Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Til dere som er i militæret:

Eg skal i luftforsvaret og på rekruttskulen på Madla i slutten av Juli. Kor vil dere sei det er mest action og futt? Altså den mest interessane og givande plassen å tjenestegjere? Er ute etter subjektive meiningar :)

Brannvern.

 

Eller søk UB-kurs. Det gir deg absolutt mest utbytte kontra tiden du er inne. Skikkelig militær ledererutdanning som du alltid vil få bruk for senere.

Lenke til kommentar

Til dere som er i militæret:

Eg skal i luftforsvaret og på rekruttskulen på Madla i slutten av Juli. Kor vil dere sei det er mest action og futt? Altså den mest interessane og givande plassen å tjenestegjere? Er ute etter subjektive meiningar :)

 

Nasjonal Innsatstyrke er et vakt og sikrings tropp som ikke driver vanlig vakthold, f.eks ble 16 stk sendt ned til kreta. brannvern er vel noen greie uker under kurset, men så er det bare masse vakter.

Lenke til kommentar

Noen tips til hva jeg bør ha med meg i militæret? Førstegangstjenesten sambandsbataljonen i August.

 

Skal selvfølgelig ha med det jeg trenger av mat, klær, papirer osv. men tenker helst på ting som kan være kjekke å ha med seg.

* Har bestilt en klokke

* Har bestilt hodelampe

* Sølvteip / gaffateip

* Nylonstrømper mot gnagsår

* Vaselin?

 

Har ikke leatherman eller lignende, men dette blir uansett problematisk da jeg tar fly.

Lenke til kommentar

Ta med deg optimisme og godt humør også. Med en god innstilling kommer du til å få det bra.

 

Apropos Leatherman: Jeg tok ikke med meg min i førstegangstjenesten, men brukte den derimot hver dag de tre årene jeg var ansatt i Sambandsbataljonen etterpå. Se an om du trenger det etter du har vært der i en periode.

Lenke til kommentar

Ta med deg optimisme og godt humør også. Med en god innstilling kommer du til å få det bra.

 

Apropos Leatherman: Jeg tok ikke med meg min i førstegangstjenesten, men brukte den derimot hver dag de tre årene jeg var ansatt i Sambandsbataljonen etterpå. Se an om du trenger det etter du har vært der i en periode.

 

Ser virkelig frem til militæret, selv om sbbn ikke var et av mine valg. Har du forslag til hvilken avdeling innenfor sbbn jeg bør velge? Vil ha en aktiv og selvstendig tjeneste (GSV var førstevalg ...).

Lenke til kommentar

Noen tips til hva jeg bør ha med meg i militæret? Førstegangstjenesten sambandsbataljonen i August.

 

Skal selvfølgelig ha med det jeg trenger av mat, klær, papirer osv. men tenker helst på ting som kan være kjekke å ha med seg.

* Har bestilt en klokke

* Har bestilt hodelampe

* Sølvteip / gaffateip

* Nylonstrømper mot gnagsår

* Vaselin?

 

Har ikke leatherman eller lignende, men dette blir uansett problematisk da jeg tar fly.

Leatherman får du utdelt i sambandssatsen du får ut etter rekrutten er endt, så det er ikke noe problem. Hodelampe får du utdelt med en gang, men å ha med en god hodelykt skader ikke så lenge den har rødt lys. Hvorfor skal du ha med gaffa? Regner med at dere får utdelt det når det er behov for det. Er det en ting jeg angrer på at jeg ikke har kjøpt i år, er det camelbak. Du får antagelig ikke bruke den i rekrutten, men etter det er det genialt å ha med på øvelser, med mindre du havner i kommandoplasstroppen.

 

Om du vil ha en aktiv og selvstendig tjeneste bør du komme deg på knutepunktslag i teletroppen eller kanskje aller helst på lettrelelag i radiotroppen.

 

Hilsen en som dimmer fra samband i morgen.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Noen tips til hva jeg bør ha med meg i militæret? Førstegangstjenesten sambandsbataljonen i August.

 

Skal selvfølgelig ha med det jeg trenger av mat, klær, papirer osv. men tenker helst på ting som kan være kjekke å ha med seg.

* Har bestilt en klokke

* Har bestilt hodelampe

* Sølvteip / gaffateip

* Nylonstrømper mot gnagsår

* Vaselin?

 

Har ikke leatherman eller lignende, men dette blir uansett problematisk da jeg tar fly.

Et godt tips til vinteren (som kommer tidlig i Bardufoss) er skikkelige vinterhansker. Forsvaret har ingen god mellomting mellom stridshansker (som er arbeidshansker uten snev av varme) og ullvotter med overtrekk (som du uten problemer kan ta med på polferd).

 

Du får en hodelykt av forsvaret, men den er ikke mer enn helt ok. Du vil nok ikke angre på det hvis du tar med en skikkelig en. For min del brukte jeg min egen Maglite og forsvarets hodelykt.

 

Edit:

 

Hvorfor skal du ha med gaffa?

Gaffa er alltid kjekt å ha. ;) Hadde en rull liggende i bilen (var krokbilsjåfør), den kom ofte godt med.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Ah, Samband. :love:

 

Om du ikke er så keen på å rote rundt ute i skogen alt for mye, kom deg inn i en beltevogn for å sette opp radiokommunikasjon. Hvis du går sammens med laget ditt om å sette lås på døra, kan du sitte med laptop i vogna og spille spill.

Jeg dimmiterte idet de byttet ut datamaskinene i beltevognene, så fikk aldri prøvd det nye greiene. Men på den gamle skrev vi mange morsomme historier. :)

 

*edit*

 

Var forresten svært koselig å ha Rummelhoff som troppleder, og grenaderer som lagledere.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Jeg bruker gaffa i tillegg til nylonstrømper for å unngå gnagsår. Vinterhansker kan jeg vel kjøpe når jeg kommer hjem på dim, har vel ikke bruk for dem med det første.

 

Vil ikke i militæret for å spille dataspill. Satser på knutepunktslag i teletroppen eller på lettrelelag i radiotroppen. Kan jeg spørre spesifikt om dette, eller kan jeg kun spørre om å havne i radio- eller teletroppen?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Slik det var da jeg hadde innrykk ble vi samlet i auditoriet og fortalt litt om hver av troppene, hvorpå vi rakk opp hånden for hvilken tropp vi ville til og ble plukket ut underveis. Mot slutten av rekrutten ble det fylt ut en lapp hvor vi skulle hva slags stilling vi ønsket å få etter fagutdanningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...