Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle levere inn mitt utstyr, var det ingen sjekk i det heletatt. Jeg manglet litt forskjellig (ikke veldig mye, men en M04-bukse, fleecejakke og andre ting), men dette ble ikke oppdaget. Jeg tok også med meg en bag hjem, selv om de egentlig skulle leveres inn. Da vi fikk beskjed om å legge dem tomme baggen på en spesifisert plass, gikk jeg like greit rett forbi, helt åpenbart, og ut og la baggen i MB-en og tok den med meg hjem.

Hadde jeg på forhånd visst om at det var så useriøst, hadde jeg tatt vare på langt mer, vernemasken, et sett med M04, fleecejakken (hvis jeg ikke hadde mistet den) og en del andre småting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, noen som har noen gode forslag til mistet-scenarier?

Når det gjelder klær, så kan du hevde at det ble stjålet mens det lå i tørketrommelen. Vet ikke hvordan det er på andre baser, men på Haakonsvern i hvert fall er det kun en tørketrommel per etasje, en svær jævel uten noen som helst form for låsemekanisme, er egentlig et under at ikke flere klær blir stjålet her. Såklart, befalet begynner vel å lure hvis du påstår du tørket alle uniformene, fleecejakka, allværsjakka, bagen, ryggsekken, vernemaska, stridsvesten, våpenet, hjelmen og støvlene samtidig, og nå er alt stjålet. Alliér deg gjerne med en kamerat som også vil beholde ting etter førstegangstjenesten, så kan dere begge bli frastjålet ting fra tørketrommelen. Det gjør hele scenarioet mye mer troverdig. Lykke til.

Lenke til kommentar

Nå er det over et halvt år til jeg dimiterer, men trikset mit er å begynne TS-skrivingen tidlig, slik at jeg skaffer meg ting gradvis utover året, i stedenfor en masse på dimmedagen som alle andre.

Tørketrommel er forresten en bra ide for enkelte ting, men M/04 og slikt kan man bare bytte på depoet, så er ingen egentlig grunn til å vaske det privat.

Lenke til kommentar

Da jeg skulle levere inn mitt utstyr, var det ingen sjekk i det heletatt. Jeg manglet litt forskjellig (ikke veldig mye, men en M04-bukse, fleecejakke og andre ting), men dette ble ikke oppdaget. Jeg tok også med meg en bag hjem, selv om de egentlig skulle leveres inn. Da vi fikk beskjed om å legge dem tomme baggen på en spesifisert plass, gikk jeg like greit rett forbi, helt åpenbart, og ut og la baggen i MB-en og tok den med meg hjem.

Hadde jeg på forhånd visst om at det var så useriøst, hadde jeg tatt vare på langt mer, vernemasken, et sett med M04, fleecejakken (hvis jeg ikke hadde mistet den) og en del andre småting.

Problemet er at det finnes mange som deg som kun tenker på seg selv. Hva tror du skjer når depoet oppdager at de mangler en fleecejakke og en bag? Jo, de må bestille nye. Dette koster penger, penger som kunne og burde blitt brukt på andre ting. Når folk som deg tydeligvis synes det er helt greit å stjele fra en organisasjon som skal forsvare landet vårt, kutter det dypt i budsjettet til vi som er i Forsvaret og trenger alle ressursene vi kan få til ordentlig soldatutdanning.

Endret av KingEdward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at det finnes mange som deg som kun tenker på seg selv. Hva tror du skjer når depoet oppdager at de mangler en fleecejakke og en bag? Jo, de må bestille nye. Dette koster penger, penger som kunne og burde blitt brukt på andre ting. Når folk som deg tydeligvis synes det er helt greit å stjele fra en organisasjon som skal forsvare landet vårt, kutter det dypt i budsjettet til vi som er i Forsvaret og trenger alle ressursene vi kan få til ordentlig soldatutdanning.

Selvom det sikkert setter noen merker i forsvarets økonomi er det satt av penger i forskjellige bolker det er umulig eller strengt regulert å flytte penger ifra en bolk til en annen så om det tappes mer penger i utstyrs bolken betyr ikke det at du får mindre penger til øvelser.

Det fikk vi grundig lære da nesten alle de morsomme øvelsene en utenlands og en i nord holder (da til i sør) ble revet vekk ifra oss da de høye herrer ikke har noe imellom ørene verdt 5 øre føles det ut som.

Det er nok ikke at folk tar med seg utstyr hjem etter dimmensjon som er det verste problemet, det står verre til med planlegging av økonomi og som jeg har på følelsen til tider dårlig effektiv styring av organisasjonen generelt. f.eks alle disse byggene som er blitt satt opp til flere millioner kroner som viser seg å vre for små ikke ha blitt budsjettert med innmat, kjøp av blyfrie kuler kjøp av dingoer, kameratkjøping av utstyr tro ikke at hastekjøpet av dingoene var et godt stykke lobby arbeid.

Nei du kanskje de små avdelingene vil se noen røde tall hvert år men den store organisasjonen sliter med noe helt annet enn at noen i førstegangstjenesten går av gårde med en bag her og der.

Endret av Zimmerh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok, men jeg bryr meg generelt sett lite. Jeg har gitt et år av mitt liv til Forsvaret, og rent økonomisk har jeg fått svært lite tilbake. Vi vernepliktige er ekstremt billig arbeidskraft for Forsvaret, og vi blir regelrett utnyttet, spesielt i andre grener enn hæren. Det er alt for mange gråe stillinger, jeg tenker da på allskens assistenter og andre kontorrotter, kun fordi det er billigere enn å ansette sivile til den samme jobben. Jeg tviler på det var det som var tanken bak da lovene om verneplikt ble skrevet, og i dag er det et større problem som ledelsen prøver å forandre på, men siden stillingene allerede er etablert og budsjettet tilpasset, er det vondt å vende tilbake. Det er min unnskyldning for å ta med meg litt ekstra hjem.

Nå skal det sies at selv om de aller fleste går i betydelig økonomisk tap under førstegangstjenesten, så fikk jeg svært mange positive opplevelser ut av mine 12 måneder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke tjent noe særlig mer hvis jeg jobbet, men det er pga. min jobb som er relativt dårlig betalt (butikkansatt). Men jeg kommer et år senere i gang med studier, og har et år mindre lønn.

Men glem min situasjon, er veldig mange yrkesutdannede som blir kalt inn etter læretiden, som da må være inne til førstegangsjteneste og gjerne bestille flybilletter til andre vernepliktige og ansatte i Forsvaret i 12 måneder, og få utbetalt ca. 83000 inkludert dimmegodtgjørelsen dette året. Ja, mat, seng til å sove i og arbeidsklær er inkludert, men tapet er likevel stort. Mange av disse bor gjerne også hjemme en stund før de flytter ut, og da er tapet enda større, gjerne fra 300 000 utbetalt, minus utgifter som man får dekket i Forsvaret, så sitter man gjerne igjen med 200-250 tusen inntjente penger det året, mot 83 tusen fra Forsvaret.

Lenke til kommentar

Definer økonomisk tap. Tapte du regelrett penger? Ja, du hadde tjent mer ved å jobbe sivilt... Men hadde den jobben gitt deg gratis mat, bosted og klær? Ta alt dette med i regnestykket du...

Synes det er litt egoistisk tankegang du viser her...

Du har rett i at alt i alt så ender vi på en sum som ikke er langt unna totalbrutto som en person i 18-20 årene ville tjent på å jobbe fra 6 til 4, men du kan tenke deg hvor mye forsvaret sparer på å ha vernepliktige kontra vervede. Bare en feltdag for en vervet tilsvarer nesten en månedslønn til en vernepliktig, og jo høyere opp i rangstigen du går, jo dyrere blir det å ha vedkommende i felt. Vernepliktige jobber ikke nødvendigvis mindre hardt enn en grenader(tvert imot i noen avdelinger), men en grenader kan likevel få råd til å kjøpe alt som er verd å skrive TS på, å likevell havne i pluss.

Jeg prøver ikke å forsvare det å stjele utstyr er en ok ting å gjøre, men om forsvaret skal spare penger bør de jaggu fikse byråkratihelvete som tar så dårlige besluttninger kontra å hindre en dimmende soldat å få med seg en ullfrotè.

Hos oss var det også slik at de som bevisst skrev en TS og betalte for la oss si en ullfrotè, ble likevell fratatt utstyret, og måtte likevell betale for det de hadde TS på.

Så på den måten stjeler forsvaret like mye av vernepliktige som vice-versa

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok også vare på alt av ullfrotté, og et sett med netting. Men det var fordi dette ikke skulle leveres inn igjen. Det eneste jeg tok som kan karakteriseres som "tyveri", var militærbagen. Og den tok jeg fordi jeg da slapp å kjøpe en ny bag bare for å få tingene mine hjem.

Kriminell har alltid en unnskyldning for sine ugjerninger. ;)

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

For å ta ditt siste avsnitt først Valkyria, TS heller ei, forsvaret spleiser på samtlige TSer. Er det da riktig at soldat x skal få ta med seg div kit hjem dels på forsvarets regning fordi han mener tjenesten han fikk var kjedelig?

At vernepliktige får mange møkkajobber er en ting som mange er imot i systemet og... Men ikke lett å få F. eks grenader til å jobbe i 6 år som telefonansvarlig \ grå stilling tilnærmet uten felt, (og dermed får man en latterlig dårlig grunnlønn på 250 000 om jeg ikke husker feil) for ikke å snakke om at det ville kostet enormt mye mer å ha ansatte til sånne stillinger kontra billige vernepliktige. Økonomien i forsvaret generelt er ikke bare å rope hurra for, folk i alle avdelinger får skutt og øvd for lite som det er, om de ikke skulle lønne en rekke ansatte for å unngå at noen vernepliktige har en kjedelig stilling i maks 1 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne ha kilde på at TS blir dekket av en sentral pott, og ikke av avdeling. Jeg har hørt fra rimelig sikre kilder at det nemlig blir dekket av avdeling.

Når det er sagt, så sier ikke jeg at det er greit å ta, hvis man har hatt en kjedelig førstegangstjeneste. Jeg bare sier at Forsvaret sparer veldig mye penger på å bruke vernepliktigie i kjedelige kontorstillinger.

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri sentral pott, jeg sa forsvaret. Om det er snakk om en rekrutt eller en brigade, er det fortsatt forsvaret det er snakk om, alle pengene kommer fra forsvarsbudsjettet.

Og ja, de sparer mange penger på den måten. Med mindre regjeringen bestemmer seg for å åpne pengeslusene må det nesten være sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...