Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!

 

Ringte inn og fikk vite at jeg havner i artilleri bataljonen. Er det noen som har erfaring, eventuelt er der nå?

8272965[/snapback]

Mener du feltartilleriet?

 

Jeg hører rykter om at for feltartilleriet bør en unngå kanontroppen, men det er mange år siden jeg hørte dette. Siden det var en viss "konflikt" mellom Sambandet og Feltartilleriet (kalt "pansern"), skal jeg ikke bidra til ytterligere baksnakking.

8277366[/snapback]

Ehh... Feltartilleriet kalt "Pansern"?

Stemmer. Det var et økenavn, som jeg antydet over.
Når og hvor var du inne?
Setermoen på 80-tallet. Sambandsavdelingen jeg var i og Feltartilleriet var forlagt dengang i samme leir, og det var ikke et plagsomt godt naboskap.
Panser er panser og artilleri er artilleri, ikke til å forveksles.
Stemmer, og vi var utmerket godt klar over forskjellen.
Og jeg tror at det ryktet du har hørt sannsynligvis er gått ut på dato.
Jeg håper det. Slik forholdene er pr. idag burde det ikke være noe problem med å filtrere mannskapet, men et rennome kan holde seg lenge.

Når det gjelder diskusjonen angående AG-3 vil jeg bare si at det er ett kjempebra våpen. Med 7.62 kaliber har det gjenomtrengningskraft i forhold til 5.56 og det fungerer helt enkelt. Foretrakk langt på vei å ha med min AG-3 F1 når jeg var ute på patruljer i Kosovo fremfor ertepistoler av kaliber 9mm eller alternativt 5.56.

Det er neppe noen tvil om at stoppkraften er tilstede, men våpenet er da heller ikke fritt for problemer. Ett lite skudd så er hele mekanismen fullkjørt av møkk. Baksiktet på de AG-3 jeg brukte satt aldri godt, mye slark. Hvor mye som var designproblemer og hvor mye som var vedlikeholdsproblemer er jeg ikke kvalifisert til å si noe om. Utkastermekanismen gir en knekk på tomhylsene, noe som vanskeliggjør gjenbruk, noe som tidligere var ansett som et ankepunkt. Mulig folk har mer tiltro på logistikken nå. Likevel ble det gjort et nummer av at Kalashnikoven(e?) hadde den egenskapen at de kunne bruke stålhylser. Derimot er det en designfeil som gjør at AG-3 kan gå i ukontrollert bygetilstand, noe som det gikk rykte om i mange år før det ble bekreftet (tror det var noe om at en fjær som kom ut av korrrekt stilling)
Mozambique-drillen (to kjappe skudd i kroppen og ett siktet mot hodet) ble utviklet fordi engelske SAS-styrker opplevde i blant annet Sierra Lone at de kath-tyggende gerilijaen var så dopet at de ikke kjente det ene skuddet, men måtte ha ett par i kroppen og ett i hodet for å gå ned for telling.
Jeg ville tro en skulle tygge mer enn bare khat for å kunne stå oppreist med en kule i hodet, dette ville jeg gjerne høre mer om.
Samme erfaring var dte under Falklandskrigen der Argentinerne hadde 7.62 mens engelske Commandos hadde 5.56 kaliber. Det med Falklandskrigen har jeg hørt personlig fra en pensjonert engelsk oberst som var der som befal i Commandos.

 

I utgangspunktet bestemte Hæren seg for å beholde AG-3, men bygge den ut, mens Sjø og Luft ille gå over til 5.56 kaliber vpen. Rasjonalet til Hæren var rett og slett at de mente at feks G-36 eller C-8 ikke hadde nok stoppkraft. ¨Nå er bestemmelsen om nytt våpen utsatt enda en gang (skulle vært ferdig til november i fjor..) og nå er det kun to våpen som vurderes, H&K 416 og Colt C-8. De har funnet at det å utbygge AG-3 med Picatinny-rails og rødpunkt-sikte vil bli for tungt for operativt bruk. jeg tror at det blir H&K 416 og at vi beholder noen AG-3 med picatinny og kikkertsikter til såkalte "dedicated marksmen" som USA har.

 

Uansett vil jeg påpeke at AG-3 er ett våpen du stoler på og du skal være glad at vi det har vært vårt personlige våpen i så mange år.

8279136[/snapback]

Det har gått en mengde prosjekter på personlige våpen, men det ser ut til at de futuristiske planene som f.eks. OICW ikke helt har kommet i mål. Enkelte områder ser ut til å være immune for teknologisk utvikling.
Lenke til kommentar
Det er neppe noen tvil om at stoppkraften er tilstede, men våpenet er da heller ikke fritt for problemer. Ett lite skudd så er hele mekanismen fullkjørt av møkk. Baksiktet på de AG-3 jeg brukte satt aldri godt, mye slark. Hvor mye som var designproblemer og hvor mye som var vedlikeholdsproblemer er jeg ikke kvalifisert til å si noe om. Utkastermekanismen gir en knekk på tomhylsene, noe som vanskeliggjør gjenbruk, noe som tidligere var ansett som et ankepunkt. Mulig folk har mer tiltro på logistikken nå. Likevel ble det gjort et nummer av at Kalashnikoven(e?) hadde den egenskapen at de kunne bruke stålhylser. Derimot er det en designfeil som gjør at AG-3 kan gå i ukontrollert bygetilstand, noe som det gikk rykte om i mange år før det ble bekreftet (tror det var noe om at en fjær som kom ut av korrrekt stilling)

Skal være enig at det dessverre ligger igjen mye dritt etter å ha skutt i forhold til andre nyere våpen som feks er gassdrevet. Men det funker for det om det er mye dritt i våpenet. Man kan fint skyte ett par tusen skudd før du trenger å pusse våpenet. påstander om noe annet er bare vissvass som er sagt for å få soldatene til å pusse. Så lenge det er snakk om kruttslam og lignende. er det sand osv bør man kanskje pusse litt tidligere ;).

Det med slark i siktet er dessverre også ett vanlig problem som kun kan fikses med jevnlig tilsyn.

Det med den ukontrollerte flerskudd-greia har jeg også hørt om. Avtrekkermekanismen ble noe bygd om, men problemet er der fortsatt viss man tukler med avtrekkermekanismen i pistolskjeftet og blant annet sliper ned litt av spennfjæren for å få ett lettere avtrekk.

 

Jeg ville tro en skulle tygge mer enn bare khat for å kunne stå oppreist med en kule i hodet, dette ville jeg gjerne høre mer om.

Jeg greide visst ikke å uttrykke meg helt klart her. Det jeg mener er at Mozambique-drillen ble til på grunn av det faktum at ett enkelt skudd i kroppen ikke var nok. Derfor trente man inn drillen på sette to kjappe skudd i kroppen og så sikte litt mer og putte ett skudd i hodet.

 

OICW-prosjektet vet jeg ikke om Norge i det hele tatt vurderte, men det jeg vet med sikkerhet er at det i fjor var satt ned ett utvalg som skulle finne ut hvilket nye personlig våpen Forsvaret skulle gå for. I siste runde i fjor var det C-8, G-36 og ett siste våpen jeg ikke husker navnet på som ble vurdert. Jeg tror at det ble avgjort at C-8 som ble valgt, men Hæren sa nei og at de ville beholde sine 7.62 våpen da 5.56 ikke har nok stoppkraft. Hæren ville oppgradere AG-3 med picatinny-rails og rødpunktsikter.

Det du kan ta med deg av mere 5.56-ammunisjon taper du i at du må løsne flere skudd for å oppnå samme effekt som med 7.62 ammo. Det er derfor mange andre Nato-land vurderer en mellomting i form av 6.5 kaliber. Så ble det intervernert fra høyeste hold i Forsvarsstaben og nå skal det igjen vurderes på nytt hvilket våpen som skal kjøpes inn. Og dette gjelder også for Hæren denne gangen.

 

Jeg mente ikke å diskredittere deg på noen måte når jeg kommenterte det med feltartilleriet, men MYE har skjedd i Hæren siden 80-tallet og jeg får det liksom ikke til å passe at Feltartilleriet ble kalt pansern. Jeg ville tro at det var det man kaller Panser-bataljonen.

Lenke til kommentar

Jeg hørte aldri at Norge vurderte OICW, og det er jeg igrunnen glad for. Det kostet USA skjorta, og det som kom ut av prosjektet var en fæl troglodytt av et våpen som var blytungt.

 

Derimot finnes det andre systemer som var mer interessante, f.eks. ett med innebygget stabilisator av løpet og koinsidensstyring av avtrekket, hvilket i teorien skulle kjøre de aller fleste til skarpskyttere. Slikt skulle også være ganske uavhengig av type ammunisjon.

 

Ellers synes jeg det er merkelig at en ikke har gjort større forbedringer på AG3 på disse ca. 40 årene. Prisen for besynderligste "nyvinning" må vel gå til Galil med flaskeåpner i foten. http://www.israeli-weapons.com/weapons/sma...alil/Galil.html

 

Ingen fare med diskreditering, avdelingen jeg var i hadde mange sære uttrykk, "pansern" var en av dem. Derimot hørte vi fra befalet at sivilister ikke alltid var klar over forskjellen på feltartilleri og stridsvogn, så var det "noe med kanon og belter" som hadde gjort skade, var det stridsvognsfolket som fikk skyllebøttene.

Lenke til kommentar

Gidder ikke lete frem hvem det var som ville ha info om omega group.

 

Omega group har ingenting i utlandet ATM, kriterier for og komme inn der er ganske ymse. Mange fra Omega group har forøvrig brutt ut og lagd Xforce, de har heller ikke noe i utlandet atm.

