Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Prøvd å få svar om dette 100 ganger før, men på FIH går man på en felles befalskole først - så begynner på ingeniørutdannelsen. Eller er den flettet inn i studiene?

7905255[/snapback]

 

Man trenger ikke å gå BS før FIH. Vet ikke hvor mye lederutdanning som er flettet inn i studiene, men jeg tror ikke det er mye. På FIH går man 3 år som korporal, før man blir utskrevet som kvartermester eller sersjant. Dette er veldig lave grader for en person med ingeniørutdanning, men man er jo fri for gjeld og sikret jobb så det er nok verdt det.

7905272[/snapback]

 

Sikker på det? Jeg trodde man var BS første året, så sersjant de to neste årene med studier og fenrik eller løytnant når man var ferdig :S

7910796[/snapback]

 

Ja jeg er sikker. Vi har fått to ingeniører fra FIH og begge har samme grad som meg.

7911026[/snapback]

 

Ærh, da virker det ikke no interresangt lenger. Får kanskje fortsette på det jeg går på nå da:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen her som vet hva Utdanning i Militæret er? Hva er det som er så spesielt fra vanlig utdanning?

7911665[/snapback]

 

At man kan ta fagbrev, allmenn påbygging og førstegangstjenesten på 2 år f.eks. Med lønn, mat, gratis sted å bo, null studielån. Hadde jeg tatt lærling sivilt ville jeg bare fått fagbrev, pluss at jeg måtte ha betalt sted å bo, mat og alt annet jeg ikke har så lyst å bruke på penger på.

Lenke til kommentar
hvilken grad/rang er dere?

7904159[/snapback]

Menig, men jeg må melde av "stormingeniør" siden det er stillingen min.

 

I det siste har jeg blitt ganske oppgitt over hvor utrolig uefektivt forsvaret kan være. Noen dager kan bestå av å gå ned på depot for å vente i 3-4 timer i kulda siden depotet selvfølgelig ikke har noen form for varme, det er ofte kaldere der inne enn det er ute. Så gjør vi kanskje en liten arbeidsoppgave som tar 10-15min. Så går vi til lunsj. Og så går vi tilbake til depot og venter enda en god stund før det i 3-tiden blir hektisk og vi må gjøre alt det arbeidet vi gjerne kunne ha gjort før på dagen.

Noen ganger så lurer jeg på evenen til mange av befalene, det virker som om mange ikke klarer å organisere. Den almenne kunnskapen er heller ikke akuratt på plass, kan nevne i fleng. Lagføreren min som er sersjant virker som om har blitt fostret opp i en hule. Han ante ikke hva "waterproof" på klokken betydde. Han presterte også å spørre hvem statsministeren i Norge var. En kvinnelig fenrik trodde at Sibir var ett sted i syden. En annen sersjant her er noe av det mest apelikende menneske jeg har vært borte i. Han har ikke fullført videregånde og han skryter i tide og utide av "fittehistoriene" sine med stor stolthet.

Personlig så forstår jeg ikke hvordan en organisasjon som forsvaret kan få lov til å eksistere i den tilstanden den er i. Jeg og resten av kompaniet står nå på nasjonal beredskap noe som betyr at vi skal være noen av de første ute å krige hvis det skjer noe. Men ingen av oss ville være kabable til å gjøre noe som helst i en skarp situasjon pga. dårlig opplæring og mange umotiverte soldater pga. tvungen verneplikt.

Hadde forsvaret basert seg på en skikkelig opplæring med motiverte vervede soldater med mindre depot-tjeneste, skriving av mangellapper som aldri blir tatt seriøst og at befalene blir testet skikkelig slik at ikke hvem som helst kan bli befal så tror jeg vi kunne hatt ett mye mer kampdyktig forsvar.

Lenke til kommentar
Prøvd å få svar om dette 100 ganger før, men på FIH går man på en felles befalskole først - så begynner på ingeniørutdannelsen. Eller er den flettet inn i studiene?

