Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Skal i rekruttskole på Madla den 10. mars 2007, noen andre som skal dit?

Noen som vet noe om stedet ? Om mulighetene rundt, og om hva jeg kan velge etter rekrutten for å få flest mulig anledninger til å dra hjem(Har en trist dame her hjemme) ;)

 

Og maten er viktig, er det så fælt som folk skal ha det til ? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal i rekruttskole på Madla den 10. mars 2007, noen andre som skal dit?

Noen som vet noe om stedet ? Om mulighetene rundt, og om hva jeg kan velge etter rekrutten for å få flest mulig anledninger til å dra hjem(Har en trist dame her hjemme) ;)

 

Og maten er viktig, er det så fælt som folk skal ha det til ? :w00t:

7875285[/snapback]

Min kjære far var postansvarlig da han var i militæret, og han hadde visstnok mye fri. Men dette er jo 20 år siden, så er jo veldig godt mulig at dette er annerledes nå. Han kjente også en som var no fly-greier, så han fikk sitte på mye med fly de gangene han hadde fri. Så du er heldig hvis du blir kjent med de rette personene ;)

Lenke til kommentar
nåken som har en generell oversikt over lønn som sersjant og oppover?

og gjerne for intops :p

7872311[/snapback]

 

Det ligger tabell ute på mil.no eventuelt bfo eller nof sine hjemmesider. Jeg får i hvertfall rundt 225k i grunnlønn + en del tillegg. Det er tillegg man tjener på, grunnlønnen i Forsvaret er ganske lik for mange, på tvers av grader.

7874115[/snapback]

 

sliter med å finne sånt inne på mil.no. er en håplaus side.

 

fant på BFO si heimesider =)

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og maten er viktig, er det så fælt som folk skal ha det til ? :w00t:

7875285[/snapback]

 

Ikke i begynnelsen, men etter et par uker så sliter du med å tvinge den ned.

 

NOF ringte meg i dag forresten. "Du vet hvor du finner oss" :p

Lenke til kommentar
Og maten er viktig, er det så fælt som folk skal ha det til ? :w00t:

7875285[/snapback]

 

Ikke i begynnelsen, men etter et par uker så sliter du med å tvinge den ned.

 

NOF ringte meg i dag forresten. "Du vet hvor du finner oss" :p

7876013[/snapback]

 

"mat er godt" er ett ordtak vi brukte...

 

er det mat er det godt, enkelt og greit, selv om det til tider så merkelig ut, og man fant middager for 4 dager tilbake i suppa, vi hadde også fisk ca 3 ganger i uka, evt gryte eller ligende som skal ha kjøtt, men uten kjøttet...

 

og på grønne dager(feltdager) hadde vi oftest moste brødskiver(de blir moste av å ligge i lår-lomma og du krabber rundt i gjørma), gjerne våte, med vann til drikke

og kaffe da...

en STOOOOR termos/dunk med kaffe, er ikke rart mange begynner å drikke kaffe i forsvaret

 

edit: i starten hadde vi uansett ikke tid til å spise, ble med at man spiste i køa, og nesten ferdig da man fikk satt seg(hadde oftest 5 min til å spise)

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Da har vi mottatt NASAMS II-utstyret (dvs. torsdag), og gud bedre for en forbedring! HOI!

7858618[/snapback]

Grattis :thumbup: Hva er nytt?

7859678[/snapback]

 

 

Tja. Hva er det som ikke er nytt? Såvidt jeg veit så er det vel kun plattbilen og MB'en som ikke byttes ut :p

 

Det store flaket med FDC-en på er vekk. Erstattet av en CTOC (Common Tactical Operations Centre), en MB med en svær kasse bakpå. Kassa er fylt med TADKOM-rack og NASASMS II-konsoller. Krokbilen som fraktet flak/m FDC på er vekk.

Det er også det store hovedaggregatet vi hadde som ga strøm til FDC og RADAR. Erstattet av to mindre aggregat.

Gamle RADAR'en er borte, erstattet av en ny og bedre. Gamle EO-sensoren er erstattet av en ny en med NFS (North Finding System) slik at vi nå slipper å orientere den manuelt. Samme gjelder RADAR'en. De fleste store kablene vi drassa rundt på (blei noen KG med kobber!) er erstattet, blandt annet går det nå en fiberoptisk kabel fra EO-sensoren istedenfor, og RADAR'en kobles opp mot CTOC via feltkabler, på 1km lengde. Strømkablene har blitt mindre og enklere også. I det heletatt, det er både bursdag og julaften i ildledningstroppen nå! :w00t:

Lenke til kommentar

Ikke mye. Det er ikke vits å ta med seg halve klesskapet sitt til rekruttskolen, du får ikke lov å bruke noe av det de første to ukene etter at dere har fått uniform allikevel. Det som er smart å ta med er blandt annet boxershorts og selvsagt diverse toalettartikler. Ellers trenger du stort sett ikke mer av klær enn det du står og går i når du kommer.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Jeg har så lyst å bli med i hæren, men det er en stund til jeg kan bli med det. Til neste år, når jeg går i tiende, så kommer det noen folk fra forsvaret og får oss unge til å få utdanning i militæret, men hvordan er det? får vi skyte med våpen og div. kule saker? :dribble:

 

Egentlig så kommer dette av at jeg er hekta på skytespill på Xbox 360, men det er vel trening det og så vidt jeg veit... :whistle: . Da tenker jeg på sånne "realististe" spill som Rainbow Six: Vegas.

 

Også noen som gidder å linke til noen av hærens grader(altså Menig, Sarsjant osv.)?

Lenke til kommentar

nei, du har 0 trening ut fra "realistiske" spill...

 

med spill så har du en mann i spillet som dør, i krig er det du som dør, samt at du tåler ikke 5 skudd før du dør, 1 skudd, og du er nede, eller død.

 

jeg har prøvd strids-teknikk i flere spill, men det funker ikke, har 0 nytte i spill...

 

er ikke sikker op hvordan det er med utdanning i forsvaret, men er det en militær utdanning får du skyte ja, det er morro å skyte, men langt ifra slik du tro, de første dagtene kommer du til å få veldig vondt i skuldra, men dette går bedre etterhvert

Lenke til kommentar

I stigende rekkefølge:

 

Menig - Korporal/BS-elev - Grenader - Sersjant - Fenrik - Løytnant - Kaptein - Major - Oberstløytnant - Oberst - Brigader - Generalmajor - Generalløytnant - General

 

Vondt i skuldra? Mye vondere å skyte med hagle, og det gjør jo ikke spesielt vondt det heller.

Ville vært mer bekymret om å få et idiotmerke. Det er flaut, det.

Endret av Togo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Menig - Korporal/BS-elev - Grenader - Sersjant - Fenrik - Løytnant - Kaptein - Major - Oberstløytnant - Oberst - Brigader - Generalmajor - Generalløytnant - General

7879900[/snapback]

 

Utskrevet menig

Utskrevet ledende menig

Kvartermester-aspirant

Kvartermester

Fenrik

Løytnant

Kapteinløytnant

Orlogskaptein

Kommandørkaptein

Kommandør

Flaggkommandør

Kontreadmiral

Viseadmiral

Admiral

 

Jeg har hatt alle gradene i bold.

Lenke til kommentar

wh1ite: Damn you, jeg skulle skrive den :p

For min del blir det:

Flysoldat

Korporal/BS-elev

Grenader

UB-Korporal

Sersjant

Fenrik

Løytnant

Kaptein

Major

Oberstløytnant

Oberst

Brigader

Generalmajor

Generalløytnant

:p

 

Forresten Togo, jeg tok meg den frihet å legge til UB-Korporal i den, siden du hadde glemt (Eller fortrengt ;)) den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Se bort i fra disse lekegradene. Hærens grader er de som betyr noe (sett bort ifra UB-korporaler).

7881280[/snapback]

 

Hærens grader er de som betyr noe? Javel.

 

Man kan jo ta UB i HV og få UB-korp-halvåret sitt i Hæren. Det gjorde en kompis av meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...