Killswitch Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Når man skal ha opplæring i sanitet, må den gjøres realistisk, og ikke bare bestå av tørr drilling på et betonggulv. CUF (care under fire) er utmerket, og realistisk bruk av sanitet. La oss si at laget/troppen er ute på patrulje, og går i kontakt, får en eller flere skadet. På med tourniquet, TASSing tilbake, tilbaketrekning/videre angrep. Det er slik det foregår i virkeligheten. Full drill skjer ikke før man er i sikkert område, eller blitt evakuert til sanitetstøtte Husker på vår 2. øvelse, da ei jente fra esk 6 kom hikstende inn i teltet mitt med grisetarmer festet på magen, en haug jukseblod og godt skuespill. Nærmest gråtende forklarte hun at MB'en hadde velta og at det lå to andre skadde der. Kom totalt overraskende på oss som akkurat hadde begynt å koke vann og komme til ro i teltet etter en dag i felt. To mann ble igjen med jenta i teltet mens resten av laget forsvant mot stedet den veltede MB'en var. Sånne øvelser som kommer totalt uforbredt på en er nok det beste for å lære hva du skal gjøre. Men må innrømme, var litt i tvil på skaden var reel eller ikke de første sekundene. Spennende. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Forsvaret skal ha for at de klarer å trene den typen scenarioer realistisk ja, og det kommer godt med den dagen man virkelig får bruk for det. Var ute på flere ulykker ila. min tjeneste og det som slo meg i etterkant var hvor automatisk man handlet på skadestedet. Man stenger på en måte bare av for alle inntrykk der og da og gjør det en har trent på. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Apropos førstehjelp. Her er en video fra Afghanistan som viser en soldat fra ANA tråkke på en IED, for deretter å motta førstehjelp fra amerikanske soldater. Noe de gjør veldig bra. Man får se helt fra eksplosjonen skjer og til medevac'en henter han. VELDIG sterkt, ikke se om du ikke tror du tåler det. Watch Your Step (Video nederst på siden) Endret 14. oktober 2011 av HelloGoodbye Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) . Endret 25. oktober 2013 av -Longva- 4 Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Og da var eksamen i nivå 2 bestått. En kar som hadde mistet motorsag på armen sin visst. Er veldig interessert i nivå 3, men plassene er begrenset, desverre. Får prøve å mase på løytnanten så ofte jeg kan. Håper det blir flere gjennomføringer igjennom året ihvertfall. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hadde akkurat same casen på min eksamen. Var det pulsåre blødning? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Hadde akkurat same casen på min eksamen. Var det pulsåre blødning? Virker som om det er det på alle eksamner. Alle hos oss fikk også pulsåreblødning... Casen hos oss var at vi fant en bevistløs person, måtte ta full sjekk også. Endret 14. oktober 2011 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Angåande mitt innlegg baki her, så sendte eg mail og fekk svar om at eg måtte skrive ein formell søknad om å få bytte avdeling. Difor er eg ute etter nokre gode argument til kvifor eg bør tenestegjere i GSV. Forslag? Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hadde akkurat same casen på min eksamen. Var det pulsåre blødning? Kraftig og pågående blødning fra armen, ja. Pasienten vår var våken dog. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Angåande mitt innlegg baki her, så sendte eg mail og fekk svar om at eg måtte skrive ein formell søknad om å få bytte avdeling. Difor er eg ute etter nokre gode argument til kvifor eg bør tenestegjere i GSV. Forslag? Du er jo tydeligvis motivert, det er jo en av de beste grunnene. Før du skriver en formell søknad, ville jeg tatt en telefon til VPV. Er det ledig plass burde det ikke ta mange minuttene å få byttet. Endret 14. oktober 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
RIOT Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Har kommet inn i Basesett 2 NIS innenfor Luftforsvaret. Ser frem til et utrolig spennende år med masse felt, neste år blir det INTOPS eller Befalsskolen GSV. Har du fått noe info om hvilke muligheter for INTOPS du har? Fra NIS tropp 1 er det 20 av 35 som drar til Afghanistan nå i Januar. Lenke til kommentar
The Barnacle Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Overføringsperm etter en mestringsøvelse er en jævla god følelse Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) asd Endret 16. september 2012 av Kim Salabim Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hadde akkurat same casen på min eksamen. Var det pulsåre blødning? Kraftig og pågående blødning fra armen, ja. Pasienten vår var våken dog. Det var min òg. Skreik å hyla og gjorde motstand. Kjefta og smalt konstant. Max stressa. Lenke til kommentar
koots Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hadde en rolig og sammarbeidsvillig pasient med lite suddsår i brystet, max chill. Skal bli godt med nesten to uker overføringsperm fra tirsdag ettermiddag, bare bestå litt eksamen først. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Skal bli godt med turnus, ei veke på vakt og ei veke fri Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Vakt og sikring? Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Oh Yes! Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Hvilken gren? Vaktgutta jeg kjenner fra hæren fikk knapt skyte skarpt eller kose seg med hating i felt, hvordan er \ blir dette for deg? Lenke til kommentar
RIOT Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Hvilken gren? Vaktgutta jeg kjenner fra hæren fikk knapt skyte skarpt eller kose seg med hating i felt, hvordan er \ blir dette for deg? V&S i LUFT får skyte men del, men får ganske lite felt. Med mindre man kommer i NIS (som baserer opptaket sitt på V&S-kurset), da får man over 90 dager i soveposen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå