Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

RIP: Det Dagsavisen skriver, er formulert feil. Det jeg har skrevet er rett. Du får dagpenger gjennom studieperioden. Ikke store pengesummen, men siden du mottar penger mens du utdanner deg, er det jo svært gunstig. Der det står andre året, skulle det stått andre perioden eller praksisperioden. Du blir altså ikke mer enn sersjant når du går ut uansett hvor mye du vrir og venner på det. Jeg _vet_ dette fordi jeg har vært på Jørstadmoen en helg, fått info fra og omgått befal fra FIH i tre uker da jeg var på FOS BS 06. Nå er jeg sliten i tomlene, så jeg kan forklare bedre når jeg kommer meg til en pc imorgen hvis du vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RIP: Det Dagsavisen skriver, er formulert feil. Det jeg har skrevet er rett. Du får dagpenger gjennom studieperioden. Ikke store pengesummen, men siden du mottar penger mens du utdanner deg, er det jo svært gunstig. Der det står andre året, skulle det stått andre perioden eller praksisperioden. Du blir altså ikke mer enn sersjant når du går ut uansett hvor mye du vrir og venner på det. Jeg _vet_ dette fordi jeg har vært på Jørstadmoen en helg, fått info fra og omgått befal fra FIH i tre uker da jeg var på FOS BS 06. Nå er jeg sliten i tomlene, så jeg kan forklare bedre når jeg kommer meg til en pc imorgen hvis du vil.

7923729[/snapback]

Så du var på FOS, men kom ikke inn eller valgte et annet valg?

Er uansett i tvil om jeg vil inn der lenger, fristet veldig før, men tror jeg kanskje fortsetter på den ingeniørlinja jeg går på nå :\

Lenke til kommentar

Skal inn i militæret nå til sommeren, og lurer på et par ting. Har spurt, men for aldri svar på det jeg vil vite:

 

1: Hvordan søker man læreplass i militæret.

2: Hva kan man søke læreplass som (Helst innen service og samferdsel)

3: Hvor mye tjener jeg i førstegangstjenesten.

4: Hvor mye tjener jeg hvis jeg er lærling der?

 

På forhånd, takk

Lenke til kommentar
RIP: Det Dagsavisen skriver, er formulert feil. Det jeg har skrevet er rett. Du får dagpenger gjennom studieperioden. Ikke store pengesummen, men siden du mottar penger mens du utdanner deg, er det jo svært gunstig. Der det står andre året, skulle det stått andre perioden eller praksisperioden. Du blir altså ikke mer enn sersjant når du går ut uansett hvor mye du vrir og venner på det. Jeg _vet_ dette fordi jeg har vært på Jørstadmoen en helg, fått info fra og omgått befal fra FIH i tre uker da jeg var på FOS BS 06. Nå er jeg sliten i tomlene, så jeg kan forklare bedre når jeg kommer meg til en pc imorgen hvis du vil.

7923729[/snapback]

Så du var på FOS, men kom ikke inn eller valgte et annet valg?

Er uansett i tvil om jeg vil inn der lenger, fristet veldig før, men tror jeg kanskje fortsetter på den ingeniørlinja jeg går på nå :\

7924037[/snapback]

 

det er vel 159kr dagen eller noke sånt når du ikkje har befalskole fra før av

Lenke til kommentar
Skal inn i militæret nå til sommeren, og lurer på et par ting. Har spurt, men for aldri svar på det jeg vil vite:

 

1: Hvordan søker man læreplass i militæret.

2: Hva kan man søke læreplass som (Helst innen service og samferdsel)

3: Hvor mye tjener jeg i førstegangstjenesten.

4: Hvor mye tjener jeg hvis jeg er lærling der?

 

På forhånd, takk

7924094[/snapback]

 

søker på internett.

 

www.mil.no

Lenke til kommentar
Det er jeg veldig fornøyd med, i og med at det er minste kommandoplassen.

 

Kor stor er SbBn-KO?

