Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går det greit å stille spørsmål som har med Forsvaret å gjøre i denne tråden? Fant ikke noen generell spørsmålstråd. Beklager om jeg har postet feil. Men i alle fall:

 

Jeg har hørt rykter om at MP tjener mer i løpet av førstegangstjenesten enn andre. Stemmer dette?

 

 

Kan tjene mye mer i forsen, du tar bare luftforsvar eller MP og søker førstegangs i belgia eller tyskland, da får du utenlands tillegg og du tjener imellom 13-16000 i måneden, snakket med en kar som skulle dit han fikk beskjed om at huset var på 500kvm delte det med 7 andre der de hadde eget soverom etc.

 

I luft jobber du som regel som sjåfør, i MP jobber du som MP :)

 

Tror luft drar ned før MP siden MP utdannelsen tar 6 mnd mens i luft drar du etter rekrutten og litt kursuker etc.

 

Men som brun sier du tjener ikke noe mer som MP enn en vanlig korporal, det eneste er at i MP så er du sikret cola tilegget når du er ferdig med utdannelsen noe du ikke er sikret noe annet sted.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Det er rundt 80 søkere på hvert kull til NATO-tjeneste. Rundt 10-15 er heldige og blir innkalt til intervju, og ved dette opptaket var det 6 stillinger fordelt på Tyskland og Belgia.

Er ikke barebare å få disse stillingene nei. Er absolutt en fordel å kunne et tredje språk (engelsk er et must), du MÅ ha lappen, og det hjelper nok med å bli innkalt til intervju hvis du kan vise til lengre utenlandsopphold. Holder ikke med at du har festa i syden en uke i strekk akkurat ;)

Lenke til kommentar

Fant fort ut at befalet på Madla ikke har peiling på videre tjeneste, så den "Snakk med befalet om hva du skal velge etter rekrutten" er bare piss.

 

Nå jeg kommer ned til rekrutten får jeg ca. en uke etter infodagen på å bestemme 3 ønsker, hvor ringer man da for å få mest mulig informasjon?

 

La oss si at det står "Småbåtfører" på lista, vil det si Rhib, vil det innebære tunge fysiske dager, eller er det bare å sitte å styre?

 

Det er nesten håpløst å begynne å lete før infodagen, da ingen vet hva sjøforsvaret vil ha før lista kommer opp.

 

Og med tanke på at man har tjeneste når andre som kan svare på tlf. er på jobb, hvordan skal man løse det om man ikke får svar på lørdag eller etter tjeneste?

 

De fikk ikke noe informasjon om mail-adresser som svarer på spørsmål ang neste tjenestested fra rekrutter, så de som var der nede nå vet jo ikke hav de kommer til å gjøre 10mnd fremmover.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Dere får jo gjerne tilgang på noen brosjyrer dere kan sjekke ut. Det er jo også en hel dag som er satt av der dere skal sitte i den søvndyssende kinosalen og få høre ganske mye om div tjenester osv. Kan få med ganske mye info der også egentlig. Men er enig i at det ikke er nok info til tider. Sitter selv i en posisjon der alt skal være så hemmelig at jeg ikke får vite så mye :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...