Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prøv å ringe til VPV. Artilleribn er sikkert ikke det mest bedritne man kan komme i, det er jo svære kanoner og beltegående kjøretøy og greier! Det viktigste er uansett ikke hvor man havner, men HVEM man havner sammen med! :thumbup:

8280563[/snapback]

 

M109 155 mm felthaubitsene som artbn har er noe av de skrøpeligste norske forsvaret har... de er så dårlige (var iallfall) at måtte kjøres opp på TT for å kjøres litt bort. Vognene er fra slutten av 60 tallet. Er nok ikke no særlig spennende å være VF på en slik en.

Jeg har vært inne i 9 mnd nå i pansret ingeniørkompani på skjold hvor jeg er vognfører på M113 stormpanservogn. En anbefaling til alle dere her som skal inn, så er VF det man må bli! Er grisefett å kjøre i terrenget og man slipper mye dritt ute på øvelser.

Uansett hvor man havner hen så blir det åleit, samholdet er som regel veldig bra! Anbefaler folk å dra i fårsjen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Forvent deg en veldig bra tjeneste! Ha en positiv innstilling og forvent å få det bra, så går alt så mye bedre. Jeg tjenestegjør i Samband i dag og trives veldig godt. Mye bra befal og godt samhold mellom soldater og befal. Mye bra daglig tjeneste og bra øvelser. SBBN er en av de bataljonene som har flest feltdøgn - noe som gjør tjenesten variert og spennende.

Lenke til kommentar
Forvent deg en veldig bra tjeneste! Ha en positiv innstilling og forvent å få det bra, så går alt så mye bedre. Jeg tjenestegjør i Samband i dag og trives veldig godt. Mye bra befal og godt samhold mellom soldater og befal. Mye bra daglig tjeneste og bra øvelser. SBBN er en av de bataljonene som har flest feltdøgn - noe som gjør tjenesten variert og spennende.

8300329[/snapback]

Har alltid positiv holdning :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hoy. bare lurer på en ting. Får man sommerferie i militæret?

8303271[/snapback]

 

Som regel får man en uke eller to ... eller tre om man bruker mange permdager.

Lenke til kommentar
Hoy. bare lurer på en ting. Får man sommerferie i militæret?

8303271[/snapback]

 

Som regel får man en uke eller to ... eller tre om man bruker mange permdager.

8303488[/snapback]

 

Oki, takker for svar!

 

 

Hmm, lurer på hva jeg skal søke på etter rekrutten, sliter litt med å velge hva jeg skal søke på. Vil ha noe som ikke krever at man er tipp topp fysiskt. Noe som har med datamaskiner å gjøre interesserer meg. Vakt(og sikring(?) hadde jo heller ikke vært så galt men det krever vell litt? :p

 

 

:hmm:

Endret av geedoo
Lenke til kommentar
Oki, takker for svar!

 

 

Hmm, lurer på hva jeg skal søke på etter rekrutten, sliter litt med å velge hva jeg skal søke på. Vil ha noe som ikke krever at man er tipp topp fysiskt. Noe som har med datamaskiner å gjøre interesserer meg. Vakt(og sikring(?) hadde jo heller ikke vært så galt men det krever vell litt? :p

 

 

:hmm:

8303791[/snapback]

Er svært lite utviklende å sitte der i vaktbua dag etter dag.

 

Prøv å kom deg ut i noen interessante stillinger, får en del igjen for det.

Lenke til kommentar
Oki, takker for svar!

 

 

Hmm, lurer på hva jeg skal søke på etter rekrutten, sliter litt med å velge hva jeg skal søke på. Vil ha noe som ikke krever at man er tipp topp fysiskt. Noe som har med datamaskiner å gjøre interesserer meg. Vakt(og sikring(?) hadde jo heller ikke vært så galt men det krever vell litt? :p

 

 

:hmm:

8303791[/snapback]

Er svært lite utviklende å sitte der i vaktbua dag etter dag.

 

Prøv å kom deg ut i noen interessante stillinger, får en del igjen for det.

8304072[/snapback]

 

13 måneder i vaktbua er sikkert ikke noe særlig nei. Men det er vell ikke bare det man gjør?

 

Noen her som har gått vakt og sikring? Hvor havna du da og hva gjorde du?

Endret av geedoo
Lenke til kommentar

Jeg var Vaktsoldat på Kjevik. Og der satt man og koste seg i bommen og åpna den av og til :) (Er jo en bilfri leir, så er ikke så ofte det kommer biler).

Er også en åpen leir, så trenger ikke vise ID for å komme inn. Så det man gjorde var å stå i skilderhuset en halvtime på morgenen, ta opp og ned flagget. Og gå et par streifer om dagen. Men var jo 24timers vakter 7dager i strekk, ikke 12timers vakter som de har mange andre steder.

Lenke til kommentar
Går det ann å ringe / sende e-mail til noen i forsvaret for å høre om jeg kommer inn eller ikke?

Var på sesjon for en stund siden, og jeg fikk beskjed at jeg kanskje blir inkallt i sommer.

Men er utrolig plagsomt å gå rundt og ikke vite om jeg blir innkallt eller ikke.

8304215[/snapback]

 

Ta en telefon til Vernepliktsverket. Da viser du at du er interessert i å dra i militæret, og det er dermed større sjanse for å komme inn. Leser du her, står det at de som skal tjenestegjøre i 2007/2008 vil bli informert etter påsken ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men var jo 24timers vakter 7dager i strekk, ikke 12timers vakter som de har mange andre steder.

8304959[/snapback]

 

Hvordan mener du da? At samme vaktlag var på 24 timer i strekk? Jeg har aldri hørt om en base eller leir som har vakthold 12 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Hoy. bare lurer på en ting. Får man sommerferie i militæret?

8303271[/snapback]

 

Som regel får man en uke eller to ... eller tre om man bruker mange permdager.

8303488[/snapback]

 

Oki, takker for svar!

 

 

Hmm, lurer på hva jeg skal søke på etter rekrutten, sliter litt med å velge hva jeg skal søke på. Vil ha noe som ikke krever at man er tipp topp fysiskt. Noe som har med datamaskiner å gjøre interesserer meg. Vakt(og sikring(?) hadde jo heller ikke vært så galt men det krever vell litt? :p

 

 

:hmm:

8303791[/snapback]

Vakt og Sikring er kanskje det mest kjedelige du kan komme borti, men du får et kult kurs da.

 

Har jeg vært deg ville jeg søkt meg som FSR eller MiF operatør på FOHK eller LDKN, da får du ekstremt gode papirer fra førstegangstjenesten også pluss at du får en interresant og variert tjeneste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...