sim Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 Skrekk og GRU. Haehae. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg er 16, og hvis noen kan tenke seg til, ikke i militæret men det jeg lurer på om er at jeg har hørt rykter om at vi skal bytte ut den svære, tunge, unøyaktige G3en mot det flotte, nydelige, nøyaktige våpenet G36... er dette sant? nå blir den i så fall innført, og hvilken avdelinger blir den brukt i? 7788427[/snapback] AG-3 er ikke akkurat unøyaktig da, i hvert fall ikke for standard gevær-Jonny-bruk. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 G36, C8 og alt det dær er bare tull. jeg digger AG3 min selv om det er pain å gå med den 24/7 på øvelser. man venner seg til det. det er svært betryggende å vite at kommer jeg i kontakt med fiendtlige styrker har jeg overlegen/tilnærmet lik ildkraft uansett hvem jeg møter på. trenger ikke være redd for at de ikke skal dø. ag3 skyter gjennom alt, ingen kan gjenne seg bake noe med mindre det er pansret, selv da skal de være redde. ja, den er kanskje upraktisk i SIBO, men for en evt krig i norge vil ag3 være det beste våpenet. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Enig. Det er mer å ta hensyn til enn at våpenet skal være lett å bære. Har du fullstappet recon-pack spiller det ikke så mye rolle med litt ekstra vekt på våpenet. AG-3 er kraftig, nøyaktig, og ikke minst er det pålitelig og ganske lett å vedlikeholde. Endret 24. januar 2007 av -Turin_Turambar- Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg er 16, og hvis noen kan tenke seg til, ikke i militæret men det jeg lurer på om er at jeg har hørt rykter om at vi skal bytte ut den svære, tunge, unøyaktige G3en mot det flotte, nydelige, nøyaktige våpenet G36... er dette sant? nå blir den i så fall innført, og hvilken avdelinger blir den brukt i? 7788427[/snapback] Hvordan vet du at denne "G3'en" er så svær, tung og unøyaktig når du er 16 år? Og hvordan vet du at G36 er et nøyaktig våpen? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 AG3 er jo veldig nøyaktig, faktis mener mange at "flerskudd" er en feil på disse, da kraften og nøyaktigheten på våpenet gjør det unødvendig... jeg har skutt MANGE tusen skudd med AG3, og det er ekstremt nøyaktig... (min rekord er 46 av 50 mulige poeng) problemet er siktet, det er ikke heeelt nøyaktig, og trenger ofte å justeres, da man gjerne bruker våpenet hardt(krabbe i gjørma og lignende) Lenke til kommentar
Plazmatrix Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 AG3 er jo ett "must" uansett... å bære GRU 7-8 timer om dagen er jo bare kos... men husker i starten, da alt var uvant, og vi gikk 7-8 timer med GRU, det var helvete, men etterhvert savnet man alt når man ikke hadde det... for de uvitende: GRU=Grunnutrustning, dvs stridsvest og AG3 7789028[/snapback] Usikker på hvor du hadde din tjeneste... men kan fortelle at det er ikke bare kos å gå med gru, skuddsikker, 10mags, ag3+hk79 i 40 varme... Gi oss 5.56! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 for de uvitende:GRU=Grunnutrustning, dvs stridsvest og AG3 7789028[/snapback] Tja, en grunnutrustning inkluderer da hjelm også Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 Militæret blir ikke det samme uten AG-3 7788480[/snapback] QFT tropper som skal på lengre oppdrag i f.eks agfanistan, sparer ca 10kg totalt kun pga våpen og ammo. og det seier litt. 7788500[/snapback] 10kg er lite å spare på eit "lengre oppdrag" (...som du ofte har med deg køyretøy på uansett). Då vil eg heller ha eit våpen som drep på første skuddet enn ti kilo mindre å bere på hehe.. AG3 er gøy å ha, når du er i kamp, ikkje når du bærer rundt på det mil etter mil. 7788519[/snapback] Vanesak. Om du har eit våpen på 4.5kg eller på 2.8kg er ikkje så stor forskjell når du likevel har på deg stridsvest og anna utstyr som veg langt meir. for de uvitende:GRU=Grunnutrustning, dvs stridsvest og AG3 7789028[/snapback] Tja, en grunnutrustning inkluderer da hjelm også 7791550[/snapback] Full GRU består vel av F1, våpen, vest og hjelm, vel? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 24. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2007 dillemaet er ikke å bære det... det er å kunne stå i stående stilling å skyte nøyaktig med det. jo lettere, jo lettere å håndtere Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2007 GRU trenger ikke være F1, kan være F2 også (vi hadde det ihvertfall slik mener jeg å huske)... men jeg glemte hjelm ja... Grende: Det er ikke like nøyaktig å skyte med stående nei, men det er jo ikke meningen at man skal stå å skyte med det heller, ikke å sikte skikkelig mens man skyter ihvertfall... Jeg skal uten problemer treffe deg på 30m avstand uten å sikte skikkelig, men ikke 200m, da legger man seg ned og bruker 5 sek ekstra på å sikte skikkelig btw, for å sikre drap skyter man slik: 2 skudd stående Så kaster man seg ned, helst liggende Etter det minst 1 skudd, evt flere hvis det trengs. Så hvis personen beveger seg(kan finne kniv/våpen) etterpå, skyt enda en gang(egen sikkerhet er viktigst i ABCDE(førstehjelp)), dermed starter du førstehjelp Lærte dette i HV ja, er ikke noe jeg finner på, lærte mye som vi egentlig ikke skulle lære, vi skal jo beskytte, men lærte også mye om å angripe leirere, bakholdsangrep og lignende, som tyngre skyts egentlig burde ta seg av, og ikke de som skal beskytte norge Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 25. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2007 GRU trenger ikke være F1, kan være F2 også (vi hadde det ihvertfall slik mener jeg å huske)... F2 aka M98 som grunnutrustning? Uhm.....ikkje det eg har lært her iallefall Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2007 F2 som i M98 ja... Brukte det en del ganger, når det var varmt(er ikke forsvarlig med F1 i 25C+ og 3 mil jogging) det mest vanlige var F1, men F2 ble også brukt... Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 25. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2007 F2 som i M98 ja...Brukte det en del ganger, når det var varmt(er ikke forsvarlig med F1 i 25C+ og 3 mil jogging) det mest vanlige var F1, men F2 ble også brukt... 7795062[/snapback] Det gjorde vi også, på rekrutten. Brukte nesten aldri F1. Var varmerekord i Stavanger den sommeren... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2007 Da har jeg fått forespørsel om å støtte telemark bataljonen vurderer sterkt å takke ja til det... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 26. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2007 Da har jeg fått en forespørsel om å drikke meg blid med en gjeng offiserer. Vurderer sterkt å takke ja til det... God helg folkens, nå logger jeg av min SFKPC og stikker i messen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2007 Trodde du jobbet på en KLEPC jeg... samma det... Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 26. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2007 Da er jeg tilbake fra NASAMS II-kurset på Rygge. Jeg må si meg sterkt imponert over fremskrittene som er gjort, og må utrykke overraskelse over at et så avansert våpensystem er utviklet i et lite land som Norge! Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 26. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2007 G-36 har jo noen fordeler over ag-en. Hovedfordelen slik jeg ser det er 30-skudds magasin, samt at lavere kaliber gjør at du har med deg (mange) flere skudd. Dermed, om ikke det første skuddet dreper kan du like gjerne gi ett til. Når man dessuten skal skyte mye, f.eks. under en fremrykning eller tilbaketrekning, er det greit med et par ekstra skudd. Det er tross alt relativt sjeldent at man ligger på 200 meter og plukker. Jeg vil si at lavere vekt helt klart er en fordel, selv om ag-en virkelig ikke er så tung. (Rekrutter som møter ag-gym har en tendens til å være litt uenig med meg der, men... hmmm...) G-36 er dessuten minst like pålitelig som ag-en, samt at den har en rekke snertne smådetaljer: Gjennomsiktig magasin, magasiner som lett kan festes sammen, ladegrep som kan gjennomføres uavhengig av om man skyter på riktig side eller er links, ladearm som stopper i bakre stilling når tomt magasin står i (på samme måte som P80), sammenleggbar kolbe, omstilleren er lettere å betjene, osv. Den er også veldig behagelig å holde i. Som nevnt av noen andre er ikke G-36 eneste alternativ. Diemaco C8 og FN F2000 vurderes også som erstatninger til ag-en. KJK bruker allerede G-36, og HJK bruker C8. Men som vi alle vet skjer det ikke noe før noen legger i tilstrekkelig med penger... Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 26. januar 2007 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2007 Da er jeg tilbake fra NASAMS II-kurset på Rygge. Jeg må si meg sterkt imponert over fremskrittene som er gjort, og må utrykke overraskelse over at et så avansert våpensystem er utviklet i et lite land som Norge! 7805305[/snapback] Var hele bataljonen på Rygge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå