Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig, ville bare ha fram at det ikke var det "samme" som rekrutten. Har selv nettopp vært i HV nettopp, så jeg kjenner nok godt til det.

 

GHVE betyr forresten ingenting, er selv ikke GHVE grunnet at jeg var syk når de hadde 15km. Da sa løytnanten at det hadde ingenting for min videre søknad til I-styrkene å si. Som han pent sa det, enhver idiot kan bestå disse testene hvis man føler for det. Ikke at jeg kommer til og søke til I-styrkene siden ingen arbeidsgivere vil ha meg hvis jeg er borte i en måned hvert år.

 

HV-016 kan du vel ikke søke på, eller?

 

Forøvrig, det med og komme inn i gjengen. Det tror jeg ikke er noe problem, hadde flere som kom fra Kjevik og de smatt rett inn. En gjeng på 40stk blir ikke så sammensveiset på noen uker.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kva er sjansen for å bli overført til HV?

7835101[/snapback]

 

egentlig liten, da rekrutten er sammen med HV(er ingen store forskjeller fra rekrutt og HV)

 

samt at de vistnok plukker ut de beste som kommer til HV...

 

men hvis du prøver før rekrutten er det nok en sjanse...

7836829[/snapback]

Med å "bli overført" mener han ikke å bli overført under førstegangstjenesten, men etterpå. Sannsynligheten for det er for tida ca. 50% ifølge Forsvaret selv. Sikkert større dersom du kommer fra en "grønn" avdeling.

Lenke til kommentar
Er det noen her som går på ingeniør utdanninga i forsvaret, eller vet hvordan det er? Inntakskrav, hvor det er også videre?

 

Går på sivil (ikke siv. ing:P) ing. utdanning nå, men tenker på å bytte til forsvaret.

7815440[/snapback]

 

Jeg søkte på FIH (Forsvarets Ingeniørhøgskole) uten å bli tatt opp til studiet og var på FOS (Felles Opptak og Seleksjon) for befalsskolene i sommer. Opptaket er helt likt for alle befalsskolene. Det vil si omtrent en uke med opplæring i grunnleggende enkeltmannssferdigheter og fysiske, psykiske og medisinske tester, så blir du tatt opp som aspirant og er en uke i felt og har siste uka tilbake i leir med flere caser og mer opplæring. Selve opptaket foregår på Kjevik leir ved Kristiansand (feltuka foregår i Evjemoen øvelsesfelt). Du må ha generell studiekompetanse og fagene 3MX og 2FY og ha et passe godt karaktersnitt.

 

Ønsker du å søke på FIH, må du være klar for å yte 100 prosent under opptaket og være helt motivert for å gå der. Det å vise motivasjon og initiativ er to av hovedmomentene for å ha en sjanse til å komme inn. Utdanning på FIH er unik da du får en god sivil ingeniørutdanning samtidig som du får svært god befalsutdanning (og mye mer enn på andre befalsskoler). Lederutdanning til Forsvaret er den beste lederutdanningen du kan få i Norge! En gulrot er jo at du får lønn under utdanning (i tillegg til at du får kost og losji, studiemateriell og oppfølging av lærere) og en 3-årig tjenestepliktperiode etter utdanningen. Da har du både utdanning, erfaring og litt penger til du skal søke jobb i det sivile arbeidsmarkedet.

 

Les mer om FIH her.

7817411[/snapback]

 

Fint med et godt og fyldig svar, tingen er den at jeg hadde førstegangstjenesten min på Kjevik og var faktisk med på opptakene til de diverse stedene som markør. Så vet veldig godt hvordan det er, skal nok gå fint det. Men det er karakterene jeg kommer til å slite med, jeg har jo kommet inn på HiA, og har jo gått her et år, så har vel ganske mange studie poeng, men karakterene fra VGS er jo dårlige. Kanskje en 3er i snitt. Men jeg har lest litt forskjellig og stemmer det at:

 

Man får ca 140kr dagen første året(2semestere) og 200kkr andre året, så 220k 3dje året, så 250-350k når man er ferdig med utdannelsen?

 

Frister veldig å søke, siden jeg sliter med å komme meg på skolen. Trenger litt mer disiplin hehe

 

edit: Er det slik at det første halvåret er befalskole?

7824133[/snapback]

 

Må nesten bumpe, siden jeg lurer veldig på dette!

Lenke til kommentar
Er Infanteriet gøy? Er ikke det i Finnmark..?

7843964[/snapback]

 

Om det er gøy har jo veldig mye å si på personligheten din, om du liker å være ute i skogen. Så kommer du nok til å kose deg :)

I infantriet har man mange flere muligheter enn feks. luftforsvaret og marien til å velge steder med gøye våpen og :)

Lenke til kommentar

Jeg er innkalt i luftforsvaret på madla. men jeg går lærling. så dere som har hvert/er i militære: er det hvert det og ta et år pause fra lærlingetiden, og ta et år i militæret. eller er det bare bortkastet?

Endret av AndyI
Lenke til kommentar
Jeg er innkalt i luftforsvaret på madla. men jeg går lærling. så dere som har hvert/er i militære: er det hvert det og ta et år pause fra lærlingetiden, og ta et år i militæret. eller er det bare bortkastet?

7849025[/snapback]

 

Hvis du får en tjeneste som er litt engasjerende er jeg rimelig sikker på at du vil sitte igjen med en positiv opplevelse. Har ikke så mye greie på opplegget i Luftforsvaret da...

Lenke til kommentar
Jeg er innkalt i luftforsvaret på madla. men jeg går lærling. så dere som har hvert/er i militære: er det hvert det og ta et år pause fra lærlingetiden, og ta et år i militæret. eller er det bare bortkastet?

7849025[/snapback]

 

Vil anbefale deg å fortsette som lærlig, og heller gå inn i militæret når du er ferdig. Eller så kan du ta læretia i militæret, ganske digg å være lærlig der :)

Lenke til kommentar
Jeg er innkalt i luftforsvaret på madla. men jeg går lærling. så dere som har hvert/er i militære: er det hvert det og ta et år pause fra lærlingetiden, og ta et år i militæret. eller er det bare bortkastet?

7849025[/snapback]

 

Vil anbefale deg å fortsette som lærlig, og heller gå inn i militæret når du er ferdig. Eller så kan du ta læretia i militæret, ganske digg å være lærlig der :)

7849204[/snapback]

 

Ja har tenkt på det og, men har hørt at det er vanskelig og bli innkalt igjen, om du søker utsettelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er innkalt i luftforsvaret på madla. men jeg går lærling. så dere som har hvert/er i militære: er det hvert det og ta et år pause fra lærlingetiden, og ta et år i militæret. eller er det bare bortkastet?

7849025[/snapback]

 

Vil anbefale deg å fortsette som lærlig, og heller gå inn i militæret når du er ferdig. Eller så kan du ta læretia i militæret, ganske digg å være lærlig der :)

7849204[/snapback]

 

Ja har tenkt på det og, men har hørt at det er vanskelig og bli innkalt igjen, om du søker utsettelse.

7849284[/snapback]

 

Hvis du vil inn, kommer du inn. Det er bare å si i fra det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Man trenger vel ikke noe spesielt med karakterer for å komme inn på hærens befalskole? Ikke noe snitt, mener jeg.Trenger kun generell studiekompetanse?

7851664[/snapback]

 

Det er nok fordel å ha bra snitt også. Jeg mener å huske at snittet blant befalselevene på BSS 0507 var 4.8, uten å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Det er nok fordel å ha bra snitt også. Jeg mener å huske at snittet blant befalselevene på BSS 0507 var 4.8, uten å være helt sikker.

7851714[/snapback]

Er det noen spesiell befalskole? Er desverre ikke så god på forkortelser :p Hvordan er det med TMBN, trenger man gode karakterer for å komme inn der også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er nok fordel å ha bra snitt også. Jeg mener å huske at snittet blant befalselevene på BSS 0507 var 4.8, uten å være helt sikker.

7851714[/snapback]

Er det noen spesiell befalskole? Er desverre ikke så god på forkortelser :p Hvordan er det med TMBN, trenger man gode karakterer for å komme inn der også?

7852161[/snapback]

 

Befalsskolen Sjøforsvaret. Det var på linjen Operativ Marine. Mener å ha hørt det, men jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Man trenger vel ikke noe spesielt med karakterer for å komme inn på hærens befalskole? Ikke noe snitt, mener jeg.Trenger kun generell studiekompetanse?

7851664[/snapback]

 

Det er nok fordel å ha bra snitt også. Jeg mener å huske at snittet blant befalselevene på BSS 0507 var 4.8, uten å være helt sikker.

7851714[/snapback]

Bare så kjipt at de med naturlig autoritet sjeldent er de med best karakterer.

Lenke til kommentar
leverte søknad på lærling befal idag. Serviceelektronikerfaget. kan bli morro :D

 

noken som har erfaringer å dele?

7855198[/snapback]

Jeg har en erfaring fra når jeg prøvde meg som lærling befal Serviceelektronikerfag:

Varderifemdagersåblejegsendttilrekruttskolenpåmadlapågrunnavfordårligresultatpåfysiskjeeee!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...