Thor - God Of Thunder Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Har eit viktig spørsmål: Skal på vakt&sikringskurs Madla (Rogaland) og lurar på korleis det er med felt? Det er nokon som påstår at det er 2 av 4 veker felt på kurset?! Nokon som kan svare på dette, som er 100% sikre? Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Det er da bare kos? Med tanke på hvordan tjenesten kan bli når du kommer ut til leir/base, så burde ikke det være noe stort problem å komme seg igjennom. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Det var ikkje det svare eg leita etter. Har akkurat vore ei veke i felten med 14 personar i eit jævla 10mans telt, og det var mykje hat. Så akkurat nå er eg jævli lei felt. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Moro. Prøv 4. uka i strekk i februar med temperaturer ned i -50 på de to kaldeste dagene. 1 Lenke til kommentar
vZ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Har eit viktig spørsmål: Skal på vakt&sikringskurs Madla (Rogaland) og lurar på korleis det er med felt? Det er nokon som påstår at det er 2 av 4 veker felt på kurset?! Nokon som kan svare på dette, som er 100% sikre? 3 ukers varighet. 4 uker dersom det er marsskole, grunnet mye fridager i påsken. 4 dager feltøvelse hvor dere øver på ulike caser. De andre dagene dere er ute i "felt" er på skytebanen. vZ. Endret 11. september 2011 av vZ Lenke til kommentar
Modnar Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Litt usikker på Madla, men vakt og sikring på Haakonsvern har to uker felt under kurset. En uke med skyting og en uke med mestringsøvelse. Under skyteuken bor du egentlig bare i telt, du har tilgang til innendørs toalett/dusj. Måltidene spises også innendørs. Alt i alt ikke noe stress. Mestringsøvelsen er derimot litt verre. Svært lite mat og søvn er nøkkelord her. Håper for øvrig at mange av dere fra julikullet har søkt V&S Haakonsvern, slik at vi kan gå tilbake til sekstimersvakter igjen. Endret 11. september 2011 av Modnar Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) takkar vZ, du har gått i rogarland eller? Endret 11. september 2011 av Ondskap Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Moro. Prøv 4. uka i strekk i februar med temperaturer ned i -50 på de to kaldeste dagene. Regner med det er snakk om effektive kuldegrader, er ikke ofte termometeret viser -50 grader i Norge. Endret 11. september 2011 av ChrisReeve Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Fortsatt jævlig kaldt. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) 50 effektive ja, var noen og tredve i lufta og leir var oppe på et fjell et godt stykke over tregrensa. Edit: Artikkel om CR2010 med nevnte kulde + pics + film! Endret 11. september 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
andi_c Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hvilke fysiske tester er det snakk om? Og er dere i 93 kullet? Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 kva er det eigentleg ein skal gjere på berretløpet? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Det er forskjellig. Vanligvis mye hat. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Mye hat er vel noe som går igjen. Kan nevne at jeg så en tropp dytte en MB evig langt, med bremsene på under berretløpet. Usikkert hva mer de gjorte, men det så ut som om de hadde gjort ting i forkant, vistnok hadde de drevet på med ting siden 4 på natten, jeg så de rundt 8 eller noe... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Jeg husker beret-løpet mitt som det var igår. Det startet med en joggetur på kveldstid. Dette for å "gjøre plass" til alle troppene som hadde løpet. Vi var blant de siste, så vi fikk en rimelig lang løpetur. Etterløpeturen, bar det rett ut i gjørma. Da var det å kravle igjennom en 50 meter lang gjørmebane, på albuene. Om noen prøvde å reise seg opp, ble de presset ned igjen. Etter den lange kravleturen, bar det rett ut i elva. Så var det å kravle gjennom den. Noen ganger måtte vi dykke under også. Så løp vi til vaskehallen, hvor vi strippet og ble spylt. Tilbake til oppstilling, hvor vi bytter til varmt tøy. Så feira vi med varm mat og en komiker. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Vi hadde beretløp etter rekruttperioden grunnet cold response. Da vi heller ikke hadde fått med oss 2 feltøvelser grunnet CR begynte vi med en sammensatt bivuakk 2 og vinterøvelse et par uker før påske tror jeg det var, på fossmofeltet i bardufoss. Gikk dit på plank, hadde en del stridsteknikk og diverse tester for godkjent hærsoldat. En gang under natt #2 kommer veilederen vår innom teltet og sier det er oppstilling om 5 mike. Ikke lett når vi er 12 i en syvduker og midt på kaldeste vinteren, for ikke snakke om trøtte, sultne, og ikke minst en haug slasker. En dertil ukjent løytnant (NK Kompani) tok over showet, og sa det var han vi skulle ha frem til vi hadde fortjent den blå lua. Han sa vi måtte flytte camp ~3km til fots (eldstekont tok med seg planken)og det pronto, så vi dura igang med å pakke og brukte vel sikkert 20 min mer tid enn vi fikk. 3km rask gange senere fikk vi en "gratulerer, dere er ferdige med bivuakingen for denne gang. Nå får dere gå tilbake til leir etter denne ruta". Ruta var 15km. Lagsvis gange hjem igjen, uten befal. Ble ikke helt 50/10 den turen. Vel fremme i plasthall 2 for sambandsveteranene her, fikk hvert lag melding om å møte på hver sin post for så å rotere. Det var solo nærstridsløype i den ene garasjen i mørket med Metallica på full guffe, CS i et telt ved elva og SAN-case hvor det av en eller annen grunn alltid er en gal person. Etter dette får vi melding om å bytte tøy til permuniform og møte opp på isen. Da var det dukkert og en "løytnant, menig x står klar til å motta beret til odel og eie." God helg og grandis på forsvarets regning. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Besynderlig kortvarige disse beretløpene som ble skildret var. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Ja, vårt var over på noen timer. Troppen min var også den eneste i hele leiren som slapp unna mestringsøvelsen også. Vi fikk 12 timer med blodslit som ble sagt var mestringsøvelsen. Da vi var i leir igjen, ble vi fortalt at lastebiler stod klare til å plukke oss opp og kjøre oss til Blåtind for flere dager med slit. Ene "tøffingen" som sleikte befalet og grenaderene mest bak, var den første til å sette seg ned på sekken sin og sutre som en liten unge. Men det var bare en spøk fra deres side, da grenaderer ikke har lov til å ha oss ute i feltet over x antall timer. Resten av leiren var vel ute i 3-5 dager, litt usikker. Vi satt i leiren med beina på bordet når vi hørte de kom tilbake. God stemning i troppen da ja. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Laget mitt trakk det kortet strået og fikk vakt på kommandoplassen til øvelse faryab mens resten av kompaniet skulle ha skyteøvelse, noe det viste seg å ikke være. Vi fikk ikke vite om resten av kompaniets lidelse før tidligere nevnte løytnant som var befalet vårt i Setermoen da vitset om at vi skulle fått flytta den ene kontaineren, "men TREN-guttan e vel ikke kjørbare no. Dokker har sikkert hørt ryktan." Nei, beretløp er vel ikke av de lengste øvelsene, men det skal de vel heller ikke være. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Men vil det være noe problem om jeg som jente f.eks. går vakt og sikring eller noe sånt et år? Altså, jeg har ikke planer om å dra til Afghanistan, akkurat.. ? Er selv vaktsoldat, og vi har hatt jenter på 1.60 med en midje like tykk som låret mitt her på kompaniet som har klart seg gjennom hele tjenesten, skyteuke og mestringsøvelse inkludert, helt fint. Men hvis du vil tjenestegjøre i Panserbataljonen eller andre "manneavdelinger", så ikke la noen stoppe deg. Noen kommer til å si at jenter ikke hører hjemme der, men drit nå for helvete i de, det faktum at du er der gjør dem enda surere, og det er en bra ting. Det er bare morsomt å bli hatet av idioter (halve kompaniet pluss befal hater meg, og jeg elsker det). Norge har hatt full likestilling i Forsvaret i hvor mange år nå, er ingen som har dødd av det hittil. Hvis det blir krig, noe det aldri noensinne kommer til å bli, så er det ingen som kommer til å regne med deg og meg uansett. Jeg har vært et år i Forsvaret, jeg har sett kanskje ti stykker på hele Haakonsvern som ville vært egnet til strid i en ekte krigssituasjon. Kongen er fucked uansett, for hele Garden kommer til å gjemme seg på dass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå