Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg har h�rt historier om folk som gir seg p� bla. MJK opptak fordi det var litt ruskev�r her i Bergen, da stiller du ikke godt! Personelig s� tar jeg meg en joggetur n�r det h�ljer ned her p� vestlandet :)

8261196[/snapback]

 

Da har du h�rt feil. Opptaket for MJK er ikke i Bergen, det er bare aspiranten. Og har du blitt marinejegeraspirant s� er du beinhard. En marinejegeraspirant hadde for eksempel st�leid en vernepliktig fallskjermjeger i felt.

 

Dessuten er det ikke bare din egen psyke og fysikk som kan f� deg kastet ut fra opptak. Husk at du blir intervjuet og testet p� m�ter du ikke kan forberede deg p�. Enten s� har du personligheten eller s� har du det ikke. Det gjelder ikke v�re beinhard fysisk og psykisk - da har du misforst�tt.

8261241[/snapback]

 

Ja jeg vet egentlig det, men var noe telttur p� en eller annen fjelltopp - men vet jeg h�rte om noe greier med noen aspiranter som p� en eller annen m�te var oppe p� fl�yen (i Bergen).

 

Jeg blander litt p� uttrykket opptak og aspirant-perioden ... (ja, jeg vet at det ikke er det samme).

 

Opptaket er vel i Ramsund?..

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen flere enn meg som har blitt oppringt av forsvaret og spurt om befalskole? Dama spurte om jeg kunne tenkt meg å gå befalskole og blablabla. Ingen andre jeg har snakka med har blitt oppringt? Hvorfor akkurat meg?

8261366[/snapback]

 

Jeg ble oppringt i går ... Så satt vi og preiket om trening mot opptak osv i en god stund :love: (vi skiftet tema til fallskjermjeger)

Lenke til kommentar
Opptaket er vel i Ramsund?..

8261324[/snapback]

 

Nei, Madla.

8261419[/snapback]

 

KJK da? De er vel i Ramsund - er litt langt ifra Madla til Ramsund i grunn ...

 

 

 

Til dere som snakker om IQ test her, jeg fikk 171 i "IQ" på logikk-tester (+- 5 poeng fordi det ikke var "under kontroll"), men hadde ikke store interessen av å vente på resultatet på sesjon :p

 

Jeg synes synd på de 5% av befolkningen som har under 70 i IQ, er ikke 65 grensen på "underutviklet"?

 

 

- Tilbake til militæret: noen som vet hvor nøye de er på at du henger helt rett opp og ned uten å vingle frem og tilbake på pull-ups i bom (de fysiske testene på grovuttaket) ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
KJK da? De er vel i Ramsund - er litt langt ifra Madla til Ramsund i grunn ...

8270972[/snapback]

 

Hvorfor i alle dager skulle KJK ha opptak i basen til MJK? KJK holder til i Trondenes og ja, de har opptak på Madla. Du bør kanskje ikke anta så mye?

Lenke til kommentar
Opptaket er vel i Ramsund?..

8261324[/snapback]

 

Nei, Madla.

8261419[/snapback]

 

KJK da? De er vel i Ramsund - er litt langt ifra Madla til Ramsund i grunn ...

 

 

 

Til dere som snakker om IQ test her, jeg fikk 171 i "IQ" på logikk-tester (+- 5 poeng fordi det ikke var "under kontroll"), men hadde ikke store interessen av å vente på resultatet på sesjon :p

 

Jeg synes synd på de 5% av befolkningen som har under 70 i IQ, er ikke 65 grensen på "underutviklet"?

 

 

- Tilbake til militæret: noen som vet hvor nøye de er på at du henger helt rett opp og ned uten å vingle frem og tilbake på pull-ups i bom (de fysiske testene på grovuttaket) ?

8270972[/snapback]

 

Hvilken "IQ-test" snakker du om her?

 

Angående Pull-ups, er dette til MJK eller FJ-opptaket? Tror FJ er litt mer pirkete på hvordan dette utføres (ikke ta dette for god fisk) og denne øvelsen sammen med kondisjon tror jeg har stor betydning i start fasen.

 

Du sier at du skal inn om 3 uker? Starter ikke FJ-opptaket 15-16 JULI? Uansett tror jeg at MANGE enten ryker av skader eller "tatt ut" fordi man ikke synes individet passer som FJ eller MJ.

Lenke til kommentar
KJK da? De er vel i Ramsund - er litt langt ifra Madla til Ramsund i grunn ...

8270972[/snapback]

 

Hvorfor i alle dager skulle KJK ha opptak i basen til MJK? KJK holder til i Trondenes og ja, de har opptak på Madla. Du bør kanskje ikke anta så mye?

8271827[/snapback]

 

Skrev ikke du at mjk opptaket var i madla¿ kjk er ramsund ... er ihvertfall det jeg har lest

 

dicktator, grovuttaket med bla. fysiske tester er om 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skrev ikke du at mjk opptaket var i madla¿ kjk er ramsund ... er ihvertfall det jeg har lest

 

dicktator, grovuttaket med bla. fysiske tester er om 2-3 uker.

8273516[/snapback]

 

Nå gidder jeg snart ikke kommentere slike åpenlyse ting, men for at alle skal skjønne det så: MJK, MDK og KJK har opptak på Madla. MJK reiser etterpå til en lokasjon som ikke offentliggjøres. KJK reiser til Harstad. MDK har tidligere reist sammen med KJK, men nå kjører de et eget løp.

 

Basen til MJK ligger i Ramsund.

Basen til KJK ligger i Harstad (Trondenes).

Basen til MDK ligger i Bergen (Haakonsvern).

Lenke til kommentar
Har forsvaret skarpskyttere? evt hvordan blir man det?

8197597[/snapback]

Jepp. Forsvaret generelt har mange skarpskyttere. Blant annet har feks 4. gardekompani skarpskyttere. Hør med Lanka som er der nå.

Jeg hadde ett lag fra det kompaniet under øvelse på Hengsvann i februar i år.

8227190[/snapback]

 

 

Stemmer det. Skarpskytterlag har vi i 4.Gardekompani (Men et nytt system anno 2006 har gjort at alle infanterikompaniene 1,2 og 4 har skarpskytterlag). Før var det bare 4.kompani som hadde det fordi dette var SIBO-Kompaniet. (Strid i bebyggede områder). Men nå er det jevnet ut. Så skarpskytterlaget holder til i Rek-troppen. Eller bedre forklart : Rekognoseringstroppen. De sender ut oppklaringspatruljer osv.. Mens skarpskytterne blir taktisk plassert til å snipe ut fiendtlige mål. De skyter med skarpskytterrifler, og ikke vår kjære venn i Garden : Mr. Ag3

Lenke til kommentar
Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!

 

Ringte inn og fikk vite at jeg havner i artilleri bataljonen. Er det noen som har erfaring, eventuelt er der nå?

8272965[/snapback]

Mener du feltartilleriet?

 

Jeg hører rykter om at for feltartilleriet bør en unngå kanontroppen, men det er mange år siden jeg hørte dette. Siden det var en viss "konflikt" mellom Sambandet og Feltartilleriet (kalt "pansern"), skal jeg ikke bidra til ytterligere baksnakking.

Lenke til kommentar
Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!

 

Ringte inn og fikk vite at jeg havner i artilleri bataljonen. Er det noen som har erfaring, eventuelt er der nå?

8272965[/snapback]

Mener du feltartilleriet?

 

Jeg hører rykter om at for feltartilleriet bør en unngå kanontroppen, men det er mange år siden jeg hørte dette. Siden det var en viss "konflikt" mellom Sambandet og Feltartilleriet (kalt "pansern"), skal jeg ikke bidra til ytterligere baksnakking.

8277366[/snapback]

Ehh... Feltartilleriet kalt "Pansern"? Når og hvor var du inne? Panser er panser og artilleri er artilleri, ikke til å forveksles. Og jeg tror at det ryktet du har hørt sannsynligvis er gått ut på dato.

 

Når det gjelder diskusjonen angående AG-3 vil jeg bare si at det er ett kjempebra våpen. Med 7.62 kaliber har det gjenomtrengningskraft i forhold til 5.56 og det fungerer helt enkelt. Foretrakk langt på vei å ha med min AG-3 F1 når jeg var ute på patruljer i Kosovo fremfor ertepistoler av kaliber 9mm eller alternativt 5.56. Mozambique-drillen (to kjappe skudd i kroppen og ett siktet mot hodet) ble utviklet fordi engelske SAS-styrker opplevde i blant annet Sierra Lone at de kath-tyggende gerilijaen var så dopet at de ikke kjente det ene skuddet, men måtte ha ett par i kroppen og ett i hodet for å gå ned for telling. Samme erfaring var dte under Falklandskrigen der Argentinerne hadde 7.62 mens engelske Commandos hadde 5.56 kaliber. Det med Falklandskrigen har jeg hørt personlig fra en pensjonert engelsk oberst som var der som befal i Commandos.

 

I utgangspunktet bestemte Hæren seg for å beholde AG-3, men bygge den ut, mens Sjø og Luft ille gå over til 5.56 kaliber vpen. Rasjonalet til Hæren var rett og slett at de mente at feks G-36 eller C-8 ikke hadde nok stoppkraft. ¨Nå er bestemmelsen om nytt våpen utsatt enda en gang (skulle vært ferdig til november i fjor..) og nå er det kun to våpen som vurderes, H&K 416 og Colt C-8. De har funnet at det å utbygge AG-3 med Picatinny-rails og rødpunkt-sikte vil bli for tungt for operativt bruk. jeg tror at det blir H&K 416 og at vi beholder noen AG-3 med picatinny og kikkertsikter til såkalte "dedicated marksmen" som USA har.

 

Uansett vil jeg påpeke at AG-3 er ett våpen du stoler på og du skal være glad at vi det har vært vårt personlige våpen i så mange år.

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at Luftforsvaret velger å bytte ut AG-3, er fordi det rett og slett ikke er praktisk for oss å dra den med rundt over alt, vi opererer ikke på samme måte som hæren gjør, og da blir det fort tungvindt å drasse rundt på når vi nesten ikke får noe brukt for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...