Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Bænkers er ordet som beskriver den telefonen du tar til Vernepliktsverket. Jeg ringte og spurte om jeg hadde kommet inn før jeg ble innkalt til HMKG. Og jeg kom jo inn glatt. Han greie fyren i telefonen sa at han satte meg på en ønskeliste over de som ville inn i Garden. Og da styrket det mine sjanser for å komme inn der enn inn i f.eks marinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg skal inn til sommeren som fallskjermjeger. det meste av informasjon står på www.fallskjermjeger.no hvis du faktisk har tatt deg tid til å lese der - står ganske mye.

 

fallskjermjeger er et fint år med gode erfaringer å ta med seg videre hvis du f.eks skal inn i fsk.

 

shift knappen min er ødleagt... hurray

8213260[/snapback]

 

Lykke til :thumbup:

 

Gi oss beskjed hvordan det gikk, skal nemlig selv inn 2008!

8215333[/snapback]

Dere vet at dere skal bli fallskjermjegere? Yay for klarsynthet!

Lenke til kommentar

Hey storjord. Du virka ganske så sliten på skiskyttermerket. Kan med sikkerhet si at det var kjedlig som faen å sitte og krysse av folk som gikk forbi. Faen ta, skal jo gjøre akkurat det samme driten neste uke. Hvis det ikke kommer sol da, kommer hjernen min til å ta selvmord pga kjedsomhet.

Lenke til kommentar
jeg skal inn til sommeren som fallskjermjeger. det meste av informasjon står på www.fallskjermjeger.no hvis du faktisk har tatt deg tid til å lese der - står ganske mye.

 

fallskjermjeger er et fint år med gode erfaringer å ta med seg videre hvis du f.eks skal inn i fsk.

 

shift knappen min er ødleagt... hurray

8213260[/snapback]

 

Lykke til :thumbup:

 

Gi oss beskjed hvordan det gikk, skal nemlig selv inn 2008!

8215333[/snapback]

Dere vet at dere skal bli fallskjermjegere? Yay for klarsynthet!

8227289[/snapback]

 

Når jeg sier "inn" mener jeg at jeg skal førsøke meg på opptaket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Dere vet at dere skal bli fallskjermjegere? Yay for klarsynthet!

8227289[/snapback]

 

Det er jo den holdningen man bør ha. Det er bare å drite i ydmykhet når man reiser på opptak.

Lenke til kommentar
Dere vet at dere skal bli fallskjermjegere? Yay for klarsynthet!

8227289[/snapback]

 

Det er jo den holdningen man bør ha. Det er bare å drite i ydmykhet når man reiser på opptak.

8238403[/snapback]

Utvilsomt. Men det gir også større spillerom for skuffelse hvis man ikke skulle greie det - hvilket er svært vanlig ved slike opptak.

Lenke til kommentar

White; Hvis jeg søker meg til utenlandstjeneste hva må gjøres? Må jeg bare gjennom førstegangstjenesten? Er det mulig å ta denne delvis i utlandet (krigsherjet området) Hva kan ventes av lønn? Vil man kunne øke i rang etterhvert? Brukes det G3 blant ordinær styrkene eller får man velge mellom colt, G36 etc når man opererer i utlandet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
White; Hvis jeg søker meg til utenlandstjeneste hva må gjøres? Må jeg bare gjennom førstegangstjenesten? Er det mulig å ta denne delvis i utlandet (krigsherjet området) Hva kan ventes av lønn? Vil man kunne øke i rang etterhvert? Brukes det G3 blant ordinær styrkene eller får man velge mellom colt, G36 etc når man opererer i utlandet?

8242756[/snapback]

 

Dette får du nok bedre svar på i denne tråden. Du kan få utenlandstjeneste i førstegangstjenesten, men det er sjeldent. Du kommer nok ikke i strid, men mer som en del av en fredsbevarende styrke. Lønnen er bra. Du kan ikke bli offiser uten formell befalsutdanning, så vidt meg bekjent, men sersjant kan du bli. Hvilke våpen som brukes i utlandet varierer fra avdeling til avdeling.

Lenke til kommentar

noken som veit 100% sikkert reglane ang førtids dimming med tanke på skule? vi er 7 personer på troppen. 6 av oss dimmer mellom juli og september. fleste i september. befalet seier dei kan nekte å sleppe oss visst dei ikkje har folk. og så er det noken som påstår 6 veker før skulestart. og andre 6 veker før opprinnelig dimme dato

Lenke til kommentar
noken som veit 100% sikkert reglane ang førtids dimming med tanke på skule? vi er 7 personer på troppen. 6 av oss dimmer mellom juli og september. fleste i september. befalet seier dei kan nekte å sleppe oss visst dei ikkje har folk. og så er det noken som påstår 6 veker før skulestart. og andre 6 veker før opprinnelig dimme dato

8256127[/snapback]

 

Det er 6 uker før orginal dimme-dato ja, uavhengig av når skolen starter osv...

 

og de kan slippe noe før, og holde igjen noen til dimmedatoen hvis det er behov for det, 1 tropp hos oss var igjen...

Lenke til kommentar
Dere vet at dere skal bli fallskjermjegere? Yay for klarsynthet!

8227289[/snapback]

 

(Beklager brukte broderens konto (Dæhli) med et uhell)

 

Ja, altså - jeg skal inn til grovuttak nå om 3 uker, de fysiske kravene er lette (klarer de med god margin). Resten er reint psykisk. Enten har du det eller så har du det ikke.

 

Jeg har personelig brukt 36000 kroner av egen lomme til laser operasjon av øynene mine (er 18 år) - så hadde jeg ikke vært fast bestemt på å klare dette her så kunne jeg bare gått og hengt meg her og nå.

 

Psykisk skal jeg klare det (da mener jeg _skal_ klare det), men hvis jeg brekker et bein, 20 ribbein eller får noe form for alvorlig skade så ryker jeg jo ganske kjapt ut. Jeg krysser fingrene!

 

 

Jeg har hørt historier om folk som gir seg på bla. MJK opptak fordi det har vært litt ruskevær her i Bergen, da stiller du ikke godt! Personelig så tar jeg meg en joggetur når det høljer ned her på vestlandet :)

Endret av Andreaz_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg har hørt historier om folk som gir seg på bla. MJK opptak fordi det var litt ruskevær her i Bergen, da stiller du ikke godt! Personelig så tar jeg meg en joggetur når det høljer ned her på vestlandet :)

8261196[/snapback]

 

Da har du hørt feil. Opptaket for MJK er ikke i Bergen, det er bare aspiranten. Og har du blitt marinejegeraspirant så er du beinhard. En marinejegeraspirant hadde for eksempel ståleid en vernepliktig fallskjermjeger i felt.

 

Dessuten er det ikke bare din egen psyke og fysikk som kan få deg kastet ut fra opptak. Husk at du blir intervjuet og testet på måter du ikke kan forberede deg på. Enten så har du personligheten eller så har du det ikke. Det gjelder ikke være beinhard fysisk og psykisk - da har du misforstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...