Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde høy nok score på testene til at jeg ville fått velge selv hvis det var noe ledig..

Sesjonsoffiseren villa ha meg til Ingeniørbataljonen. Han gir deg ikke nødvendigvis informasjon, han forteller deg at "Garden er kult. Storartet, rett mann på rett sted." Var sikkert en jævla rutinert selger en gang i tiden. :)

Lenke til kommentar

Fikk til stadighet høre av Esk-sjefen at vi var kremen av norsk ungdom. For hele landets skyld håper jeg det ikke stemmer. Mye løkhuer!

Sesjonsoffiserene er, etter hva jeg har hørt, erfart og lest, mest ute etter å fylle opp de plassene som ikke er like populære.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk til stadighet høre av Esk-sjefen at vi var kremen av norsk ungdom. For hele landets skyld håper jeg det ikke stemmer. Mye løkhuer!

Sesjonsoffiserene er, etter hva jeg har hørt, erfart og lest, mest ute etter å fylle opp de plassene som ikke er like populære.

At befal/offiserer sier til sin tropp at de er kremen av norsk ungdom er noe som går igjen overalt. Har hørt til og med velferdsassistenter blitt kalt kremen. Så jeg ville ikke ha tatt det så veldig til meg.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Hele systemet er fucka burde hatt en rekrutt for alle folka, for det er rimelig likt det man lærer seg de første ukene uansett, (SLO, våpen handling, orden, og alt den driten der.) etter ca 1 måned ble man så forflyttet til de stedene man passet utifra hva tropps befalet på rekrutten mente du passet.

Dette var vanlig før, at man hadde felles rekrutt også ble delt inn, istedet for 2 ukers rekrutt hadde man 1 måneds felles rekrutt og 1 måneds rekrutt på final destination.

Så fikk man delt ut løkhodene til løkhode plasser og de som var motivert og som hadde en viss fysikk kom til de plassene som trengte dem. Som sagt gjort før med mange flere folk da alle ble sendt inn.

Så sier vel du at jammen da blir det jo drit mange, da sier jeg man deler opp i regioner, Rygge kunne lett ta de som bodde i østfold, de som bodde i Vestfold, Buskerud og Telemark kan dra til heistadmoen, Oslo kan bruke gardens stasjon osv. slik ville det da forstatt i forskjelllige regioner. Men i tilegg så blir jo de samme basene brukt sånn som de er idag.

For eksempel kunne det også blitt lettere å luke ut de som virkelig hadde lyst til intops eller videre jobb i forsvaret sånn at man fikk gode kompanier, som dermed kunen bygge en kompetanse bedre sammen. Og istedet for å nedlegge hele kompanier hvert år ved dimming for så å bygge oppp nye ville nye bli innrullert i de gamle kompaniene som allerede hade vært der i 6 måneder eller så. Man kunne jo også gjort slik som luft/sjø og rett og slett ha 4 rekrutter i året, dermed gjør man slik at ikke halve kompaniet forsvinner etter 6 måneder men bare en mindre del, og dermed mindre utluftning av kompetanse, hos de menige.

Ville først og fremst gjort slik at vi alltid hadde stridsklare bataljoner på alle nivåer, de nye vile muligens komme fortere opp på et akseptabelt nivå.

FOr meg høres det her mer logisk ut enn sånn som det er nå da halve det norske førstegangs forsvaret til en hver tid er ikke på et akseptabelt nivå stridsmessig.

Men FSK/HJK, MJK og alle disse ville hatt det samme opplegget som de har nå.

DEt er jo idag rundt 8000 ungdommer som avtjener verneplikten dele det på si 4 eller 2 så er det 2000 eller 4000 alt etter hvor mange rekrutter som blir fordelt, si da at man deler disse igjen på 4-7 baser som drives både som rekrutt og som de gjør nå. Da ville det vært et maksimum på 1000 som kommer inn i rekrutten på en base, men siden jeg akkurat nevnte 3 baser bare i østlands distriktet som faktisk har kapasitet til å ta imot ganske mange kan man regne med oppimot 10 baser som kan gjøre rekrutt arbeidet er man nede i 400 mennesker sånn +/- Oslo måtte nok tatt flere, men igjen noen fra oslo kunne f.eks kommmet ned til Rygge/heistadmoen. 400 er vel ikke mer enn en middels stor populasjon av rekrutter.

Da måtte man jo selvsagt ha seleksjon sånn som idag, men det ville ikke vært på langt nær så idiotisk random system som det føles idag på hvor folk som er rimelig motiverte havner på et sted som ikke fordrer til en videre karriere, mens de som finner ut at dette ikke var noe morro finner ut av det og blir plassert på populære steder.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Mye enig i det du sier, Zimmerh. Spesielt når det kommer til kompetansenivået i de vernepliktige avdelingene.

Jeg mener man burde utvide førstegangstjenesten til å vare over to år, ikke ett(i realiteten 10-11mnd). Etter min erfaring tar det god tid før man mestrer en del av oppgavene. Spesielt om man har en eller annen støttefunksjon(sanitet, bombekaster, brolegging osv). Jeg syns det da blir feil å "kaste" ut alle soldatene som endelig har klart å bli gode på det de driver med. Hvis man tar disse soldatene som har den kompetansen, og ikke minst erfaring, og trener de i ytterligere ett år til er jeg absolutt ikke i tvil om at det norske forsvaret hadde blitt ekstremt bra. Hadde man i tillegg opprettet flere bataljoner, ville man klart å holde nivået på soldatene i Norge jevnt godt over hele året, og ikke ha "noob-perioder" i januar og august.

Det byr jo selvfølgelig på en del problemer denne løsning. Mest av alt økonomiske. Et annet problem, i så måte, er også hva man skal gjøre med soldatene etter de har dimma. Det må gjøres ting med HV som sikrer at kompetansen ikke faller rett i bakken. Hvorfor skal HV absolutt vente flere år med å kalle inn nydimma soldater? Skjer kanskje ikke med alle, men en del som jeg har hørt om har ikke fått innkallelse før flere år etterpå.

Et annet problem er jo også hvordan man skal få ungdom som ikke syns det er aktuelt med to år i Forsvaret til å bli mer motiverte. Man har jo de som ikke er interesserte i å kaste bort ett år, så jeg kan se for meg hysteriet om det skulle vært to. Da tenker jeg mer lønn, mer status, flere kurs som vil være relevante for en sivil fremtid osv.

Når det kommer til felles rekrutt, som du nevner, er jeg forholdsvis enig. Jeg ser for meg en slags vernepliktig FOS, hvor man blir testet fysisk og psykisk og til slutt gitt en poengkarakter som bestemmer hvor god en soldat du er. Deretter vil de beste kunne velge først, osv.

En annen "lett" løsning hadde jo vært å profesjonalisere hele Forsvaret. Men her sliter jo lille Norge med et lite problem, nemlig personell. Jeg tviler sterkt på at Norge har såpass mange motiverte ungdom, at vi kunne fylt samtlige av dagens vernepliktige stillinger med motiverte grenaderer.

Dette er da mine tanker rundt temaet som tidl vernepliktig. En som har vært i gamet lengre, og gjerne litt høyere opp i systemet, vil antagelig se det på en annen måte, og ha gode argumenter for hvorfor dette ikke er gjennomførbart. Dette er vel mest av alt en liten rant om hva jeg selv mener, og ber gjerne hvem som helst komme med motforslag.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt dere to har skrevet, men akkurat det som blir tatt opp om kompetanse i støtte og spesialfunksjoner er jo noe man i Brig. Nord nå har tatt tak i, i og med at man har gjort vognstillingene til grenaderstillinger. Jeg som skytter på CV90 merket at det var først på slutten at jeg virkelig begynte å få de forskjellige rutinene ved engasjement i fingerspissene og innarbeidet som reflekser. I starten var det mye knoting med de ulike knappene og bryterne på ILS og rettestikke, mens det på siste skarpskyting gikk nesten på automatikk..Samme gjaldt vel også vognførerne. Dessuten brukte jo bataljonen en god del penger på å sende oss på rotasjoner til kamp.sim på Rena, kurs og div.

Lenke til kommentar

Men det kan fortsatt bli tatt ennå mer tak i. Husker det selv fra da jeg var BK-OP. Det var jo de siste øvelsene som gikk aller best. Når alt er såpass innøvd at det går på refleks og automatikk. Tenk om man kunne bygd ennå et år videre på det?!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man hadde løst de fleste av disse problemene ved å ha et rent, profesjonelt forsvar. Men jeg er veldig usikker på om man hadde fått fylt opp alle stillingene. Og fått fylt opp alle sttillingene med hva? Pr nu er det relativt få stillinger ledig, ift søkerbasen. Skal man ha inn fler blir det mest sannsynlig senking av kravene, og flere folk kommer inn. Er jeg redd for.

Er vel ikke tilfeldigvis noen som har noen tall på hvor mange som har søkt grenaderstilling den runden her? Hadde vært morsomt og sett hvor mange det er som søker profesjonelle stillinger all over Forsvaret. Jeg er nok redd for at det er langt fra det man trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fy faen... Jeg tilhører den avdelingen, vi fikk soleklar melding om at alkohol + uniform utgår!

Triste menneskebarn...

Kan jeg spørre hvilken kompanistripe løken hadde? (Ikke si grønn ph34r.gif)

Er dessverre de med grønn kpstripe som stortsett ER løker..

;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...