Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel litt "trøst" for å være langt vekke ;) Jeg var på i Kystvakta, på KV Svalbard, og vi seilte mye i nordområdene. Tror det også skal være en kompensasjon for å ha få velferdsmuligheter. Jeg overdriver ikke når jeg sier at maten stort sett var konge om bord :D Hverdagskosten var ganske vanlig mat, men laget veldig godt. Fisken på tirsdag og torsdag smakte godt, selv om jeg aldri har vært spesielt begeistret for ting som kan svømme. På fredag og lørdag var det ting som taco, burger, pizza, lasagne og annen "lørdagsmat", og på søndagene vanket det ofte biff :D

4801215[/snapback]

Er selv på båt.

Maten er som regel veldig god ja. Biff og indrefilet er ikke uvanlig på menyen.

Fikk sjokk når jeg gikk fra Madla-maten til maten vi får ombord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Maten på Haakonsvern er som CS-gass: Desto mer man blir utsatt for den, desto mer mettet blir man, og til slutt tåler man ikke mer. Har vært der siden november '05 og brekker meg under hvert måltid, nesten.

Lenke til kommentar
@daniel89j:

vurderer ikke et år til sjøs da?

7864076[/snapback]

Kan vel vurderes hvis det er noe som anbefales sterkt. Noe du hadde i tankene? :)

Antar at det ikke er noe tvang å bli med ned i en ubåt? Har ikke klaustrofobi eller vannskrekk eller noe, men liker ikke tanken helt godt. :p

Takk for fine svar alle sammen. :)

7864345[/snapback]

Er mange gode tjenester der. får sett mye av Norge og god sjanse for å komme deg til utlandet.

Og maten er utmerket :)

trenger seff ikke tjenestegjøre på ubåt.

ville vurdert deg hadde jeg vært deg ;)

Lenke til kommentar
Samband høres ut som den rette plassen for deg. Bra samhold mellom soldater og befal, og ikke spesielt strenge overordnede.

7864058[/snapback]

Støttes. Etter opplæringen vil jeg anbefale å velge EK-kompaniet (elektronisk krigføring).

7866737[/snapback]

EK ligger under Etterretningsbataljonen (Ebn), og så vidt jeg vet er det profesjonelt. Den håndfullen med vernepliktige stillinger som finnes i Ebn er stusselige greier som jeg ikke vil anbefale noen å søke. Ebn er et bra sted og en bra gjeng, men ikke for en vernepliktig.

@daniel89j: Samband var det første jeg tenkte på da jeg leste innlegget ditt. I samband har du som regel bra tjeneste, grei komfort uten at du trenger å gråte deg i søvn fordi du har for slapp tjeneste, og vi er ikke altfor nøye på sånne ting som hilsing osv. Jeg er vel litt for subjektiv til å uttale meg om befalet der, men om shadowlands sier det er bra, ville jeg stolt på det ;) Når det gjelder "teste våpen" kan du, med litt hell, få prøvd følgende våpen i løpet av året: AG-3, P80 (GLOCK 17), HK-79 (40 mm granatkaster til ag-en, med øvingsammunisjon), Browning 12,7 mm, MG-3 og M-72 (øvingsammunisjon). Da jeg var i førstegangstjenesten var det dessuten noen som fikk MP-5 (jente-fem), men den seksjonen er nå profesjonell og er flyttet til et annet kompani.

shadowlands: Ikke glem å endre signatur. Stridstrentroppen finnes ikke lenger, vet du...

Lenke til kommentar

Hvis du sikter til SBKP, så har vi ikke noen jentefem vi heller. Mulig noen av grenaderene har det, men jeg tviler på det.

Mulig folket i TIM, Brigko eller kpstab har den, men iaf ikke vi i multinode.

Endret av Togo
Lenke til kommentar
Hvis du sikter til SBKP, så har vi ikke noen jentefem vi heller. Mulig noen av grenaderene har det, men jeg tviler på det.

7868229[/snapback]

BrigKO har. Blir trangt med AG i M198-vognene.

Lenke til kommentar
Samband høres ut som den rette plassen for deg. Bra samhold mellom soldater og befal, og ikke spesielt strenge overordnede.

7864058[/snapback]

Støttes. Etter opplæringen vil jeg anbefale å velge EK-kompaniet (elektronisk krigføring).

7866737[/snapback]

EK ligger under Etterretningsbataljonen (Ebn), og så vidt jeg vet er det profesjonelt. Den håndfullen med vernepliktige stillinger som finnes i Ebn er stusselige greier som jeg ikke vil anbefale noen å søke. Ebn er et bra sted og en bra gjeng, men ikke for en vernepliktig.

7868187[/snapback]

Dette må vel ha skjedd helt nylig. I forbindelse med Kvikk-saken var det snakk om strålefaren på jammere, og diverse veteransider som lå ute viste mange vernepliktige. Interessant nok er de fleste slike sider nå blitt borte.

