Superslask Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Sambandstroppen har vernepliktige, ville søkt meg til dem om jeg var deg. Dog har ingen mer luksus enn kommando på øvelse. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Joda, det kan funke det Slimda. Så fremst man ikke flytter ofte da, da er det meste hat. Null stress. Jeg var i Multinodetroppen, og vi var ansvaret for å knytte de forskjellige bataljonene Skal i SBBN til høsten. Militæret er frivillig, men SBBN var ikke et av mine valg. Slik jeg har forstått har jeg allikevel flere 'valg' eller grupper jeg kan havne i innenfor SBBN. Har lyst på en aktiv tjeneste med mest mulig strev og minst mulig kaffedrikking, ventetid og morsekode. Hvor bør jeg forsøke å havne? Noen som har erfaringer fra SBBN? Radiotroppen er den troppen som ikke bruker egne beltevogner, men trasker og går med alt utstyret på ryggen selv. Resten er mer eller mindre større installasjoner som står stille over tid. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Nesten alle i radio bruker egne beltevogner. Lettrelè er vel de eneste som ikke benytter seg av beltevogn, men de har LTK/snøscooter (avhengig av innrykk). Tidligere var multinode en tropp i telekompaniet, nå er det KP A/B/C hvor B og C er nesten like med kommando-, radio- og teletropp, med tidligere multinodetropp som et lag i radio. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Multinodetroppen jeg var i, var bare i et halvt år. Vi hadde Rummelhoff () som troppsjef, og grenaderer som lagledere. Det var så mye kos, dét. Men så ble vi anklaget av resten av bataljonen til å være late og dårlige. De andre troppsjefene sa faktisk at de ikke skulle "bli sånn som multinode". Komisk, egentlig, da vi gjorde den mest effektive jobben uten piss og søl som det ble med de andre. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Multinode er noe jeg forbinder med stress siden at det virker som de havner mellom barken og veden på øvelser. Radio er for det meste oppsatt på bf. Er kun lettrele og mbrele som ikke er oppsatt på det. Edit: Eksister ikke noe multinodetropp lengre. Tele i kp B og C står for det. Samt at KP A har et par pansra multinoder. Endret 20. mai 2011 av Runarbs Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Barken og veden? Tja, si nå ikke det. På vinterøvelsen vi hadde, satt jeg og mitt lag (en grenader og en annen soldat) i Rusta sammens med luftforsvaret. De ringte oss på telefonen i vogna en gang og sa at "gutter, nå er det luftangrep her, så på med beskyttelse". Da tok jeg og grenaderen på hjelmen og tok frem laptoppen. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Skal i SBBN til høsten. Militæret er frivillig, men SBBN var ikke et av mine valg. Slik jeg har forstått har jeg allikevel flere 'valg' eller grupper jeg kan havne i innenfor SBBN. Har lyst på en aktiv tjeneste med mest mulig strev og minst mulig kaffedrikking, ventetid og morsekode. Hvor bør jeg forsøke å havne? Noen som har erfaringer fra SBBN? Når ble det frivillig? Da går jeg nok for tele. Det er frivillig ettersom jeg selv fikk legeerklæring om at litt eksem ikke var en stopper for førstegangstjenesten Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Skal i SBBN til høsten. Militæret er frivillig, men SBBN var ikke et av mine valg. Slik jeg har forstått har jeg allikevel flere 'valg' eller grupper jeg kan havne i innenfor SBBN. Har lyst på en aktiv tjeneste med mest mulig strev og minst mulig kaffedrikking, ventetid og morsekode. Hvor bør jeg forsøke å havne? Noen som har erfaringer fra SBBN? Når ble det frivillig? Da går jeg nok for tele. Det er frivillig ettersom jeg selv fikk legeerklæring om at litt eksem ikke var en stopper for førstegangstjenesten Det gjør det overhodet ikke frivillig. 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Er en grunn til at det heter verneplikt ja.... Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Om du vil ha en tjeneste med mye action og lite rævsitting tror jeg du bommet så mye som du kan ved å sette SBBN som første valg. Gutter jeg kjenner derfra gjorde ikke annet enn å høre på radioen og rope "PANG" når de skulle skyte. Prøv heller å ring VPV og endre valgene til PanserBn eller 2.Bn. Dette er de to spydspissavdelingene i hæren Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Jeg gikk iallefall igjennom hele tjenesten uten å bli angrepet en eneste gang på noe større øvelse. Kan være at du kanskje kan oppleve noe mer i radio, siden de holder seg lengre framme. Men hvis du er ute etter masse skyting, så er ikke sbbn veien å gå. Virket som det alltid var ammomangel, ingen rekylforsterker og maks 20-30 rødplast på en øvelse. Skal sies at det kanskje var like greit, siden jeg kjente flere som slet med å hindre hkn i å fryste fast sluttstykket på CR, selv om våpenet var nyoljet. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Herr Brun og Killswitch: På sesjon ble jeg erklært 'ikke tjenestedyktig i fredstider'. Førstegangstjenesten er dermed av eget initiativ; jeg kunne ha sluppet om jeg ville selv. Valkyria: SBBN var ikke et av mine valg. Hadde GSV og panser som valg, men havnet i SBBN. Kan prøve å ringe VPV på mandag. Noe spesielt jeg bør be om? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Tja, du kan gå fram på to måter. Enten spør pent om de kunne endret avdeling til en litt mer actionfyltavdeling som 2. bat. panser eller ingeniørbn. Om de sier det er fullt overalt, prøv igjen neste uke. Det er alltid noen dimlinger som har komt inn i en avdeling som plutselig ombestemmer seg og da gir fra seg plassen. Andre måten er at du kan si at siden du ble erklært tjenesteudyktig at du kun ønsker å utføre førstegangstjeneste om du får havne i riktig avdeling. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Andre måten er at du kan si at siden du ble erklært tjenesteudyktig at du kun ønsker å utføre førstegangstjeneste om du får havne i riktig avdeling. Har jeg lovt til dette? Har jo blitt erklært tjenestedyktig etter jeg sendte inn legeerklæring og viste min interesse for å komme i førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) asfd Endret 16. september 2012 av Kim Salabim Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Hva er hardest? Tele eller radio?? Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) asdasdesten uansett hvor du havner. Endret 16. september 2012 av Kim Salabim 1 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Er ganske sikker på at de har fått ny troppsjef i radio nå. Har en kompis som er der nå. Skal sies at det er ikke alle troppene som klarer å brenne ned en snøskuter da Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Runarbs - At HKen er så dårlig i kulde er et spørsmål om vedlikehold og basic viten. Vi var noen og 70 mann i stormesk3 og var farlig tett på 45 - 50 feltdøgn vinterstid og hørte kun om et enkelt tilfelle igjennom året hvor våpenet frøs. (Hører også med til historien at det var en stabsjeger sitt våpen..) Olje er viktig, men man skal ikke bare pøse på! Fryser våpenet har det kommet snø i det som oftest, heller så er det for mye olje som er stivnet. Kan også være kondens dersom du tar våpenet inn og ut av varmen mye uten å tørke det av. Er våpenet først fryst kan litt rødsprit brukes til å løsne det opp før man pusser det rent og innsetter våpenet med litt olje. Våpen i felt 101:) 1 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 20. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2011 Han var nødt til å ty til rødspirt. Regner med at det var kondens, siden at vi kjørte bare 30 minuttersstreif. -20 grader og minimum stiv kuling oppå et fjell var ikke så behagelig at det gjorde noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå