☀ ❄ Skrevet 8. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2006 Noen her som har erfaringer med å bytte forsvarsgren over til heimevernet? 7453818[/snapback] Da kan du lage HV-bål! Og stå i HV-klynge, og bære ag-en på ekte HV-vis Lenke til kommentar
hallyboy Skrevet 8. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2006 gjør det bare så du ser hva du har å glede deg til: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...hl=+heimeværnet er MYE morro der, er mye slit også, bare send PM eller post her hvis du lurer på noe, jeg skal kunne svare på det meste... 7455314[/snapback] Ok, bra å høre driver å laster ned filmen nå hehe Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 8. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2006 Noen her som har erfaringer med å bytte forsvarsgren over til heimevernet? 7453818[/snapback] Du får nok neppe begynne førstegangstjenesten på nytt igjen. Dessuten har de jo behov for folk på FLO også, hvis ikke hadde du ikke havnet der. Men du kan søke deg over i HV når du er ferdig med dine 12 måneder i Sjøforsvaret. Nå for tida blir uansett halvparten av de som dimmer overført til HV. Men da først og fremst de som kommer fra operative avdelinger. Lenke til kommentar
hallyboy Skrevet 8. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2006 Noen her som har erfaringer med å bytte forsvarsgren over til heimevernet? 7453818[/snapback] Du får nok neppe begynne førstegangstjenesten på nytt igjen. Dessuten har de jo behov for folk på FLO også, hvis ikke hadde du ikke havnet der. Men du kan søke deg over i HV når du er ferdig med dine 12 måneder i Sjøforsvaret. Nå for tida blir uansett halvparten av de som dimmer overført til HV. Men da først og fremst de som kommer fra operative avdelinger. 7456906[/snapback] Får ikke starta førstegangstjenesten på nytt nei, jeg vet det. Men det er mulig å bli overflytta over til heimevernet etter 6 månedes førstegangstjeneste, og det skal jeg søke om. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 8. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2006 Får ikke starta førstegangstjenesten på nytt nei, jeg vet det. Men det er mulig å bli overflytta over til heimevernet etter 6 månedes førstegangstjeneste, og det skal jeg søke om. 7457237[/snapback] Du må fullføre førstegangstjenesten før du kan bli overført til HV. Lenke til kommentar
hallyboy Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Får ikke starta førstegangstjenesten på nytt nei, jeg vet det. Men det er mulig å bli overflytta over til heimevernet etter 6 månedes førstegangstjeneste, og det skal jeg søke om. 7457237[/snapback] Du må fullføre førstegangstjenesten før du kan bli overført til HV. 7457390[/snapback] Se her du "Søknaden om opptak til Innsatsstyrkene sender du til ditt HV-distrikt. De beste søkerne blir innkalt til distriktet for en opptaksperiode på en til fire dager. Dersom du ønsker å tjenestegjøre i Innsatsstyrkene må du minimum ha gjennomført seks måneder førstegangstjeneste." Da er det bare for meg å vente til april, og så søke meg over Endret 9. desember 2006 av hallyboy Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 Se her du "Søknaden om opptak til Innsatsstyrkene sender du til ditt HV-distrikt. De beste søkerne blir innkalt til distriktet for en opptaksperiode på en til fire dager. Dersom du ønsker å tjenestegjøre i Innsatsstyrkene må du minimum ha gjennomført seks måneder førstegangstjeneste." Da er det bare for meg å vente til april, og så søke meg over 7461039[/snapback] Jo, men i HV er den ordinære førstegangstjenesten på 6 måneder. I de andre forsvarsgrenene må du være inne i 12 måneder for å få godkjent førstegangstjenesten din. Det er på grunn av HV at de skriver minst 6 måneder. Om du skulle gått inn i I-styrken i april, så hadde jo det også gått ut over din tjeneste i FLO. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Hva er sjansen for å bli innkalt til sjøheimevernet etter endt førstegangstjeneste i sjøforsvaret? hva vil det i såfall innebære? Endret 9. desember 2006 av O.J Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 Får ikke starta førstegangstjenesten på nytt nei, jeg vet det. Men det er mulig å bli overflytta over til heimevernet etter 6 månedes førstegangstjeneste, og det skal jeg søke om. 7457237[/snapback] Du må fullføre førstegangstjenesten før du kan bli overført til HV. 7457390[/snapback] Se her du "Søknaden om opptak til Innsatsstyrkene sender du til ditt HV-distrikt. De beste søkerne blir innkalt til distriktet for en opptaksperiode på en til fire dager. Dersom du ønsker å tjenestegjøre i Innsatsstyrkene må du minimum ha gjennomført seks måneder førstegangstjeneste." Da er det bare for meg å vente til april, og så søke meg over 7461039[/snapback] uten å ha vært med i HV, så tror jeg du kan glemme i-styrken, alt som de tester på opptaket der er det man lærer på 6mnd i HV, hvis du ikke er i HV, så lærer du veldig lite av det som man må ha i i-styrken... Lenke til kommentar
oOF Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 Noen her som har erfaringer med å bytte forsvarsgren over til heimevernet? 7453818[/snapback] Ja, jeg ble overflytta til HV noen år etter førstegangstjenesten, men utviste særdeles dårlig militær holdning og ble overflyttet til reservestyrkene og fikk levere inn utstyret. Heldigvis. Jeg hata hver dag jeg brukte i HV. Lenke til kommentar
hallyboy Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 Ok, virker som folk har litt blandene meninger om HV egentlig mest lyst til å fortsette i sjø, siden jeg er keen på å verve meg som kystjeger senere. Så vurderer å fortsette i nåværende stilling for å så ta opp fag via voksenopplæringene for å så stille bedre til neste FOS for befalskolen for sjøforsvaret Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 uten å ha vært med i HV, så tror jeg du kan glemme i-styrken, alt som de tester på opptaket der er det man lærer på 6mnd i HV, hvis du ikke er i HV, så lærer du veldig lite av det som man må ha i i-styrken... 7461833[/snapback] Hvordan kan du vite det når du ikke har vært i HV..? Faktum er at de fleste i i-styrken kommer fra andre forsvarsgrener, fortrinnsvis Hæren. HV-I har behov for mye kompetanse som man ikke får i HV-utdanningen. MP, sanitet, hundefører, vognfører bare for å nevne noen. For øvrig er ikke opptaksprøvene til i-styrken særlig omfattende (hvis man ser bort fra 016, bordingslag etc.) Men det er nok utvilsomt en fordel å ha ha tjenestegjort i en grønn avdeling tidligere. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 Ok, virker som folk har litt blandene meninger om HV egentlig mest lyst til å fortsette i sjø, siden jeg er keen på å verve meg som kystjeger senere. Så vurderer å fortsette i nåværende stilling for å så ta opp fag via voksenopplæringene for å så stille bedre til neste FOS for befalskolen for sjøforsvaret 7462674[/snapback] Men du kan jo ikke verve deg som kystjeger etter "tolv" måneder i FLO. Du bør nok satse på befalsskoleveien ja. Hvis du har veldig dårlige karakterer fra VGS så lønner det seg å gjøre en innsats med å forbedre dem. Hus at du har krav på lesedager. Vet det er høyt karakterkrav på bl.a. operativ marine (eller hva det nå heter nå for tida). Hvilken linje vil du søke på? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 Nokon her som har vore på IntOps (i Afghanistan) som har erfaringar og informasjon å dele? Vurderer sterkt å skrive kontrakt sjølv nemlig, manglar liksom berre det siste lille som skal få meg til å signere. Har frist til etter julepermen, heldigvis Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 Nokon her som har vore på IntOps (i Afghanistan) som har erfaringar og informasjon å dele? Vurderer sterkt å skrive kontrakt sjølv nemlig, manglar liksom berre det siste lille som skal få meg til å signere. Har frist til etter julepermen, heldigvis 7464832[/snapback] Som kommandoplassoldat? Har en kamerat som er i Afghanistan nå. Han dro ut med 2. bataljon i sommer. Han trives veldig godt, og anbefaler det. De fleste andre erfaringer jeg har hørt er også positive. Hadde dratt ut selv, om muligheten hadde dukket opp. Sudan, derimot... uten å ha vært med i HV, så tror jeg du kan glemme i-styrken, alt som de tester på opptaket der er det man lærer på 6mnd i HV, hvis du ikke er i HV, så lærer du veldig lite av det som man må ha i i-styrken... Jeg er også veldig spent på hva det er HV lærer på seks måneder som ikke storebror Hæren kan etter tolv... Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 9. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2006 Nokon her som har vore på IntOps (i Afghanistan) som har erfaringar og informasjon å dele? Vurderer sterkt å skrive kontrakt sjølv nemlig, manglar liksom berre det siste lille som skal få meg til å signere. Har frist til etter julepermen, heldigvis 7464832[/snapback] Som kommandoplassoldat? Har en kamerat som er i Afghanistan nå. Han dro ut med 2. bataljon i sommer. Han trives veldig godt, og anbefaler det. De fleste andre erfaringer jeg har hørt er også positive. Hadde dratt ut selv, om muligheten hadde dukket opp. Om eg reiser blir det neppe som kommandoplass-soldat, i og med at mobile kommandoplassar neppe er eit vanvittig behov der nede per no Det er jo difor det er ein oppsettingsperiode før utreisa, for at alle skal få ei endelig rolle der nede - og då mest sansynlig når eg reiser ut med 2bn vil eg bli fotsoldat oppsatt på CV90, eller eventuellt berre infanterist som eg allereie er Har høyrd mykje positivt om IntOps eg òg, igrunn - men meir input er alltid velkomment. Har så fryktelig lyst, men samtidig lyst å gjere andre ting... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2006 uten å ha vært med i HV, så tror jeg du kan glemme i-styrken, alt som de tester på opptaket der er det man lærer på 6mnd i HV, hvis du ikke er i HV, så lærer du veldig lite av det som man må ha i i-styrken... 7461833[/snapback] Hvordan kan du vite det når du ikke har vært i HV..? Faktum er at de fleste i i-styrken kommer fra andre forsvarsgrener, fortrinnsvis Hæren. HV-I har behov for mye kompetanse som man ikke får i HV-utdanningen. MP, sanitet, hundefører, vognfører bare for å nevne noen. For øvrig er ikke opptaksprøvene til i-styrken særlig omfattende (hvis man ser bort fra 016, bordingslag etc.) Men det er nok utvilsomt en fordel å ha ha tjenestegjort i en grønn avdeling tidligere. 7463193[/snapback] ehh, jeg har ikke vært i HV sier du? jeg er GHV-soltdat(godkjent HV-soldat), og slik de fremstilte det var det stort sett bare HV de rekruterte fra, da alle andre er ferdige med forsvaret etter 12mnd tjeneste, og HV er ferdig etter 6, og får da 6mnd som de tar senere... og i HV lærer man sanitet, makbruk og mer... og 016 er ikke i-styrke, de jobber vel fast, og får mye høyere trening enn andre man må uansett bestå GHV-prøvene for å bestå opptaket, disse består av skyting, sanitet, styrke, kondis, maktbruk og mer Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 10. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Nokon her som har vore på IntOps (i Afghanistan) som har erfaringar og informasjon å dele? Vurderer sterkt å skrive kontrakt sjølv nemlig, manglar liksom berre det siste lille som skal få meg til å signere. Har frist til etter julepermen, heldigvis 7464832[/snapback] Som kommandoplassoldat? Har en kamerat som er i Afghanistan nå. Han dro ut med 2. bataljon i sommer. Han trives veldig godt, og anbefaler det. De fleste andre erfaringer jeg har hørt er også positive. Hadde dratt ut selv, om muligheten hadde dukket opp. Om eg reiser blir det neppe som kommandoplass-soldat, i og med at mobile kommandoplassar neppe er eit vanvittig behov der nede per no Det er jo difor det er ein oppsettingsperiode før utreisa, for at alle skal få ei endelig rolle der nede - og då mest sansynlig når eg reiser ut med 2bn vil eg bli fotsoldat oppsatt på CV90, eller eventuellt berre infanterist som eg allereie er Har høyrd mykje positivt om IntOps eg òg, igrunn - men meir input er alltid velkomment. Har så fryktelig lyst, men samtidig lyst å gjere andre ting... 7465682[/snapback] Kan jeg spørre hvilken stilling du har i KDO i år? Har du Lundemo som troppssjef? Hvilket annet befal har du? Endret 10. desember 2006 av Pennywise Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 10. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Kan jeg spørre hvilken stilling du har i KDO i år? Har du Lundemo som troppssjef? Hvilket annet befal har du? 7466041[/snapback] Lt. Lundemo er troppsjef, ja. Ellers har eg Fenrik Frode Andre Andersen (ny på skjold, kjem frå luftforsvaret), Sjt. Inge Brattlid og Sjt. Atle Johannessen. Kjenner du til desse? Lundemo er forresten rå Edit: Stillinga mi er VK på E4D (M113 Carrier), på seksjonslaget. Drifter KO og styrer ekspedisjonen Endret 10. desember 2006 av Arve Systad Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 10. desember 2006 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Kan jeg spørre hvilken stilling du har i KDO i år? Har du Lundemo som troppssjef? Hvilket annet befal har du? 7466041[/snapback] Lt. Lundemo er troppsjef, ja. Ellers har eg Fenrik Frode Andre Andersen (ny på skjold, kjem frå luftforsvaret), Sjt. Inge Brattlid og Sjt. Atle Johannessen. Kjenner du til desse? Lundemo er forresten rå Edit: Stillinga mi er VK på E4D (M113 Carrier), på seksjonslaget. Drifter KO og styrer ekspedisjonen 7466097[/snapback] Haha, nei så moro. Jeg var VF 93E, råeste beltevogna i indre Troms! Så Johannessen og Brattlid har blitt sjanter, ja. Jada, de kjenner jeg godt til. De var BS-elever i fjor i troppen vår. Lundemo er.... Interessant. Han var NK tropp i fjor, til vår daværende troppssjef dro til Afghanistan og han overtok stillingen. Så carriern går enda? Det ræle hadde problemer på ca vær eneste øvelse vi var på, haha. Du får hilse Lundemo, Johannesen og Brattlid fra Johnsen, da Endret 10. desember 2006 av Pennywise Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå