Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir fort litt køddent å justere ordentlig når man skal ha både stridsvest og våpen under sekken.

Feltuke neste uke, meldt litt dårlig vær på Evje så blir bare Gore-tex uniform, eventuelt M04. Blir nok bra uansett!

Ikke syt av det dårlige været når dere i Luft har lettfelt og gore-tex. Vi i Sjø var jo der denne uka og ble klissvåte og kalde i den stygge F1-uniformen vår som aldri tørker. Lite søvn er stikkordet for øvelsen!

Lenke til kommentar

Ikke populært blant de andre? Selvfølgelig blir det det!

Alle ønsker flere jenter til forsvaret :) Litt koselig at det ikke blir pølsefest hele tida heller.

Alle ønsker flere jenter i forsvaret? Da har du ikke truffet meg og gutta på troppen min! I Sjø så foregår det en forskjellsbehandling som er et tragisk kapittel i seg selv. Jenter blir prioritert til akkurat de stillingene de søker seg til, om de klarer kravene eller ikke. I troppen min er det 8 jenter og 38 gutter. Da stillingene skulle leses opp forrige uke, så kom alle jentene på båt og fikk førstevalget sitt. Vi gutta måtte ta til takke med hvor det var behov for personell.

Hadde jentene vært skikket til sjøtjeneste hadde det vært helt greit. Men når man ikke består Nato-kravene og ikke består noen fysiske tester på minimumstid og poeng, men likevel får stillinger som krever at du består, da er det noe som skurrer.

De aller fleste ble ganske lei sei da stillingene ble lest opp, jo de fleste fikk tredje og fjerde valget sitt. Men jentene sto der og fikk førstevalget uten å ha fortjent det med tanke på ikke bestått tester. Utrolig dårlig gjort!

At vi gutter som er vernepliktige bare blir plassert etter behov er helt feil, når jenter som er her frivillig bare kan velge å vrake av de kuleste stillingene.

Annet som til tider er jævlig irriterende er det at noen jenter ikke klarer å bære sekken og utstyret de har fått tildelt. Selv bar jeg dobbelt opp med lagsutstyr på feltøvelse denne uka, mens de to jentene på laget mitt chillan med jetpack på ryggen da de ikke kunne bære pga "betennelse".

Men ellers, ja noen av jentene i forsvaret er veldig greie å ha med å gjøre, men jeg vil si at hvertfall 70% av de jeg har møtt har ingenting i Forsvaret å gjøre. Mange jenter gjør en god jobb, men seleksjonen slik den er i dag, må forbedres mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Blir fort litt køddent å justere ordentlig når man skal ha både stridsvest og våpen under sekken.

Feltuke neste uke, meldt litt dårlig vær på Evje så blir bare Gore-tex uniform, eventuelt M04. Blir nok bra uansett!

Ikke syt av det dårlige været når dere i Luft har lettfelt og gore-tex. Vi i Sjø var jo der denne uka og ble klissvåte og kalde i den stygge F1-uniformen vår som aldri tørker. Lite søvn er stikkordet for øvelsen!

http://www.yr.no/sted/Norge/Aust-Agder/Evje_og_Hornnes/Evjemoen~12163/langtidsvarsel.html

Ikkje meld så bra vær akkurat...

Lenke til kommentar

http://www.yr.no/sted/Norge/Aust-Agder/Evje_og_Hornnes/Evjemoen~12163/langtidsvarsel.html

Ikkje meld så bra vær akkurat...

Dere er en del mer uheldig enn oss hehe.

Lenke til kommentar

Man veit man er FNG når man syter av dårlig vær på øvelse

Lenke til kommentar

Pleya: Ja, det er jo helt uakseptabelt, slike ting kan nok fort gjøre at jentene blir sett litt ned på.

Du burde ta det opp med troppsjef elns.

Ja det skal tas opp i TMO nå snart. Det er rett og slett forkastelig og fryktelig dårlig gjort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle ønsker flere jenter i forsvaret? Da har du ikke truffet meg og gutta på troppen min! I Sjø så foregår det en forskjellsbehandling som er et tragisk kapittel i seg selv. Jenter blir prioritert til akkurat de stillingene de søker seg til, om de klarer kravene eller ikke. I troppen min er det 8 jenter og 38 gutter. Da stillingene skulle leses opp forrige uke, så kom alle jentene på båt og fikk førstevalget sitt. Vi gutta måtte ta til takke med hvor det var behov for personell.

Hadde jentene vært skikket til sjøtjeneste hadde det vært helt greit. Men når man ikke består Nato-kravene og ikke består noen fysiske tester på minimumstid og poeng, men likevel får stillinger som krever at du består, da er det noe som skurrer.

