Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du erfaring som V&S, er det f.eks øvelser og case i løpet av tjeneste som gjør at vi får brukt mye av det vi lærer på kurset? Som tjenestested er jeg gira på Bodø.

 

Du har kommet til riktig sted. Er på vakt og sikring på Bodø nå.

 

For å si det slik, det blir egentlig ikke mye ræv sitting, kanskje litt, men faen så godt det er.

 

Vaktene er lange, men alt i alt så er det ganske fett.

 

Er ganske elske/hat forhold, mye fett mye hat.

 

Befalene og selve stedet er rimelig fett, alt ligger ganske sentralt, og det kan man jo lese. Blir derrimot meeget liten tid til og gjøre noe slikt som velferds aktiviteter, eller fokus etc, siden du basicly fåt 2-4 timer fritid, om du tar vekk søvn, som mest blir brukt til å trene, eller stikke på bowling med laget.

 

Om du går for vakt og sikring, og syntes det er fett så er hvertfall bodø den mest opprative stedet :)

 

Pm om du lurer på noe

Lenke til kommentar

Er plassert I Senja *sensurert av moderator*, så vil tro det er noe lignende rundt omkring. Bruker dere PCen nå?

 

Og lurer på en ting; over alt hvor jeg har lest om rekruttperioden så står det at vi ikke har helgperm før etter de første 2 ukene eller noe. Men befalet vårt har sagt vi ikke har helgperm før etter reksrutten, som er I tidlig oktober. Kan ikke forstå hvordan jeg skal gå I 1,5 måneder uten å sove til lenger enn 6 hver dag.. Haha

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Som koots seier, fri kvar helg etter dei to fyrste helgene som me måtte vere i leiren. Nå kan me heim kvar helg, med unntak av dei helgene me har kasernevakt.

 

Vz: Har du nokon spesifikke tips til korleis ein kan utmerke seg, slik at det er mulig å bli korporal i V&S på Jåttå?

Er det mykje ekstra arbeidsoppgåver etc, og er det kunn 1 som kan bli korporal?

Lenke til kommentar

Har du nokon spesifikke tips til korleis ein kan utmerke seg, slik at det er mulig å bli korporal i V&S på Jåttå?

Er det mykje ekstra arbeidsoppgåver etc, og er det kunn 1 som kan bli korporal?

Vis initiativ. Når vakta snart er over og noen må gå gjerdestreif i dårlig vær, rekk hånda i været og rop "DIBS!". Må oppholdsrommet vaskes halv tre, begynn og vask fem på halv, slik at ingen andre får sjansen til å insje på det. Utfør arbeidsoppgavene dine på en bra måte, som korporal skal du være et forbilde for de andre menige, og du må derfor være trygg på det du gjør. Øv på prøver og lignende så befalet ser at du ikke slækker unna.

 

Har aldri vært på Jåttå, men er vaktsoldat ved Haakonsvern, regner med at V&S er relativt likt overalt. Jeg har gjort alt jeg skrev over de siste ni månedene, og jeg ville blitt ULM (Sjøversjonen av korporal) hadde ikke befalet hatet meg. Så jeg vet at det funker. Lykke til:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vz: Har du nokon spesifikke tips til korleis ein kan utmerke seg, slik at det er mulig å bli korporal i V&S på Jåttå?

Er det mykje ekstra arbeidsoppgåver etc, og er det kunn 1 som kan bli korporal?

 

Man skal ha et lederpotensiale, være profesjonell og være moden. Som Korporal vil du være vaktkommandør for laget ditt (dvs du har 4-10 soldater "under" deg), og da er det viktig at resten av laget har respekt og tillit for deg. Du må kunne vise respekt og tillit til laget ditt for at dem skal kunne gjenspeile deg det.

Egenskaper som er greie å ha er at man skal ha selvinnsikt, dvs vite litt om sine egne sterke og svake sider. Å ha en evne til å ta til deg ros og kritikk på en god måte, og bearbeide dette til å gjøre deg enda bedre, teller veldig positivt.

Som VK/NK har man ofte møter med laget sitt og da må man ha evne til å kunne sette seg inn i, og forstå, dine soldaters situasjon dersom de ikke skulle være fornøyd med noe.

Andre måter å utmerke seg på er å møte presis, alltid ha propert antrekk, samt være villig til å lære og stille spørsmål om hvordan du utførte ulike oppgaver og hva du kan gjøre for å forbedre deg.

Dem liker også dersom du påtar deg oppgaver uten at de må spørre deg, f.eks at du tømmer søpla selv, kommer med forslag til andre rutiner på lokalet og annet.

Man må kunne samarbeide og hjelpe hverandre.

 

Som Vaktkommandør har man ansvaret for at alle rutiner går i orden. At flagget heises/fires til korrekt tid, gjerdestreifer går i orden, innrapporteringer skjer riktig o.s.v.

Vaktkommandørene setter opp vaktlister, skriver matbestilling, delegerer oppgaver til sine soldater, skriver rapport til befalet ++.

Det blir mye mer administrativ jobbing som korporal enn som menig vaktsoldat.

 

V&S Jåttå har 8 koporaler totalt om jeg ikke husker feil.

4 av disse er Vaktkommandør, og de 4 andre er nestkommandør.

Det finnes 1 VK og 1 NK per lag, hvorav en korporal er på daglaget og en på nattlaget.

 

vZ.

Lenke til kommentar

Tenk, trykk, tal, er noe dere forhåpentligvis kommer til å lære. Det samme prinsippet gjelder på Internett. Hva får dere til å tro at det er lurt, for ikke å si greit, å poste passordet til beskyttede nettverk på et offentlig tilgjengelig forum? To innlegg har blitt slettet.

:nei:

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har du nokon spesifikke tips til korleis ein kan utmerke seg, slik at det er mulig å bli korporal i V&S på Jåttå?

Er det mykje ekstra arbeidsoppgåver etc, og er det kunn 1 som kan bli korporal?

Vis initiativ. Når vakta snart er over og noen må gå gjerdestreif i dårlig vær, rekk hånda i været og rop "DIBS!". Må oppholdsrommet vaskes halv tre, begynn og vask fem på halv, slik at ingen andre får sjansen til å insje på det. Utfør arbeidsoppgavene dine på en bra måte, som korporal skal du være et forbilde for de andre menige, og du må derfor være trygg på det du gjør. Øv på prøver og lignende så befalet ser at du ikke slækker unna.

 

Har aldri vært på Jåttå, men er vaktsoldat ved Haakonsvern, regner med at V&S er relativt likt overalt. Jeg har gjort alt jeg skrev over de siste ni månedene, og jeg ville blitt ULM (Sjøversjonen av korporal) hadde ikke befalet hatet meg. Så jeg vet at det funker. Lykke til:)

Bare ikke vær altfor på eller smiskete. Er det noe befalet hater så er det soldater som smisker for å få bedre tjenesteuttalelse/korp stilling. Kanskje de har oppfattet deg som en smisker? No offence intended.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...