jeg måtte ta av og på linsene uten speil og greier i full fart. Vanskelig fokusere øynene da)

Lenke til kommentar
Æsj! Da har jeg ringt Vernepliktsverket og spurt om muligheten til å tilbringe skoleåret 2007/08 i Forsvaret. Det svaret jeg fikk var at jeg egentlig skulle bli innkalt i mars 2008, noe som passer veeeldig dårlig. Da må jeg enten gå å drive dank helt fra skoleslutt i år til mars neste år, eller begynne på skole til høsten (noe jeg er veldig lite lysten på). Han fyren jeg snakket med sa at han skulle skrive ned at jeg hadde et ønske om å komme inn til sommeren, men han kunne visst ikke love noe. Det jeg tenkte da, var at jeg ringer igjen om en stund, dersom jeg ikke får innkallelse. Når blir egentlig innkallelsene sendt for juli-opptaket?

8316888[/snapback]

Har en kompis som skal inn i juli, han har fått beskjed om det for noen dager siden.

Lenke til kommentar

Har fått innkalling til Hæren Artilleribataljonen, men jeg vet ikke om jeg har lyst... Tror jeg skal sende spm. om utsettelse. Tingen er det at jeg skal reise jorda rundt fra januar 08 til april 08 og jobbe nå til høsten for å spare penger til reisen. Etter det i 08 skal jeg på skole ( i utlandet).

 

Hva er sjansene mine for å få innvilget utsettelse?

 

Jeg har vært i krig faktisk, så kanskje jeg kan grine på meg at jeg har krigsminner..?

Lenke til kommentar
Prøver meg her da, siden tråden min om emnet ble stengt.

 

Noen som har noen erfaringer om å være Grensevakt? Hvordan er dette?

Blitt innkalt til sommeren

8325168[/snapback]

Jeg har ikke personlige erfaringer med det å være grensevakt, men kjenner flere personlig som har vært både soldater og befal på grensa.

Hvis du er glad i flott natur, drive fiske osv er det å være grensevakt en av de flotteste tjenestene du kan få. Det ser også veldig bra ut på CV'n din.

MEN, du må anses skikket for å få tjeneste, ellers havner du i leirtroppen på GSV hvis du er i for dårlig form. Kravene til å bli grensejeger er på linje med befalskravene. Men alle de jeg har pratet med sier at det var ett fantastisk bra år. Mye skryt. Jeg kunne selv godt tenkt meg å hatt en befalsstilling på grensa, og hvis jeg havner i infanteriet når jeg er ferdig på KS, kommer jeg til å søke på stilling som troppsjef på grensa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kravene til å bli grensejeger er på linje med befalskravene.

8325498[/snapback]

 

Det vil si lave krav. 14:30 på 3000 meter, 4 hang ups og rundt 20 pushups og situps. Piece of cake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...