Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilavgifter er latterlig høye her til lands etter min mening, men det betyr ikke at jeg stjeler en bil eller:)

Hvem taper på at du stjeler bilen? Eieren av bilen. Dvs. Ikke gjør det.

Hvem taper på å snike seg unna latterlig dyr billett? Ingen.

Synes egentlig det er helt greit å ikle seg uniformen så lenge du følger uniformsreglementet, pusser M77-skoa, har lommene kneppet igjen, har hodeplagg på ute osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du ikke i Forsvaret har du ikke noe i en uniform å gjøre. At du skal bruke uniformen som et middel for å skaffe deg billigere togreiser gjør saken bare ennå verre. Skjerp deg, betal de kronene det er for toget og hold munn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å betale 1600 for tur-retur billett med tog gjør jeg ikke. Jeg går da i uniform og bruker rabattene det medfører (ulovlig) med god samvittighet. I mine øyne har du ingen rett til å være kritisk før du må reise samme strekningen to-tre ganger i måneden over tid og se hva dette gjør med kontoen..

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Ingen som bruker mini-pris lenger eller? Tok da tog fra Lillehammer til Trondheim for den nette sum av 199kr for en stund siden, og det klarer man å betale om man absolutt skal ta tog. Det er bare å planlegge litt i forkant, og bestille før, så er det ikke noe problem. Jeg syns det er respektløst å benytte seg av uniformen for å tilegne seg selv goder. Det er klart jeg har en rett til å være kritisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Miniprisbillettene til 199 forsvinner svært fort. Det er som regel et par billetter til 399 og 499 igjen, men skal man ha sete med stikkontakt blir det kjapt over 500 per strekning, altså 1000 totalt. Det finnes langt verre ting man kan gjøre med (eller i) en uniform enn å ta toget med den for å slippe å betale latterlig høye priser for et statlig tilbud. Jeg er dessuten villig til å risikere både ekstragebyr og sinte forumbrukere for å kunne være mest mulig med jenten min.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Igjen må jeg presisere at å bestille i god tid kan hjelpe? Det koster vel kun 90 kroner i tillegg for komfort, hvor man får stikkkontakt. Dvs ca 600kr tur/retur. Det er meget overkommelig. Jeg går ut ifra at du er der flere dager når du først er der?

Klart, å ta tog i uniform for å slippe unna noen usle kroner er ikke det værste man kan gjøre. Men jeg mener fortsatt at det er respektløst ovenfor de som faktisk har fortjent å bære uniformen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fortjent å bære uniformen. Har fullført min førstegangstjeneste, har fått vernedyktighetsmedaljen min og mye skryt fra befal, både muntlig, i tjenesteuttalelse og egen arbeidsattest. Eneste som har forandret seg er at jeg nå ikke er inne til aktiv tjeneste. Jeg har deler av uniformen (Beret, t-skjorte og M-77 sko), så mangler kun over- og underdel av M-04.

Jeg verken snylter eller fornærmer Forsvaret, men NSB. Jeg utnytter tilbud som de gir, som egentlig ikke gjelder meg. Tvisten er mellom meg og NSB, ikke mellom meg og Forsvaret. Jeg kan likesågodt kjøpe en tilfeldig uniform uten tilknytning til en spesiell nasjon og gå med denne og få samme resultat.

Edit: Det er heller ikke snakk om noen usle kroner. Det er i aller verste fall snakk om 235 kroner spart, og i beste fall snakk om nesten 1500 kroner spart.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Du HAR fortjent, ja. Du er ikke lenger i førstegangstjenesten. Hvorvidt du har fått gode tilbakemeldinger fra befal og har en god tjenesteuttallelse er irrelevant. DU er ikke lenger noen representant for Forsvaret, og skal derfor ikke bære uniform.

Så hvorfor kjøper du ikke en annen uniform?

Og til sist, hvis tog er så forbanna dyrt for deg, hvorfor tar du ikke buss? Går det tog til det stedet du skal, så pleier det som regel å gå buss også. Billigere, og du slipper å gå i uniform.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du HAR fortjent, ja. Du er ikke lenger i førstegangstjenesten. Hvorvidt du har fått gode tilbakemeldinger fra befal og har en god tjenesteuttallelse er irrelevant. DU er ikke lenger noen representant for Forsvaret, og skal derfor ikke bære uniform.

Du skriver "De som faktisk har fortjent å bære uniformen". Det finner jeg provoserende da jeg i aller høyeste grad har fortjent å bære uniform. Om jeg har rett til å bære den nå i ettertid, er et helt annet spørsmål.

Så hvorfor kjøper du ikke en annen uniform?

Jeg vurderer dette, men som sagt vurderer jeg dette for å spare penger, og da er det lettere å skaffe meg en gammel uniform gjennom kontaktene jeg fortsatt har i Forsvaret, enn å kjøpe en tilfeldig uniform online.

Og til sist, hvis tog er så forbanna dyrt for deg, hvorfor tar du ikke buss? Går det tog til det stedet du skal, så pleier det som regel å gå buss også. Billigere, og du slipper å gå i uniform.

Buss koster minimum et par hundrelapper, og tar enda lengre tid enn tog. Fly er å fortrekke og når jeg får billetter til under 600 kroner (299 hver vei) kjøper jeg det. Det er ikke alltid jeg får tak i det, og da vil jeg heller ta tog.

Lenke til kommentar

Jeg betviler ikke at du har fortjent en god tjenesteuttalelse, poenget mitt er at du ikke er en representant for Forsvaret, og derfor ikke skal bære uniform. Hvorvidt du har gjennomført en god førstegangstjeneste er da hakkandes likegyldig.

Du får verve deg i HV-I, så har du i alle fall en grunn til å gå i uniform.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn ifølge NSB sine automater har man faktisk rett til å kjøpe rabaterte billetter, hvis man tenker litt utenfor boksen.. Står ikke noe om førstegangstjeneste, men står vernepliktig, sist jeg sjekket var verneplikten 45 for menige og 55 for befal ;)

edit: skrivefeil

Endret av Hørselsvern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inntil tre måneder og inntil 150k i bot. Det er ikke reellt for en togsniker bare så det er sagt. Hvis du derimot stjeler eller forfalsker krigskorset og uniform med høy grad opp mot generalnivå, og gjerne attpåtil bruker dette til større svindel eller organisert kriminalitet, da snakker vi. Hvis jeg har på meg en T-skjorte (som er odel og eie) og en M-04 bukse på toget, så er jeg svært uheldig hvis jeg i det heletatt får bot.

Lenke til kommentar

Jeg har fortjent å bære uniformen. Har fullført min førstegangstjeneste, har fått vernedyktighetsmedaljen min og mye skryt fra befal, både muntlig, i tjenesteuttalelse og egen arbeidsattest. Eneste som har forandret seg er at jeg nå ikke er inne til aktiv tjeneste. Jeg har deler av uniformen (Beret, t-skjorte og M-77 sko), så mangler kun over- og underdel av M-04.

Jeg verken snylter eller fornærmer Forsvaret, men NSB. Jeg utnytter tilbud som de gir, som egentlig ikke gjelder meg. Tvisten er mellom meg og NSB, ikke mellom meg og Forsvaret. Jeg kan likesågodt kjøpe en tilfeldig uniform uten tilknytning til en spesiell nasjon og gå med denne og få samme resultat.

Edit: Det er heller ikke snakk om noen usle kroner. Det er i aller verste fall snakk om 235 kroner spart, og i beste fall snakk om nesten 1500 kroner spart.

Det er verneplikt. Hvorfor snakker du om at du har fortjent den? Du fikk uniformen på rekruttskolen, tok den på deg, og fikk beskjed om å gå med den i 1 år. Det er ikke slik at du løper rundt i skogen i 2 mnd, og så får de som har fortjent den, uniform. Du provoserer meg, siden det er snakk om kongens klær. Men men, for all del. Gjør hva du enn vil, håper det kommer noen på døren din og gir deg en klekkelig bot for at du har fornærme forsvaret. Har en anelse om at du går på byn med uniform òg, for å score. Selv gleder jeg meg snart til å dimme, for å få uniformen så langt vekk som mulig. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det står tydelig hvem rabatten gjelder for på nsb.no:

Militær

Militær som avtjener førstegangstjenesten og reiser i uniform' date=' får 90 % rabatt når de reiser med NSB ved fremvisning av gyldig vernepliktskort. Militær i sivil, får 50% rabatt og sivile tjenestepliktige får 90 % rabatt.

Befal får 20% rabatt av ordinær pris. Forsvarets identitetskort for norsk befal er godkjent som rabatt-legitimasjon.

Rabatten gjelder ikke tillegg.

På lokalreiser innen Oslo og Akershus (Ruter), reiser vernepliktige til halv pris av ordinær voksen billett. Spesielt for Oslo: Husk at billetten må kjøpes før ombordstigning.[/quote']

Det å hevde at du har fortjent å bære uniformen faller i grus i det du tar på deg uniformen for å slippe å betale en liten sum penger på toget. Da fortjener du ikke lenger å bære den...

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...