Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det store flaket med FDC-en på er vekk. Erstattet av en CTOC (Common Tactical Operations Centre), en MB med en svær kasse bakpå. Kassa er fylt med TADKOM-rack og NASASMS II-konsoller. Krokbilen som fraktet flak/m FDC på er vekk.

Det er også det store hovedaggregatet vi hadde som ga strøm til FDC og RADAR. Erstattet av to mindre aggregat.

Gamle RADAR'en er borte, erstattet av en ny og bedre. Gamle EO-sensoren er erstattet av en ny en med NFS (North Finding System) slik at vi nå slipper å orientere den manuelt. Samme gjelder RADAR'en. De fleste store kablene vi drassa rundt på (blei noen KG med kobber!) er erstattet, blandt annet går det nå en fiberoptisk kabel fra EO-sensoren istedenfor, og RADAR'en kobles opp mot CTOC via feltkabler, på 1km lengde. Strømkablene har blitt mindre og enklere også. I det heletatt, det er både bursdag og julaften i ildledningstroppen nå! :w00t:

7878775[/snapback]

Høres bra ut. Skulle ikke noe av dette monteres på en BV? Var det LASR'en?

Lenke til kommentar

Har googla en stund uten å finne noen adresse.

Linken du gav sier bare ca 6 km fra Stavanger sentrum og ca 10 km fra Sola flyplass.

Det sier meg ingenting når jeg kommer med bil fra mekjarvik, og jeg er absolutt ikke kjent i Stavanger området.

 

Edit:

Fant litt ut ca hvor det er nå.

Så har vi litt god tid på oss der også, så vi finner nok fram.

 

 

Hva er det som skjer på sesjon egentlig? Varer det lenge?

Endret av Stealth-
Lenke til kommentar
Hva er det som skjer på sesjon egentlig? Varer det lenge?

7886133[/snapback]

 

Sesjon avgjør om du er tjenestedyktig. Derfor blir det en del tester som du må gjennomføre for at Forsvaret skal kunne godta deg. Sesjon er også til for at du skal kunne bestemme hvilken del av Forsvaret du vil ønske deg til. Du får opp en liste, så kan du velge avdeling utifra ditt ønske. Er ikke garantert at du kommer inn.

 

Men tyvtrikset er vel å ønske deg noe, vente et par måneder. Også ringe inn til Vernepliktsverket på Hamar og lure på om du har kommet inn. Da vil du bli satt opp på en Pri-1-liste hvor alle som virkelig vil inn blir satt opp. Dette er altså hvis du ønsker deg til forsvaret. Hvis du ikke vil så er det vel bare å si svare at du ikke hadde valgt Forsvaret hvis det var frivillig. Et spørsmål du garantert får. Varer vel rundt 4 timer med mye venting ;) Håper du velger noe klokt noe.

Lenke til kommentar

Akuratt det jeg trengte, skal på sesjson i morgen. Fint å vite litt hva som skjer :)

 

Edit:

 

er bare IQ-test, urin-prøve, informasjon, registrering av data, ønsker og ligende, er for det meste bare kjedelig

7886809[/snapback]

 

Det sluttet de med i 2005:

 

Ikke urinprøve

Tiden hvor du måtte å tisse i et lite plastbeger er over. Forsvaret sluttet med urinprøve på sesjon i 2005. I motsetning til det mange tror, ble ikke urinprøven brukt til å påvise narkotikamisbruk. Urinprøven ble derimot brukt til å måle blant annet proteinnivået i kroppen og målinger i forbindelse med eventuell diabetes. Det blir heller ikke tatt blodprøve.

(kilde)

Endret av johnny Bravo
Lenke til kommentar
Hvilken muligheter/rettigheter har man til å klage/angre på eventuelle valg man gjorde på sesjon? Altså med tanke på hvor man skal tjenestegjøre og hvilken tjeneste.

 

Eventuelt ringe eller sende en mail til verneplitsvert? Var forøvrig på sesjon i dag.

7894079[/snapback]

 

 

Jeg ringte inn å fikk velge på nytt hvor jeg ville tjenestegjøre. Så lenge det er i god tid før man blir tjenesteplassert pleier det å funke.

Hvor og hva er det du ønsker å tjenstegjøre?

Lenke til kommentar
Broren min er i militæret nå. Han kjører bussen for de som er i Garden..

7897602[/snapback]

Vet du om han er pliktig til å være like strigla som gardistene? Han er egentlig ganske heldig, for gardebussene er nok de beste og nyeste bussene Forsvaret kan oppdrive. Man kan jo ikke la noe se dårlig ut for folket når man representerer kongehuset ;) Han har sikkert ganske harde vaskeøkter på de bussene, tho ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...