 

Sjølv er eg med på å sette opp og drifte 2bn-KO, og den er visstnok ganske stor. Tar litt tid å få den opp iallefall.

 

4x 12.5m^2-telt med aggregat, WAMer, lys og kontorpulter m/strøm. Tre M113-vogner og to lagstelt kobla til, piggtråd rundt sjølve KO, og 2 BVer som og er en del av KO (BCen er mellom dei, bl.a.). I tillegg er troppsko ganske nært forbunde mde BN-KO, som er en BV med lagstelt og sånn mellomgreie på seg.

 

Så piggtråd rundt heile shoiten igjen.

 

Tar vel rundt tre timer med ca 15 mann på saken å sette opp

7919410[/snapback]

 

Størrelsene på kommandoplassene er vel ikke helt tingen å diskutere på et offentlig forum. Men for å si det slik: Jeg synes SBBN-KO er lite, og det er veldig mye større enn BN2-KO :) Vi har jo f.eks. K2IS-konteinere. Det tar lenger tid å etablere også. Da jeg var i ISTAR-HQ i fjor brukte vi 36 timer kontinuerlig jobbing på første etablering i felt, men reduserte etter hvert til ca. halvparten. SBBN-KO er mindre, og tar dermed kortere tid å etablere, men fortsatt en del lenger tid enn BN2-KO.

7922133[/snapback]

 

 

Rigger ikke ISTAR sitt eget ko? Er iallefall det jeg er vant med?

Lenke til kommentar
Dimmepengene er på 23.900,- nå, og skal visstnok opp til 30k innen januar kullet dimmer
Er det vanlig førstegangstjeneste vi snakker om, eller tenker du på noe lærlingeordning? HAdde nemlig en fra forsvaret på besøk på skolen på torsdag som sa at dimmegodgjørslen var på 20.900.

7926841[/snapback]

 

Mulig den var det da han dimmet, eller at han ikke er helt oppdatert. Men dimmegodtgjørelsen stiger fortløpende ja.

Lenke til kommentar
Er det vanlig førstegangstjeneste vi snakker om, eller tenker du på noe lærlingeordning? HAdde nemlig en fra forsvaret på besøk på skolen på torsdag som sa at dimmegodgjørslen var på 20.900.

7926841[/snapback]

Ja er vanlig. Januar kullet fikk 23.900,- av forsvaret når de dimmet, ihvertfall i følge han jeg snakket med. Jeg dimmer om 5 uker, så finner vel ut det om ikke så lenge :)

Lenke til kommentar
Størrelsene på kommandoplassene er vel ikke helt tingen å diskutere på et offentlig forum. Men for å si det slik: Jeg synes SBBN-KO er lite, og det er veldig mye større enn BN2-KO :) Vi har jo f.eks. K2IS-konteinere. Det tar lenger tid å etablere også. Da jeg var i ISTAR-HQ i fjor brukte vi 36 timer kontinuerlig jobbing på første etablering i felt, men reduserte etter hvert til ca. halvparten. SBBN-KO er mindre, og tar dermed kortere tid å etablere, men fortsatt en del lenger tid enn BN2-KO.

7922133[/snapback]

 

Fysisk storleik på kommandoplassane er vel ikkje det mest vitale du kan finne av informasjon ;)

 

Uansett, er det den vanlige kommandoplassen som blir rigga opp på øvelsar?

 

ISTAR/ISAF-kommandoplassen er nok ein del større, nemlig, men det er iallefall det eg sa eg set opp på øvelsar. Slit er det uansett når det må flyttast opptil ein gong per dag. :p

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange av dem som møter opp på sesjon som faktisk blir sendt ut i førstegangstjenesten? Leste noen tall fra Aftenposten om at 1 av 5 slapp unna, men de tallene var fra 2003. Noen som har noen nyere tall?

 

Har prøvd å søke rundt på nettet og sjekket på mil.no, men uten resultater så langt. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...