Lenke til kommentar
Gidder ikke lete frem hvem det var som ville ha info om omega group.

 

Omega group har ingenting i utlandet ATM, kriterier for og komme inn der er ganske ymse. Mange fra Omega group har forøvrig brutt ut og lagd Xforce, de har heller ikke noe i utlandet atm.

8284747[/snapback]

Blant sikkerhetsselskaper som driver med den typen virksomhet er vist ikke Omega Group ansett for å være særlig seriøse. Ønsker man den typen jobb ør man heller sjekke med Blackwater, DynCorp eller lignende. Men sannsynligheten for å få jobb er liten dersm man ikke har operativ erfaring fra før. Leser en bok nå som heter 'Licensed to Kill: Hired Guns in the War on Terror' av en amerikansk journalist som heter Robert Young Pelton. Veldig interessant bok. Anbefales. Anbefaler også 'My war' av Colby Buzzell og Panzercommander av Hans Von Luck. Alle sammen er biografiske. Dvs at de ikke er fiksjonsromaner.

Lenke til kommentar
Gidder ikke lete frem hvem det var som ville ha info om omega group.

 

Omega group har ingenting i utlandet ATM, kriterier for og komme inn der er ganske ymse. Mange fra Omega group har forøvrig brutt ut og lagd Xforce, de har heller ikke noe i utlandet atm.

8284747[/snapback]

Blant sikkerhetsselskaper som driver med den typen virksomhet er vist ikke Omega Group ansett for å være særlig seriøse. Ønsker man den typen jobb ør man heller sjekke med Blackwater, DynCorp eller lignende. Men sannsynligheten for å få jobb er liten dersm man ikke har operativ erfaring fra før. Leser en bok nå som heter 'Licensed to Kill: Hired Guns in the War on Terror' av en amerikansk journalist som heter Robert Young Pelton. Veldig interessant bok. Anbefales. Anbefaler også 'My war' av Colby Buzzell og Panzercommander av Hans Von Luck. Alle sammen er biografiske. Dvs at de ikke er fiksjonsromaner.

8285019[/snapback]

 

Problemet med Blackwater feks er jo at man må være amerikanske statsborger. I tillegg tror jeg de bare tar inn folk som har vært X-antall år i spesialstyrkene. Har lest at Omega group sender folk til Kina og sør-Amerika. Og kravene som dere sier er ikke særlig høye da Raymond Smith som bare har avtjent førstegangstjenesten kom inn. Det som frister derimot er lønna...

Lenke til kommentar
Gidder ikke lete frem hvem det var som ville ha info om omega group.

 

Omega group har ingenting i utlandet ATM, kriterier for og komme inn der er ganske ymse. Mange fra Omega group har forøvrig brutt ut og lagd Xforce, de har heller ikke noe i utlandet atm.

8284747[/snapback]

Blant sikkerhetsselskaper som driver med den typen virksomhet er vist ikke Omega Group ansett for å være særlig seriøse. Ønsker man den typen jobb ør man heller sjekke med Blackwater, DynCorp eller lignende. Men sannsynligheten for å få jobb er liten dersm man ikke har operativ erfaring fra før. Leser en bok nå som heter 'Licensed to Kill: Hired Guns in the War on Terror' av en amerikansk journalist som heter Robert Young Pelton. Veldig interessant bok. Anbefales. Anbefaler også 'My war' av Colby Buzzell og Panzercommander av Hans Von Luck. Alle sammen er biografiske. Dvs at de ikke er fiksjonsromaner.

8285019[/snapback]

 

Problemet med Blackwater feks er jo at man må være amerikanske statsborger. I tillegg tror jeg de bare tar inn folk som har vært X-antall år i spesialstyrkene. Har lest at Omega group sender folk til Kina og sør-Amerika. Og kravene som dere sier er ikke særlig høye da Raymond Smith som bare har avtjent førstegangstjenesten kom inn. Det som frister derimot er lønna...

8285545[/snapback]

Kriteriene for og komme inn er veldig lave som i stort sett alle sikkerhetselskap der nede. Raymond Smith har da annen erfaring å ;)

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen erfaring med det å være FSR operatør på enten Jåttå eller i Bodø? Lurer fælt på om jeg skal velge land enn båt??Er det mye å gjøre? Turnus? Har da hørt mye bra...

8284490[/snapback]

 

Jeg er FSR i Bodø akkurat nå og for å være helt ærlig mener jeg det er den beste tjenesten du kan få. Turnusen er den beste du kan få 14 dager på så 14 dager fri, men lange vakter da. Når det gjelder arbeidsmengden er det normalt rutiner som skal gjøres til spesielle tidspunkt, men ellers ikke så mye å gjøre. På øvelser er det veldig mye å gjøre, men ellers er det helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...