Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Fikk høre av befalet på MP at det er veldig mye drilling på Slo (sluttet ordning(?)) og at de er nazi på skopuss.

8004531[/snapback]

 

SLO = sluttet orden, og innebærer trening på marsjering og våpendrill. Garden legger sjela si i å være best på dette området, og derfor har du noe som heter gardeperiode etter rekrutten. Denne varier i en måned, og består av SLO fra 08-20 omtrent hver dag. I tillegg er er det vaktskyting, nærkamp, teori og caseløsning før du på slutten av gardeperioden blir godkjent for å gå vakt eller ikke.

 

kp. 3, musikk og drilltropp øver SLO omtrent hver dag. De andre geværkompaniene har et par timer i uken.

 

Tjenesten i Garden består som regel av 1-2 uke på vakt, 2-3 uker felt/øvelse i måneden.

 

Skoene skal se bra ut, men grunnen til at du har hørt nazi, er sikkert pga. spittskoene. Dette er sko som gardistene bruker på perm og ved SLO. Kjennetegnes ved at de har en veldig blank tupp, som lages ved at skotuppen pusses ned, mettes med skokrem, og poleres med bomull, skokrem og vann. På nye sko tar dette ganske så mange timer (20?), og krever vedlikehold på 5-10 minutter etter bruk. Forøvrig er stryking av uniformer også noe som må gjøres oftere enn i andre avdelinger.

 

Når det er sagt, har Garden også mye felttjeneste, men kan nok ikke hevde seg like høyt som avdelinger som kun har fokus på felttjeneste.

 

Gardens 1. prioritet er vakt og vern om norges konger.

 

- Mads, som dimitterer 28.mars =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk høre av befalet på MP at det er veldig mye drilling på Slo (sluttet ordning(?)) og at de er nazi på skopuss.

8004531[/snapback]

 

SLO = sluttet orden, og innebærer trening på marsjering og våpendrill. Garden legger sjela si i å være best på dette området, og derfor har du noe som heter gardeperiode etter rekrutten. Denne varier i en måned, og består av SLO fra 08-20 omtrent hver dag. I tillegg er er det vaktskyting, nærkamp, teori og caseløsning før du på slutten av gardeperioden blir godkjent for å gå vakt eller ikke.

 

kp. 3, musikk og drilltropp øver SLO omtrent hver dag. De andre geværkompaniene har et par timer i uken.

 

Tjenesten i Garden består som regel av 1-2 uke på vakt, 2-3 uker felt/øvelse i måneden.

 

Skoene skal se bra ut, men grunnen til at du har hørt nazi, er sikkert pga. spittskoene. Dette er sko som gardistene bruker på perm og ved SLO. Kjennetegnes ved at de har en veldig blank tupp, som lages ved at skotuppen pusses ned, mettes med skokrem, og poleres med bomull, skokrem og vann. På nye sko tar dette ganske så mange timer (20?), og krever vedlikehold på 5-10 minutter etter bruk. Forøvrig er stryking av uniformer også noe som må gjøres oftere enn i andre avdelinger.

 

Når det er sagt, har Garden også mye felttjeneste, men kan nok ikke hevde seg like høyt som avdelinger som kun har fokus på felttjeneste.

 

Gardens 1. prioritet er vakt og vern om norges konger.

 

- Mads, som dimitterer 28.mars =D

8007157[/snapback]

 

 

Takk for et godt og utfyllende svar :)

Lenke til kommentar
Mange her som har vært/er i Garden, og kan forklare hvordan det er? :)

8004477[/snapback]

 

Er i Garden nå! Og i motsetning til Mads her, som dimmer om en måned, så dimmer jeg 3 måneder senere enn han. Varierende hvor mye felt man har i Garden.

 

1.Gardekompani (Mads) har hatt sykt mange øvelser. Tror det blir nr 11 med CR07. Det er fordi de er et prøveprosekt mener jeg å ha hørt. At Garden skal sjekke hvor mye felt man kan ha osv.. Vi som er 4.Gardekompani har hatt 3 øvelser hittil. Rett etter gardeperioden var vi på skyteøvelse v/ Steinsjøen. Tror jeg totalt fyrte av 4000 skudd. Var en del på F da vel og merke ;). Deretter var vi på Stridsteknikkøvelse på Hengsvann i 4 dager, og nå var vi på 2 ukers vinterøvelse (Øvelse Kald Krig) på Hengsvann med Krigsskolen. Og det er alt vi har hatt. Skal ha en Ymer-øvelse til. Og det blir vel det eneste av øvelse vi skal ha frem til dimming. Men vi står mye vakt da, frem til påske nå blir det vakt annenhver uke.

 

Syns det er gøy i Garden jeg. Og det tullet med at man er úberstreng på vask og sengestrekk avtar etterhvert. Nå er det mer sånn at ting må være i henhold når det er permvask osv.. men morgenvask er bare slappav for oss nå. Også sover vi en del når vi får muligheten :) Under sengen er et godt sted.

Spitshine og hvordan ting skal være er oppskrytt. Det ser bra ut om du bare har en god spitt og vedlikeholder den littegrann hver dag. Men med klarlakk så slipper du å røre skoene på flere uker.

Lenke til kommentar
Mange her som har vært/er i Garden, og kan forklare hvordan det er? :)

8004477[/snapback]

 

Var i garden i kp3 i fjor. Vi hadde da veldig lite felt, men som nevnt tidligere, veldig mye slo. Likte meg godt, selv om det selvfølgelig var mye hat når man var inne. Men nå savner jeg det ofte (har vel glemt hvor jævli det av og til var :p ).

 

Har lagt opp en del filmer her. Riktignok mest kp3-ting, men litt annet og. Du finner dessuten en del hvis du søker på hmkg på youtube.

 

Når det gjelder fokuset på stryking spitting og slikt, så kan det sikkert virke uvant og sært i starten. Men som det meste annet, så blir man vandt til det og, så etterhvert blir det en ganske naturlig ting. Garden synes jo veldig godt i det sivile, så ting må jo se litt bra ut. Går jo en del småhistorier om folk som har sovet på soffaen i sovepose når de endelig har fått godkjent sengestrekk, og folk som har skrevet ts på en haug ting for å slippe å ta ut ting av skapet.

Lenke til kommentar
1.Gardekompani (Mads) har hatt sykt mange øvelser. Tror det blir nr 11 med CR07. Det er fordi de er et prøveprosekt mener jeg å ha hørt. At Garden skal sjekke hvor mye felt man kan ha osv..

8012219[/snapback]

 

 

Sykt mye til å være Garden, i så fall. CR07 blir årets 12. øvelse for min del, og vi skal ha minst to til etter den, pluss et to-ukers skytekurs på GP. Og det var praktisk talt like mye i fjor. Eller kanskje det bare er Samband som er mye i felt?

Lenke til kommentar
Jeg håper på å få tatt førstegangstjenesten oppe i Finnmark, GSV.

Er det noen her som er/har vært der og vil dele noen erfaringer?

8015215[/snapback]

 

Jeg var på GSV, kontingent 05/07. Du kommer nesten garantert til å hate stedet i begynnelsen, men det er bare å henge i! Man lærer utrolig mye under grensejegerutdannelsen, med tanke på feltrutiner, skyting, og annen "jegerbusiness". I tillegg er inmari godt samhold, siden rekrutten bare er første del av utdannelsen, (samme sted hele tiden) og at GSV er en ganske liten leir. Det er også sykt bra når du forhåpentligvis kommer ut på grensen etter et halvt års utdanning. Jeg savner grensa endel nå, synd å si det nesten. Om du lurer på mer spesifikke detaljer er det bare å spørre. :thumbup:

Lenke til kommentar
1.Gardekompani (Mads) har hatt sykt mange øvelser. Tror det blir nr 11 med CR07. Det er fordi de er et prøveprosekt mener jeg å ha hørt. At Garden skal sjekke hvor mye felt man kan ha osv..

8012219[/snapback]

 

 

Sykt mye til å være Garden, i så fall. CR07 blir årets 12. øvelse for min del, og vi skal ha minst to til etter den, pluss et to-ukers skytekurs på GP. Og det var praktisk talt like mye i fjor. Eller kanskje det bare er Samband som er mye i felt?

8015233[/snapback]

Samband er mye i felt ja, iallefall det jeg har fått intrykk av etter å ha snakket med kameraten min som er der. Men samband har nok litt annerledes felt enn resten av hæren. Ikke mange som kan ha med seg laptop osv. på øvelse ;)

Personlig har jeg vel 5 øvelser bak meg før CR, og da er det en øvelse jeg ikke deltok på pga sykdom (brannkopper)

Lenke til kommentar

Da var 7 ukers rekrutt-periode på Madla fullført! :)

 

Jeg søkte meg inn som sambands-assistent for MJK (Marinejegerkommandoen) uten helt å vite hva dette går ut på. Er det noen her som vet noe om denne tjenesten? Jeg har ikke fått så mye informasjon av befalet mitt. Jeg lurer blandt annet på om jeg får bli med på noe alà det samme trenings-opplegget som marinejegerene går igjennom, og hvordan jeg vil komme til å jobbe i forhold til marinejegerne, osv.

Hovedgrunnen til at jeg søkte meg til MJK var jo for å få sett hvor hardt dette egentlig er :)

 

Driver egentlig å lurer på om jeg skal bruke tiden jeg har fått (3 ukers overføringsperm) til å trene, eller om det ikke er nødvendig i tjenesten jeg har fått tildelt - jeg vil jo mest sansynlig jobbe i staben :hmm:

Lenke til kommentar

Har vurdert vakt/sikringsoppdrag i Afghanistan. De trengte 40 mann fra Garden til akkurat dette. Så INTOPS startet et opptakskurs som gjorde at man ville bli sendt opp til forberedende utenlandskurs i Indre Troms. Dette skulle skje i April. Før man ble sendt ned til Afghanistan i Juli. Og skulle være der et år. Men endte med at Latvia tok over stillingene, så vi satt igjen med null,niks.

Lenke til kommentar
Får man mere i dagpenger hvis man har førstegangtjenesten i utlandet?

8024612[/snapback]

Førstegangstjeneste i utlandet er heller uvanlig, men ja, de vernepliktige som nå er på båt utenfor Libanon får en del ekstra cash. Om dette bakes inn i dagpengene, diverse andre tillegg eller annet er jeg usikker på.

Endret av Synthm
Lenke til kommentar
Samband er mye i felt ja, iallefall det jeg har fått intrykk av etter å ha snakket med kameraten min som er der. Men samband har nok litt annerledes felt enn resten av hæren. Ikke mange som kan ha med seg laptop osv. på øvelse ;)

8022247[/snapback]

 

Selv har jeg aldri hatt med laptop e.l. på øvelse, og synes det er teit. Så vidt jeg vet får de ikke brukt den så mye heller, det var i alle fall ganske tung vaktbelastning i fjor. For øvrig har vi bare vært på to kommandoplassøvelser i år, resten har vært infanteriøvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...