Dengang jeg tjenestegjorde der var det mange vernepliktige og noen grenaderer, og et topp miljø. Det er trist om alt dette er blitt borte.

Når det gjelder EK i Luftforsvaret, trodde jeg dette var profesjonelt i lang tid.

Lenke til kommentar
Seriøst? Jeg føler at de folkene som er befal ikke akuratt er de mest oppegående. Ikke for å stigamtiserer eller henge ut noen, men mange av befalene iallefall de jeg har er faktisk rett og slett dumme.

7864210[/snapback]

Det er til tider ganske stor forskjell på befal fra UB og BS, må vite. BS krever generell studiekompetanse, mens UB krever gjennomført grunnskole.

7864243[/snapback]

Ok, det forklarer en del. Har endel befal som har skremmende lite kunnskap om annet enn militæret. Ble derfor ganske sjokkert over 4,8 i snitt. Men det er vel like stor forskjell på befal som folk ellers i verden, noen er dumme andre smarte.

Lenke til kommentar

7868229[/snapback]

BrigKO har. Blir trangt med AG i M198-vognene.

7868386[/snapback]

Ja, som om at det er så mye til den i 206'en òg. 6 stk i bv'en er jo riktig så intimt det også. (Bra vi bare er 3-4, da :V )

Forresten, erre noen som har nummeret til sykestua på rusta? Må ringe og avbestille en legetime.

Endret av Togo
Lenke til kommentar
shadowlands: Ikke glem å endre signatur. Stridstrentroppen finnes ikke lenger, vet du...

7868187[/snapback]

Ja, du har vel rett i det. Egentlig burde det ikke være Kommandotroppen og Trenseksjonen, men heller omvendt i og med at Tren faktisk er en større tropp en det Kommando er. Men rett skal være rett, så jeg skal endre det ;)

Nå er jeg sånn passelig KTS til vinterfjellmarsjen til kompaniet mitt. Vi drar opp mot finskegrensa for å gå på ski, sove i ti-duker og ha skredkurs - for å nevne noe. Jeg vet jo selvsagt ikke akkurat hva som skjer. Jeg håper så inderlig at vi får ok vær, ellers blir ikke øvelsen så gøy. Været har alt å si, nesten. Vi slipper i alle fall AG og GRU og det er veldig deilig ;)

Lenke til kommentar
Ja, du har vel rett i det. Egentlig burde det ikke være Kommandotroppen og Trenseksjonen, men heller omvendt i og med at Tren faktisk er en større tropp en det Kommando er. Men rett skal være rett, så jeg skal endre det ;)

Nå er jeg sånn passelig KTS til vinterfjellmarsjen til kompaniet mitt. Vi drar opp mot finskegrensa for å gå på ski, sove i ti-duker og ha skredkurs - for å nevne noe. Jeg vet jo selvsagt ikke akkurat hva som skjer. Jeg håper så inderlig at vi får ok vær, ellers blir ikke øvelsen så gøy. Været har alt å si, nesten. Vi slipper i alle fall AG og GRU og det er veldig deilig ;)

7872946[/snapback]

Delvis er det slik fordi troppen het Kommando i fjor, delvis fordi Kommando sin troppsjef tok over Tren-delen, og delvis fordi Kommando kicks ass :cool: Hadde det vært opp til meg ville for øvrig troppen fått et nytt navn, f.eks. Stridstrenkommandoen eller liknende. Men det er det jo ikke.

Angående øvelsen er jeg lykkelig fornøyd så lenge det ikke blir plussgrader. Tror det blir en fin øvelse - ruten vi følger skal være ganske bra, og blir det stjerneklart er jeg storfornøyd uansett. Det var utrolig flott nordlys på Blåtind i forrige uke, håper vi får se noe liknende til uken :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
nåken som har en generell oversikt over lønn som sersjant og oppover?

og gjerne for intops :p

7872311[/snapback]

Det ligger tabell ute på mil.no eventuelt bfo eller nof sine hjemmesider. Jeg får i hvertfall rundt 225k i grunnlønn + en del tillegg. Det er tillegg man tjener på, grunnlønnen i Forsvaret er ganske lik for mange, på tvers av grader.

Lenke til kommentar
Jeg blir 18 år 1. januar 2008. Tror dere at jeg greier å få til førstegangstjeneste sommeren 2008 da? Jeg begytne på skolen ett år for tidlig, så jeg er ferdig med skolen til sommeren 2008.

7855901[/snapback]

Jepp, det går. Ei i basen gikk befalsskole med de som var ett år eldre og hun var født 1. januar, som deg.

7858193[/snapback]

Bør jeg pushe på for å få sesjon så tidlig som mulig etter 18-års-dagen, eller fikser det seg automatisk? Jeg har ikke fått noen skjemaer fra forsvaret enda, men det er kanskje ikke så rart siden jeg bare er 17. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...