Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan skrive litt om hvor fysisk hard rekruttskolen på Madla er? Tenker da på hvordan treningen foregår og hva de forlanger av rekruttene.

7943159[/snapback]

 

Den er akkurat det du gjør den til selv, men en bra trent person vil ikke synes den er hard i det hele tatt.

7943198[/snapback]

Ikke noe hardt i det hele tatt er vel en sterk overdrivelse. Jeg ville nå heller si uten å ha vært på befalskolen, men etter generell militærtjenste at uansett hvor god form du er i så vil du hate mer og ha det vondere en du noensinne har hatt det. At man er i god form hjelper selvsagt på, men det ligger mer i hodet enn i kroppen.

 

Dere som har vært/er ute i internasjonal tjeneste i land som Afghanistan, Sudan osv., hender det at dere må skade/drepe et annet menneske? Hvordan er egentlig forholdene i slike tjenester, er det daglige skuddvekslinger og trefninger, eller går det for det meste i rolige rutineoppdrag?

7943428[/snapback]

Nei, slik jeg har fått inntrykk av så skjer slik så godt som aldri. FSK osv kan hende har skuddvekslinger, men vanlige soldater opplever aldri slikt. Slik jeg har oppfattet INTOPS så handler det mest om at soldatene skal bare være der, det skjer lite og det er mye venting og kjedsomhet.

 

AG ftw indeed. Er glad i 7.62mm*51mm NM60, eg. Alt anna blir liksom så smått, før du går opp på type 12.7mm mitraljøse :p

 

Får glock etter kvart eg og, sannsynlgivis. Ser litt fram til å ha prøvd det iallefall.

7944569[/snapback]

12.7mm, nei det blir nok litt for lite. Må opp i 84mm før det blir artig. Men skal inrømme at det var litt artig å skyte med 12,7 MITR med MP.

 

Noen som skal på cold response her? begynner å nærme seg nå

7962276[/snapback]

De fleste skal vel på CR, jeg skal iallefall. Så hvis du støter på ett minefelt så er det bare å kalle opp meg på samband ;)

Lenke til kommentar
Din jævel! Har du skutt med multi-purpose ammo til 12,7? Jeg vil også!

 

Edit: Eller mente du militærpolitiet? For det er ikke like kult.

7969910[/snapback]

Det var nok desverre mulit-purpose ja. Det eneste som er litt kjipt er at jeg måtte skyte det rett inn i en fjellvegg. Ikke helt trygt å gå frem å kikke på blinker som er skutt på med MP da ikke alle skudden går av.

Lenke til kommentar
ps:

vil anbefale deg å gå i kiosken på leiren og kjøpe Sorbotansåler så fort som mulig. beina dine vil takke deg.

7961973[/snapback]

 

 

ikke brukdisse på vinteren, disse sålene isolerer dårlig, og gir deg mye lettere frost-skader

7962507[/snapback]

Ville du heller brukt de ullsålene som fulgte med?

7962755[/snapback]

 

ja...

 

jeg gjorde det også, de er ikke så ille etter du har gått litt med dem...

 

edit: ang. skoenen: det eneste som er vanntett i forsvaret er fotposene, selv ikke regntøyet er vanntett...

7963508[/snapback]

GoreTex m02 er vanntett første 5 minuttene i den første regnskura du utsetter den for :p

 

 

 

stakan:

Cold response også kalt "Nato øvelsen" er en ca 2 ukers lang øvelse hvor man utspiller et scenario, gjerne i form av krig. mange bataljoner osv er med. det kommer også en del soldater fra utlandet som er med for trening og vintertjeneste.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
*Fjernet quotete text*

 

GoreTex m02 er vanntett første 5 minuttene i den første regnskura du utsetter den for :p

7974740[/snapback]

 

 

hadde håpet GoreTex var vanntett jeg, men det er tydligvis noe forsvaret ikke prioriterer :p

 

M02 ser bedre ut enn M75 da, men har hørt at de blir fort blir slitt av stridsvest, og at de er alt for dyre...

 

men en godt "impregnert"(med gjørme, svette, safalt, blod, trær osv) M75 er helt grei...

Lenke til kommentar
*snip*

 

 

 

stakan:

Cold response også kalt "Nato øvelsen" er en ca 2 ukers lang øvelse hvor man utspiller et scenario, gjerne i form av krig. mange bataljoner osv er med. det kommer også en del soldater fra utlandet som er med for trening og vintertjeneste.

7974740[/snapback]

Blir nok "Havland" og kamp om olje og fiskeressurser. er et kjent scenario.

 

Det mest irriterende er nok at dem har innstilt bruk av alle 12,7'er. var planlagt en del skyting i løpet av øvelsen.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Jeg skjøt med Glock i dag. Damn så dårlig jeg var. Kom meg på slutten, men jeg tror jeg holder meg til større våpen.

7942967[/snapback]

 

Har skutt med Glock en gang, må si det var overraskende vanskelig. AG ftw!

7944023[/snapback]

 

hmmm, vargen, hvilken avd. er du på...?

7978333[/snapback]

 

Jeg er ikke i militæret lenger da, det skal sies, men var grensejeger ved GSV, på Korpfjell Grensestasjon, om du skulle være lokalkjent. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg skjøt med Glock i dag. Damn så dårlig jeg var. Kom meg på slutten, men jeg tror jeg holder meg til større våpen.

7942967[/snapback]

 

Avtrekk, avtrekk, avtrekk, grep, avtrekk, avtrekk, avtrekk, siktebilde, avtrekk :)

 

 

Ang. CR07: Skal, selvfølgelig. Håper det blir en bra, actionfylt øvelse!

 

If I die tomorrow, I'd be alright, because I believe... That after we're gone, The Spirit Carries On!

 

Ang. minefelt på CR07: Hvis det blir som i fase fire av CR06, blir det nok tilstrekkelig med minefelter... Husker vi fikk inn melding om nytt minefelt (og sprengte bruer, veier, overfall, ...) to-tre ganger i timen på det verste, da svenske jegerbataljonen var ute og herjet. Men å ta kommandoplassen vår, dét klarte de ikke! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...