Dudeliduu Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Da er det endelig min tur til å sette livet på pause 1 år for å tjene konge og fedreland. Innkallelse er mottatt og jeg skal tjenestegjøre i Hærens ingeniørbataljon på Skjold i indre Troms. Noen som har gode/dårlig erfaringer med denne leieren så del de gjerne med meg Ing BN, har mye forskjellig tjeneste, består av 7 kompanier, Ping a, Ping B, Ping c(rena), Maskin, M&K (Rena), CRBN og Oversetting. Ping samarbeider med Panser, 2. BN og TMBN og har mye infanteri og sprengningstjeneste. Maskin kjører store kjøretøy, brøyter veier og graver. CBRN driver påvisning av skadelige områder og klarerer områder. Oversetting har strombåter og ferger samt bru. Velkommen til Skjold. Når har du innrykk? Takk for nyttig info bjkr, skal sjekke ut dette nærmere. Jeg har innrykk den 16 januar 2013 hvis jeg ikke husker helt feil Hadde det vært meg hadde jeg nok ønsket meg inn i oversetting Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Ikke tilfeldigvis jeger i Grebe? Har 2 bekjente i Grebe, men hva de gjør der er ikke kjent per nå. Vent slutt. Edit: Om du spurte om jeg er i Grebe, svaret er nei, men det ville vært mitt område om jeg ikke hadde studert i området til Heron. Var ikke deg jeg tenkte på nei. Grebe hadde forresten "mission impossible", heftig bevoktet gård, sperrede veier inn og en mann ca annenhver meter. Var jorde 360 grader rundt, så å snike seg inn var ikke noe alternativ. Er værre med Gunnerside, som angrep head on den eneste MG`n vi hadde, med skog rundt stort sett hele området og en vei som ikke var bevoktet. Endret 31. oktober 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Tenker du på torsdagen? Er i Grebe, og på ferden over jordet inn mot huset følte jeg meg relativt sårbar, tror jeg gjorde kritisk magasinbytte to eller tre ganger bare på kryssingen..Onsdagen var jo bare knot, markørene til Gunnerside tok ut MØR-laget vårt, vi måtte vente på markører på objektet og div. annet.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Torsdag morgen ja, dere hadde vært skutt før dere var på vei over, dere ble observert i skog-kanten en god stund før dere krysset Men, som sakt, mission impossible uten at samtlige ble tatt ut med MØR før dere gikk inn. MØR-laget deres(?) som vi tok ut onsdag morgen hadde strategisk nok lagt seg til på en haug midt ute på jordet under 100m fra objektet de skulle ta. Uten noen måte å sikkert komme seg unna, og med en sti fra objektet til plassen de hadde lagt seg. Det var forresten mye samme markører til både Gunnerside og Grebe, jeg var med angrepene både onsdag og torsdag morgen. Generellt sett en relativt dårlig øvelse pga. ledelsen, mye feil info som ble gitt og ikke uventet, mye venting, også for oss markører. Endret 31. oktober 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 I en reell situasjon håper jeg ildbasen vår med mg'er, rfk'er og mør-rifler hadde rensket ut målet litt mer enn det de gjorde rent spillteknisk.. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Håper virkelig jeg også Hørte litt "sutring" fra en i Grebe om manglende støtte fra MG og MØR som vistnok lå i skogen... Morro var det uansett, er ikke hver dag man kan leke gjemsel med innsats-styrker i skogen slik jeg gjorde onsdag natt, sikker god trening for dere også, men er vanskelig å få det reelt mtp. at ingen faktisk skal dø. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Grepe... *kremt, kremt!* Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Grepe... *kremt, kremt!* Skrivefeil, ligger ingenting mer bak der... Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Var heller ikke veldig alvorlig ment Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Er til dere som har vært på rekrutt på Madla. Har hørt man skal komme med 3 ønsker under rekrutten. Hvilke tjeneste under førstegangstjenesten har mest grønt, felt og skyting i Sjøforsvaret for de som skal inn i Mars? Vi ekskluderer Kystjeger og Marinejeger. Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Alle som er fast mannskap ved Haakonsvern (vakt&sikring ikke medregnet) har 8 dager felt med en god del skyting hver dag, men ikke noe mer grønn tjeneste etter det, med mindre du melder deg opp som markør for de andre som har øvelse. V&S har 5 dager med bare skying så vidt jeg vet, samt en mestringsøvelse som varer rundt 10-11 dager. Folk som havner på fartøy er det litt hipp som happ med; alt etter hvordan seileplanen er så spørs det om de menige får noe mer felt enn det de har på rekruttskolen, selv om de i teorien skal ha det. Varierer veldig. Du kan alltids prøve deg som minedykker, men det er kanskje ikke så aktuelt mtp du utelukker kystjeger og marinejeger. Alt i alt: ikke mye grønn action i Sjøforsvaret altså, men fortsatt muligheter for et veldig gøy år. 1 Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Takker for et meget utfyllende svar! Jeg kunne greit prøvd meg på opptaket til KJK, men det er ikke før i juli... Nå klaffer det så greit med mars, mtp endt læretid. Virker artig å havne på havet eller submarint også. Har hørt maten er betydelig bedre enn på land! I tillegg til turnus-ordning. På ubåt er det krav for sikkerhetklarering, kanskje man kan være med på ting litt utenom det vanlige? Siden rekruttskolen er lik for sjø og luft, er det vel kanskje en mulighet for å søke seg litt på tvers? F.eks til NIS? Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Takker for et meget utfyllende svar! Jeg kunne greit prøvd meg på opptaket til KJK, men det er ikke før i juli... Nå klaffer det så greit med mars, mtp endt læretid. Virker artig å havne på havet eller submarint også. Har hørt maten er betydelig bedre enn på land! I tillegg til turnus-ordning. På ubåt er det krav for sikkerhetklarering, kanskje man kan være med på ting litt utenom det vanlige? Siden rekruttskolen er lik for sjø og luft, er det vel kanskje en mulighet for å søke seg litt på tvers? F.eks til NIS? Hvis du haver i sjøforsvaret, så kan du ikke søke førstegangstjenester hos luftforsvaret. Selv om de har en felles rekruttskole, så kan man ikke søke sånn på tvers. Angående det med sikkerhetsklarering, det er mange andre stillinger som krever det også. Men ting som velferds-, idretts-, administrasjonsassistent krever ikke det Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Takker for et meget utfyllende svar! Jeg kunne greit prøvd meg på opptaket til KJK, men det er ikke før i juli... Nå klaffer det så greit med mars, mtp endt læretid. Virker artig å havne på havet eller submarint også. Har hørt maten er betydelig bedre enn på land! I tillegg til turnus-ordning. På ubåt er det krav for sikkerhetklarering, kanskje man kan være med på ting litt utenom det vanlige? Siden rekruttskolen er lik for sjø og luft, er det vel kanskje en mulighet for å søke seg litt på tvers? F.eks til NIS? Det er vel kun Kystvakten av sjøtjenestene i Sjøforsvaret hvor du har turnus 6 uker på og 3 uker perm. Ut over dette må man regne med å være lengre om bord utover 6 uker. Jeg var om bord i 8 uker en gang. Dette kan skyldes mangel på menige mannskaper, øvelser, ferieavvikling i sommerhalvåret for befal etc. Maten kan variere veldig på de forskjellige fartøyene, men vil si at de fleste fartøytyper har mye høyere standard enn på leirene. Mat er med andre ord den største velferden. Mitt fartøy som for øvrig var et KV-fartøy hadde to kaffepauser hvor av den ene inneholdt kake/sjokolade/is/frukt hver dag. I tillegg serveres det varm frokost noen ganger i uken, varm lunch og en ganske heftig middag i forhold til det du blir vandt med på Madla og Haakonsvern. Dessert er også en selvfølge på mange fartøyer. Men i perioder kan også maten ligge på et lavt nivå, alt etter hva slags byssepersonell som er om bord (min erfaring). Feltøvelser er som nevnt veldig varierende. Noen båter sendte mannskapet på feltøvelse, mens andre båter gjorde det ikke. Jeg hadde kun feltøvelse på rekruttskolen og en feltøvelse i forbindelse med artillerikurs etter rekrutten. Men for oss som hatet feltøvelser, så var jo båt et trygt alternativ (hvis man er så heldig og havner på båt) Ubåtvåpenet har ikke mange vernepliktige om bord. De få jeg kjenner som havnet på ubåt etter rekrutten var som regel utdannet elektrikkere eller hadde en eller annen form for realfagskompetane. Hvilke stillinger og plasser du kan søke på etter rekrutten avhenger selvfølgelig av behov. Generelt så vil jeg si at du får være med på "ting utenom det vanlige" uansett hvilken båt du skulle havne på. 2 Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 