Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Da er jeg tilbake fra NASAMS II-kurset på Rygge. Jeg må si meg sterkt imponert over fremskrittene som er gjort, og må utrykke overraskelse over at et så avansert våpensystem er utviklet i et lite land som Norge!

7805305[/snapback]

 

Det er jo flere godbiter som har kommet fra Norge, Penguin-missilet for eksempel, og kommende NSM. For ikke å nevne legendariske "Raufoss"... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går hadde vi noe som ble kalt "grønn dag". Vi fikk SAAB-utsyr, AG med lett sluttstykke og massevis av rødplast. Så bar det ut i et stort skyte/øvelsesfelt vi har her oppe i Bardufoss, og vi fikk oppleve "virkelig" kontakt. Vi hadde det veldig gøy til tross for at det regnet (hvem skulle trodd det - vi hadde 20 minusgrader dagen før) selv om det ikke alltid gikk like bra. Ikke gøy å høre "såret hode - utslått" når du heller vil sørge for at andre skal få høre det :p Ble mye AG-puss etterpå og jeg har aldri sett et så skittent våpen. Lå et tjukkt lag kruttslam inni våpenet. Men AG-puss er ikke så ille som folk skal ha det til - vi hadde jo tross alt en veldig bra dag.

 

 

 

Når det gjelder vekten på AG har jeg erfart at når du tenker på at den er tung - er den tung. Har du andre ting å drive med enn å irritere deg over vekta på våpenet, merker du ikke stort til det. Sånn var det i alle fall da vi lekte med SAAB-utstyret. Vi hadde tyngre GRU enn vanlig grunnet alle sensorene i tillegg til AGen, men da vi var i "strid" lå tankene et helt annet sted enn vekten til AGen ;)

Lenke til kommentar
Dermed, om ikke det første skuddet dreper kan du like gjerne gi ett til.

 

Men på den andre sida vil du uansett sette folk ut av spel ved treff med AG3en sin 7.62mm-ammunisjon. Treff du ein vital del av kroppen, så er han slått ut. Treff du ein arm eller ein fot vil han ikkje bry seg om å skyte tilbake, og blø ihel i løpet av kort tid. :)

Lenke til kommentar

Samme hvilket befalsopptakskurs du tar. Utenlandstjeneste kan du få hvis du virkelig går inn for det. Regner med at du mener hæren (vanlig tjeneste i Afghanistan osv?).

 

Befalskolen i Garden er kanskje ikke like hardt som befalskolen i 2.Bataljon. Syns uansett du bør velge en bataljon du vil trives i, både som elev og som sersjant. Deretter ville jeg ha prøvd meg på TMBN.

Lenke til kommentar
Samme hvilket befalsopptakskurs du tar. Utenlandstjeneste kan du få hvis du virkelig går inn for det. Regner med at du mener hæren (vanlig tjeneste i Afghanistan osv?).

 

Befalskolen i Garden er kanskje ikke like hardt som befalskolen i 2.Bataljon. Syns uansett du bør velge en bataljon du vil trives i, både som elev og som sersjant. Deretter ville jeg ha prøvd meg på TMBN.

7816283[/snapback]

Har tenkt på 2. bataljon og Panserbataljonen. Befalskolen i Garden er i Oslo, sant?

Hvis jeg evt velger Garden, må man da spille musikk og sånt? :p

Er TMBN, går ut ifra at dette er telemarksbataljonen?, hard?

Endret av 3raz3r
Lenke til kommentar
Samme hvilket befalsopptakskurs du tar. Utenlandstjeneste kan du få hvis du virkelig går inn for det. Regner med at du mener hæren (vanlig tjeneste i Afghanistan osv?).

 

Befalskolen i Garden er kanskje ikke like hardt som befalskolen i 2.Bataljon. Syns uansett du bør velge en bataljon du vil trives i, både som elev og som sersjant. Deretter ville jeg ha prøvd meg på TMBN.

7816283[/snapback]

Har tenkt på 2. bataljon og Panserbataljonen. Befalskolen i Garden er i Oslo, sant?

Hvis jeg evt velger Garden, må man da spille musikk og sånt? :p

Er TMBN, går ut ifra at dette er telemarksbataljonen?, hard?

7816323[/snapback]

 

2.Bataljon er et godt valg. Troppsjefen min har vært troppsjef i Panserbataljonen. Ikke dårlig valg det heller. Du må ikke spille musikk hvis du er i garden. Befalselevene vi har her er lite på vakt foran slott, men trener desto mer på SIBO-ting og har en god del felt også. På masse øvelser for å gjøre dem "fit" til å være befal. Telemarksbataljonen er nok den mest anerkjente norske avdelingen i utlandet. Syns du skal lese litt på nettet angående TMBN, Garden, 2.Bataljon osv. så styrker du kunnskapene angående dette. Det gjør nok valget ditt lettere når du skal bestemme deg. Du kan jo også ta vanlig førstegangstjeneste og gå GBU (Generell befalsutdanning) hvis du føler at du har kommet til riktig sted. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
2.Bataljon er et godt valg. Troppsjefen min har vært troppsjef i Panserbataljonen. Ikke dårlig valg det heller. Du må ikke spille musikk hvis du er i garden. Befalselevene vi har her er lite på vakt foran slott, men trener desto mer på SIBO-ting og har en god del felt også. På masse øvelser for å gjøre dem "fit" til å være befal. Telemarksbataljonen er nok den mest anerkjente norske avdelingen i utlandet. Syns du skal lese litt på nettet angående TMBN, Garden, 2.Bataljon osv. så styrker du kunnskapene angående dette. Det gjør nok valget ditt lettere når du skal bestemme deg. Du kan jo også ta vanlig førstegangstjeneste og gå GBU (Generell befalsutdanning) hvis du føler at du har kommet til riktig sted. ;)

7816637[/snapback]

 

TMBN den mest anerkjente, norske styrken? Neppe. De er ingenting i forhold til spesialkommandoene våre. GBU står forresten for grunnleggende befalsutdanning.

Lenke til kommentar
TMBN den mest anerkjente, norske styrken? Neppe. De er ingenting i forhold til spesialkommandoene våre. GBU står forresten for grunnleggende befalsutdanning.

 

Så du mener at FSK er mye bedre kjent enn TMBN? Rart i grunn. Spesielt når Kompanisjefen vår anbefaler soldater til å verve seg til TMBN istedetfor HJK.

Ah, stemmer at det er grunnleggende ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
TMBN den mest anerkjente, norske styrken? Neppe. De er ingenting i forhold til spesialkommandoene våre. GBU står forresten for grunnleggende befalsutdanning.

 

Så du mener at FSK er mye bedre kjent enn TMBN? Rart i grunn. Spesielt når Kompanisjefen vår anbefaler soldater til å verve seg til TMBN istedetfor HJK.

Ah, stemmer at det er grunnleggende ;)

7816689[/snapback]

 

Grunnen til at han ber soldater verve seg til TMBN og ikke HJK er fordi sjansen for å komme gjennom HJK er minimal sammenlignet med TMBN.

Lenke til kommentar
Er det noen her som går på ingeniør utdanninga i forsvaret, eller vet hvordan det er? Inntakskrav, hvor det er også videre?

 

Går på sivil (ikke siv. ing:P) ing. utdanning nå, men tenker på å bytte til forsvaret.

7815440[/snapback]

 

Jeg søkte på FIH (Forsvarets Ingeniørhøgskole) uten å bli tatt opp til studiet og var på FOS (Felles Opptak og Seleksjon) for befalsskolene i sommer. Opptaket er helt likt for alle befalsskolene. Det vil si omtrent en uke med opplæring i grunnleggende enkeltmannssferdigheter og fysiske, psykiske og medisinske tester, så blir du tatt opp som aspirant og er en uke i felt og har siste uka tilbake i leir med flere caser og mer opplæring. Selve opptaket foregår på Kjevik leir ved Kristiansand (feltuka foregår i Evjemoen øvelsesfelt). Du må ha generell studiekompetanse og fagene 3MX og 2FY og ha et passe godt karaktersnitt.

 

Ønsker du å søke på FIH, må du være klar for å yte 100 prosent under opptaket og være helt motivert for å gå der. Det å vise motivasjon og initiativ er to av hovedmomentene for å ha en sjanse til å komme inn. Utdanning på FIH er unik da du får en god sivil ingeniørutdanning samtidig som du får svært god befalsutdanning (og mye mer enn på andre befalsskoler). Lederutdanning til Forsvaret er den beste lederutdanningen du kan få i Norge! En gulrot er jo at du får lønn under utdanning (i tillegg til at du får kost og losji, studiemateriell og oppfølging av lærere) og en 3-årig tjenestepliktperiode etter utdanningen. Da har du både utdanning, erfaring og litt penger til du skal søke jobb i det sivile arbeidsmarkedet.

 

Les mer om FIH her.

Lenke til kommentar

Ja, FIH tilbyr bare utdanning innenfor telematikk, men du blir bare ingeniør - ikke sivilingeniør. Det er bare bachelorutdanning du får. Du kan utvide denne til master etter at du har hatt et praksisår.

 

Jeg vil anbefale å søke FIH etter å ha fullført førstegangstjenesten, men jeg tror ikke du kan være student der som Grenader. Jeg søkte FIH uten å ha noen som helt kunnskaper eller kjennskap til militæret i det hele tatt, og det var nok min akilleshæl under opptaket som gjorde at jeg ikke kom videre.

 

Jeg vet ikke hva hva UB innebærer, så jeg kan ikke svare på de siste spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

På FIH går studenter som korporaler i 3 år. Snakket nettopp med to stk som har kommet til Marinen fra FIH og de har ikke blitt mer enn kvartermestere.

Lenke til kommentar

Selv om du ikke får grenaderlønn er jo FIH ganske attraktivt, sammenliknet med sivile studier. Du blir tross alt betalt (selv om det er nokså beskjedne summer) for å gå der, og får det du trenger dekket. Etter at du er ferdig tjener du nokså greit, og går relativt raskt opp i grad. Vet om ett tilfelle hvor en daværende HIS-elev gikk fra sjant til løytnant på et år -- riktignok fordi han dro utenlands, men allikevel.

 

En annen mulighet - den jeg har valgt - er å jobbe som grenader et år, for så å begynne på sivile studier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...