Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn i luftforsvaret i juli 2007. Etter rekruttskolen ønsker jeg meg videre til Bodø ettersom jeg har slektninger der. I hvor stor grad kan jeg selv påvirke hvor jeg vil etter rekruttskolen?

 

Synes sambandslag innenfor luftforsvaret høres spennende ut. Har de dette i Bodø?

7899976[/snapback]

I luft har du gode muligheter til å påvirke hvor du havner, så lenge du oppfører deg bra. Du får sette opp tre ønsker på en liste, og det skal mye til for at du ikke får oppfylt ett av dem. Veldig mange blir sendt til Bodø, spesielt vakt&sikringsfolk (Baseforsvar). Samband finner du i Luftvern, men de har egen rekruttskole. Men det hender de søker etter beltevognførere på Madla, og da er det sannsynligvis til et sambandslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Vakt og sikring i Bodø tror jeg er dritfett. De sier selv at det er den beste og hardeste tjenesten innen Luft, med tanke på at de reiser over hele landet og løser vaktholds- og sikringsoppdrag.

Lenke til kommentar
I luft har du gode muligheter til å påvirke hvor du havner, så lenge du oppfører deg bra. Du får sette opp tre ønsker på en liste, og det skal mye til for at du ikke får oppfylt ett av dem.  Veldig mange blir sendt til Bodø, spesielt vakt&sikringsfolk (Baseforsvar).
Oki. Hvilke "avdelinger" har de å velge mellom dersom jeg havner på flystasjonen i Bodø da?
Lenke til kommentar
Oki. Hvilke "avdelinger" har de å velge mellom dersom jeg havner på flystasjonen i Bodø da?

7900595[/snapback]

De operative avdelingene er Basesett II og Luftvernartillleribataljonen som holder til i Bodin leir. Bodin skal forrsten legges ned nå da. Mener å ha hørt at Basesett skulle flyttes til Rygge. Vet ikke med luftvern, mulig de skal inn på flystasjonen. På selve flystasjonen er det jo også mange menige som jobber med det meste som er liste opp nederst her. Anbefaler operativ tjeneste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hoho, etter 4 uker på Madla kom jeg meg hjem. Aldri mer militæret på meg. Kos :D

7904036[/snapback]

 

Ikke noe å være stolt over, men. Spesielt ikke hvis du slipper siviltjeneste også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg skulle helst sett at jeg fullførte førstegangstjenesten, men det var ikke uten grunn at jeg ble dimmitert. Av hvilke grunner vil jeg helst ikke gå nærmere inn på.

7904081[/snapback]

 

Så lenge du har en god grunn for å ikke gjennomføre verneplikten, så synes jeg det er helt ok. :)

Lenke til kommentar
Jeg skulle helst sett at jeg fullførte førstegangstjenesten, men det var ikke uten grunn at jeg ble dimmitert. Av hvilke grunner vil jeg helst ikke gå nærmere inn på.

7904081[/snapback]

 

Så lenge du har en god grunn for å ikke gjennomføre verneplikten, så synes jeg det er helt ok. :)

7904121[/snapback]

Takk for forståelsen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er Kvartermester. Har vært det siden mars i fjor.

7904180[/snapback]

så du er på Sersjant på sjøforsvaret... tar det lang tid å bli "oppgradert"? jeg mener hva skal det til?

7904382[/snapback]

 

Egentlig må man gå UB (utskreven befalskurs) eller BSS (befalsskolen for Sjøforsvaret), eller så kan man få kontrakt etter endt verneplikt som meg. De fleste blir da matroser, men jeg ble befal siden stillingen min tilsa det. Jeg ble skrevet opp til midlertidig befal etter rundt 4 måneder av førstegangstjenesten, deretter fikk jeg kontrakt som befal. I de fleste tilfeller måtte jeg tatt et BKMA (befalskurs marinen), men siden jeg ikke har planer om å fortsette etter kontrakten, tar jeg det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...