Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen her som går på ingeniør utdanninga i forsvaret, eller vet hvordan det er? Inntakskrav, hvor det er også videre?

 

Går på sivil (ikke siv. ing:P) ing. utdanning nå, men tenker på å bytte til forsvaret.

7815440[/snapback]

 

Jeg søkte på FIH (Forsvarets Ingeniørhøgskole) uten å bli tatt opp til studiet og var på FOS (Felles Opptak og Seleksjon) for befalsskolene i sommer. Opptaket er helt likt for alle befalsskolene. Det vil si omtrent en uke med opplæring i grunnleggende enkeltmannssferdigheter og fysiske, psykiske og medisinske tester, så blir du tatt opp som aspirant og er en uke i felt og har siste uka tilbake i leir med flere caser og mer opplæring. Selve opptaket foregår på Kjevik leir ved Kristiansand (feltuka foregår i Evjemoen øvelsesfelt). Du må ha generell studiekompetanse og fagene 3MX og 2FY og ha et passe godt karaktersnitt.

 

Ønsker du å søke på FIH, må du være klar for å yte 100 prosent under opptaket og være helt motivert for å gå der. Det å vise motivasjon og initiativ er to av hovedmomentene for å ha en sjanse til å komme inn. Utdanning på FIH er unik da du får en god sivil ingeniørutdanning samtidig som du får svært god befalsutdanning (og mye mer enn på andre befalsskoler). Lederutdanning til Forsvaret er den beste lederutdanningen du kan få i Norge! En gulrot er jo at du får lønn under utdanning (i tillegg til at du får kost og losji, studiemateriell og oppfølging av lærere) og en 3-årig tjenestepliktperiode etter utdanningen. Da har du både utdanning, erfaring og litt penger til du skal søke jobb i det sivile arbeidsmarkedet.

 

Les mer om FIH her.

7817411[/snapback]

 

Fint med et godt og fyldig svar, tingen er den at jeg hadde førstegangstjenesten min på Kjevik og var faktisk med på opptakene til de diverse stedene som markør. Så vet veldig godt hvordan det er, skal nok gå fint det. Men det er karakterene jeg kommer til å slite med, jeg har jo kommet inn på HiA, og har jo gått her et år, så har vel ganske mange studie poeng, men karakterene fra VGS er jo dårlige. Kanskje en 3er i snitt. Men jeg har lest litt forskjellig og stemmer det at:

 

Man får ca 140kr dagen første året(2semestere) og 200kkr andre året, så 220k 3dje året, så 250-350k når man er ferdig med utdannelsen?

 

Frister veldig å søke, siden jeg sliter med å komme meg på skolen. Trenger litt mer disiplin hehe

 

edit: Er det slik at det første halvåret er befalskole?

Endret av RIP
Lenke til kommentar

Fungerer denne tråden for de som ikke er i militæret men som er innkalt til sesjon og vil spørre noen som er i militæret om hvordan det er det? Jeg prøver meg uansett, for jeg trenger hjelp.

 

 

Jeg er blitt inkalt til sesjon, og det er nå to uker til, og vil være forberedt for å kunne svare konsist og bestemt og havne der jeg vil, hvis jeg i det hele tatt vil da, for det vet jeg ikke enda.

 

Jeg har av personlige grunner (kjæreste) ekstremt mye imot å flytte langt vekk, dvs. Elverum er eneste mulighet for meg (evt. Rena, men det er egentlig litt for langt synes jeg).

 

1. Hva kan man gjøre på Elverum (evt. Rena)?

2. Hvor mye fritid får man? Jeg vil helst ha muligheten til å reise hjem/til kjæresten så ofte som mulig ((nesten) hver kveld + helg?).

3. Hvordan er utdanningsmulighetene? Er interresert i vitenskap og matematikk, kunne tenkt meg å ta en (påbegynne?) siv.ing. utdanning, dette kan man etter det jeg har hørt gjøre i militæret, men vil jeg binde meg til å være i militæret etter førstegangstjenesten da?

Lenke til kommentar

du kan begynne å gjere deg klar for å vere lenge uten dama!. har ikkje sett dama sia 8 januar, og får ikkje sjå ho før 5 mars. du kan vere uheldig og ende i nord norge som meg.

 

kor mykje fri du får kjem jo sterkt annpå kva du kjem innpå etter rekrutten.. du kan også evt søke om turnus tjeneste. som eg egentlig har. 3veker på 2veker av... du kan ta matte på kveldstid, og stort sett alle andre fag. ex phil kan du og ta.

Lenke til kommentar

Hvis jeg på spm om jeg ville ha gått inn i militæret om det var frivillig (på sesjonen) svart JA, men nå i ettertid angret kan jeg slippe militæret hvis jeg ringer inn til vikepliktsverket og sier at de må endre svaret mitt til NEI?

 

PLUSS at jeg har opplevd krig før og at jeg liksom "hater lyden av skudd" osv.?

 

Når får man vite at man er innkalt? En måned før eller..?

Endret av Gaston
Lenke til kommentar
kva er sjansen for å bli overført til HV?

7835101[/snapback]

 

egentlig liten, da rekrutten er sammen med HV(er ingen store forskjeller fra rekrutt og HV)

 

samt at de vistnok plukker ut de beste som kommer til HV...

 

men hvis du prøver før rekrutten er det nok en sjanse...

Lenke til kommentar
kva er sjansen for å bli overført til HV?

7835101[/snapback]

Er du en spesialgren ala abc er det gode sjanser. Som vanlig geværmann er det lite trolig. Men kan jo alltids søke deg til I-styrkene.

 

egentlig liten, da rekrutten er sammen med HV(er ingen store forskjeller fra rekrutt og HV)

Utdanningen?

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
kva er sjansen for å bli overført til HV?

7835101[/snapback]

Er du en spesialgren ala abc er det gode sjanser. Som vanlig geværmann er det lite trolig. Men kan jo alltids søke deg til I-styrkene.

 

egentlig liten, da rekrutten er sammen med HV(er ingen store forskjeller fra rekrutt og HV)

Utdanningen?

7839602[/snapback]

 

 

få se nå...

 

hva lærer du i rekrutten?

skyte, disiplin, trening, noe stridsteknikk(?), sanitet(?)

lærer det samme i HV, bare at det går enda videre...

og tror det er vanskelig å komme inn i gjengen når man kommer etter rekrutten.

 

vi lærte det grunnleggende i rekrutten, og bare fortsatte med det vi drev med der, bare at vi drev mer avansert med ting, som OIBO, SIBO, AKP, VKP, Sanitet, skarpskyting, lover og regler osv, altså det samme som rekrutten, bare at det fortsetter å bli mer avansert(dette skjer natturlig, ingen merkbar overgang fra rekrutt til ikke rekrutt, utenom at befal går fra å bli store idioter til å bare bli idioter), man har også samme befal i rekrutt som i tjeneste i HV

 

I-styrkene kan du søke deg inn på, jeg vurderer å søke meg inn der, fikk brev fra dem her om dagen da de ville jeg skulle søke, jeg er jo GHV-soldat...

er en del du i I-styrken du ikke kan søke på, men dette finner du mer info om på forsvarets nett...

 

btw, jeg har frivelige HV-øvelser, da jeg jobber i forsvaret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...