Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

kult. Er befal de som skriker i trynet på folk?

7904435[/snapback]

Kan si det sånn. Er de som bestemmer når du må på do og slikt :p

7904523[/snapback]

befal gjør mer enn å skrike folk i tryne...

 

kan nevne ting som:

-ser på tv mens man står på oppstilling

-bestemmer når/om du er syk

-bestemmer om noe er skadet

-bestemmer om du kan feste i helgen

-gir deg mindre tid jo tregere du er

-gir deg mindre tid jo rakserer du er(klarer du det innen tiden, er ikke tiden liten nok)

kunne fortsatt leeenge, men det er på tide å spise med befalet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
kult. Er befal de som skriker i trynet på folk?

7904435[/snapback]

 

Det er ikke så utbredt med skriking i ansiktet i det norske Forsvaret som man får inntrykk av på film o.l. Befal som skriker mye er ofte de med dårlige lederegenskaper. På rekruttskoler, opptak etc. er det greit at befalet skriker, men på et normalt tjenestested er det ikke nødvendig. Jeg skriker en del, men det er for å motivere ikke for å undertrykke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Prøvd å få svar om dette 100 ganger før, men på FIH går man på en felles befalskole først - så begynner på ingeniørutdannelsen. Eller er den flettet inn i studiene?

7905255[/snapback]

 

Man trenger ikke å gå BS før FIH. Vet ikke hvor mye lederutdanning som er flettet inn i studiene, men jeg tror ikke det er mye. På FIH går man 3 år som korporal, før man blir utskrevet som kvartermester eller sersjant. Dette er veldig lave grader for en person med ingeniørutdanning, men man er jo fri for gjeld og sikret jobb så det er nok verdt det.

Lenke til kommentar
kult. Er befal de som skriker i trynet på folk?

7904435[/snapback]

Kan si det sånn. Er de som bestemmer når du må på do og slikt :p

7904523[/snapback]

befal gjør mer enn å skrike folk i tryne...

 

kan nevne ting som:

-ser på tv mens man står på oppstilling

-bestemmer når/om du er syk

-bestemmer om noe er skadet

-bestemmer om du kan feste i helgen

-gir deg mindre tid jo tregere du er

-gir deg mindre tid jo rakserer du er(klarer du det innen tiden, er ikke tiden liten nok)

kunne fortsatt leeenge, men det er på tide å spise med befalet...

7904599[/snapback]

 

Vet ikke om dette er nevnt før, men har jo Militærlogikkens 12 regler.

Lenke til kommentar

Kan gjenta noe som allerede er sagt, og det er at befal skriker i trynet ditt svært sjeldent. De gjør det en del på befalsopptak pga det psykiske og en del på rekruttskolen, men grunnen til det er ofte pga at befalet har store tropper å forholde seg til, og alle må få med seg hva som blir sagt.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er nevnt før, men har jo Militærlogikkens 12 regler.

7905915[/snapback]

 

den henger i i en gang her, har leste den noen ganger før ja, alt stemmer...

 

og ^Th0mas^:

at de roper(med grei stemmer) for at alle skal få det med seg skjedde jo nesten hele tiden, men skriking(som i kjeft) skjedde minst en gang i uka, f.eks for mange TS, for mange syke, for trege, for dårlig oppstilt og slikt var ting vi fikk kjeft om nesten konstant under hele førstegangstjenesten...

Lenke til kommentar

Ang. spørsmålet om grad: Jeg var menig, ble korp. og er nå ansatt som grenader, i en sersjant-stilling.

 

Når det gjelder skriking er det, som nevnt, ikke så voldsomt mye av det. Er stort sett når soldatene skal ha litt psykisk press (mestringsøvelser osv.) at det brukes. Det som derimot er litt mer utbredt er at befal snakker høyt og tydelig (mil.: er sterk og klar) for at alle skal få med seg det som blir sagt, selv de udugelige slakapungene som vanligvis ikke får med seg noe som helst.

 

For øvrig: Øvelse Vinterfjellmarsj er avsluttet, med stor suksess! Årets beste øvelse i Sambandsbataljonen så langt, med flott vær, flottere omgivelser og en glimrende opplevelse :) Tror soldatene har fått mange gode erfaringer og lært mye, og det virker som at de fleste er svært fornøyde -- men ganske slitne. Nå går det raskt frem mot Cold Response og mange feltdøgn. Hurra!

Lenke til kommentar
kult. Er befal de som skriker i trynet på folk?

7904435[/snapback]

Det er ikke så utbredt med skriking i ansiktet i det norske Forsvaret som man får inntrykk av på film o.l. Befal som skriker mye er ofte de med dårlige lederegenskaper. På rekruttskoler, opptak etc. er det greit at befalet skriker, men på et normalt tjenestested er det ikke nødvendig. Jeg skriker en del, men det er for å motivere ikke for å undertrykke.

7905074[/snapback]

Jeg husker fra min tid i Hærens Samband at vi hadde ett stykk sersjant av typen "Hollywood marines", komplett med generiske utrop som "Go! Go! Go!" ved utrykning. Ellers i avdelingen var det en del av stilen at ordrer, selv om utrykning, ble gitt med utstudert behersket stemmebruk.

 

I våre dager med allverdens opptaksutstyr risikerer ufrivillig morsomt befal å havne permanent på YouTube, og ekstrem språkbruk har vært tatt opp på nyhetene tidligere.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er nevnt før, men har jo Militærlogikkens 12 regler.

7905915[/snapback]

Den der har jeg prøvd, spesifikt denne:
Regel #11

Dersom kartet eller reglementet ikke er i overensstemmelse med virkeligheten, er det først kartet, så reglementet, som gjelder. Virkeligheten får tilpasse seg etter dette.

Kartet jeg fikk var gammelt, veien jeg skulle inn på var ikke bare borte, men de som bodde rett ved kunne ikke huske når den ble fjernet engang. Så jeg gjorde det eneste "logiske": tok radioen fatt og bestilte ett tonn dynamitt. Istedet fikk jeg en ekspress-leveranse av høyere offiserer.

 

Kunsten er å tilpasse seg, så går det "rimelig bra".

Lenke til kommentar
Jeg skal inn i luftforsvaret i juli 2007. Etter rekruttskolen ønsker jeg meg videre til Bodø ettersom jeg har slektninger der. I hvor stor grad kan jeg selv påvirke hvor jeg vil etter rekruttskolen?

 

Synes sambandslag innenfor luftforsvaret høres spennende ut. Har de dette i Bodø?

7899976[/snapback]

 

Var Lagfører for sambandslag i luftvern i bodø og kan anbefale det. Ikke av de hardeste tjenestene du kan få (Vi kjørte som regel rundt med beltevogn), men fortsatt mye artig.

Lenke til kommentar
Prøvd å få svar om dette 100 ganger før, men på FIH går man på en felles befalskole først - så begynner på ingeniørutdannelsen. Eller er den flettet inn i studiene?

7905255[/snapback]

 

Man trenger ikke å gå BS før FIH. Vet ikke hvor mye lederutdanning som er flettet inn i studiene, men jeg tror ikke det er mye. På FIH går man 3 år som korporal, før man blir utskrevet som kvartermester eller sersjant. Dette er veldig lave grader for en person med ingeniørutdanning, men man er jo fri for gjeld og sikret jobb så det er nok verdt det.

7905272[/snapback]

 

Sikker på det? Jeg trodde man var BS første året, så sersjant de to neste årene med studier og fenrik eller løytnant når man var ferdig :S

Lenke til kommentar
Prøvd å få svar om dette 100 ganger før, men på FIH går man på en felles befalskole først - så begynner på ingeniørutdannelsen. Eller er den flettet inn i studiene?

7905255[/snapback]

 

Man trenger ikke å gå BS før FIH. Vet ikke hvor mye lederutdanning som er flettet inn i studiene, men jeg tror ikke det er mye. På FIH går man 3 år som korporal, før man blir utskrevet som kvartermester eller sersjant. Dette er veldig lave grader for en person med ingeniørutdanning, men man er jo fri for gjeld og sikret jobb så det er nok verdt det.

7905272[/snapback]

 

Visst en går BS før FIH så får en grunnleggende offiser utdanning istedenfor BS og en får lønn etter grad. dvs Sersjant eller Fenrik. men en søker seg gjennom krigsskolen. vertfall det eg fikk vite igår da eg undersøkte da eg har planer om lærling befal + FIH. får heldigvis redusert lærlingtida mi med 8 mnd =)

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Prøvd å få svar om dette 100 ganger før, men på FIH går man på en felles befalskole først - så begynner på ingeniørutdannelsen. Eller er den flettet inn i studiene?

7905255[/snapback]

 

Man trenger ikke å gå BS før FIH. Vet ikke hvor mye lederutdanning som er flettet inn i studiene, men jeg tror ikke det er mye. På FIH går man 3 år som korporal, før man blir utskrevet som kvartermester eller sersjant. Dette er veldig lave grader for en person med ingeniørutdanning, men man er jo fri for gjeld og sikret jobb så det er nok verdt det.

7905272[/snapback]

 

Sikker på det? Jeg trodde man var BS første året, så sersjant de to neste årene med studier og fenrik eller løytnant når man var ferdig :S

7910796[/snapback]

 

Ja jeg er sikker. Vi har fått to ingeniører fra FIH og begge har samme grad som meg.

Lenke til kommentar
Ang. spørsmålet om grad: Jeg var menig, ble korp. og er nå ansatt som grenader, i en sersjant-stilling.

 

Når det gjelder skriking er det, som nevnt, ikke så voldsomt mye av det. Er stort sett når soldatene skal ha litt psykisk press (mestringsøvelser osv.) at det brukes. Det som derimot er litt mer utbredt er at befal snakker høyt og tydelig (mil.: er sterk og klar) for at alle skal få med seg det som blir sagt, selv de udugelige slakapungene som vanligvis ikke får med seg noe som helst.

 

For øvrig: Øvelse Vinterfjellmarsj er avsluttet, med stor suksess! Årets beste øvelse i Sambandsbataljonen så langt, med flott vær, flottere omgivelser og en glimrende opplevelse :) Tror soldatene har fått mange gode erfaringer og lært mye, og det virker som at de fleste er svært fornøyde -- men ganske slitne. Nå går det raskt frem mot Cold Response og mange feltdøgn. Hurra!

7906643[/snapback]

 

 

Hvilken tropp er du i? Kdotropp hvis jeg ikke husker helt feil?

Hvilket ko er det dere setter opp?

*Krysser fingrene for at jeg havner på sanko* Pene damer og flytter aldri - perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...