Mow Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 jeg skal gå for politi yrket. må jeg ha vært i militæret da?? 7123491[/snapback] Nei, men det er vel alltids en fordel, da veldig mange politsjefer o.l. har vært befal før. Men det har ikke så mye å si. Står vel det du trenger å vite på Politihøyskolens informasjonsportal Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 jeg skal gå for politi yrket. må jeg ha vært i militæret da?? 7123491[/snapback] Mener 1 av 9 som søker politiskolen kommer inn, så alt som gir deg en liten fordel vil kanskje hjelpe deg. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Da var sesjon vel overstått. Første ønsket var MP og andre ønsket sjøforsvaret med et eller annet fartøy samt utenlandstjeneste. Får se hva det blir, mulig blir innrykk etter jul.. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Fekk nylig min korporalgrad. Er det sånn at eg automatisk blir evt. lagfører på øvelse og slikt? Lenke til kommentar
Mow Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Fekk nylig min korporalgrad. Er det sånn at eg automatisk blir evt. lagfører på øvelse og slikt? 7165795[/snapback] Alt etter... Er du den eneste korporalen i troppen du blir tildelt til, er sjansen veldig stor for dette Lenke til kommentar
Zar09 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 jeg skal gå for politi yrket. må jeg ha vært i militæret da?? 7123491[/snapback] Mener 1 av 9 som søker politiskolen kommer inn, så alt som gir deg en liten fordel vil kanskje hjelpe deg. 7126275[/snapback] Jeg har tenkt samme yrkesvalg, og jeg var på en sånn utdanningsmesse og snakket med noen politistudenter, pluss en rektor eller hva det var fra PHS. Svaret deres var at det ofte kan lønne seg å hva vært i militæret. Blant annet så rådet de meg til å såke om å komme inn i Hærens Jegerkommando, eller å komme meg inn som marinejeger. For, dette er 2 avdelinger i forsvaret der ikke hvem som helst kommer inn, samme er det med PHS, det er ikke hvem som helst som kommer inn. Det var ialelfall det jeg fikk som svar på samme spmål som deg:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Å sammenligne Politihøyskolen med MJK må være det latterligste jeg har hørt. Greit nok at norsk politi er flinke og alt det der, men MJK er regnet for å være blant de mest profesjonelle, effektive og respekterte elitesoldater i verden. Jeg kan love deg at hvis du søker MJK fordi det lønner seg med tanke på PHS, så kommer du ikke gjennom grovuttaket en gang. Det hører vel også med at det er mellom 2-5% av søkerne som klarer det og at de som ryker ofte er topptrente personer med glimrende psyke. Dessuten tror jeg Befalsskolen kanskje har like mye for seg med tanke på politiyrket. Man får glimrende lederutdanning, erfaring og lærer å kjenne seg selv. Prøv deg heller der. Lenke til kommentar
Zar09 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Å sammenligne Politihøyskolen med MJK må være det latterligste jeg har hørt. Greit nok at norsk politi er flinke og alt det der, men MJK er regnet for å være blant de mest profesjonelle, effektive og respekterte elitesoldater i verden. Jeg kan love deg at hvis du søker MJK fordi det lønner seg med tanke på PHS, så kommer du ikke gjennom grovuttaket en gang. Det hører vel også med at det er mellom 2-5% av søkerne som klarer det og at de som ryker ofte er topptrente personer med glimrende psyke. Dessuten tror jeg Befalsskolen kanskje har like mye for seg med tanke på politiyrket. Man får glimrende lederutdanning, erfaring og lærer å kjenne seg selv. Prøv deg heller der. 7171402[/snapback] For å si det sånn, jeg er fult klar over det som du skriver. jeg bare vidreformidler det jeg har blitt fortalt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 De fleste fra MJK/HJK-FSK havner nok i Deltastyrken til politiet uansett. Lenke til kommentar
Kian Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Mye syting om forsvaret her da! Som ansatt i forsvaret må jeg vel si at jeg trives veldig godt! Mye som har skjedd dette året her! En månede i nord-norge, 2 mnd i afrika osv! Er nå stasjonert på sessvollmoen. Kom dere inn folkens, tror ikke dere vil angre i ettertid! Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Er det noen som vet åsn det funker i Danmark? Jeg kommer til å bli innkallt da jeg flytter ned dit om 2-3år fordi jeg er dansk statsborger, vil helst ikke inn da jeg skal studere Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Mye syting om forsvaret her da! Som ansatt i forsvaret må jeg vel si at jeg trives veldig godt! Mye som har skjedd dette året her! En månede i nord-norge, 2 mnd i afrika osv! Er nå stasjonert på sessvollmoen. Kom dere inn folkens, tror ikke dere vil angre i ettertid! 7175277[/snapback] som menig likte jeg meg ikke i forsvaret, jeg jobber nå i forsvaret på kontrakt, og trives godt Lenke til kommentar