7905255[/snapback]

 

Man trenger ikke å gå BS før FIH. Vet ikke hvor mye lederutdanning som er flettet inn i studiene, men jeg tror ikke det er mye. På FIH går man 3 år som korporal, før man blir utskrevet som kvartermester eller sersjant. Dette er veldig lave grader for en person med ingeniørutdanning, men man er jo fri for gjeld og sikret jobb så det er nok verdt det.

7905272[/snapback]

 

Sikker på det? Jeg trodde man var BS første året, så sersjant de to neste årene med studier og fenrik eller løytnant når man var ferdig :S

7910796[/snapback]

 

Nei, det er ikke slik det er.

 

Studiet på FIH varer i 3,5 år, der et halvt år er "satt av" til BS-utdanning. Den militære og den sivile utdanningen er flettet i hverandre i løpet av hele studieperioden. Men siden du faktisk studerer der i 3,5 år, vil du få mye mer og mye grundigere BS-utdanning enn ved andre befalsskoler. Du har altså tilsammen mer enn et halvt års BS-utdanning i løpet av studieperioden.

 

Etter endt studie blir du sersjant. I løpet av praksisperioden (tre år) er det vel stor sannsynlighet for å bli fenrik.

Lenke til kommentar
Er det noen her som vet hva Utdanning i Militæret er? Hva er det som er så spesielt fra vanlig utdanning?

7911665[/snapback]

 

At man kan ta fagbrev, allmenn påbygging og førstegangstjenesten på 2 år f.eks. Med lønn, mat, gratis sted å bo, null studielån. Hadde jeg tatt lærling sivilt ville jeg bare fått fagbrev, pluss at jeg måtte ha betalt sted å bo, mat og alt annet jeg ikke har så lyst å bruke på penger på.

7911772[/snapback]

Takk for svaret, vurderer det veldig

Lenke til kommentar
Noen som kan skrive litt om de ulike titlene i forsvaret? Har hørt ord som korporal, sersjant, løytnant, osv... men har null peiling på hva de betyr.

7912215[/snapback]

 

Det er en rangorden og sier noe om hvem du skal/må ta ordrer fra. Rekkefølge:

 

Marinen / luftforsvaret/hæren

 

- Menig

- Ledende menig/korporal

- Kvartermesteraspirant/UB-korkopral

- Kvartermester/sersjant

- Fenrik

- Løytnant

- Kaptein/Kapteinløytnant

- Orlogskaptein/major

- kommandørkaptein/ oberstløytnant

- Kommdandør / oberst

- Flaggkommandør / Brigader

- Kontreadmiral / generalmajor

- Viseadmiral / generalløytnant

- Admiral / General

 

I norge finnes det kun 1 admiral/general - nemlig Kong Harald. Den høyeste besatte stillingen i marinen er så vidt jeg vet vise-admiral. For luft/hær vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Noen som kan skrive litt om de ulike titlene i forsvaret? Har hørt ord som korporal, sersjant, løytnant, osv... men har null peiling på hva de betyr.

7912215[/snapback]

 

Det er en rangorden og sier noe om hvem du skal/må ta ordrer fra. Rekkefølge:

 

Marinen / luftforsvaret/hæren

 

- Menig

- Ledende menig/korporal

- Kvartermesteraspirant/UB-korkopral

- Kvartermester/sersjant

- Fenrik

- Løytnant

- Kaptein/Kapteinløytnant

- Orlogskaptein/major

- kommandørkaptein/ oberstløytnant

- Kommdandør / oberst

- Flaggkommandør / Brigader

- Kontreadmiral / generalmajor

- Viseadmiral / generalløytnant

- Admiral / General

 

I norge finnes det kun 1 admiral/general - nemlig Kong Harald. Den høyeste besatte stillingen i marinen er så vidt jeg vet vise-admiral. For luft/hær vet jeg ikke.

7912284[/snapback]

Det er jo en Forsvarsminister i Norge, tror jeg, som er General..

Lenke til kommentar
Menig, men jeg må melde av "stormingeniør" siden det er stillingen min.

 

Har meldt av med alt frå "Menig Systad" til "Hei og god dag". Alt etter humøret på befalet den dagen, og sjølvsagt kven av dei du snakkar til.

 

I det siste har jeg blitt ganske oppgitt over hvor utrolig uefektivt forsvaret kan være. Noen dager kan bestå av å gå ned på depot for å vente i 3-4 timer i kulda siden depotet selvfølgelig ikke har noen form for varme, det er ofte kaldere der inne enn det er ute. Så gjør vi kanskje en liten arbeidsoppgave som tar 10-15min. Så går vi til lunsj. Og så går vi tilbake til depot og venter enda en god stund før det i 3-tiden blir hektisk og vi må gjøre alt det arbeidet vi gjerne kunne ha gjort før på dagen.

7912113[/snapback]

 

Kjenner meg igjen der, ja. Har det stort sett sånn etter kvar øvelse når vi driv vedlikehald. Kommandoplasstropp-depotet som ligg rett ved vaskehallen har blitt ein vanlig opphaldsplass. Men der er iallefall varme inne :)

Lenke til kommentar
Den er god :D Var evig kaldt den ene dagen på fjellmarsjen. brrr

7911309[/snapback]

Jeg synes egentlig ikke det. Jeg lurer på om det er noe galt med meg. En av de andre grenaderene i troppen gikk med balaklava og bf-en, og syntes det var grei temperatur. Jeg gikk med jegerlua og syntes det var varmt og godt hele veien. Uansett var vi jo svært heldige med været -- det kunne ha blitt snøstorm, førti kalde og stiv kuling :]

 

Hvilken tropp er du i? Kdotropp hvis jeg ikke husker helt feil?

Hvilket ko er det dere setter opp?

*Krysser fingrene for at jeg havner på sanko* Pene damer og flytter aldri - perfekt.

7911559[/snapback]

Jeg er i Kommando i år, ja. Var i ISTAR i fjor. KDO setter opp BnKO, altså KO-et til (Sambands)bataljonen. Det er jeg veldig fornøyd med, i og med at det er minste kommandoplassen.

 

Vi har forresten to firestjernes generaler i Norge: HM Kongen, og Forsvarssjefen. Alle generaler, dvs. generalmajorer og generalløytnanter også, tituleres med general.

 

Edit: Hadde Forsvarssjefen vært fra marinen, ville han logisk nok vært admiral fremfor general. Forsvarssjefen har for øvrig vært fra Hæren siden begynnelsen av nittitallet, om jeg ikke husker galt. Og med god grunn ;)

Endret av Lstor
Lenke til kommentar
Det er jo en Forsvarsminister i Norge, tror jeg, som er General..

7912318[/snapback]

 

Forsvarssjefen er en av to generaler. Har fått æren av å se begge distinksjone på våre to generaler i Norge.

Forsvarssjefens distinksjoner : (da jeg gikk vakt på Akershus Festning og traff på han og hunden hans).

Hans Majestet Kong Haralds distinksjoner :(da det var kirkeparade i Trefoldighetskirken i julen, hvor han var tilstedet sammen med Hans kongelige høyhet Kronprins Haakon.)

 

Hvis det jeg sier er feil, så vil det si at de 4 gullbelagte stjerne var et synsbedrag.

Lenke til kommentar
Det er jeg veldig fornøyd med, i og med at det er minste kommandoplassen.

 

Kor stor er SbBn-KO?

 

Sjølv er eg med på å sette opp og drifte 2bn-KO, og den er visstnok ganske stor. Tar litt tid å få den opp iallefall.

 

4x 12.5m^2-telt med aggregat, WAMer, lys og kontorpulter m/strøm. Tre M113-vogner og to lagstelt kobla til, piggtråd rundt sjølve KO, og 2 BVer som og er en del av KO (BCen er mellom dei, bl.a.). I tillegg er troppsko ganske nært forbunde mde BN-KO, som er en BV med lagstelt og sånn mellomgreie på seg.

 

Så piggtråd rundt heile shoiten igjen.

 

Tar vel rundt tre timer med ca 15 mann på saken å sette opp

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke slik det er.

 

Studiet på FIH varer i 3,5 år, der et halvt år er "satt av" til BS-utdanning. Den militære og den sivile utdanningen er flettet i hverandre i løpet av hele studieperioden. Men siden du faktisk studerer der i 3,5 år, vil du få mye mer og mye grundigere BS-utdanning enn ved andre befalsskoler. Du har altså tilsammen mer enn et halvt års BS-utdanning i løpet av studieperioden.

 

Etter endt studie blir du sersjant. I løpet av praksisperioden (tre år) er det vel stor sannsynlighet for å bli fenrik.

7912130[/snapback]

 

Første året i militæret får du kun lommepenger, rundt 140 kroner om dagen. Du bor imidlertid gratis, spiser gratis og slipper utgifter til arbeidstøy siden du går i uniform. I tillegg får du dekket sju gratis hjemreiser, samt 90 prosent moderasjon på togreiser (forutsetter at du reiser i uniform).

 

Under andreåret, som sersjant i hæren eller luftforsvaret, eller kvartermester i sjøforsvaret, betaler du kosten selv, men får en lønn på 200.000 kroner i året. Går du videre på krigsskole som befal, får du en lønn på rundt 220.000 kroner.

http://www.dagsavisen.no/utdanning/article1496176.ece

 

Det var der jeg hadde det ifra.

 

Forsvaret.

I Forsvaret er mulighetene mange når det gjelder utdanning. Bachelorgrader i ingeniørfag, military science og militær logistikk er kun noe. Utdanningen varer i tre år, med tre års plikttjeneste etterpå. Det er kun Krigsskolen, Sjøkrigsskolen og Luftforsvarsskolen som med sine bachelorgrader har betalt utdanning. Ingeniørutdanningen Skipsteknisk, ingeniørutdanningen Elektronikk/Våpen og BIH Telematikk er ikke lønnede bachelorutdanninger, men studentene får lommepenger. Dessuten er mat og hybel gratis

http://forbruker.no/jobbogstudier/article1013714.ece

 

Der står det som dere sier, at det ikke er lønn under utdannelsen. Så kjedelig, da må jeg vurdere om jeg vil inn likevel. Om man ble sersjant andre året, så hadde det jo vært fantastisk - men å være BS "hele livet" er jo ufattelig drit.

Lenke til kommentar

jeg har gått på ski med forsvarssjefen :)

var på øvelse "vinterdrill"

 

Arve Systad:

De teltene er digge, hadde ett slikt telt som pause/mat telt en gang, vi hadde også 4x varmeovner, høy på bakken osv...

 

kan ikke akkurat si at det er små telt(vi hadde bare det store teltet, ikke BV/MB og slikt)

 

btw, jeg er en av de som fikk General Diesen til å vente med noe til mandag, og ikke på fredag, som han ville, og det er noen som sitter 2m unna meg som bestemmer om det faktisk blir gjort :)

Diesen har ikke SÅ mye makt over alt og alle i forsvaret...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Det er jeg veldig fornøyd med, i og med at det er minste kommandoplassen.

 

Kor stor er SbBn-KO?

 

Sjølv er eg med på å sette opp og drifte 2bn-KO, og den er visstnok ganske stor. Tar litt tid å få den opp iallefall.

 

4x 12.5m^2-telt med aggregat, WAMer, lys og kontorpulter m/strøm. Tre M113-vogner og to lagstelt kobla til, piggtråd rundt sjølve KO, og 2 BVer som og er en del av KO (BCen er mellom dei, bl.a.). I tillegg er troppsko ganske nært forbunde mde BN-KO, som er en BV med lagstelt og sånn mellomgreie på seg.

 

Så piggtråd rundt heile shoiten igjen.

 

Tar vel rundt tre timer med ca 15 mann på saken å sette opp

7919410[/snapback]

 

Størrelsene på kommandoplassene er vel ikke helt tingen å diskutere på et offentlig forum. Men for å si det slik: Jeg synes SBBN-KO er lite, og det er veldig mye større enn BN2-KO :) Vi har jo f.eks. K2IS-konteinere. Det tar lenger tid å etablere også. Da jeg var i ISTAR-HQ i fjor brukte vi 36 timer kontinuerlig jobbing på første etablering i felt, men reduserte etter hvert til ca. halvparten. SBBN-KO er mindre, og tar dermed kortere tid å etablere, men fortsatt en del lenger tid enn BN2-KO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...