De aller fleste ble ganske lei sei da stillingene ble lest opp, jo de fleste fikk tredje og fjerde valget sitt. Men jentene sto der og fikk førstevalget uten å ha fortjent det med tanke på ikke bestått tester. Utrolig dårlig gjort!

At vi gutter som er vernepliktige bare blir plassert etter behov er helt feil, når jenter som er her frivillig bare kan velge å vrake av de kuleste stillingene.

Annet som til tider er jævlig irriterende er det at noen jenter ikke klarer å bære sekken og utstyret de har fått tildelt. Selv bar jeg dobbelt opp med lagsutstyr på feltøvelse denne uka, mens de to jentene på laget mitt chillan med jetpack på ryggen da de ikke kunne bære pga "betennelse".

Men ellers, ja noen av jentene i forsvaret er veldig greie å ha med å gjøre, men jeg vil si at hvertfall 70% av de jeg har møtt har ingenting i Forsvaret å gjøre. Mange jenter gjør en god jobb, men seleksjonen slik den er i dag, må forbedres mye.

Synes det blir litt for dumt å ikke ville ha jenter i Forsvaret pga. noe som ikke er jentene sin skyld. Skyld heller på politikere som tror at forskjellsbehandling er likestilling, og at jenter liker å bli kvotert inn i stillinger de ikke er kvalifisert til. Skal jeg være ærlig, så vil jeg heller ha en jente som ikke klarer 3000 meter-kravet på troppen enn "deg og gutta dine". Er mer enn bare det fysiske som teller vet du.

Lenke til kommentar

Synes det blir litt for dumt å ikke ville ha jenter i Forsvaret pga. noe som ikke er jentene sin skyld. Skyld heller på politikere som tror at forskjellsbehandling er likestilling, og at jenter liker å bli kvotert inn i stillinger de ikke er kvalifisert til. Skal jeg være ærlig, så vil jeg heller ha en jente som ikke klarer 3000 meter-kravet på troppen enn "deg og gutta dine". Er mer enn bare det fysiske som teller vet du.

Okey. Kravene er satt for at sikkerheten og beredskapen på et fartøy skal være i akseptabel stand. På troppen min står nå 30 gutter som er kvalifiserte til sjøtjeneste med landstillinger og 6/8 jenter som ikke var kvalifiserte til sjøtjeneste med en sjøstilling.

Du ville heller ha en ukvalifisert jente ombord i stedet for meg og gutta mine på troppen? Hehe, for et fatalt, dårlig utsagn. Mer enn bare det fysiske som teller? Og dette mener du er testet ut ved hjelp fra et intervju på ca 30 sekunder og en setning eller to i vurdering fra troppsbefal. Forsvaret prioriterer jenter, det har stått svart på hvitt på forsvaret sine sider og befalet har sagt det til oss.

Og btw, fortell det til gutta som har vært på morgenfyfo hver morgen i 6 uker og gitt alt på testene for å komme på båt. Til gutta som har måttet avbryte og utsette studiene pga verneplikt.

Endret av Pleya
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående likestilling og kvotering av jenter har dette gått altfor langt i mine øyne. Fysiske krav eksisterer ikke for morro skyld, og det er en meget god grunn til at mer operative avdelinger som FSK, MJK og TMBN ikke har egne jentekrav. Sekken og utstyret veier like mye uavhengig av kjønn, avstanden man må gå er like lang og jaggu skyter ikke fienden like raskt selv om du er jente også. Jeg ville i det minste være meget betenkt med å ha ei jente som makker i Afghanistan dersom jeg skulle vært der, hvis jeg hadde visst at hu ikke var sterk nok til å dra meg i sikkerhet dersom jeg skulle bli såret. Nå gjelder selvfølgelig det samme for gutter som ikke har muskler nok til å utføre det samme, men her mener jeg at problemet er langt mindre pga strengere fysiske krav, ingen kvotering og at de beste faktisk blir valgt ut.

Misforstå meg ikke, er absolutt for at jenter kan inneha så operative stillinger de måtte ønske, bare de klarer de samme kravene som gutta. Det vil dessverre ødelegge målet til forsvarsministeren om en bestemt prosentandel jenter i forsvaret da kjønnene nå er fysisk forskjellig bygget opp.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Samtidig, så har jeg en liten teori om at ordningen med kjønnskvotering virker delvis mot sin egen hensikt. Jenter som er i forsvaret vet at de kom inn på bakgrunn av andre krav enn gutta, og gutta vet selvfølgelig det samme med de fordommer dette måtte medføre. Dermed må jentene bevise at de hører hjemme i sin avdeling "igjen".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...