Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Hei, venter på innkaling til sesjon og funderer på hvor jeg skal søke. Er veldig ladd for militærtjeneste! Noen som har tips om hvor jeg burde søke for å komme inn i en avdeling hvor jeg kan få testet meg litt, i hæren altså!  Men ikke like hardt som HJK/FSK, da hadde jeg sannsyneligvis daua :!:  HAr lyst til å være vanlig infanterist, så bare å komme med forslag! :)

Er litt nærsynt(-0,75), er dette et problem med tanke på å komme inn? :ermm:

8143929[/snapback]

Søk deg til GSV ja, jeg var der, er svært fornøyd med det. Tror ikke så lite korreksjon på synet er så farlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, venter på innkaling til sesjon og funderer på hvor jeg skal søke. Er veldig ladd for militærtjeneste! Noen som har tips om hvor jeg burde søke for å komme inn i en avdeling hvor jeg kan få testet meg litt, i hæren altså!  Men ikke like hardt som HJK/FSK, da hadde jeg sannsyneligvis daua :!:  HAr lyst til å være vanlig infanterist, så bare å komme med forslag! :)

Er litt nærsynt(-0,75), er dette et problem med tanke på å komme inn? :ermm:

8143929[/snapback]

Søk deg til GSV ja, jeg var der, er svært fornøyd med det. Tror ikke så lite korreksjon på synet er så farlig.

8144479[/snapback]

Takk for tipset, skal undersøke mer om det! :)

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg pes fordi jeg ikke viste nok properhet og respekt ovenfor høyere offiserer.

8137315[/snapback]

Den fikk jeg hele tiden i forsvaret.

8137430[/snapback]

 

Jeg hadde gitt mer faen om jeg var menig, men siden jeg er befal og kritikken har litt sånn "du er laveste befal"-undertone så blir jeg ikke særlig motivert til arbeid. *dimme*

8137452[/snapback]

 

Merkelig hvor forskjellig forsvaret er innad. I går satt jeg i bakvogna og snakket skit og spiste pizza med en kaptein. Det var stas.

Lenke til kommentar
Har veldig lite formell befalsutdanning ja. Har ingenting å si, gjør jobben like bra som nestemann og har utdanning i deler av kompetanseområdet mitt.

8142500[/snapback]

Nå er mitt inntrykk av utdannet befal i forsvaret ganske dårlig. Smågutter som mangler naturlig autoritet og dermed må bruke andre virkemidler som ikke har noe med normal folkeskikk og gjøre. I tillegg gjør utdanningen enkelte totalt hjernevasket i hvordan man behandler likemann, selv om det er i militæret. Så dermed har jeg god tro på at du gjør en minst like god jobb som de utdannede.

 

Husker enda den gangen et befal vekte meg ved og lyse med en stor jævla maglight i trynet mitt kl 1 på natta siden søppelbøtten ikke sto utfor døra, vi hadde ikke bøtte, å sto en stor helvetes lapp på døra om det. Da var jeg mildt sagt forbanna, å den 60kg's ræva hans var rask ut døra.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hehe. Det er nok en del yngre befal som overkompenserer. Jeg er kanskje en del mer ydmyk enn befal på mitt trinn og min alder ettersom jeg er mer takknemlig enn stolt over jobben min. Jeg gleder meg til å bli student for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Då var dimmerunder på Madla igang. Ganske latterlig å bruke 3 dager på dette, men er vel litt typisk forsvaret..

8155280[/snapback]

For å skryte litt på meg, så tok jeg dimmerunden på ~1t i går, og dimmet rett etter. Var litt heldig der ;)

Lenke til kommentar
Då var dimmerunder på Madla igang. Ganske latterlig å bruke 3 dager på dette, men er vel litt typisk forsvaret..

8155280[/snapback]

Seriøst? Tok meg bare 1 time eller 2. Men skal nevnes at fenriken var så flink at det var like før jeg måtte tilbringe enda en dag der. Hadde egentlig ikke gjort meg noe da :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som har kjennskap til Espen lie og hans Omega group?

8161445[/snapback]

 

Jepp, og det har ingenting i denne tråden å gjøre, egentlig.

Lenke til kommentar

CR07 var ikke kjedelig, den var bare.. hva skal jeg si.. det var ikke mange utfordringer for oss i FU Bravo, da vi stod relativt langt utenfor "krigen" for å si det slik. Vi fikk skutt totalt 2 fly, mens FU Alpha og Charlie skøyt en 8-9 fly til sammen, vil jeg tro. Men det var fint å få prøvd å drifte stillingen over lengre tid, og å få noen timer i TCA-stolen, føler at jeg har lært utrolig mye om NASAMS II i løpet av CR07 sammenliknet med hva jeg lærte om NASAMS IRF på Seapie I til IV. Totalt sett er jeg meget fornøyd, men det er selvsagt veldig godt å komme tilbake til Ørland igjen!!

Lenke til kommentar

Min CR07, egentlig postet for ett annet forum, men poster den her:

 

Vel da var jeg hjemme fra øvelse, som kort oppsumert var kjedelig og bestod av mye venting. Men her er noen høydepunkter.

Første dagen så var vi vitne til ett sivilt bilkrasj, ingen ble skadet. Men vi som flinke soldater løp rett ut i veien med refleksvest og stoppet biler.

Mot slutten av øvelsen da vi hadde sittet i vogna på samme plass i omtrent 12 timer fant vi ut at vi lå rett ved siden av ett forlatt hus. Inne i huset fant vi mange krigsskatter som postordrekatalog fra 1969. Og en botanikkbok fra 1950. Noen bæsjet i en pose og la den igjen i ovnen. Og en tisset i stua. Det som var artig var at vi klarte å lure lagføreren min til å tro at det var mine bøker/blader når vi kom tilbake til vognen. Han må tro jeg er en smule sær.

Videre så var det litt artig, eller iallefall litt annerledes da vi skulle stoppe biler for å skjekke etter om de hadde våpen inne i en liten by. Ble helten til småunger som tok bilder av oss. Når det gjelder bilder så ble vi tatt sinnsykt mye bilder av under øvelsen, det beste var når ett busslass med sivile damer kjørte forbi og alle knipset bilder av oss når vi stod i veikanten.:D Ellers var det journalister meg megaobjektiver i alle retninger.

 

Ellers så var det mye som kunne vært kult, men som ikke skjedde. Som den demoen jeg snakket om. Den mistet vi selvsagt. Eller helikoptertur som alle andre enn laget mitt fikk delta på. Eller de stormbåtene den andre troppen fikk kjøre. Eller fergeoperasjonen vi skulle delta på som ikke skjedde. Eller når vi var for sene ut av vogna til å stoppe en bil som hadde kidnappet en major.

 

Dere tenker sikkert at øvelse er action og skikkelig krig, men i løpet av denne øvelsen har jeg ikke sett fienden en gang og jeg har ikke avfyrt ett eneste skudd.

Og, jo en ting til. Vi har noen folk fra latvia på leieren og de hadde visstnok vært helt syke på øvelsen. En liten beltevogn hadde tatt ut to store tankser og de hadde ikke brukt truger i snøen, de hadde løpt uten truger. Må også presisere at det ser ut som om de hadde blitt foret på anabole hele livet. De gutta er svære, føler seg ganske lite ved siden av de ...

Lenke til kommentar
Noen som har kjennskap til Espen lie og hans Omega group?

8161445[/snapback]

 

Jepp, og det har ingenting i denne tråden å gjøre, egentlig.

8161927[/snapback]

 

Kanskje ikke, men orket ikke å lage egen tråd for det. Dessuten har Lie vært i forsvaret og er godt kjent der. Derfor håpet jeg at noen hadde hørt noe spesielt om han.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Noen som har kjennskap til Espen lie og hans Omega group?

8161445[/snapback]

 

Jepp, og det har ingenting i denne tråden å gjøre, egentlig.

8161927[/snapback]

 

Kanskje ikke, men orket ikke å lage egen tråd for det. Dessuten har Lie vært i forsvaret og er godt kjent der. Derfor håpet jeg at noen hadde hørt noe spesielt om han.

8168552[/snapback]

Kjenner en som er medlem, og har selv hilst på Espen Lie. Jeg vil si Omega group o.l grupper har en lei tendens til og tiltrekke seg feil mennesker, og ville aldri anbefalt noen noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...