O.J Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Er det noen som vet åsn det funker i Danmark?Jeg kommer til å bli innkallt da jeg flytter ned dit om 2-3år fordi jeg er dansk statsborger, vil helst ikke inn da jeg skal studere 7177228[/snapback] I danmark er militærtjenesten på fire måneder. veldig spesielt i forhold til Norge. tror det skal være mulig å være der lengre om man søker om det, men etter fire måneder er man "home free" hvis man vil. Lenke til kommentar
kinlin Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg reiser til Madla (utenfor Stavanger) nå i september, noen som vet hvordan det er der? 4739903[/snapback] Jeg har vært i militæret på madla i 2 år. Det er ingen problem, bare du klarer å være motivert nok å holde humøret oppe, klarer du dette kommer du til å få en kanon gøy i rekrutten. Når du er midt i vaskingen armhevingene og alt slitet kan det virke helt for jæ... men minnene å vennene du sitter jenn med etterpå er verdt slitet! Hold humøret å motivasjonen oppe så kommer dette til å gå kjempe bra Lykke til Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Er det noen som vet åsn det funker i Danmark?Jeg kommer til å bli innkallt da jeg flytter ned dit om 2-3år fordi jeg er dansk statsborger, vil helst ikke inn da jeg skal studere 7177228[/snapback] I danmark er militærtjenesten på fire måneder. veldig spesielt i forhold til Norge. tror det skal være mulig å være der lengre om man søker om det, men etter fire måneder er man "home free" hvis man vil. 7180470[/snapback] Er det ikke noe trekk system også? Mente å høre at det kun er 15.000 som kommer inn hvert år elns Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Ja, men så lærer de som er inne til førstegangstjeneste fint lite, sammenliknet med oss da. Leste en artikkel om dette nylig, i Forsvarets forum, der de sammenliknet verneplikten til de nordiske landene. Noe av det danskene sa (som forøvrig hadde tjenestegjort i Søværnet, altså motstykket til det norske Sjøforsvaret), var at de som var inne til den 4 måneder lange tjenesten, og ikke hadde skips-spesifikkk utdannelse ble satt til å holde utkikk. Det var visstnok veldig mye titting over skuldre osv, og det ble et "fint cruise" for å sitere vedkommende. Er igrunn glad for at en norsk soldat får så mye ansvar som han faktisk gjør. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 var egentlig overasket over ansvaret jeg også... f.eks så kunne jeg ha blitt sendt ut på skarpt oppdrag, hvis noen trengte det... vi ble ikke det, da men... vet også om folk som har f.eks overvåket båter og lignende i førstegangs-tjenesten vi hadde også ett "skarpt" oppdrag på øvelse, der vi var klare til alt på maks 10 min, og sov med halv-ladd våpen(de som sov), og hadde det 24timer i døgnet når man får høre om ett evt skarpt oppdrag føler man at man faktisk gjør noe nyttig... Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Jeg skal i militæret i januar, som MP. Har en skade i en muskel i ryggen (langs ryggsøylen) som blir stiv og vond ved hardt arbeid som belaster ryggen. Jeg er innstillt på å fullføre tjenesten, men hvordan ser militæret på skaden? Hva om jeg merker det blir ille mens jeg er inne i militæret? Vil de sende meg hjem eller til en annen tjeneste? Virker ikke som de tar slikt så alvorlig siden de ikke vil høre på meg på sesjon 7024324[/snapback] Det beste er å nevne det, men å presse deg så langt du klarer fordet. Befalet liker sjelden folk med skader. Hvis noen her jeg er sier at de feks ikke kan gå og vifter med legeerklæring så spør befalet: "tror du at du klarer å gå". En annen mulighet er bare å holde kjeft om skaden hvis den ikke er for ille. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) gå til legen, da får du legen til å skrive hva du kan og ikke kan gjøre... befalet kan ikke si noe på det, det har de ikke lov til... edit: jeg presset meg en god del, lenge, fikk beskjed av lag-føreren og nk-tropp om å dra til legen, de vil ikke ha skadede folk heller, de koster bare tid og penger... Endret 30. oktober 2006 av aklla Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Må militærpoliti klippe håret? Jeg har langt hår. 6991263[/snapback] Kommer veldig ann på befal tror jeg. Hos oss var det maks 9mm i rekrutten. Eller mer eksakt, samtlige måtte klippe seg. Men jeg så folk fra andre kompanier som gikk rundt med langt hår. For å fortelle litt om stedet jeg er på: Jeg er på geografisk kanskje et av de jævligste stedene i Norge, det er kaldt, det er mørkt og det er fint lite å gjøre her. Jeg tjenestegjør i ingeniørbataljonen ved pansret ingeniørkompani A i stormingeniørtropp 1. Min oppgave er å bruke RekylFri Kanon, noe som jeg mener er den kuleste oppgaven man kan ha i kompaniet. Hvem sier neitakk til 84mm med helvete? Tjenesten er ikke kjempehard, men vi får en god del felt i forhold til hva jeg har fått inntrykk av at flere andre bataljoner har. Det skal også nevne at troppsjefen vår er norges og ikke verdens fremste ekspert på miner, ikke at det gjør undervisningen mindre kjedelig. Han er også spregningsgal, de som skal på spregningskurs denne uken får sprengstoffet kjørt opp i to biler for det var ikke plass i en. Vet dette ble lite informativt, er for lat til å skrive strukturert nå. Desuten har jeg ett skap å fikse til i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå