*F* Skrevet 22. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2011 Jeg har gått med det i vinter, ingen problem, huden varmer opp metallet som gjør at det ikke blir kalt. Og jeg snakker om vinter i Bardufoss. 1 Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 24. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2011 hahaha, gå med gummi du, ikke hør på den klovnen her. 1 Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 24. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2011 Trur nok det blir gummi ja. Metall er iallfall uaktuelt Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2011 Armbåndsur i metall innenfor uniform og feltskjorte (eller andre sivile klær) er virkelig NULL problem... Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2011 Metall lenke på klokka funker fint, eneste bakdelen jeg opplevde var endel småriper her og der i lenka etter nærkontakt med diverse harde gjenstander. Var nede i -50 grader på det værste, og var ikke under klokka jeg fikk frostskader... 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 24. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2011 Noen som vet hvor lang MJK utdanninga er? altså fra opptaket og til du blir opperativ. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2011 Er litt på tynn is, men mener det er 2 år i MJK. Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 25. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2011 Hos FSK/HJK er det 12 mnd. Nærliggende å tro at MJK har det samme? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 25. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2011 Hos FSK/HJK er det 12 mnd. Nærliggende å tro at MJK har det samme? FSK/HJK tar ikke folk rett inn fra det sivile. Det gjør derimot MJK. Jeg mener også at MJK skal ha to års utdanning. Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 25. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2011 Stemmer det, leste på marinejeger.no /forsvaret.no For å kunne starte tjeneste som operativ marinejeger må du først gjennom en omfattende seleksjon og utdanningsperiode. Denne kalles MUP (Marinejeger Utdannings Program) og gjennomføres over flere år. De første 1,5-2 årene består av seleksjon og grunnutdanning felles for alle (MUP 1-3). Deretter starter operatørene å spisse seg innenfor en eller flere fagfelt. Lenke til kommentar
raid2 Skrevet 25. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2011 Jeg har gått med det i vinter, ingen problem, huden varmer opp metallet som gjør at det ikke blir kalt. Og jeg snakker om vinter i Bardufoss. Samme her. Gikk med alu/stål-klokke gjennom hele rekrutten i vinter. Var vel nedi en -30 på det meste på den ene rekruttøvelsen. Selv ved isbadinga hvor rompeballene og tærne mine frøs sammen var det null problem for min del, men sånn for sikkerhetsskyld kan man vel heller anbefale gummireim. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 26. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2011 Stemmer det, leste på marinejeger.no /forsvaret.no For å kunne starte tjeneste som operativ marinejeger må du først gjennom en omfattende seleksjon og utdanningsperiode. Denne kalles MUP (Marinejeger Utdannings Program) og gjennomføres over flere år. De første 1,5-2 årene består av seleksjon og grunnutdanning felles for alle (MUP 1-3). Deretter starter operatørene å spisse seg innenfor en eller flere fagfelt. Så man er altså opperativ etter 2 år med grunnutdannig, mens man spesialiserer seg? Lenke til kommentar
Notfree Skrevet 26. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2011 Bare lurer litt. Nå i September så skal jeg være på vakt i 42 dager i strekk. 12 timer om dagen, om du plusser på inspeksjon og de greiene, så blir det oppimot 14 timer hver dag. I 42 dager i strekk (6uker.) Så får jeg 1uker perm, type 6 dager, så skal jeg være nye 4uker på vakt (28 dager i strekk.) Får omtrent sånn 3-4timer fritid hver dag i denne perioden, det andre går med til vakt og soving, er dette "helt greit" eller bør vi gjøre noe? Alle vaktene mine er dag også, hadde halvparten vært natt så kunne det kanskje gått, men kommer jo til å være helt utbrent, er ikke mye iro sitting i vakten her gitt. Synd, trist, leir for meg eller bør jeg (vi) ta noe tak? Er fordi det dimmer et kull mye tidligere før det kommer noe nytt pga forsvaret fucker opp. Nei, det er ikke bare synd, trist, leit. Forsvaret har ikke lov å kjøre dere så hardt, og det er bestemt i Forsvarssjefens Reviderte Retningslinjer for Lik tjenestetid (eller noe lignende). Ta det opp med nærmeste befal, bærer det ikke noe vei, gå et steg opp, til hans sjef. Informer også tillitsvalgt, bataljonstillitsvalgt eller avdelingstillitsvalgt og vær klar på at de må meddele dette problemet til DIFens Hovedtillitsvalgt (HTV). Da pleier ting å bedre seg betraktelig. Det skjer konstant slike regelbrudd og normalt prøver Forsvaret å unngå problemet gjennom å ikke rapportere oppover i systemet, og unngå å opplyse dere vernepliktige om deres rettigheter. Ikke godta å bli behandlet som dritt! (snakker om i vanlig tjeneste, unntaket er på øvelser og lignende) Takk for svar. Skal absolutt ta det videre. Er jo helt håpløst. Er snakk om helt vanlig tjeneste så. Lenke til kommentar
Robåt Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg har fått innkalt til førstegangstjeneste i Ingeniørbataljonen i januar, er det altså helt sikkert att jeg kommer inn? Vet ikke helt om jeg skal begynne på stuider eller hva.. Lenke til kommentar
Superdan Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 Jeg har fått innkalt til førstegangstjeneste i Ingeniørbataljonen i januar, er det altså helt sikkert att jeg kommer inn? Vet ikke helt om jeg skal begynne på stuider eller hva.. Har du blitt innkalt så skal du inn. Om du ikke dimmer iløpet av rekruttperioden da Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 Begynner du å studere så kan du utsette førstegangstjenesten Lenke til kommentar
Superdan Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 Begynner du å studere så kan du utsette førstegangstjenesten Eller så blir studieplassen du har fått "fryst" så du får den etter fullført førstegangstjeneste. Om du har fått skolepass. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 30. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2011 Da kom dimmepengene inn på konto i går Cash flow! Lenke til kommentar
koots Skrevet 30. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2011 Får man utdelt beret i luftforsvaret? Sjø har det, og syns det er stiligere enn feltlua. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 30. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2011 Er vel beret eller "båtlua" som gjelder(?) Feltlua er en rekruttgreie, så blir nok ikke akkurat hverdagsplagget etter rekruttperioden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå