Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hallyboy: Snakk med TMO.

7499450[/snapback]

Skal det i morra ;) mulig jeg blir overflytta til terningmoen hvor mange av kompisene mine er vaktsoldater ;) siden dem ikke har starta opp ordentlig med opplæring osv enda

7503712[/snapback]

Huff. Terningmoen ja. Et helvete av kuldehøl. Var der i 9 uker på Gardeskolen i sensommer/høst. Vakt og Sikring-oppdraget der er det mest avslappende greia du kan finne. Du har mye fri, og vaktbua har alt fra PS til Tv og dritt. Fantastisk :p

Men skal du utdanne deg som gardist på Terningmoen blir det et helvete.

Tenk deg : Det er befal som ikke nådde helt opp for å være i Huseby som er ledere på Terningmoen. Marsj til skytebanene er greit, men hva er vitsen med kamo i trynet når man skal gå fra skytebanen og tilbake til leir. Var sånn : "Greit gutta! Ta på kamo. Nå skal vi marsje i 1 time tilbake til leir. Der er det middag, så dere må vaske av all kamo når dere kommer frem. Ellers slipper man ikke inn i messa".

Har masse historier å fortelle fra Terningmoen. Alt fra korrupte befal til tabber gjort av befal og soldater.

Lenke til kommentar
Var på sesjon på onsdag. :)

Søkte meg til Panserbataljon på første valg, og infanteri på andre. Internasjonal tjenest også.

Noen som vet om sjangsen er stor for å dra utenlands i førsteganstjenesten?

7509759[/snapback]

Utenlandstjeneste i førstegangstjenesten blir det vel lite av - men om du har interesse av IntOps, så er Panserbataljonen og 2. bataljon (Infanteri) dei to plassane du har størst sjangse for å komme deg ut på, så der gjorde du eit godt valg :)

Sjølv er eg i 2.bn, og vil truleg reise til Afghanistan med bataljonen utpå seinsommaren til neste år.

Forøvrig så har 2.bn innrykk midt i august, så kanskje du havnar her på iskalde skjold og tar over for min kontigent ;)

Lenke til kommentar

I går ble jeg utnevnt korporal! Ble trukket fram blant ni andre menige på kp-oppstilling og fikk vinkler av kompanisjefen. Er litt stolt nå og er glad for at befalet setter pris på det jeg gjør i tjenesten :) Gleder meg til å få gullvinklene til permuniformen, for det ser så bra ut!

Hadde også julebord i Tromsø i går. Ble litt for mye innabords så jeg husker ikke så mye av de senere timer av natten. Har vært dårlig i hele dag også, så jeg holdt senga til kl 1600 :p Får ta det roligere neste gang...

Lenke til kommentar
I går ble jeg utnevnt korporal! Ble trukket fram blant ni andre menige på kp-oppstilling og fikk vinkler av kompanisjefen. Er litt stolt nå og er glad for at befalet setter pris på det jeg gjør i tjenesten :) Gleder meg til å få gullvinklene til permuniformen, for det ser så bra ut!

7516256[/snapback]

Gratulerer! Det var en tydelig stolt nyutnevnt korporal i min tropp også -- som eneste utnevnte. Litt ekstra stas når man er eneste fra troppen(!). Når det gjelder gullvinklene bør du ikke ta gledene på forskudd, for de hekter seg fast i alt mulig rart, og bærer du sekk/bag blir de raskt skjeve eller ødelagt. Jeg pleide å bruke feltdistinksjoner da jeg var korp -- mye mer praktisk. Men, nok en gang: Gratulerer!

Lenke til kommentar

Hadde også julebord i Tromsø i går. Ble litt for mye innabords så jeg husker ikke så mye av de senere timer av natten. Har vært dårlig i hele dag også, så jeg holdt senga til kl 1600 :p Får ta det roligere neste gang...

7516256[/snapback]

Hvem er du :p ?

Jeg er i ISTAR. julebordet var knall da ;)

Lenke til kommentar
Har masse historier å fortelle fra Terningmoen. Alt fra korrupte befal til tabber gjort av befal og soldater.

7509451[/snapback]

Kom med noen historier,da. Jeg skal kanskje dit til sommern, greit å vite hva jeg går til... ;)

7510673[/snapback]

Kanskje vi kan lokke inneværende sambandsfolk ut på glattisen og fortelle litt om hvaslags galskap som foregår der for tiden. Jeg ville bli skuffet om det er blitt roligere siden jeg var der.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Alt fra korrupte befal til tabber gjort av befal og soldater.

7509451[/snapback]

Hva er korrupte befal? Tabber gjort av befal? Vi er mennesker vi også, selvsagt gjør vi feil.

Er det mulig å bruke velferden til å få sponsa et dykkerkurs? har lyst å gjøre det i løpet av neste år.

7522464[/snapback]

Hør med voksenopplæringen. Du kan få opp til 20k i støtte fom 2007. Her i basen koster et dykkerkurs 500,-.

Lenke til kommentar
Hør med voksenopplæringen. Du kan få opp til 20k i støtte fom 2007. Her i basen koster et dykkerkurs 500,-.

7526099[/snapback]

Voksenopplæringen i Bergen er vel mildt sagt skadeskutt. Men skal prøve å høre med de, evt om velferden skal arrangere noen kurs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

7526099[/snapback]

Voksenopplæringen i Bergen er vel mildt sagt skadeskutt. Men skal prøve å høre med de, evt om velferden skal arrangere noen kurs.

7529058[/snapback]

Skal ikke si hva jeg mener om dem, men de er nok ikke best i landet. Har kontor like ved siden av dem forøvrig, etter at MJV kastet dem ut av de gamle lokalene.

Lenke til kommentar
Panserbataljonen og 2. bataljon (Infanteri) dei to plassane du har størst sjangse for å komme deg ut på, så der gjorde du eit godt valg :)

7510045[/snapback]

Tror nok det er feil, iallefall etter hva jeg har hørt. Tror ingeniør sender ut mer, de regner/håper iallefall på at ca 50% av mitt kompani skal til INTOPS, noe som er særdeles mye. De kjører også aktivt på med INTOPS-propagande for å få oss ut. Ingeniører er viktige i den afganske verdagen, fikser alle mulige hverdagslige småting.

Lenke til kommentar
Hva er korrupte befal? Tabber gjort av befal? Vi er mennesker vi også, selvsagt gjør vi feil.

Altså hendelsen jeg tenker på er da en sersjant skulle iverksette rominspeksjon på Gardeskolen. Han åpner et skap og ser masse DVD-filmer som en stakkars rekrutt hadde hatt med seg i håp om å få tiden på rekrutten til å gå fortere. Han titter på et par av filmene og legger merke til at det er nokså nye filmer. Sersjanten og rekrutten har daglige samtaler om film fordi det viser seg at begge er fiminteresserte. Det jeg kan si er at det endte med det her :

"Greit, da låner jeg disse to, så sier vi at rommet er godkjent ut denne og neste uke"

Disse rekruttene slet litt på Huseby leir for å si det sånn da permvask og andre ryddige gjøremål skulle igangsettes.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det jeg kan si er at det endte med det her :

"Greit, da låner jeg disse to, så sier vi at rommet er godkjent ut denne og neste uke"

Disse rekruttene slet litt på Huseby leir for å si det sånn da permvask og andre ryddige gjøremål skulle igangsettes.

7569172[/snapback]

Det er bare en snill måte å si at rommet er godkjent på. Jeg har av og til utradisjonelle rominspeksjoner selv, spesielt ominspeksjoner. Hvis jeg kommer inn på et rom og jeg ser at det er helt gullrent, pleier jeg å spørre hvem som ga dem ominspeksjon og hvorfor. Hvis det var en eller annen som jeg vet pleier å være streng uten grunn, så godkjenner jeg alltid rommet med en eller annen replikk og forteller dem hvor dyktige de er.

Jeg kunne også dratt den DVD-replikken, om rommet var bra nok til å bli godkjent uansett.

Lenke til kommentar
Det er bare en snill måte å si at rommet er godkjent på. Jeg har av og til utradisjonelle rominspeksjoner selv, spesielt ominspeksjoner. Hvis jeg kommer inn på et rom og jeg ser at det er helt gullrent, pleier jeg å spørre hvem som ga dem ominspeksjon og hvorfor. Hvis det var en eller annen som jeg vet pleier å være streng uten grunn, så godkjenner jeg alltid rommet med en eller annen replikk og forteller dem hvor dyktige de er.

Jeg kunne også dratt den DVD-replikken, om rommet var bra nok til å bli godkjent uansett.

Oki, sånn sett er det jo greit, når jeg tenker meg om. Men befalet ved Gardeskolen er jo befal som ikke nådde opp til å være ledere ved Gardeleiren på Huseby. Og derfor vises også kvaliteten av deres væremåte i det de gjør. F.eks en Fenrik blir sparket nå fordi han hadde seg med en kvinnelig rekrutt på byen (Elverum)

En annen gang så noen rekrutter at en lagfører (sersjant) og NK tropp (fenrik) ble litt for intime på byen. De ble truet med å få en helvetes rekruttid hvis noen fant ut om det som skjedde.

Hehe, sier ikke at det her er så veldig oppsiktsvekkende, men sånne ting skjer vel ikke på steder som Skjold og Bardufoss. Hvor er det du holder til?

Lenke til kommentar

Oki, sånn sett er det jo greit, når jeg tenker meg om. Men befalet ved Gardeskolen er jo befal som ikke nådde opp til å være ledere ved Gardeleiren på Huseby. Og derfor vises også kvaliteten av deres væremåte i det de gjør. F.eks en Fenrik blir sparket nå fordi han hadde seg med en kvinnelig rekrutt på byen (Elverum)

En annen gang så noen rekrutter at en lagfører (sersjant) og NK tropp (fenrik) ble litt for intime på byen. De ble truet med å få en helvetes rekruttid hvis noen fant ut om det som skjedde.

Hehe, sier ikke at det her er så veldig oppsiktsvekkende, men sånne ting skjer vel ikke på steder som Skjold og Bardufoss. Hvor er det du holder til?

7572765[/snapback]

Mtp. kriteriene som tydeligvis stilles for å bli befal i dag, så tviler jeg ikke i det hele tatt på at det finnes mye rart. Selv var jeg veldig heldig, og møtte stort sett veldig ålreite befal.

Lenke til kommentar
Panserbataljonen og 2. bataljon (Infanteri) dei to plassane du har størst sjangse for å komme deg ut på, så der gjorde du eit godt valg :)

7510045[/snapback]

Tror nok det er feil, iallefall etter hva jeg har hørt. Tror ingeniør sender ut mer, de regner/håper iallefall på at ca 50% av mitt kompani skal til INTOPS, noe som er særdeles mye. De kjører også aktivt på med INTOPS-propagande for å få oss ut. Ingeniører er viktige i den afganske verdagen, fikser alle mulige hverdagslige småting.

7531002[/snapback]

Joda, men i 2007 er iallefall 2bn hovedleverandør av personell til INTOPS :)

Sjølv kjem eg nok til å signere kontrakt dersom eg får reise ut til sommaren.

Som Menig/korp har du jo meldeplikt når det gjeld slike ting, så det var vel strengt tatt ikkje rekruttane som ville fått pes ;)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...