31. oktober 2012 Del Skrevet 31. oktober 2012 Er du heldig og får plass på et av de større kystvakt-fartøyene som seiler mye kan jeg garantere at maten er noe utenom det vanlige. Forsåvidt er stort sett ikke maten på land så ille som folk skal ha det til. 2 Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Helt sant det som sies over her! Du kan få vært med på mye gøy om du kommer deg på fartøy, og maten der holder definitivt en betydelig høyere standard (matbudsjettet ligger gjerne på det dobbelte), men dette kan som nevnt variere. Dessuten er maten på selve basen god den også, selv om de kanskje finner på å lage noen mindre gode retter av og til. Maten på Madla er derimot noe annet. Dett er dyrefor rett og slett, så vil anbefale deg å ikke få en stilling der, men mindre mat er det absolutt minst viktige i livet ditt. Angående søking på tvers av forsvarsgrenene på rekrutten (fra sjøforsvaret over til luft og vice versa), gikk i alle fall det an for en i mitt kull. Han kom fra luftforsvaret og fikk stilling på fregatt. Han hadde imidlertid gjort en god rekruttperiode, og var kanskje heldig med intervjuet sitt også. Umulig er det i hvert fall ikke. Som det også har blitt nevnt er det kun Kystvakten som har turnus, men de aller fleste båter kjører på med ferie i påske, vinter, jul og sommer, så det skal ikke være mangel på fri. Dette da det gjerne blir et par timer overtid/vakt i løpet av året. God stemning uansett. 1 Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Skal høre litt når jeg kommer på rekrutten angående søking på tvers. Det blir i så fall NIS dersom de har opptak på våren. Når jeg skal inn har jeg akkurat fått fagbrev som dataelektroniker, så blir kvalifisert til å søke på Sensor- og våpenassistent på ubåt. Kanskje det hadde vært noe. Eller så er målet å gi alt på rekrutten og komme seg på en annen type fartøy. Kystvakten høres jo interessant ut, tipper også det er et lass med folk som søker der! Er usikker, men får nok mer info under rekrutten. Janovi, skal fylle bagen med macadamianøtter, 99% sjokolade, spirulina og diverse annet næringsrike substanser med litt holdbarhet når jeg skal inn, hvis maten på Madla er så dårlig som du sier. Endret 1. november 2012 av Mountain Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Haha, den er spiselig så klart, men du bør venne deg til halvfrosne lakseburgere, ihjelkokte poteter og tørre brødskiver. De slår så klart til med god mat innimellom, men det er ikke alltid feil å ha noe mat tilgjengelig utenom (ble rimelig fast burgerkunde i velferdskantina mot slutten). Du får dømme selv, men det går som regel fint! Ja, jeg ville gjort litt research (slik som du gjør nå) om de forskjellige fartøyene og se om du finner ut hva som kan bli bra. De aller fleste storkoser seg, men hører også om folk som nærmest klorer opp veggene av kjedsomhet. Vet ikke så mye om ubåt-tjeneste annet enn at du i alle fall får mye ansvar 1 Lenke til kommentar
wergz Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 (endret) Har tenkt enda mer på å bli lærling (eller ta en form for utdanning) i Forsvaret, og det virker veldig spennende! Så da har jeg noen spørsmål. Jeg går VG2-Data&Elektronikk for tiden og fyller 18 til neste år i april. 1. Hvis en helt vanlig bedrift ikke har krav om å ta VG3-Dataelektroniker og at man heller kan "erstatte" det skoleåret med lærlingplass hos dem, vil det si at når jeg er ferdig så har jeg gått VG3? Eller har jeg bare hoppet over et nødvendig skoleår? 2. Finnes det unntak ? Og generelt: 3. Kan man bli gardist under og/eller etter førstegangstjenesten? 4. Når er det tidligste inntaket jeg kan være med på? (Innrykk?) Føler at det er vanskelig å velge pga oversikten jeg har over det hele, og kunne tenke meg litt hjelp. Hva er det jeg egentlig har muligheter til å gjøre etter VG2 eller VG3 i forhold til faglig utdanning (data) parallelt med soldatutdanning? EDIT: Det hadde vært kjempefint hvis jeg fikk med meg generell studiekompetanse også, men på kortest mulig tid. Endret 1. november 2012 av wergz Lenke til kommentar
wergz Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Er teoritesten på sesjon del 2 vanskelig? Jeg ser at det kreves karakter 3 (der 1 er best og 9 er svakt). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå