lambiks Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Se bort i fra disse lekegradene. Hærens grader er de som betyr noe (sett bort ifra UB-korporaler). 7881280[/snapback] Hmm. Hvilken forsvarsgren som er den beste, er en diskusjon jeg gir opp før den starter Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det store flaket med FDC-en på er vekk. Erstattet av en CTOC (Common Tactical Operations Centre), en MB med en svær kasse bakpå. Kassa er fylt med TADKOM-rack og NASASMS II-konsoller. Krokbilen som fraktet flak/m FDC på er vekk.Det er også det store hovedaggregatet vi hadde som ga strøm til FDC og RADAR. Erstattet av to mindre aggregat. Gamle RADAR'en er borte, erstattet av en ny og bedre. Gamle EO-sensoren er erstattet av en ny en med NFS (North Finding System) slik at vi nå slipper å orientere den manuelt. Samme gjelder RADAR'en. De fleste store kablene vi drassa rundt på (blei noen KG med kobber!) er erstattet, blandt annet går det nå en fiberoptisk kabel fra EO-sensoren istedenfor, og RADAR'en kobles opp mot CTOC via feltkabler, på 1km lengde. Strømkablene har blitt mindre og enklere også. I det heletatt, det er både bursdag og julaften i ildledningstroppen nå! 7878775[/snapback] Høres bra ut. Skulle ikke noe av dette monteres på en BV? Var det LASR'en? Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Noen som har prøvd HTTS? Skal på SIBO-Øvelse til Rena i neste uke. Noen erfaringer med HTTS, anyone? Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Noen som har adressen til Madla Leiren (KNM Harald Hårfagre)? Jeg skal på sesjon i morgen, onsdag den 7. februar, og ingen av oss som blir sittende i bilen vet hvor denne er. Og uten noen adresse så er ikke GPS'en til noe hjelp.. :\ Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Noen som har adressen til Madla Leiren (KNM Harald Hårfagre)?Jeg skal på sesjon i morgen, onsdag den 7. februar, og ingen av oss som blir sittende i bilen vet hvor denne er. Og uten noen adresse så er ikke GPS'en til noe hjelp.. :\ 7885470[/snapback] Bare å bruke google litt det da. Eller se litt på mil.no's sider. Klikkbar Link Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Har googla en stund uten å finne noen adresse. Linken du gav sier bare ca 6 km fra Stavanger sentrum og ca 10 km fra Sola flyplass. Det sier meg ingenting når jeg kommer med bil fra mekjarvik, og jeg er absolutt ikke kjent i Stavanger området. Edit: Fant litt ut ca hvor det er nå. Så har vi litt god tid på oss der også, så vi finner nok fram. Hva er det som skjer på sesjon egentlig? Varer det lenge? Endret 6. februar 2007 av Stealth- Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 er bare IQ-test, urin-prøve, informasjon, registrering av data, ønsker og ligende, er for det meste bare kjedelig Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Hva er det som skjer på sesjon egentlig? Varer det lenge? 7886133[/snapback] Sesjon avgjør om du er tjenestedyktig. Derfor blir det en del tester som du må gjennomføre for at Forsvaret skal kunne godta deg. Sesjon er også til for at du skal kunne bestemme hvilken del av Forsvaret du vil ønske deg til. Du får opp en liste, så kan du velge avdeling utifra ditt ønske. Er ikke garantert at du kommer inn. Men tyvtrikset er vel å ønske deg noe, vente et par måneder. Også ringe inn til Vernepliktsverket på Hamar og lure på om du har kommet inn. Da vil du bli satt opp på en Pri-1-liste hvor alle som virkelig vil inn blir satt opp. Dette er altså hvis du ønsker deg til forsvaret. Hvis du ikke vil så er det vel bare å si svare at du ikke hadde valgt Forsvaret hvis det var frivillig. Et spørsmål du garantert får. Varer vel rundt 4 timer med mye venting Håper du velger noe klokt noe. Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Akuratt det jeg trengte, skal på sesjson i morgen. Fint å vite litt hva som skjer Edit: er bare IQ-test, urin-prøve, informasjon, registrering av data, ønsker og ligende, er for det meste bare kjedelig 7886809[/snapback] Det sluttet de med i 2005: Ikke urinprøveTiden hvor du måtte å tisse i et lite plastbeger er over. Forsvaret sluttet med urinprøve på sesjon i 2005. I motsetning til det mange tror, ble ikke urinprøven brukt til å påvise narkotikamisbruk. Urinprøven ble derimot brukt til å måle blant annet proteinnivået i kroppen og målinger i forbindelse med eventuell diabetes. Det blir heller ikke tatt blodprøve. (kilde) Endret 6. februar 2007 av johnny Bravo Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 husker bare at det ble tatt det når jeg jeg var der(før 2005) blodprøve og div sprøyter blir vel tatt under innrykk... ble ihvertfall det der jeg var, fikk 3 sprøyter og tok 1 blodprøve på ca 10 min, og jeg hater sprøyter... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Troppsjefen min tålte ikke blod, og ble kamuflasjegrønn i ansiktet bare han så en sprøyte. Han evakuerte rett før vi skulle ta blodprøve. Jeg lurte alltid på hvorfor han valgte en militær karrierevei. Jeg ser han er i Forsvaret fortsatt. Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) - Endret 29. januar 2018 av Cerb89 Lenke til kommentar
Togo Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Ring til VPV gi dine preferanser. Det burde nok hjelpe. Lenke til kommentar
LaBam Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hvilken muligheter/rettigheter har man til å klage/angre på eventuelle valg man gjorde på sesjon? Altså med tanke på hvor man skal tjenestegjøre og hvilken tjeneste. Eventuelt ringe eller sende en mail til verneplitsvert? Var forøvrig på sesjon i dag. 7894079[/snapback] Jeg ringte inn å fikk velge på nytt hvor jeg ville tjenestegjøre. Så lenge det er i god tid før man blir tjenesteplassert pleier det å funke. Hvor og hva er det du ønsker å tjenstegjøre? Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) - Endret 29. januar 2018 av Cerb89 Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Broren min er i militæret nå. Han kjører bussen for de som er i Garden.. Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Broren min er i militæret nå. Han kjører bussen for de som er i Garden.. 7897602[/snapback] Vet du om han er pliktig til å være like strigla som gardistene? Han er egentlig ganske heldig, for gardebussene er nok de beste og nyeste bussene Forsvaret kan oppdrive. Man kan jo ikke la noe se dårlig ut for folket når man representerer kongehuset Han har sikkert ganske harde vaskeøkter på de bussene, tho Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Ja, han går i samme klærne som de andre.. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Ja, han går i samme klærne som de andre.. 7897643[/snapback] Hva heter han? Og han går ikke i vanlige klær nei. Han er vel en av få i Garden som bruker Nato-genser istedetfor M98-jakke. Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg skal inn i luftforsvaret i juli 2007. Etter rekruttskolen ønsker jeg meg videre til Bodø ettersom jeg har slektninger der. I hvor stor grad kan jeg selv påvirke hvor jeg vil etter rekruttskolen? Synes sambandslag innenfor luftforsvaret høres spennende ut. Har de dette i Bodø? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå