Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter hjemme og har perm nå. En uke til CR begynner for oss i Bodø. Da varer den i en og halv uke for oss som har med fly å gjøre.
Avtjener du verneplikten ved Bodø flystasjon? Var du på rekruttskole på Madla først? I så fall; ønsket du selv å reise til Bodø, eller ble du bare plassert der? Og hvilke ulike oppgaver kan man ha dersom man avtjener verneplikten ved Bodø flystasjon?
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan det er med flytting av bolig man får dekket under førstegangstjenesten?

 

Bo et sted, også flytte etter en stund altså. Gjerne til et dyrere sted, er det forresten et maks. beløp man får i støtte?

8026770[/snapback]

Får bare støtte for leilighet du bor i før du drar inn i tjenesten.

Lenke til kommentar
Boutgifter

 

Som faktiske boutgifter regnes:

Husleie, renter og omkostninger på boliglån (inkludert ev gjeldsforsikring), strøm- og brenselutgifter, vann og renovasjonsutgifter, bolig og innboforsikring, NRK-lisens, telefonabonnement for fast stasjonær telefon eller basis ISDN.

 

Kriterier for å få bostønad:

Mannskapet alene, ev med familie/samboer må være bosatt I den boligen det søkes stønad for, og registrert ved det stedlige folkeregister.

 

Selvstendig boforhold må dokumenteres utfra personlig økonomi og boforhold.

 

Renter og omkostninger på lån til oppussing/utbedring kan vurderes når arbeidet er pålagt av utleier eller offentlig myndighet, unntaksvis dersom det på annen måte er dokumentert.

 

Renter og omkostninger på lån til nødvendig innbo kan kun vurderes I de tilfeller der det er aktuelt med anskaffelse ved etablering av boforhold.

 

Avdragsutsettelse på ev lån er innvilget.

 

Det selvstendige boforholdet er opprettet senest FIRE måneder før innrykk (gjelder ikke for gifte/registrerte partnere/samboere med felles barn).

 

For enslige må boforholdet være relevant etter dimmisjon.

 

Leie hos nær familie dekkes I utgangspunktet ikke av Forsvaret. Det må I så fall dokumenteres fra teknisk etat I hjemstedskommunen at leiligheten/husværet er selvstendig.

Lenke til kommentar
Jeg håper på å få tatt førstegangstjenesten oppe i Finnmark, GSV.

Er det noen her som er/har vært der og vil dele noen erfaringer?

8015215[/snapback]

 

Jeg var på GSV, kontingent 05/07. Du kommer nesten garantert til å hate stedet i begynnelsen, men det er bare å henge i! Man lærer utrolig mye under grensejegerutdannelsen, med tanke på feltrutiner, skyting, og annen "jegerbusiness". I tillegg er inmari godt samhold, siden rekrutten bare er første del av utdannelsen, (samme sted hele tiden) og at GSV er en ganske liten leir. Det er også sykt bra når du forhåpentligvis kommer ut på grensen etter et halvt års utdanning. Jeg savner grensa endel nå, synd å si det nesten. Om du lurer på mer spesifikke detaljer er det bare å spørre. :thumbup:

8015584[/snapback]

Har ikke noe problem med å innfinne meg i kulde, bor tross alt opp i Nord Norge :)

Jeg trur at GSV er tingen for meg. Har liksom alt jeg liker. Hvordan var det fysisk? Mange som backet ut pga av det eller?

Lenke til kommentar
Jeg håper på å få tatt førstegangstjenesten oppe i Finnmark, GSV.

Er det noen her som er/har vært der og vil dele noen erfaringer?

8015215[/snapback]

 

Jeg var på GSV, kontingent 05/07. Du kommer nesten garantert til å hate stedet i begynnelsen, men det er bare å henge i! Man lærer utrolig mye under grensejegerutdannelsen, med tanke på feltrutiner, skyting, og annen "jegerbusiness". I tillegg er inmari godt samhold, siden rekrutten bare er første del av utdannelsen, (samme sted hele tiden) og at GSV er en ganske liten leir. Det er også sykt bra når du forhåpentligvis kommer ut på grensen etter et halvt års utdanning. Jeg savner grensa endel nå, synd å si det nesten. Om du lurer på mer spesifikke detaljer er det bare å spørre. :thumbup:

8015584[/snapback]

Har ikke noe problem med å innfinne meg i kulde, bor tross alt opp i Nord Norge :)

Jeg trur at GSV er tingen for meg. Har liksom alt jeg liker. Hvordan var det fysisk? Mange som backet ut pga av det eller?

8030771[/snapback]

Er du i normal form er det ikke stress, bare du har litt viljestyrke. Å ha god kondis skader ikke, ei heller å kunne gå med tung sekk. Endel veikinger søkte seg ut fra utdanningskompaniet etter hvert, men tror nok de angra. KJEDELIG å traske rundt i samme leiren et helt år. Du kommer nok også til å se ski og truger, men det er vel ikke noe stress hvis du er fra Nord-Norge. Dessuten, et godt slagord fra GSV; Garden vokter en familie, vi vokter alle! :thumbup:

Endret av -Turin_Turambar-
Lenke til kommentar

Har vært på sesjon i dag, og satte opp Garden som førsteønske og luftforsvaret i Rygge som andreønske.

 

Noen som har erfaringer fra Garden her, og har noe å si hva den tjenesten går ut på? Var egentlig ganske tilfeldig hva jeg valgte. Jeg bare sa at det hadde vært kjekt om det var i Oslo-området, og da bare var det det mest logiske.

 

Hvis det viser seg at jeg må inn der er lite keen på å stå utafor slottet 24/7 for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Har vært på sesjon i dag, og satte opp Garden som førsteønske og luftforsvaret i Rygge som andreønske.

 

Noen som har erfaringer fra Garden her, og har noe å si hva den tjenesten går ut på? Var egentlig ganske tilfeldig hva jeg valgte. Jeg bare sa at det hadde vært kjekt om det var i Oslo-området, og da bare var det det mest logiske.

 

Hvis det viser seg at jeg må inn der er lite keen på å stå utafor slottet 24/7 for å si det sånn.

8032789[/snapback]

 

Ikke at jeg har så masse erfaringer med garden, men jeg tror du må betrygge deg med at du får en del vaktimer.

Lenke til kommentar
Har vært på sesjon i dag, og satte opp Garden som førsteønske og luftforsvaret i Rygge som andreønske.

 

Noen som har erfaringer fra Garden her, og har noe å si hva den tjenesten går ut på? Var egentlig ganske tilfeldig hva jeg valgte. Jeg bare sa at det hadde vært kjekt om det var i Oslo-området, og da bare var det det mest logiske.

 

Hvis det viser seg at jeg må inn der er lite keen på å stå utafor slottet 24/7 for å si det sånn.

8032789[/snapback]

 

Spurte om akkurat det samme. Så bare gå en side tilbake og les :)

Lenke til kommentar

Noen her som kjører lastebil i forsvaret?

Når jeg var på sesjon sa jeg at jeg ville ha noe innen transport i forsvaret siden det er det jeg skal gjøre videre i livet.

 

Så hvordan er det å være yrkessjåfør i forsvaret? kjekt?

Spanderer de førerkortet (kl. C / CE) på deg?

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar
Spanderer de førerkortet (kl. C / CE) på deg?

8033141[/snapback]

Det hender at voksenopplæringen setter opp for C / CE, bare å kontakte dem når du er inne og si du ønsker dette. Sjansen er større for at du får tilbud om D / D1 men.

Endret av Mow
Lenke til kommentar

Jeg er i Sambandsbataljonens transportseksjon og har fått klasse C-lappen av Forsvaret. Blir endel kjøring og du får god trening og flere utfordringer. Det som vil passe for deg, er CSS-bataljonen. De driver med transport i flere varianter (krokbiler, tungtransport, bergning). Skal du ut i yrkreslivet som lastebilsjåfør etter førstegangstjenesten, vil nok CSS gi deg et veldig godt grunnlag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Når Marinen måtte sende vernepliktige ned til Libanon, så økte selvsagt lønnen deretter. De tjener godt. Faktisk en del bedre enn meg, og jeg er befal her hjemme. Hvor enkelt det er å få førstegangstjeneste i utlandet er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...