Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Dessuten, et godt slagord fra GSV; Garden vokter en familie, vi vokter alle!  :thumbup:

8030884[/snapback]

 

Greit nok at Putin er gal med stor G. Men han kommer ikke til å gå så langt at vi trenger en egen grensevakt.

8039250[/snapback]

Har ikke grensevakten for å stå i mot en invasjon fra Russland, men for å overvåke grensa mot flyktninger som prøver å komme seg inn i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i Sambandsbataljonens transportseksjon og har fått klasse C-lappen av Forsvaret. Blir endel kjøring og du får god trening og flere utfordringer. Det som vil passe for deg, er CSS-bataljonen. De driver med transport i flere varianter (krokbiler, tungtransport, bergning). Skal du ut i yrkreslivet som lastebilsjåfør etter førstegangstjenesten, vil nok CSS gi deg et veldig godt grunnlag.

8033812[/snapback]

 

Hva synes du om Grenaderene og NK'en din da?

Lenke til kommentar
Dessuten, et godt slagord fra GSV; Garden vokter en familie, vi vokter alle!  :thumbup:

8030884[/snapback]

 

Greit nok at Putin er gal med stor G. Men han kommer ikke til å gå så langt at vi trenger en egen grensevakt.

8039250[/snapback]

 

Om Russland hadde kommet hadde Grensevakten vart omtrent sytten sekunder. Den er der først og fremst for å hevde suverenitet, samt sikre grensen mot ulovlig innvandring og smugling.

Lenke til kommentar
Og det er derfor det en bataljon(?) med soldater der istedet for tollere slik som det er på de andre stedene de har grensekontroll?

8046807[/snapback]

Hva kan en toller gjøre om den norske grensa blir infiltrert av bevæpnede styrker?

Om GSV kan gjøre noe med det, skal ikke jeg gi meg ut på, men de skal i bunn og grunn kunne det.

Lenke til kommentar

Trusselen om invasjon er nok ikke hovedgrunnen til at vi fremdeles har soldater der oppe, vi hadde nok vært ganske så hjelpeløse hvis russerne først hadde bestemt seg for å ta turen over.

Som noen allerede har påpekt, er norges grense til Russland en del av Schengens yttergrenser og hvis først noen kommer seg over der, kan de bevege seg relativt fritt innenfor Schengen (Europa).

Man merker nok ikke så mye til effekten av arbeidet som blir gjort der oppe, verken soldater eller sivile, men hvis både Russland og Norge hadde bestemt seg for å fjerne all militær tilstedeværelse i området, ville vi nok fort ha merket at arbeidet som gjøres der oppe er viktig.

En annen ting er vel at det hadde blitt meget dyrt å holde kontrollen over grensen med annet enn vernepliktige soldater. Tenk hvis man skulle ansatt politi til å holde kontrollen over 196 kilometer med ødemark. Grenaderer er jo også en mulighet, som har blitt brukt før. Hadde ikke sagt nei takk til et godt betalt år der oppe.

Men det hadde ikke vært umulig å bruke politi/profesjonell grensevakt, med litt mer utstyr og mer bruk av helikopter og tilrettelegging for ytterligere bruk av kjøretøy, kunne nok antall mann blitt redusert betydelig. Finnene f.eks har jo en profesjonell grensevakt, som minner mer om politi enn den norske/russiske grensevakten, og de holder kontrollen over langt større områder enn lille Norge.

 

En annen ting er jo at norge vil gi folk mest mulig tilgang til grenseområdene, og det koster litt mtp. ressurser. Det enkleste hadde jo selvfølgelig vært å hive opp ett gjerde og en vei langs hele grensen og la et fåtall personer patruljere gjerdet. Men da hadde man fratatt mange folk muligheten til ferdes i den flotte naturen som finnes i grenseområdene.

 

Så for min del kan ting fortsette å være som de er, grensen er trygg nok, naturen er bevart og alle folk kan få nyte den. Det eneste jeg synes man kan gjøre er å kanskje gjøre Riksgrenseloven litt slappere. Det er ikke den kalde krigen lengre, ser ikke noen grunn til at man ikke kan ta seg en tur rundt Treriksrøysa eller gi et lite vink til Vladimir på andre siden.

Men ellers, som sagt, behold det som det er. Ikke bare blir norge litt tryggere, men et hundretalls unge årlig får også oppleve verdens beste førstegangstjeneste ;)

 

Ble litt langt, men men.

 

Edit: En ting til: Russland som en trussel er heller ikke helt utenkelig. Det er tross alt store verdier som ligger i havet i grenseområdene, og både Russland og Norge vil ha mest mulig av kaka. Så at vi har litt soldater der oppe, uansett om de ikke kan gjøre så voldsomt mye mot en overlegen motstander, er viktig for å vise at vi faktisk er der.

Endret av gordito
Lenke til kommentar
En annen ting er vel at det hadde blitt meget dyrt å holde kontrollen over grensen med annet enn vernepliktige soldater. Tenk hvis man skulle ansatt politi til å holde kontrollen over 196 kilometer med ødemark. Grenaderer er jo også en mulighet, som har blitt brukt før.

8048104[/snapback]

 

Du har endel gode argumenter, for første gang i denne diskusjonen.

 

Til han over deg:

Jeg bare lurte på hvorfor, klager ikke på at vi har militærpatruljert grense. Det du sier er bare boss:

"Hva kan en toller gjøre om den norske grensa blir infiltrert av bevæpnede styrker?"

 

Hva kan de ca 350-400(?) mann som er der oppe gjøre da? Om gamle USSR eller nåtidens Russland først velger å peise over. I en militær aksjon så vet de nok ganske nøyaktig hvor mange mann og hvilket utstyr de har der. Velger de LIKEVEL å gå inn så har de muligens nok folk til å ikke kjenne myggestikket vi ville gitt fra oss.

 

"Om GSV kan gjøre noe med det, skal ikke jeg gi meg ut på, men de skal i bunn og grunn kunne det."

 

Skal de i bunn og grunn? Rimelig feil. Tror det var noen andre i denne tråden som nevnte at de kanskje i en slik sammenheng bare var ment til å rapportere informasjon. Dette er nok mer riktig i en ren hypotetisk situasjon skulle jeg tro.

 

Det jeg virkelig hadde syntes var interressant var å få høre hva militær overhodene sier, de som tar avgjørelsene og gjør prioriteringene. Det er en nok en grunn til at GSV er blitt kraftig bygget ned i forhold til det basen har vært før.(lett gjetning: noe som ble oppløst i 1991...og en trussel som forsvant)

 

EDIT: leif

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Jeg er i Sambandsbataljonens transportseksjon og har fått klasse C-lappen av Forsvaret. Blir endel kjøring og du får god trening og flere utfordringer. Det som vil passe for deg, er CSS-bataljonen. De driver med transport i flere varianter (krokbiler, tungtransport, bergning). Skal du ut i yrkreslivet som lastebilsjåfør etter førstegangstjenesten, vil nok CSS gi deg et veldig godt grunnlag.

8033812[/snapback]

 

Hva synes du om Grenaderene og NK'en din da?

8040438[/snapback]

 

Er veldig fornøyd med befalene mine. Vi har godt samhold i troppen, både mellom soldater og befal. Mye tull og moro i tjenesten, men samtidig er vi alle seriøse når det trengs. Trives veldig i tjenesten, mye takket være befalet og soldatene i troppen. Vært i Tren du også? Eller er du i tjeneste nå?

Lenke til kommentar
Skal de i bunn og grunn? Rimelig feil. Tror det var noen andre i denne tråden som nevnte at de kanskje i en slik sammenheng bare var ment til å rapportere informasjon. Dette er nok mer riktig i en ren hypotetisk situasjon skulle jeg tro.

 

8048676[/snapback]

 

Vet at du ikke svarte til meg, men kan komme med litt tilleggsinfo.

Det stemmer at etterretning er en viktig del av oppdraget, men det snakker vi ikke så mye om ;) Det er fortsatt interresant å holde kontrollen på hva som er på andre siden, selv i fredstid.

Det er en grunn til at det kalles grensejegere, det er ikke en styrke som er til for å stoppe noen som helst invasjon, men heller en styrke som skal "forenkle" arbeidet for den skikkelige styrken.

 

Så vidt jeg har hørt, var planen ved en eventuell invasjon under den kalde krigen, å stoppe russerne ved hjelp av styrkene i Indre Troms, altså et godt stykke inn i Norge og lenge etter de hadde overkjørt det som fantes i Finnmark. Dette er info som jeg kun har hørt, og jeg har absolutt ingen kilder, men det virker jo forsåvidt logisk. Norge er en del smalere der og det ville gitt oss tid til å få hjelp av våre allierte. Om det hadde fungert, skal jeg ikke spekulere i, men russland/sovjet var, og er, en del større en man skulle tro.

 

Edit: La til noe

Endret av gordito
Lenke til kommentar
En annen ting er vel at det hadde blitt meget dyrt å holde kontrollen over grensen med annet enn vernepliktige soldater. Tenk hvis man skulle ansatt politi til å holde kontrollen over 196 kilometer med ødemark. Grenaderer er jo også en mulighet, som har blitt brukt før.

8048104[/snapback]

 

Du har endel gode argumenter, for første gang i denne diskusjonen.

 

Til han over deg:

Jeg bare lurte på hvorfor, klager ikke på at vi har militærpatruljert grense. Det du sier er bare boss:

"Hva kan en toller gjøre om den norske grensa blir infiltrert av bevæpnede styrker?"

 

Hva kan de ca 350-400(?) mann som er der oppe gjøre da? Om gamle USSR eller nåtidens Russland først velger å peise over. I en militær aksjon så vet de nok ganske nøyaktig hvor mange mann og hvilket utstyr de har der. Velger de LIKEVEL å gå inn så har de muligens nok folk til å ikke kjenne myggestikket vi ville gitt fra oss.

 

"Om GSV kan gjøre noe med det, skal ikke jeg gi meg ut på, men de skal i bunn og grunn kunne det."

 

Skal de i bunn og grunn? Rimelig feil. Tror det var noen andre i denne tråden som nevnte at de kanskje i en slik sammenheng bare var ment til å rapportere informasjon. Dette er nok mer riktig i en ren hypotetisk situasjon skulle jeg tro.

 

Det jeg virkelig hadde syntes var interressant var å få høre hva militær overhodene sier, de som tar avgjørelsene og gjør prioriteringene. Det er en nok en grunn til at GSV er blitt kraftig bygget ned i forhold til det basen har vært før.(lett gjetning: noe som ble oppløst i 1991...og en trussel som forsvant)

 

EDIT: leif

8048676[/snapback]

 

Faktum er at Grensevakten etter det igjen er blitt styrket på grunn av Schengen, som jeg sa tidligere. Det militære kan gjøre, som tollere ikke kan, er å patruljere og observere 196km med ødemark, og stoppe for eksempel bevåpnede inntrengere. Det er ikke sanakk om å stoppe en russisk invasjon. Et sekundært oppdrag er også å observere russisk militært materiell i grenseområdet, noe tollere nok ikke egner seg særlig godt til.

Lenke til kommentar

3000 meter og styrkeprøver.

Etter hva jeg har hørt kan du bli bøtelagt (eller refset som de liker å kalle det) om du ikke møter opp. Vil heller anbefale deg å ta dimmetesten sent, sånn at du slipper å ta den på nytt om du gjør det dårlig.

 

Jeg er i 0603 kullet på Jåttå/Madla selv btw:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...