Lycifero Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Er nok heller andre veien. 9 er beste karakter og 1 svakest. Det kreves minimum karakter 3 for å bli kjent vernedyktig, og karakter 5 for å kunne søke utdanning i Forsvaret. 2 Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Man er bare gardist som soldat under førstegangstjenesten evt. kan du jo søke befalskolen. Viss du skal ta opp nok fag til å få studiespes. må du være veldig disiplinert det er mange kurs i uka og alt henger på privatisteksamenene som går til jul og sommer (dette er som regel eksamener som forsvaret ikke har noe med å gjøre men privatiskontoret i fylket.). Om du har en veldig aktiv tjeneste med mye og gjøre må du være ekstremt disiplinert om kvelden. Jeg tok Exphil og selvom en del var litt interessant hatet jeg at jeg tok kurset pga. jeg gikk glipp av all moroa på kurs kveldene og at jeg måtte sitte oppe langt på natt for å skrive papirer om en eller annen filosof. hadde så en uke med øvelse før eksamen og kom egentlig på eksamen med 2-3timer søvn uten frokost og ikke lest en liten bit i boken de siste 2 ukene, besto med en hårbredd. 1 Lenke til kommentar
wergz Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 Er nok heller andre veien. 9 er beste karakter og 1 svakest. Det kreves minimum karakter 3 for å bli kjent vernedyktig, og karakter 5 for å kunne søke utdanning i Forsvaret. Det var en lettelse! Hehe, feil tenkt av meg. Man er bare gardist som soldat under førstegangstjenesten evt. kan du jo søke befalskolen. Viss du skal ta opp nok fag til å få studiespes. må du være veldig disiplinert det er mange kurs i uka og alt henger på privatisteksamenene som går til jul og sommer (dette er som regel eksamener som forsvaret ikke har noe med å gjøre men privatiskontoret i fylket.). Om du har en veldig aktiv tjeneste med mye og gjøre må du være ekstremt disiplinert om kvelden. Jeg tok Exphil og selvom en del var litt interessant hatet jeg at jeg tok kurset pga. jeg gikk glipp av all moroa på kurs kveldene og at jeg måtte sitte oppe langt på natt for å skrive papirer om en eller annen filosof. hadde så en uke med øvelse før eksamen og kom egentlig på eksamen med 2-3timer søvn uten frokost og ikke lest en liten bit i boken de siste 2 ukene, besto med en hårbredd. Synd at det blir sånn noen ganger. Jeg vil selvfølgelig fullføre fagutdanningen jeg har startet på, men hvordan kan jeg få mest utbytte av det i forsvaret? Har du noen forslag? Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 2. november 2012 Del Skrevet 2. november 2012 (endret) Nå vet jeg jo ikke hvor mye tid du har lyst til å bruke i forsvaret, men etter å ha gått ferdig VG2 Data og Elektronikk, kan gå 3-årig lærling med lederutdanning. Vet man fikk allmenn påbygg bakt inn i den pakken tidligere òg, men nå står det ikke noe om det lenger, så jeg skal ikke si det for sikkert. Du kan også gå som "vanlig" lærlig i forsvaret. Det går over to år, hvor du er inne som vernepliktig, med alle fordeler og ulemper, første året, mens du får lærlinglønn andre året. Da som telekommunikasjonsmontør etter VG2 Data og elektronikk eller dataelektroniker etter VG3 Dataelektroniker. edit: Også kan du visst gå som sivil lærling under FLO som dataelektroniker. edit 2: Du kan også ringe forsvaret på 03003 for mer informasjon (Innvalg 2 for utdanning og lærlinger) Endret 2. november 2012 av bazukh Lenke til kommentar
wergz Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 (endret) Nå vet jeg jo ikke hvor mye tid du har lyst til å bruke i forsvaret, men etter å ha gått ferdig VG2 Data og Elektronikk, kan gå 3-årig lærling med lederutdanning. Vet man fikk allmenn påbygg bakt inn i den pakken tidligere òg, men nå står det ikke noe om det lenger, så jeg skal ikke si det for sikkert. Du kan også gå som "vanlig" lærlig i forsvaret. Det går over to år, hvor du er inne som vernepliktig, med alle fordeler og ulemper, første året, mens du får lærlinglønn andre året. Da som telekommunikasjonsmontør etter VG2 Data og elektronikk eller dataelektroniker etter VG3 Dataelektroniker. edit: Også kan du visst gå som sivil lærling under FLO som dataelektroniker. edit 2: Du kan også ringe forsvaret på 03003 for mer informasjon (Innvalg 2 for utdanning og lærlinger) Tusen takk for et bra svar! Jeg kan faktisk tenke meg en lærlingplass m/ lederutdanning. Andre tar jo påbygg, VG3-Dataelektroniker og læretiden i en bedrift, og det er jo akkurat det samme bare at Forsvaret virker mer spennende. Endret 3. november 2012 av wergz Lenke til kommentar
wergz Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Noen som vet hvor strenge de er når de tester synet? Hvor går grensen over folk de ikke tar inn fordi de ser for dårlig? Har briller, men trenger de egentlig bare for å kjøre bil for å ha skikkelig kontroll (øvelseskjøring). Er nærsynt og etter synstesten (har bare tatt en) var det -0,5 og -0,75. Jeg er ikke sikker på om det har blitt verre eller bedre, men det er i utgangspunktet ikke så mye til å bruke briller. Men er det lite nok til å "bestå" til opptak? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Noen som vet hvor strenge de er når de tester synet? Hvor går grensen over folk de ikke tar inn fordi de ser for dårlig? Har briller, men trenger de egentlig bare for å kjøre bil for å ha skikkelig kontroll (øvelseskjøring). Er nærsynt og etter synstesten (har bare tatt en) var det -0,5 og -0,75. Jeg er ikke sikker på om det har blitt verre eller bedre, men det er i utgangspunktet ikke så mye til å bruke briller. Men er det lite nok til å "bestå" til opptak? Jeg har dårligere syn enn det der og tjenestegjør nå, så går nok greit. 1 Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg har dårligere syn enn det der og tjenestegjør nå, så går nok greit. Samme her. Har -1 på begge. Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Det kommer jo helt ann på hva du skal, men jeg hadde -1,5 på begge øyne og tjenestegjorde som skytter på CV90, så det er jo ikke ett problem dersom du skaffer deg månedslinser du kan ha på 24/7 og har med deg ekstra par ut i felt. Hvordan det er med lederutdanningen vet jeg ikke, men det fantes da folk med briller i eskadronen min som var VK'er, så tviler på at det er ett ankepunkt.. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Til gjengjeld vil jeg påstå at heldøgns månedslinser er et tilnærmet must i felt. Dagslinser duger ikke pga. hygienen ikke blir bra nok, det tar for mye tid å få dem på, og søvn blir veldig sporadisk (enten må du bytte linser ekstremt ofte eller sove med dem på). Briller duger ikke pga. dugging, fysisk aktivitet og camo-krem. Men husk å plukke ut linsene før turen går i gassbua, ellers må du sørge for å knipe øynene godt sammen Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg har helt sikkert det dårligste synet i forsvaret, noe som er langt dårligere enn det som har blitt nevnt her, så synet ditt går nok greit gjennom, wergz. Angående heldags månedslinser så er det et must, ja! Hadde dagslinser under mitt første feltdøgn, det gikk jo greit med tanke på at jeg da kun hadde de på i ca 2 døgn. Men på feltuka i rekrutten og det påfølgende beretløpet frelste jeg skaperen for at slike linser fantes. Gassbua gikk faktisk overraskende bra med disse linsene. Eneste var at jeg fikk litt sløret syn etter 6 timer-ish, men det kan også ha noe med at dette var etter jeg hadde brukt linsene i nesten en måned allerede. Lenke til kommentar
wergz Skrevet 6. november 2012 Del Skrevet 6. november 2012 (endret) Da var vel den bekymringen ute av hodet mitt! det blir en sjanse for meg også! Takk for alle replies. Endret 6. november 2012 av wergz Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 7. november 2012 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Da var vel den bekymringen ute av hodet mitt! det blir en sjanse for meg også! Takk for alle replies. Det aller smarteste du kan gjøre, slik jeg ser det: Først et år befalsskole i Sambandsbataljonen, dermed starte så fort som mulig på Forsvarets Ingeniørhøyskole. Forutsetningene er at du har R2 eller allmenn påbygg etc fra videregående selvfølgelig, tålelig gode karakterer og gjøre det bra på befalsskolen, siden veldig få blir tatt av de som allerede har gått BS. Etter tre år utdanning vil du ha en bachelor i telekommunikasjon, mest sannsynlig løytnantsgrad, ha tjent bedre enn de fleste statlige ansatte under den treårige utdanningen din, ikke ha noe lån, og bo bra i tillegg til kjempebillig. Haken er tre års bindingstid etter du har fått bachelor. Om du derimot velger å ikke fortsette i militæret etter bindingstiden vil du være en av nasjonens mest attraktive arbeidstagere i telekommunikasjonsyrket Endret 11. november 2012 av Dudeliduu Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hadde jo ikke trengt å starte på befalsskolen i SBBN, bare å starte rett på Ingeniørhøgskolen i Lillehammer. Det løpet som FIH kjører er 3år langt hvor du får en bachelor + GBU, med 3års plikttjeneste (6år totalt da). http://hogskolene.forsvaret.no/ingeniorhogskolen/student-ved-forsvarets-ingeniorhogskole/Sider/Skolelivet-ved-FIH.aspx Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Onarheim, er det deg eller? Ikke Onarheim, men en annen Espen på troppen hans. Av ren nysgjerrighet, hvordan kjenner du han? Lenke til kommentar
deleted Skrevet 10. november 2012 Del Skrevet 10. november 2012 Ikke Onarheim, men en annen Espen på troppen hans. Av ren nysgjerrighet, hvordan kjenner du han? Jeg var på V&S-kurs og var også på samme tropp som han på Madla. Da du skrev at du hadde kommet til Sørreisa som V&S-soldat og het Espen var jeg nesten sikker på at det var han Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Hadde jo ikke trengt å starte på befalsskolen i SBBN, bare å starte rett på Ingeniørhøgskolen i Lillehammer. Det løpet som FIH kjører er 3år langt hvor du får en bachelor + GBU, med 3års plikttjeneste (6år totalt da). http://hogskolene.fo...et-ved-FIH.aspx Forskjellen på å gå BS først fra å gå rett inn på FIH er følgende: Uten BS: bo på kaserne på rom med tre andre. utdannings "lønn" på ca. 7000 i måneden i tre år. Med BS: Krav til militært kvarter (leilighet/messe etc.) og vanlig lønn med felttillegg, kan variere på alt fra 20.000 til ca. 40.000 i måneden i tre år. KS-kval kan man også ta. plutselig har man to bachelorer Verdt å bytte et år mot det Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 KS kval gir vel strengt tatt ikke bachelor. Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 Jeg trodde alle Forsvarets skoler gikk på K-lønn uansett, så du får ikke noe tillegg. Er hvertfall slik på KS. Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 12. november 2012 Del Skrevet 12. november 2012 Kollegaen min som har gått FIH mente i hvert fall de fikk felttillegg, men KS-kval gir nok ikke bachelor nei, gikk litt fort i svingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå